AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #1 Skrevet 25. september 2015 Har bestilt en pakke fra utlandet som det kommer MVA og tollgebyr på i ugangspunktet, men jeg tror den er merket som gift. Har fulgt sporingen på posten og fikk beskjed om å sende inn dokumentasjon siden kvittering manglet. Jeg gjorde det med en gang, men da jeg skulle trykke på send var pakken allererede merket som "Sendingen er tollbehandlet og sendes til mottaker." De gjorde da dette før de fikk dokumentene fra meg. Vil jeg nå slippe å betale MVA eller bare tar de en sum fra løse luften? Anonymous poster hash: 984da...a79
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #2 Skrevet 25. september 2015 Gift?! Tror virkelig ikke det er lovlig å importere! Anonymous poster hash: 77bb4...c7a 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #3 Skrevet 25. september 2015 Gift?! Tror virkelig ikke det er lovlig å importere!Anonymous poster hash: 77bb4...c7a Gift som i gave, vil jeg tro... Anonymous poster hash: 28a52...a0b 1
Mystico Skrevet 25. september 2015 #4 Skrevet 25. september 2015 Gift?! Tror virkelig ikke det er lovlig å importere! Anonymous poster hash: 77bb4...c7a [bilde av epic facepalm] 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #5 Skrevet 25. september 2015 Gift som i gave, vil jeg tro... Anonymous poster hash: 28a52...a0b Resten av innlegget er skrevet på norsk, så det gir ikke mening at hun plutselig velger å bruke et engelsk ord.Anonymous poster hash: 77bb4...c7a 2
Million Skrevet 26. september 2015 #6 Skrevet 26. september 2015 Har bestilt en pakke fra utlandet som det kommer MVA og tollgebyr på i ugangspunktet, men jeg tror den er merket som gift. ------------- Vil jeg nå slippe å betale MVA eller bare tar de en sum fra løse luften? Anonymous poster hash: 984da...a79 Tollpostbehandling kan innebære å ta stikkprøver og åpne pakker. Posten er ikke dumme, og de vet at den "gift" merkingen misbrukes og at mange forsøker å svindle. De har sett det meste før. De kjenner derfor den omtrentlige og generelle verdien på en hel del gods og varer og vet hva de er verdt som regel. Hvis ikke kan de som regel lett finne det ut. Det kan være at det ligger faktura eller plukkelapp inne i pakken, og at de der har sett priser, avsenderfirma o.l. Eller de har sett hvor varene kommer fra (avsenders adresse går til et kjent firma f.eks.) og finner ut resten på nettet, som hva tingene koster i nettbutikken de kommer fra og sånt. Posten vet også godt at enkelte avsendere kategorisk merker ting som "gift" når det faktisk ikke er det... De kan derfor i ditt tilfelle godt ha åpnet pakken for kontroll (det har de selvsagt lov til, det er toll vi snakker om) og behandlet den ut i fra hva de fant inni den.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2015 #7 Skrevet 26. september 2015 Ja, jeg er fult klar over det. Jeg bare stusset på at de først ba meg legge ved kvittering og så bare sendte den videre uten å motta kvittering fra meg. Har hentet den nå og måtte betale 52 kroner. Hvor de har fått den summen fra vet ikke jeg, men det var i hvert fall mye lavere enn det jeg skulle ha betalt! Anonymous poster hash: 984da...a79
Papirhjerte Skrevet 26. september 2015 #8 Skrevet 26. september 2015 Det er ikke bare hva den er merket som de ser på, men også hvor mye pakkeverdien er satt til. Jobber i Posten selv, og vi får inn en haug med pakker som er merket som "gave", men når verdien er satt til over 300 NOK så trekker man toll av det uansett, har jeg forstått.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå