Gå til innhold

Privatskole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å sende ungdommene mine på privatskole her i byen, de er 11 og 14. Føler ikke at den offentlige nærskolen strekker til. Erfaringer å komme med?

Anonymous poster hash: 3f80d...28a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble sendt på kristen privatskole av samme grunn, ingen i familien er spesielt religiøse, men det gikk helt fint. Skolen hadde et betydelig høyere nivå enn der jeg skulle gått, de hadde stort fokus på godt miljø - den minste antydning til at noen ble utestengt eller mobbet ble grepet tak i med en gang, alle hadde foreldre som stilte opp når noe skulle arrangeres, det var godt miljø blandt foreldrene og alle hjalp med kjøring hvis det f.eks var klassefest eller fellestur (elever fra hele byen), hvis læreren ikke fungerte ble de byttet ut (ikke mulig i det offentlige), og fordi vi slapp unna dette "alt skal være gratis" greiene så var det mulig å dra på museum, fjelltur, ski og akedag, leiskole, bedriftsbesøk og konserter/forestillinger av ulike slag. Det var 5 min morgenandakt (som regel lesing av dikt eller en liten andakt), ellers var det frivillig å være med på lunsjandakt om fredagen eller bønnemøte hver mandag. Jeg var ikke det, og det gikk helt fint. Skolen ble også godt vedlikeholdt.

Vi var 30 stk i klassen, pr i dag har 1 vgs utdanning, de 29 andre har høyere utdanning og er i jobb. Ingen har havnet på skråplanet. Veldig glad for at foreldrene mine lot meg gå der, tror nok livet mitt hadde vært verre i ungdomsårene hvis ikke. Ekstremt dyrt er det heller ikke, begge mine foreldre har lavtlønnsyrker, men klarte likevel å betale for meg og mine søsken. Go for it sier jeg!

Anonymous poster hash: 964e7...12f
  • Liker 1
Skrevet

Barna mine går på en kristen privatskole. Verken jeg eller pappaen er religiøse, men den var det beste og nærmeste alternativet til den kommunale skolen. Jeg er veldig fornøyd med valget for ett av barna, det andre barnet vurderer jeg å bytte til offentlig skole. Det er generelt et godt miljø på skolen, men av hennes venner så er alle foreldrene engasjert i menigheten og jeg ser at hun lett faller utenfor. Det er aberet med kristen skole hvertfall, at de som er medlemmer i menigheten får et annet forhold enn de utenfor. Og det overføres selvsagt litt til barna, da barna i menigheten treffer hverandre mer og blir bedre kjent.

Skolen er derimot bra på personaltetthet, små klasser, flotte turer/ leirskole i 7. og 10.klasse.

Anonymous poster hash: 1f43e...f2f

Skrevet

Jeg ble sendt på kristen privatskole av samme grunn, ingen i familien er spesielt religiøse, men det gikk helt fint. Skolen hadde et betydelig høyere nivå enn der jeg skulle gått, de hadde stort fokus på godt miljø - den minste antydning til at noen ble utestengt eller mobbet ble grepet tak i med en gang, alle hadde foreldre som stilte opp når noe skulle arrangeres, det var godt miljø blandt foreldrene og alle hjalp med kjøring hvis det f.eks var klassefest eller fellestur (elever fra hele byen), hvis læreren ikke fungerte ble de byttet ut (ikke mulig i det offentlige), og fordi vi slapp unna dette "alt skal være gratis" greiene så var det mulig å dra på museum, fjelltur, ski og akedag, leiskole, bedriftsbesøk og konserter/forestillinger av ulike slag. Det var 5 min morgenandakt (som regel lesing av dikt eller en liten andakt), ellers var det frivillig å være med på lunsjandakt om fredagen eller bønnemøte hver mandag. Jeg var ikke det, og det gikk helt fint. Skolen ble også godt vedlikeholdt.

Vi var 30 stk i klassen, pr i dag har 1 vgs utdanning, de 29 andre har høyere utdanning og er i jobb. Ingen har havnet på skråplanet. Veldig glad for at foreldrene mine lot meg gå der, tror nok livet mitt hadde vært verre i ungdomsårene hvis ikke. Ekstremt dyrt er det heller ikke, begge mine foreldre har lavtlønnsyrker, men klarte likevel å betale for meg og mine søsken. Go for it sier jeg!

Anonymous poster hash: 964e7...12f

Hehe, dette høres ut som Kristelig Gymnasium, jeg sitter med nøyaktig samme erfaring!

Anonymous poster hash: 8a309...e5a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...