Gå til innhold

Hvorfor vil ikke kroppen ha det vi helst vil ha?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette irriterer meg! Jeg er nå 24 og merker jo at forbrenningen har gått hakket ned, men legger fremdeles ikke så lett på neg. Men kan ikke spise helt som jeg vil lenger heller. Hvorfor vil ikke kroppen ha det som smaker godt? Altså, vil man ikke ha misfargede tenner og ekstra vekt og sykdom, må man holde seg til khedelige grønnsaker og salat -_- jævla kropp.

Anonymous poster hash: 4fa7c...e2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror dette beror på en rekke misforståelser. Jeg har vært utsatt for dem selv, så dette er hva jeg har oppdaget, ved informasjonssøk og egne erfaringer: Sunn mat smaker egentlig ikke vondt. Smak og appetitt er til for å lede oss mot mat vi trenger. Men vi er ikke tilpasset det moderne matmiljøet. Stort inntak av ferdigmat endrer smakssansen vår, og godterier er spesialdesignet for å smake ekstra godt, så når vi spiser mye av dette, vil vanlig mat smake lite, og sunn mat smake vondt. Det er også en del feilinformasjon der ute om hva sunn mat faktisk er. Fett er ikke farlig, man trenger fett for å ta opp næring i grønnsaker, og med litt fett smaker grønnsaker nydelig. Alt behøver ikke være grovt. Variasjon er viktig, og alt kan spises i moderate mengder. 

• Liker 3
Skrevet

Fra naturens side så er jo ikke fedme et problem. Vi er programmert til å spise mat som inneholder mye kalorier og energi - fett og sukker er livsnødvendig og finnes ikke i overflod i naturen. Det er derfor dette vi trekkes mot. 

F.eks så vil isbjørner som fanger sel spise først og fremst spekket, fordi de trenger store mengder fett og kalorier for å holde på eget fettlag og eget energinivå. De kan f.eks fint la "indrefileten" ligge igjen på selen, fordi det er ikke bryet verdt for dem å spise det. Med en slik programmering ville en isbjørn i fangenskap fort blitt feilernært og overvektig hvis han fikk store mengder spekk og lite annet tilgjengelig døgnet rundt.

Anonymous poster hash: d7aa1...621
  • Liker 1
Skrevet

Jeg forstår ikke denne tankegangen: sunn mat smaker godt! Krispige grønnsaker, rent kjøtt, gode sauser laget fra bunnen av, egg og ost, ovnsbakt fisk, linser og bønner og ferskt brød. Alt ved ren ferskt mat er appetittlig. Jeg forstår helt ærlig ikke hvorfor folk synes MacDonalds er godt, for meg smaker de burgerne soggy og svette. Sukkervarer smaker godt, jeg er med på den, men når man har spist seg mett på skikkelig mat, så frister det ikke snop og kaker så mye. 

Sunn mat er så mye mer enn salat, her har du misforstått.

Anonymous poster hash: 34237...66c
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...