Gå til innhold

Driti meg ut økonomisk, nå må jeg rydde opp - hjelp`?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, som overskriften sier. Har i løpet av noen få år opparbeidet meg litt kredittgjeld. 3 ulike kreditorer. Ser jo at jeg betaler mye i måneden på de tre ulike lånene, og vil gjerne slå dette sammen for så å betale ned så raskt som mulig.

Hvordan bør jeg gå frem? Vil ikke gå i samme saksa igjen. Tjener relativt greit nå(mellom 6 og 700' i året), og har bolig jeg regner med at det er noe egenkapital i, har eid den i tre år og prisene i området har økt myye de siste årene.

Noen tips? Hvor bør jeg be om å få samlet dritten?

Anonymous poster hash: 70a3b...440
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, som overskriften sier. Har i løpet av noen få år opparbeidet meg litt kredittgjeld. 3 ulike kreditorer. Ser jo at jeg betaler mye i måneden på de tre ulike lånene, og vil gjerne slå dette sammen for så å betale ned så raskt som mulig. Hvordan bør jeg gå frem? Vil ikke gå i samme saksa igjen. Tjener relativt greit nå(mellom 6 og 700' i året), og har bolig jeg regner med at det er noe egenkapital i, har eid den i tre år og prisene i området har økt myye de siste årene. Noen tips? Hvor bør jeg be om å få samlet dritten? Anonymous poster hash: 70a3b...440

Anbefaler deg å prøve få kredittkort gjelden bakt inn i boliglånet. Kjenner mange som har alt i ett under boliglånet. Da trenger du bare å betale til en + rentene er mye lavere. Lykke til :)

Anonymous poster hash: bd916...582

• Liker 3
Skrevet

Ja, som overskriften sier. Har i løpet av noen få år opparbeidet meg litt kredittgjeld. 3 ulike kreditorer. Ser jo at jeg betaler mye i måneden på de tre ulike lånene, og vil gjerne slå dette sammen for så å betale ned så raskt som mulig.

Hvordan bør jeg gå frem? Vil ikke gå i samme saksa igjen. Tjener relativt greit nå(mellom 6 og 700' i året), og har bolig jeg regner med at det er noe egenkapital i, har eid den i tre år og prisene i området har økt myye de siste årene.

Noen tips? Hvor bør jeg be om å få samlet dritten?

Du har antakeligvis en kontaktperson/rådgiver i banken du har boliglån i. Ta kontakt og spør om det er mulig å øke lånet. Evt refinansiere i en annen bank. Greit å sjekke om du har så god rente du bør ha samtidig, det kan jo være du bør bytte bank uansett.

Anonymous poster hash: ae8a5...bb0

Skrevet

Anbefaler deg å prøve få kredittkort gjelden bakt inn i boliglånet. Kjenner mange som har alt i ett under boliglånet. Da trenger du bare å betale til en + rentene er mye lavere. Lykke til :)

Anonymous poster hash: bd916...582

Du har antakeligvis en kontaktperson/rådgiver i banken du har boliglån i. Ta kontakt og spør om det er mulig å øke lånet. Evt refinansiere i en annen bank. Greit å sjekke om du har så god rente du bør ha samtidig, det kan jo være du bør bytte bank uansett.

Takk for svar :)

Jeg har tenkt på å kontakte banken, men jeg vil egentlig ikke bake det inn i boliglånet, fordi jeg mener at jeg både kan og bør betale ned slik tullegjeld mye raskere enn boliglånet. Selv om renten er jo mye hyggeligere, selvsagt.

Jeg vet jeg har veldig god boliglånsrente, så å bytte bank er nok ikke aktuelt :)

Skrevet

Takk for svar :)Jeg har tenkt på å kontakte banken, men jeg vil egentlig ikke bake det inn i boliglånet, fordi jeg mener at jeg både kan og bør betale ned slik tullegjeld mye raskere enn boliglånet. Selv om renten er jo mye hyggeligere, selvsagt. Jeg vet jeg har veldig god boliglånsrente, så å bytte bank er nok ikke aktuelt :)Anonymous poster hash: 70a3b...440

Selv om du baker det inn i boliglånet både kan og bør du betale det ned raskere enn lånets løpetid. Jeg hadde fortsatt å betale samme sum som du gjør i dag, bare på et lån til en lavere rente. Da går en mye større andel av betalingen til avdrag, istedenfor til rente og gebyr og du blir fortere ferdig med tullet.

• Liker 5
Skrevet

Selv om du baker det inn i boliglånet både kan og bør du betale det ned raskere enn lånets løpetid. Jeg hadde fortsatt å betale samme sum som du gjør i dag, bare på et lån til en lavere rente. Da går en mye større andel av betalingen til avdrag, istedenfor til rente og gebyr og du blir fortere ferdig med tullet.

Det forutsetter jo at jeg får lånt, til en ok rente. Hvor er det enklest?

Skrevet

Jeg vil heller samle alt i et forbrukslån og betalt ned alt over kort tid. 3-5 år når du har såpass god inntekt.. Baker du det inn i boliglånet blir du og betale på det leeeeeenge og redusere egenkapital ved boligbytte..

Skrevet

Jeg vil heller samle alt i et forbrukslån og betalt ned alt over kort tid. 3-5 år når du har såpass god inntekt.. Baker du det inn i boliglånet blir du og betale på det leeeeeenge og redusere egenkapital ved boligbytte..

Det er dette jeg har tenkt også. Har ingen garanti for at boligen holder verdien/stiger mer i verdi nå, og det siste jeg vil er å sitte igjen med mer gjeld enn boligen er verdt (dette er jo tross alt lån med sikkerhet i boligen).

Jeg mener jo selv som sagt at jeg kan og bør bli kvitt dette så raskt som mulig... Så nytt forbrukslån er vel å foretrekke...

Men hvor henvender man seg for best mulige betingelser?

Skrevet

Her f.eks http://www.xn--forbrukslntesten-lob.no

Men husk, det blir fryyyyktelig dyrt hvis du ikke e streng med deg selv.. Er du disiplinert betaler du kjapt ned... Velg mnd beløp som er "komfortabelt" men med så kort nedbetalingstid som mulig så kan du evt spytte inn litt ekstra når du får gode lønninger/feriepenger..

Skrevet

Bak det inn i boliglånet, så betaler du så mye ekstra i måneden inn på boliglånet som du ville betalt på kreditt lånet ekstra. Enklest og billigst...

Anonymous poster hash: f9ddc...424

• Liker 5
Skrevet

Ærlig talt. Alle dere som sier det er dumt å bake det inn i boliglånet. Jeg har et spørsmål til dere.

Er det best å

a) Betale ned 500000 over 2-3 år med 2,25% rente

eller

b) Betale ned 500000 over 2-3 år med 15-22,25% rente

???

• Liker 14
Skrevet

Ærlig talt. Alle dere som sier det er dumt å bake det inn i boliglånet. Jeg har et spørsmål til dere.

Er det best å

eller

???

Jeg blir så glad hver gang jeg ser at folk skjønner dette enkle faktum. Møter stadig folk som fortsatt tror at å bake inn dyr gjeld i et billig huslån er dumt.

Selvfølgelig er det mye bedre å ha den lave renta en har på et boliglån i stedet for et dyrt forbrukslån.

• Liker 1
Skrevet

Jeg blir så glad hver gang jeg ser at folk skjønner dette enkle faktum. Møter stadig folk som fortsatt tror at å bake inn dyr gjeld i et billig huslån er dumt.

Selvfølgelig er det mye bedre å ha den lave renta en har på et boliglån i stedet for et dyrt forbrukslån.

Kanskje folk tror de ikke kan betale ekstra men må følge nedbetalingsplanen?

• Liker 1
Skrevet

Er det best å

eller

???Anonymous poster hash: ae8a5...bb0

Nettopp. Det er dette som er mitt poeng også. Du får hverken mer eller mindre gjeld, hverken på kort eller lang sikt, ved å gjøre det på denne måten.

Det forutsetter selvsagt at banken aksepterer at du øker boliggjelden, men har du den muligheten er det absolutt det mest fornuftige å gjøre.

Skrevet

Kanskje folk tror de ikke kan betale ekstra men må følge nedbetalingsplanen?

Kan noen virkelig innbille seg at man ikke får lov til å kvitte seg med gjelda si fortere enn planen?

• Liker 2
Skrevet

Kan noen virkelig innbille seg at man ikke får lov til å kvitte seg med gjelda si fortere enn planen?

Jeg tror det er mange som ikke skjønner at man kan betale inn ekstra på studie- og boliglån. Faktisk.

Anonymous poster hash: 58d56...647

Skrevet

Jeg tror det er mange som ikke skjønner at man kan betale inn ekstra på studie- og boliglån. Faktisk.

Anonymous poster hash: 58d56...647

Da er det vel på tide med litt folkeopplysning: Man kan betale inn ekstra på lån når som helst!

Skrevet

Da er det vel på tide med litt folkeopplysning: Man kan betale inn ekstra på lån når som helst!

Man kan til og med betale tilbake hele lånet når som helst. F.eks hvis man arver, vinner i Lotto, får en fin bonus på jobb...

Skrevet

Man kan til og med betale tilbake hele lånet når som helst. F.eks hvis man arver, vinner i Lotto, får en fin bonus på jobb...

Nettopp. :-)

Skrevet

Det som mangler her er den psykologiske effekten når du baker inn kredittkort i boliglånet- plutselig er problemet bort over natta.

Ja, planen er å betale like mye hver måned ekstra på boliglånet for å kvitte seg med gjelda; men plutselig ble livet veldig behagelig igjen siden kredittrentene forduftet - og plutselig sitter man i samme situasjon igjen, men med høyere boliglån.

Til alle de som poengterer at matematikken er solid (noe den er), tenk på følgende: hvis hensynet til matematikken hadde veid tyngst ville aldri TS vært i denne situasjonen i utgangspunktet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...