Gå til innhold

Venninne kastet opp på mobilen min, urimelig å be om erstatning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en uheldig hendelse igår på fest hvor ei klassevenninne kastet opp på klærne mine inkludert mobilen min, den har fått en del væske inni seg og klikker litt i tide og utide, men er ikke helt umulig å bruke foreløpig. Har dessverre ingen garanti på den, og lurer på om dersom den til slutt ikke fungerer mer om det er urimelig av meg å kreve erstatning fra hun som kastet opp? Vil ikke være en slem venninne. Hva ville dere gjort?

Anonymous poster hash: 98d7d...5c5
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde nevnt at telefonen var skadet og sett hvordan hun reagerte på det. Hvis hun tilbyr seg å erstatte den, kjempefint. Hvis hun ikke gjør det, ville jeg kanskje hintet til at det faktisk var hun som ødela den.

Skrevet

Om du har en god innboforsikring vil den dekke dette uhellet. Sikkert med egenandel, men dog.

Skrevet

Om det uansett var på tide å kjøpe ny så ville jeg bedt om at hun betaler halvparten av det den ødelagte kostet.

Anonymous poster hash: 199a7...077

• Liker 2
Skrevet

Har hun folkeskikk tilbyr hun seg å erstatte den. Ødelegger man andres ting, tilbyr man seg å betale for det. Uansett om det var et rent uhell eller ikke. 

Jeg ville nevnt at mobilen ikke ser ut til å ha tålt å bli spydd på. Og håpet hun tok hintet. Jeg hadde nok ikke hatt baller til å be henne rett ut om å betale, litt for konfliktsky til det, men jeg synes ikke det hadde vært det minste urimelig. 

Anonymous poster hash: 459dc...64a
  • Liker 9
Skrevet

Takk dere. Kan hende jeg ber henne om å betale halve prisen på ny mobil. Men vet hun ikke har mye penger, men hun bor jo hos foreldrene sine så kanskje hun kan få hjelp av dem.

TS

Skrevet

Takk dere. Kan hende jeg ber henne om å betale halve prisen på ny mobil. Men vet hun ikke har mye penger, men hun bor jo hos foreldrene sine så kanskje hun kan få hjelp av dem.TS Anonymous poster hash: 98d7d...5c5

Er du en god venn lar du det ligge. Siden hun ikke har penger mener jeg.

Anonymous poster hash: 29f6d...ea4

• Liker 12
Skrevet

Antar hun spydde fordi hun var for full? Da synes jeg det er innafor å be om at hun spytter i til en ny hvis ikke forsikringen din tar den. Klarer man ikke styre alkoholinntaket sitt så man ødelegger andres ting, må man forvente å få regningen. Du er ikke en dårlig venninne fordi du ikke betaler for hennes tull.

Anonymous poster hash: 21f78...531

• Liker 13
Skrevet (endret)

Det er jo du som sto i veien for hennes spy. Du kunne jo bare flyttet deg. Egentlig burde du gi henne erstatning, i det spyet var det sikkert verdier i form av både alkohol og mat. Hvis ikke du hadde vært en dårlig venninne og stått i veien, kunne hun sikkert slikket det opp igjen, eventuelt samlet det sammen i en goodie bag og tatt det med hjem som nattmat og/eller drikke på nachspiel.

Skamme deg, det er det du burde.

Endret av Suppemann
  • Liker 11
Skrevet

Hei.

Vil bare kommentere én ting, det som er rimelig er at hun erstatter dagens verdi av det hun har ødelagt, ikke nypris. Hvis telefonen din f.eks er to år gammel, har den sunket en del i verdi, og da bør dere beregne dagens verdi før hun erstatter, og så bør du selv legge i mellomlegget om du ønsker å kjøpe en ny telefon av samme modell.

Det kjennes kanskje litt bittert for deg, men det er en gang risikoen vi løper ved å ta med oss eiendeler i settinger der det er risiko for at de skal bli skadd (på fest, på fjelltur, på stranden, på byggeplassen osv).

Hadde jeg vært deg hadde jeg nok ikke bedt henne erstatte tlf, men jeg hadde tatt imot hvis hun hadde tilbudt seg å gjøre det. Hadde jeg vært henne, hadde jeg tilbudt meg å erstatte.

• Liker 4
Skrevet

Siterer den gamle klassikeren "Tuesday afternoon": Just don't party on a week day. Det er da en får spy på telefonen.

Anonymous poster hash: 66aa7...bde
Skrevet

En fjern venninne sølte alkohol på MacBooken min så den ble helt ubrukelig. Jeg krevde erstatning for halve prisen, da den var noen år gammel. Hadde ikke hatt råd til noen ny datamaskin ellers, så jeg stilte kravet og hun betalte. Det er lenge siden, men mener å huske at det gikk greit. Man kan jo la være å vifte med glasset rett over tastaturet til noen annens datamaskin, så jeg synes det var på sin plass å ta konsekvensene av det.

• Liker 1
Skrevet

Har hun råd til å gå på byn, har hun også råd til å erstatte det hun ødelegger. Ikke mange byturer en trenger å stå over før en splitter ny mobil er betalt!

Anonymous poster hash: e4f2f...d49
  • Liker 7
Skrevet

Tror jeg bare hadde lagt det ligge,visst hun tilbyr seg så hadde jeg tatt imot, men hadde nok ikke krevd penger eller ny telefon av henne

Skrevet

Er du en god venn lar du det ligge. Siden hun ikke har penger mener jeg.

Anonymous poster hash: 29f6d...ea4

ikke spesielt gode venner egentlig, vi går i samme klasse. Har kanskje penger hvis hun slutter å snuse.

Det er jo du som sto i veien for hennes spy. Du kunne jo bare flyttet deg. Egentlig burde du gi henne erstatning, i det spyet var det sikkert verdier i form av både alkohol og mat. Hvis ikke du hadde vært en dårlig venninne og stått i veien, kunne hun sikkert slikket det opp igjen, eventuelt samlet det sammen i en goodie bag og tatt det med hjem som nattmat og/eller drikke på nachspiel.

Skamme deg, det er det du burde.

hm, nei, vi satt alle rundt ett bord på en sofa, jeg satt tilfeldigvis ved siden av henne og merket ikke at hun spydde før jeg hadde magesyre og lapskausrester over hele meg og mobilen min :) jeg flyttet meg umiddelbart jeg oppdaget at jeg var dekket av oppkast, så det har du rett i.

oj, vent, du spøkte. Nice one. jeg lo.

ja. jeg skal se om jeg ikke skal nevne det en gang til for henne. Hadde vært fint med 50% erstatning men hvis hun begynner å gråte eller noe så kan jeg godt la det ligge og leve med en mobil som hakker og lukter spy :)

TS

Skrevet

Be henne vente med å drikke til hun er gammel nok. Dette hørtes ut som skikkelig fjortisfyll. Og når man ikke greier å komme seg på do for å spy en gang, ja da har man fått i seg for mye. Hun burde erstatte mobilen din ja, ihvertfall det den er verdt idag.

• Liker 7
Skrevet

Innboforsikring eller reiseforsikring vil ordne ny mobil til deg.

Jeg ville ikke krevd ny mobil på min venninnes regning.

Anonymous poster hash: 9de49...c8e
Skrevet

Innboforsikring eller reiseforsikring vil ordne ny mobil til deg.

Jeg ville ikke krevd ny mobil på min venninnes regning.

Anonymous poster hash: 9de49...c8e

Egenandelen er jo ganske høy, så lønner seg ikke med mindre man har en dyr telefon.

Skrevet

Om det uansett var på tide å kjøpe ny så ville jeg bedt om at hun betaler halvparten av det den ødelagte kostet.Anonymous poster hash: 199a7...077

Betale halvparten av fullpris på en gammel mobil? Heh, no way

Anonymous poster hash: 2ac36...7e6

Skrevet

En fjern venninne sølte alkohol på MacBooken min så den ble helt ubrukelig. Jeg krevde erstatning for halve prisen, da den var noen år gammel. Hadde ikke hatt råd til noen ny datamaskin ellers, så jeg stilte kravet og hun betalte. Det er lenge siden, men mener å huske at det gikk greit. Man kan jo la være å vifte med glasset rett over tastaturet til noen annens datamaskin, så jeg synes det var på sin plass å ta konsekvensene av det.

Jeg lar ikke mien pcer og div stå tilgjengelig om jeg har dolk som drikker her, bettopp pga jeg vet at uhell skjer. Lov å beuke huet

Anonymous poster hash: 2ac36...7e6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...