AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #1 Skrevet 25. september 2015 Hvordan ser dere utleiere på skruer og spikerhull i veggen? Jeg skal leie og har lyst til å spørre om jeg kan skru opp et par hyller og henge opp noen få bilder. Hyllene og spikrene kan gjerne stå igjen når jeg flytter ut. Da slipper kanskje neste mann å skru nye hull og det er jo bra for huseier sin del. Husieier virker grei, så jeg vet ikke om vedkommende kommer til å si ja bare pga det. Liker ikke å spørre om slike ting og får gjerne dårlig samvittighet av å "ødelegge" veggen. Så hva mener dere? Tror det er plater eller trepanel på veggen. Litt usikker. Anonymous poster hash: 0e811...f9f
Bmwjenten Skrevet 25. september 2015 #2 Skrevet 25. september 2015 Det skal nok gå helt fint Jeg fikk iallefall lov til det! Men snakk med husvert for sikkerhetsskyld!
Gjest supernova_87 Skrevet 25. september 2015 #3 Skrevet 25. september 2015 Det er ikke annet du kan gjøre enn å spørre utleier. Hvis 20 her inne sier ja, og du gjør det uten å spørre, så kan de trekke depositumet ditt for at du har ødelagt veggen deres. Jeg hadde ikke synes det var greit, med mindre du skulle bo der over 1 år.
Bmwjenten Skrevet 25. september 2015 #4 Skrevet 25. september 2015 Det er ikke annet du kan gjøre enn å spørre utleier. Hvis 20 her inne sier ja, og du gjør det uten å spørre, så kan de trekke depositumet ditt for at du har ødelagt veggen deres. Jeg hadde ikke synes det var greit, med mindre du skulle bo der over 1 år. Tror ikke jeg hadde fått lov om jeg skulle bodd der mindre enn 1 år. Jeg bodde der i over 1 år, men er jo litt kjedelig om man ikke skulle fått lov, er jo lett å fikse hullene osv
infectedsopp Skrevet 25. september 2015 #5 Skrevet 25. september 2015 Spør utleier først såklart, alltid! (kjenner noen som begynte å male uten å spørre, det ble ikke populært kan du si og det er forståelig) 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #6 Skrevet 25. september 2015 Vi godtar det ikke, og har det i kontrakten vår at leietakerne uke får skru eller spikre i noen vegger.Anonymous poster hash: b3d0b...9e8 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #7 Skrevet 25. september 2015 Vi godtar det ikke, og har det i kontrakten vår at leietakerne uke får skru eller spikre i noen vegger.Anonymous poster hash: b3d0b...9e8 Du vil jo ikke leie ut, du vil jo bare ha penger. Husleieloven ufravikelig. Vilkår som ikke er til gunst for leietaker er ugyldig. Så du kan skrive vilkår til du er blå i fjeset, Hushai, de blir ikke mer gyldige av den grunn. § 1-2.Ufravikelighet Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her. Anonymous poster hash: c8674...3ef 7
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #8 Skrevet 25. september 2015 Vi godtar det ikke, og har det i kontrakten vår at leietakerne uke får skru eller spikre i noen vegger.Anonymous poster hash: b3d0b...9e8 Så de som leier hos dere skal bo der uten bilder å lignende på veggene? Anonymous poster hash: 43699...0a0 9
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #10 Skrevet 25. september 2015 Du bør spørre utleier. Noen tillater det, andre ikke. Vi eide tidligere en to-roms utleieleilighet i Oslo. Der satte vi opp skruer og hengefester på steder der det ville være naturlig å henge opp bilder og annet. Og vi satte opp noen vegghyller på kjøkken og soverommet. Vi hadde 4 forskjellige leietakere der, og ingen av dem laget nye hull i veggene eller spurte om lov til å lage hull. Anonymous poster hash: 632f2...b3d 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #11 Skrevet 25. september 2015 Du får bare huske på at noen er pirkete etter utflytting på at boligen skal tilbakeleveres i samme stand som den var ved innflytting. Er der da rikelig med hull og merker i veggene så kan utleier ta av depositumet for å sparkle og male over hull, sår og merker. Anonymous poster hash: dc3af...1eb 1
Wonderbitch Skrevet 26. september 2015 #12 Skrevet 26. september 2015 Men? Skal man ikke kunne henge opp ting på veggene? Dere som ikke tillater dette, hvorfor ikke? Altså, jeg skjønner jo at en vegg uten hull i er penere enn en med hull, men det er jo aldri noen som ser disse hullene. Den neste leieboeren henger sannsynligvis sine bilder og diverse på nøyaktig samme sted. Eller mener dere at folk skal bo i de flotte leilighetene deres med bilder stablet langs gulvet, hyller på toppen av klesskap og ytterjakkene liggende i en haug? Slik at dere slipper å ha mareritt om hull i veggene? Eller, hvordan gjør dere det hjemme hos dere selv? 8
AnonymBruker Skrevet 26. september 2015 #13 Skrevet 26. september 2015 Jeg leier ut og hos meg er det ikke lov til å skru i skruer eller slå i spiker. Grunnen er at da må jeg pusse opp etter hver eneste person som har bodd der, noe som blir knalldyrt og tidkrevende. Folk vil ikke flytte inn et sted med spiker og hull overalt i veggen. De fleste har forståelse for dette. De får lov å henge opp bilder med nåler.Anonymous poster hash: dc209...51e 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2015 #14 Skrevet 26. september 2015 Vi godtar det ikke, og har det i kontrakten vår at leietakerne uke får skru eller spikre i noen vegger.Anonymous poster hash: b3d0b...9e8 Og prisen for verste og kjipeste utleier går til... Anonymous poster hash: b3020...ce5 7
AnonymBruker Skrevet 26. september 2015 #15 Skrevet 26. september 2015 Så de som leier hos dere skal bo der uten bilder å lignende på veggene?Anonymous poster hash: 43699...0a0 De må gjerne henge opp plakater med tackit, men ikke skru store hull i veggene nei. Vi har uansett en midlertidig kontrakt så det er ikke slik at de skal bo der en evighet uansett. Anonymous poster hash: b3d0b...9e8 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2015 #16 Skrevet 26. september 2015 Og prisen for verste og kjipeste utleier går til...Anonymous poster hash: b3020...ce5 Herlighet. Det står i kontrakten, liker du det ikke, så lei ett annet sted!Anonymous poster hash: b3d0b...9e8 6
AnonymBruker Skrevet 26. september 2015 #17 Skrevet 26. september 2015 Du vil jo ikke leie ut, du vil jo bare ha penger. Husleieloven ufravikelig. Vilkår som ikke er til gunst for leietaker er ugyldig. Så du kan skrive vilkår til du er blå i fjeset, Hushai, de blir ikke mer gyldige av den grunn.§ 1-2.Ufravikelighet Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her.Anonymous poster hash: c8674...3ef Vi har en midlertidig kontrakt, så vi har all mulighet til å ha dette i kontrakten jo.Anonymous poster hash: b3d0b...9e8
SiMa Skrevet 26. september 2015 #18 Skrevet 26. september 2015 (endret) Du vil jo ikke leie ut, du vil jo bare ha penger. Husleieloven ufravikelig. Vilkår som ikke er til gunst for leietaker er ugyldig. Så du kan skrive vilkår til du er blå i fjeset, Hushai, de blir ikke mer gyldige av den grunn. § 1-2.Ufravikelighet Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her. Anonymous poster hash: c8674...3ef Men står det noe i husleieloven om at leietaker har rett til å bore hull for å henge ting på veggen? Det er lenge siden jeg har lest loven, men jeg kan ikke huske noen sånn bestemmelse. Ts, til bilder kan du spørre om du får henge opp bildelister langs taklista (eller om utleier kan gjøre det), de har små kroker som du kan henge opp bilder i med fiskesnøre. (Hvis du lar de bli stående når du flytter vil det heller ikke være noen hull i veggen, og neste leietaker kan henge opp bilder der. Endret 26. september 2015 av SiMa 4
Gjest Tapet Skrevet 26. september 2015 #19 Skrevet 26. september 2015 Men står det noe i husleieloven om at leietaker har rett til å bore hull for å henge ting på veggen? Selvfølgelig ikke. Og i tillegg kan man som flere skriver her kreve å få tilbake i samme stand som man leide ut i (normal slitasje teller ikke) og det å perforere leiligheten som en sveitserost.
SiMa Skrevet 26. september 2015 #20 Skrevet 26. september 2015 Selvfølgelig ikke. Og i tillegg kan man som flere skriver her kreve å få tilbake i samme stand som man leide ut i (normal slitasje teller ikke) og det å perforere leiligheten som en sveitserost. Det var det jeg regnet med, så jeg skjønte ikke hvorfor ab trakk frem at husleieloven er ufravikelig. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå