AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #1 Skrevet 25. september 2015 Har prøvd å leke meg med "NVE Atlas", en kartløsning, men jeg skjønner det altså ikke. Noen som vet? Anonymous poster hash: a65ad...1eb
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #2 Skrevet 25. september 2015 Hva slags leire skal du ha?Anonymous poster hash: 12b35...375
Gjest Seajewel Skrevet 25. september 2015 #3 Skrevet 25. september 2015 Finnes leiregrunn i elver blant annet...
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #5 Skrevet 25. september 2015 Har prøvd å leke meg med "NVE Atlas", en kartløsning, men jeg skjønner det altså ikke. Noen som vet? Anonymous poster hash: a65ad...1eb NVE kan vel fortelle deg hvor det er leirgrunn i helt grove trekk (store deler av Oslo-området og Trondheim med omland er bygget på leirgrunn). Men NVE forteller deg ikke noe om hvor du lettest finner en bøtte leire. Skal du bruke leiren til noe (feks ansiktsmaske eller til å lage krukker e.l.) så må du nok kjøpe den. Det er ofte gift i naturlig leireforekomster, så du kan ikke uten videre ta dem i bruk uten å risikere å forgifte deg selv eller andre. Sånn rent bortsett fra at leire ikke er leire og at det meste du finner nok er ubrukelig, altså. Men om du bare vil finne leire: nærmeste bekk. Sørg for lov til å vase rundt og grave der. Anonymous poster hash: 4430e...f91 3
infectedsopp Skrevet 25. september 2015 #6 Skrevet 25. september 2015 Aaaw, så en youtube video der en fyr laget et lite "hus" av leire han fant i skogen, har også hatt lyst å finne selv, dumt hvis det er giftig.. 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #7 Skrevet 25. september 2015 Samme film som infectedsopp, tenker jeg... Ta leire, forme den, brenne den - jeg vil prøve det. Hvor giftig kan den være?Anonymous poster hash: a65ad...1eb
absinthia Skrevet 25. september 2015 #8 Skrevet 25. september 2015 (endret) Det er ikke farlig å lage krukker av naturleire, selv om leire nøytraliserer gift der den finnes naturlig. Dette var en vanlig syssel blant høgskolelektorer min i forming, og vi ble rådet til å forsøke dette i forhold til barnehage. Det finnes en del sider om dette ute på nettet og ingen av de jeg har kommet over, sier noe om dette. Det er rikelig med leire i fjæra og havbunnen 100 meter unna huset og her er det et rikelig dyreliv med både fjæremakk, div fugler, oter og fisk, til tross for at noen av dem omtrent bor i den. Edit: undertegnede mfl. har tilbragt store deler av barndommen med å finne leire og lage figurer vi tørket i sola - ingen av oss har lidd noen nød og den eneste grunnen til at vi ble rådet til å være forsiktige, var at det er lett å bli sittende fast om en står lenge på samme sted. PS. Det kan lønne seg å rense leira for småstein og sand. Endret 25. september 2015 av absinthia 1
Cordelia Skrevet 25. september 2015 #9 Skrevet 25. september 2015 Obs. som andre her sier; hvis det ikke er egen grunn, spør om lov fra grunneier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå