Gå til innhold

Hva er lurest? ( nedbetaling )

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 3 kort, saldoer på henholdsvis 30 000, 68 000 og 40 000 (ja, jeg vet det er ille). Nå er jeg på vei til å rydde opp og har solgt div. så har 30 000 som jeg skal betale ned gjelda med.

Kredittkortet med 68 000 har lavest rente. De to andre er like dyre, men jo lavere sum jo lavere rente....

Hvordan burde jeg fordele dette? Burde jeg betale inn 15 000 på hver av de dyreste? Eller betale ut det på 30 000?

Anonymous poster hash: a5ba2...4bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakker selvsagt om kredittkort. Ser at jeg skrev " har 3 kort "....

Anonymous poster hash: a5ba2...4bf

Skrevet

Betal ut det på 30 000.

Anonymous poster hash: e5c54...c3b

• Liker 4
Skrevet

Dette er vanskelig å svare på uten at du oppgir hvor mye lavere rente du får hvis du betaler ned på de to på 30 og 40.

Å betale ned det på 30 i sin helhet er antagelig det minst smarte valget rentemessig siden du da fortsatt har høy rente på det gjenstående på 40, men gir deg jo den mentale fordelen av at du "bare" har 2 kort å tenke. Hvis dette gjør at du blir flinkere til å betale ned der gjenværende raskt, kan det altså likevel være lurt.

Spørsmål: vil de to på 30 og 40 kunne gi lavere rente enn det på 68, bare du nedbetaler nok?

Hvis nei, vil det jo faktisk være lurt å betale noe av gjelda på de med 30/40 med kortet på 68, for da får du lavere rente, men uendret total gjeld.. Hvis du har mer igjen i kreditt da (ja, mot alle vanlige regler å betale et kredittkort med et annet, men her gir det deg jo lavere rente).

Uansett bør du regne litt på de ulike alternativene mtp nedbetaling av de på 30 og 40 med cash, siden du sier at renta blir lavere jo lavere saldo.

Skrevet

Jeg ville betalt ut det på 30 000 med en gang, deretter prioritert det på 40 000 og så betalt ned det på 68 000. 

Skrevet

Jeg ville betalt ut det med saldoen på 30.000,- sånn at du da "kun" har to stk igjen å betale på. Det gir deg to utgifter pr mnd, istedenfor tre, og du kan derfor betale mer pr mnd på de to gjenværende kortene. Som i sin tur betyr at du blir fortere kvitt dem, og betaler mindre rente totalt sett.

Jeg har selv hatt omtrent noe av det samme. Jeg hadde et forbrukslån på 65000 og to kredittkort som var maxet ut, tilsammen 150.000...! En dag fikk jeg nok, og bestemte meg for å gå "all inn" for å bli kvitt det. Nedprioriterte alt annet (reiste ikke på ferie en gang) og brukte hver krone jeg hadde til overs på å betale større avdrag. Jeg både doblet og triplet avdragene jeg betalte hver mnd, og betalte sjelden kun minimumsavdraget kredittkortselskapet ba om. Det gjorde at jeg ble ferdig fortere og betalte totalt sett mindre i rente, siden det gikk raskere nedover. Jeg nedbetalte først ett kort, og så kunne jeg øke avdragene på de to andre osv.

Jeg brukte to år på å nedbetale alt sammen, og det til tross for at jeg er ufør og ikke tjener all verdens. Så jeg er fornøyd med å ha null i lån nå bortsett fra boligen.

Anonymous poster hash: 8e8d4...a6c
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg ville betalt ut det på 30.000 først, siden dette betyr at du kan frigjøre midler til å betale ned på det kredittkortet med kr 40.000.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...