Gå til innhold

Trenger virkelig hjelp med denne avgjørelsen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med fare for å bli stemplet som den onde stemoren har jeg idag sagt noe upopulært. Min stedatter har sagt i to dager at hun er for syk til å følge undervisning, og derfor uteblitt fra skolen. Både idag og igår har hun vært hjemme fra skolen men ønsket å leke ute. Jeg mener at dersom du er for syk til å sitte stille på skolen, så er du for syk til å leke ute med venner i mange timer. Far mener at hun bare kan leke ute.

Vi har 100% ansvar for henne og det har vi gjort fra 2 årsalderen. Hun er 10.

Kan barn leker ute når de er for syke for skolen?

Anonymous poster hash: 84e4e...2e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom barnet ikke går på skolen er det så sykt at det ikke skal få leke ute, er min mening.

• Liker 3
Skrevet

Som regel ikke, men enkelte unntak finnes nok.

• Liker 2
Skrevet

Samme sa min mor, er du for syk til å gå på skolen, så er du for syk til å gå ut. Simple as that :)

• Liker 5
Skrevet

Er man borte fra skolen går man heller ikke ut. Er man syk er man syk. Også med fare for å smitte andre!

Jenta mi får ikke leke med venner som var syke fra barnehagen. Vil ikke at hun skal smittes

Skrevet

Hun har klagd på magen og hodetsmerter. Men blir raskt frisk så fort noen av barna kommer på døra

Skrevet

Er man hjemme fra skolen, er man verken ute og leker, på trening om ettermiddagen eller andre ting som skjer etter skolen. 

Det finnes sikkert unntak, men akkurat der er jeg rimelig firkanta....

• Liker 1
Skrevet

Mine barn fikk ikke leke ute eller ha venner på besøk når de var for syke til å gå på skolen. 

Det kan jo hende at hun sliter med noe, og at det er derfor hun sier seg syk, mens hun likevel er i form til å leke ute? Ville tatt en prat med henne om det (evt at far gjør det).

• Liker 4
Skrevet

Nei. Er du syk er du syk. Unntaket hadde vel for min del vært om barnet var på bedringens vei etter vannkopper eller lignende. Da hadde jeg latt henne leke ute i hagen, men IKKE med andre barn som kunne bli smittet.

Skrevet

Mine barn fikk ikke leke ute eller ha venner på besøk når de var for syke til å gå på skolen. 

Det kan jo hende at hun sliter med noe, og at det er derfor hun sier seg syk, mens hun likevel er i form til å leke ute? Ville tatt en prat med henne om det (evt at far gjør det).

Her kan det være noe. De vennene hun leker sammen med hjemme - er det venner hun treffer på skolen, eller har hun andre klassekamerater enn de hun leker med hjemme?

"Vondt i magen" kan være så mye, det kan være symptomer på alt fra at hun har spist for mange epler til at hun ikke har det godt på skolen og gruer seg hver morgen. Å snakke med henne høres som et godt råd. 

Anonymous poster hash: 46961...af2

• Liker 4
Skrevet

Samme vennene fra skolen. Veldig populær og godt likt jente med mange venner. Vi har nå forsøkt å prate med henne, men her er det kun stygg språkbruk og hysterisk jente som gjerne vil ut

Skrevet

Å lære barna at det er greit å være borte fra jobb, men likevel ut å leke, synes jeg er dårlig gjort mot barnet. Hvordan blir det når hun blir voksen, og kanskje mister jobben pga denne lærdommen hun har fått fra sin far?

• Liker 4
Skrevet

Går hun ikke på skolen, så får hun ikke gå ut. Det er vertfall den regelen vi har her hjemme.

Anonymous poster hash: 49eca...a64

• Liker 3
Skrevet

Å lære barna at det er greit å være borte fra jobb, men likevel ut å leke, synes jeg er dårlig gjort mot barnet. Hvordan blir det når hun blir voksen, og kanskje mister jobben pga denne lærdommen hun har fått fra sin far?

Helt korrekt! Jeg kunne aldri godtatt dette.

• Liker 1
Skrevet

Samme vennene fra skolen. Veldig populær og godt likt jente med mange venner. Vi har nå forsøkt å prate med henne, men her er det kun stygg språkbruk og hysterisk jente som gjerne vil ut

Da vil jeg si som mange andre: Er hun for syk til å gå på skolen er hun for syk til å være ute og leke. 

Anonymous poster hash: 46961...af2

• Liker 1
Skrevet

Det er lovpålagt å gå på skolen. Er man borte fra skolen, skal man ha bedt om fri eller man skal være syke. Om man er hjemme pga at man er syk, så forutsetter det selvsagt at barnet ER sykt. Om barnet er ute og leker på ettermiddagen, så tyder det jo på at det er ugyldig fravær; skulk! Selv om det egentlig ikke finnes noe regler på dette (som jeg har fått med meg ihvertfall).

Uansett, så hvis barnet får gå ut og leke på ettermiddagen, så er det jo mer fristende å late som om de er syke. Da får de være hjemme fra skolen + at de får kose seg med venner på ettermiddagen!

Anonymous poster hash: 86274...7c1
  • Liker 1
Skrevet

Hun har klagd på magen og hodetsmerter. Men blir raskt frisk så fort noen av barna kommer på døra

Da ville jeg lurt på om det er noe på skolen som plager henne. Mage-og hodesmerter kan tyde på det, særlig når det er så forbigående. Har dere prøvd å snakke med henne om det? Min sønn hadde en sånn periode da han var på samme alder, og etter mye lirking og luring fra meg, kom det fram at det var noen større gutter som plaget han på skoleveien. Vi tok det opp med skolen, og da ble det slutt på det. Gutten var frisk og rask igjen hver dag etterpå :)

Skrevet

Hvis man er for syk til å gå på skolen er man selvsagt for syk til å være ute og leke! Der er jeg beinhard, det er vi voksne som skal lære barna om livet, og hvis vi lærer dem at man godt kan være hjemme fra skolen/ jobb selv om man bare er "syk", kommer denne jenten til å få et problem med arbeidsmoral senere i livet. Og hva er dette med å være 10 år og stygg språkbruk? Bor det ingen voksne hjemme hos dere?? Beklager den siste setningen, men vet ikke helt hvordan jeg skal reagere når foreldre tillater stygg språkbruk hos sine barn.

Anonymous poster hash: db044...d09

• Liker 1
Skrevet

For syk til å gå på skolen = for syk til å leke ute.

Unntaket må være dersom hun var syk på dagtid, men frisk igjen innen ettermiddagen, men da bør hun jo være frisk nok til å gå på skolen dagen etter.

Anonymous poster hash: c7019...25f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...