Gå til innhold

Tett nese, jeg kveles!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp, jeg er desperat! I tre dager nå så har jeg vært pottetett i nesen. Det renner ikke, jeg får det verken opp eller ned. Det er som om at det sitter fast bakerst i nesen og nedi halsen. 

På grunn av nesen så har jeg nå vondt i halsen og tungen er blodrød. Blir jo knusktørr i munnen om natten, altså de få timene jeg får sove. Får sove et par timer etter alt for mange sovetabletter. Jeg er utslitt! 

Siden Tirsdag så har jeg brukt opp 3 nesespray! Er på min fjerde nå. Det er den med mentol. Har spist opp 4 pakker fisherman's friend, 2 doc poser og tre ifa. 

Så ja, magen min er ikke akkurat det beste for å si det sånn! Men jeg må smøre tungen og halsen, det gjør sinnssykt vondt. Det å svelge gjør vondt, så det å drikke noe er et problem i seg selv, mat det kan jeg bare drømme om. 

Jeg får ikke puste! Det vil ikke opp eller ned, det går ikke å puste fra nesen. Det å puste ut munnen gjør også vondt, for tungen blir jo så tørr og sår. 

Har prøvd tigerbalsam i et døgn nå, men det funker ikke! Har aldri hatt det så ille før!

Hjelp!!!! 

Anonymous poster hash: c4a71...ff6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fastlegen var opptatt i går og i dag, og er ikke åpent igjen før Mandag. 

Så jeg må finne noe som åpner nesen! 

Skal innom apoteket i morgen. Skal høre om de anbefaler noe. 

Det er så rart, har aldri vært så tett i nesen før. Vanligvis så er det jo noe som kommer opp når du snyter deg, eller noe som går ned i svelget, nå er det helt tett. 

Når jeg bruker nesespray så er det litt åpent i det jeg trekker inn pusten (via nesen), men så fort jeg puster ut så tettes det igjen, veldig rart. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legevakta?

Er det ikke litt rart å dra til legevakten på grunn av tett nese? 

Det er sykt irriterende, og litt skummelt å våkne opp av at jeg ikke får puste, men det å kaste bort tiden til dem på legevakten blir litt dumt?

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud, på to timer så gikk det fra å være 100% tett, til åpent! HVA SKJER?! 

Jeg smurte inn ekstra med tigerbalsam, gikk banans, brukte opp en hel flaske nesespray på under to timer. Så tok jeg meg en lang, glodvarm dusj. 

Kanskje ikke så bra å gjøre det slik, men var desperat. 

Nå er det åpent! Men, fortsatt ekkelt å puste med nesen. Det høres ut som at jeg snorker  :fnise:

krysser fingrene for at det er helt bra i morgen! :D 

Og jeg fant ut en ting, flaks jeg ikke dro ut til butikken i dag, for jeg stinket! Har jo hatt feber og ligget i sengen to dager i strekk. Mamma kom innom for å skifte på sengen, mens jeg lå halvdød på gulvet. 

Da nesen åpnet seg så kjente jeg hvor mye jeg stinket. Tigerbalsam + svette, yuk. 

Bra jeg dusjet for å si det sånn.. og jeg dusjet for to dager siden, men har hatt hetetokter om natten. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bra å bruke for mye nesespray..finnes de som har blitt avhengig av det for å ikke være tett..håper det er unntakstilfelle at du bruker så mye av det nå. 

Anonymous poster hash: 209be...edc
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger hjelp, jeg er desperat! I tre dager nå så har jeg vært pottetett i nesen. Det renner ikke, jeg får det verken opp eller ned. Det er som om at det sitter fast bakerst i nesen og nedi halsen. 

På grunn av nesen så har jeg nå vondt i halsen og tungen er blodrød. Blir jo knusktørr i munnen om natten, altså de få timene jeg får sove. Får sove et par timer etter alt for mange sovetabletter. Jeg er utslitt! 

Siden Tirsdag så har jeg brukt opp 3 nesespray! Er på min fjerde nå. Det er den med mentol. Har spist opp 4 pakker fisherman's friend, 2 doc poser og tre ifa. 

Så ja, magen min er ikke akkurat det beste for å si det sånn! Men jeg må smøre tungen og halsen, det gjør sinnssykt vondt. Det å svelge gjør vondt, så det å drikke noe er et problem i seg selv, mat det kan jeg bare drømme om. 

Jeg får ikke puste! Det vil ikke opp eller ned, det går ikke å puste fra nesen. Det å puste ut munnen gjør også vondt, for tungen blir jo så tørr og sår. 

Har prøvd tigerbalsam i et døgn nå, men det funker ikke! Har aldri hatt det så ille før!

Hjelp!!!! 

Når du har brukt så mye nesespray på kort tid, ødelegger du slimhinnen i nesen. Den vil da svulme opp og du ender med å bruke mer og mer nesespray.

Ta deg en tur til legen. Den finnes nesepulver å få tak i på resept. Bruk IKKE mer spray-

Selv misbrukte jeg nesespray i flere år og endte opp med å bruke mer og mer. Til slutt virket ikke nesesprayen lengre. Jeg kom meg heldigvis til legen og fikk hjelp med nedtrapping og er helt fin i dag, men neseslimhinnen har fått en kronisk skade.

Få nesen din undersøkt. Du kan f eks ha polypper som tetter igjen

Anonymous poster hash: 5e3e1...300

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bra å bruke for mye nesespray..finnes de som har blitt avhengig av det for å ikke være tett..håper det er unntakstilfelle at du bruker så mye av det nå. 

Anonymous poster hash: 209be...edc

Bruker ikke nesespray til vanlig nei. Har kun brukt det i 4 dager så langt. Første gang på over et år. Bruker det kun en gang i året, altså når jeg blir forkjølet. Sliter med ørene og jeg må åpne, hvis ikke så får jeg ørebetennelse og mister enda mer av hørselen min. 

Når du har brukt så mye nesespray på kort tid, ødelegger du slimhinnen i nesen. Den vil da svulme opp og du ender med å bruke mer og mer nesespray.

Ta deg en tur til legen. Den finnes nesepulver å få tak i på resept. Bruk IKKE mer spray-

Selv misbrukte jeg nesespray i flere år og endte opp med å bruke mer og mer. Til slutt virket ikke nesesprayen lengre. Jeg kom meg heldigvis til legen og fikk hjelp med nedtrapping og er helt fin i dag, men neseslimhinnen har fått en kronisk skade.

Få nesen din undersøkt. Du kan f eks ha polypper som tetter igjen

Anonymous poster hash: 5e3e1...300

Jeg vet, håper at nå som det har åpnet seg så kan jeg slutte å bruke det. 

Dersom ting ikke er bedre innen Mandag så må jeg ta meg en tur til legen. 

Ufattelig slitsomt å være så tett. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg Otricare saktvann i dag. Det er som en spray...

Spurte de på apoteket om den er like "skadelig" som vanlig nesespray. Men det viste hun ikke noe om, kunne ikke svare på noe av det jeg spurte om! Det var mange folk der så hun kunne ikke spørre noen andre heller. Service har vi ikke hørt om tydeligvis. 

Så jeg spør dere.

- Er saltvann spray bedre enn vanlig nesespray?

- Kan nesen bli "avhengig" av denne type spray, på lik linje som vanlig nesespray? Altså ved å bruke den for mye så blir jeg kronisk tett i nesen?

- Bør jeg kun bruke denne og ikke otrivin (vanlig nesespray med mentol)?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg Otricare saktvann i dag. Det er som en spray... Spurte de på apoteket om den er like "skadelig" som vanlig nesespray. Men det viste hun ikke noe om, kunne ikke svare på noe av det jeg spurte om! Det var mange folk der så hun kunne ikke spørre noen andre heller. Service har vi ikke hørt om tydeligvis.  Så jeg spør dere. - Er saltvann spray bedre enn vanlig nesespray?- Kan nesen bli "avhengig" av denne type spray, på lik linje som vanlig nesespray? Altså ved å bruke den for mye så blir jeg kronisk tett i nesen?- Bør jeg kun bruke denne og ikke otrivin (vanlig nesespray med mentol)? ts Anonymous poster hash: c4a71...ff6

Jeg har vanskelig for å tro at en som jobber på et apotek ikke kunne svare på det!

Nei, nesen blir ikke avhengig av saltvann og det er derfor helt ufarlig å bruke.

Anonymous poster hash: 81d29...91d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vanskelig for å tro at en som jobber på et apotek ikke kunne svare på det!

Nei, nesen blir ikke avhengig av saltvann og det er derfor helt ufarlig å bruke.

Anonymous poster hash: 81d29...91d

Hun sa hun ikke viste det, var ganske ung og har aldri sett hun der før. Så kan være ny. Det var ganske kaotisk så hun kunne ikke spørre noen andre akkurat da. 

Så hun sa jeg burde heller prøv å ringe et apotek og spørre og følge bruksanvisningen frem til det. 

Ok, så det er ingen fare om å bli verre ved å bruke det for mye?

Da får jeg legge ifra meg den andre nesesprayen og kun bruke denne. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem, er i England nå. Det som funker for meg er Otrivin med Menthol (er den sterke mentholen som åpner opp). 
Men, noen som vet hvordan jeg skal få tak i det, eller tilsvarende, i England?

Anonymous poster hash: f0fd6...576
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikke nesespray til vanlig nei. Har kun brukt det i 4 dager så langt. Første gang på over et år. Bruker det kun en gang i året, altså når jeg blir forkjølet. Sliter med ørene og jeg må åpne, hvis ikke så får jeg ørebetennelse og mister enda mer av hørselen min. 

Jeg vet, håper at nå som det har åpnet seg så kan jeg slutte å bruke det. 

Dersom ting ikke er bedre innen Mandag så må jeg ta meg en tur til legen. 

Ufattelig slitsomt å være så tett. 

ts

Forstod det slik at du har brukt 4 flasker av nesespray siste uka. Du kan ødelegge neseslimhinnen ved overdrevent bruk selv om det er reseptfritt.. Om du et tett i nesen så kveles du ikke.

Anonymous poster hash: 0e0c9...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har samme problem, er i England nå. Det som funker for meg er Otrivin med Menthol (er den sterke mentholen som åpner opp). 

Men, noen som vet hvordan jeg skal få tak i det, eller tilsvarende, i England?

Anonymous poster hash: f0fd6...576

Du kan spørre på et apotek, tror de skal ha otrivin der. Men tror ikke de selger mentol der. Men du kan spørre om de har andre merker 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstod det slik at du har brukt 4 flasker av nesespray siste uka. Du kan ødelegge neseslimhinnen ved overdrevent bruk selv om det er reseptfritt.. Om du et tett i nesen så kveles du ikke.

Anonymous poster hash: 0e0c9...376

Jeg vet, det åpnet seg i går kveld. Nå er det tett bakerst i halsen bare. Ekkelt å puste men får puste litt bedre nå.

Har kjøpt saltvann spray i dag og den skal være trygg å bruke, skal ikke bruke mer vanlig nesespray. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

- Kan nesen bli "avhengig" av denne type spray, på lik linje som vanlig nesespray? Altså ved å bruke den for mye så blir jeg kronisk tett i nesen?

Nei, saltvannspray er laget av sterilt saltvann og i prinsippet er det nøyaktig det samme vannet som finnes i kroppen din fra før.

Du kan bruke så mye du bare orker av saltvannspray og den vil heller ikke tørke ut slimhinnene dine på samme måte som konvensjonelle nesesprayer gjør.

Ja, prøv også nesehorn for å se om det hjelper bedre for å få løst opp dritten i bihulene og nesegangene og kontakt lege så tidlig som mulig på mandag om du ikke har blitt vesentlig bedre.
Du kan ha fått en type bihulebetennelse som ikke går over av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Nei, saltvannspray er laget av sterilt saltvann og i prinsippet er det nøyaktig det samme vannet som finnes i kroppen din fra før.

Du kan bruke så mye du bare orker av saltvannspray og den vil heller ikke tørke ut slimhinnene dine på samme måte som konvensjonelle nesesprayer gjør.

Ja, prøv også nesehorn for å se om det hjelper bedre for å få løst opp dritten i bihulene og nesegangene og kontakt lege så tidlig som mulig på mandag om du ikke har blitt vesentlig bedre.

Du kan ha fått en type bihulebetennelse som ikke går over av seg selv.

Takk for hjelpen. Har kun brukt saltvannsprayen idag, og nå kan jeg puste ut! 

Først klarte jeg verken å trekke inn pusten eller puste ut via nesen. Så åpnet det seg, men vær gang jeg pustet ut var det som om en propp sperret for. Så jeg klarte å trekke inn pusten, ikke ut. 

Nå klarer jeg å trekke ut pusten via nesen igjen :D 

Har lagt vekk nesesprayen, skal kun bruke saltvann fra nå av. Neste gang skal jeg kjøpe saltvann, i stedet for nesespray. 

Skal ringe legen på Mandag og få time dersom det ikke blir bedre. 

Må innom legen for å sjekke ørene også, er så heldig å ha fått ørebetennelse også nå, yay me. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...