Gå til innhold

Skylder NAV penger

Anbefalte innlegg

Gjest Trygvesen
Skrevet

Hei, jeg er en ung mann som har vært ute i arbeidspraksis via NAV, hadde en praksis som skulle vare i 3 mnd, men holdt kun ut i 1,5 måneder på grunn av personlige årsaker. Etter jeg sluttet leverte jeg dette skriftlig til nav, og sluttet å krysse av for at jeg er i aktivitet på meldekortet. noen uker senere får jeg en utbetaling på 3 450,- fra NAV, jeg trodde dette var sosialhjelp, fordi jeg hadde en søknad om sosialhjelp inne fra før. Jeg får enda en utbetaling etter 2 nye uker, og trodde det var forsinket etterbetaling av sosialhjelp (har fått det før). Men så ringer bjella når en nav ansatt sender melding på nav.no og skriver at jeg har fått redusert utbetaling av tiltakspenger fordi jeg krysset av for at jeg ikke var i arbeid på meldekortet. Jeg sender umiddelbart melding på NAV.no at jeg ikke er i praksis, og at jeg ikke skal ha mer tiltakspenger. nå har jeg fått varsel om feilutbetaling i posten, de vil ha høre min forklaring og vurdere om dette må tilbakebetales. Huff  :(  har ikke penger, må jeg sone i fengsel? hva bør jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som du skrev over "de vil høre min forklaring". Da er det jo bare å gjøre det. Om de vil ha noen penger tilbake får du sikkert beskjed om det i etterkant. Du kommer garantert ikke i fengsel for dette.

Gjest Trygvesen
Skrevet

Som du skrev over "de vil høre min forklaring". Da er det jo bare å gjøre det. Om de vil ha noen penger tilbake får du sikkert beskjed om det i etterkant. Du kommer garantert ikke i fengsel for dette.

Takk for svar! Hvis de ikke liker forklaringen min, hvordan tror du nedbetalingen vil foregå? Tar de litt av sosialhjelpen hver måned?

Skrevet

Forklar at du har gitt beskjed ved å krysse/ikke krysse av og dermed var i god tro om at du hadde gitt beskjed.

Om du må tilbakebetale så trekker de deg 100 kroner eller mer/mindre i mnd fremover inntil alt er tilbakebetalt. Det er staten Norge og ikke et privat inkassoselskap du har med å gjøre her.

MEN det er viktig at du svarer og gir din versjon av saken.

Anonymous poster hash: fb656...a2f

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet (endret)

Hei, jeg er en ung mann som har vært ute i arbeidspraksis via NAV, hadde en praksis som skulle vare i 3 mnd, men holdt kun ut i 1,5 måneder på grunn av personlige årsaker. Etter jeg sluttet leverte jeg dette skriftlig til nav, og sluttet å krysse av for at jeg er i aktivitet på meldekortet. noen uker senere får jeg en utbetaling på 3 450,- fra NAV, jeg trodde dette var sosialhjelp, fordi jeg hadde en søknad om sosialhjelp inne fra før. Jeg får enda en utbetaling etter 2 nye uker, og trodde det var forsinket etterbetaling av sosialhjelp (har fått det før). Men så ringer bjella når en nav ansatt sender melding på nav.no og skriver at jeg har fått redusert utbetaling av tiltakspenger fordi jeg krysset av for at jeg ikke var i arbeid på meldekortet. Jeg sender umiddelbart melding på NAV.no at jeg ikke er i praksis, og at jeg ikke skal ha mer tiltakspenger. nå har jeg fått varsel om feilutbetaling i posten, de vil ha høre min forklaring og vurdere om dette må tilbakebetales. Huff  :(  har ikke penger, må jeg sone i fengsel? hva bør jeg gjøre?

Du svarer at du gjorde det i god tro fordi du trodde at det var nok å endre på meldekortet. Selv, var jeg borti en feilutbetalingssak fra NAV som var 100 % deres feil fordi saksbehandler ikke hadde lest papirene. Når jeg fikk brevet du fikk så ringte jeg inn og sa: Be dem sende den helvetes innbetalings-slippen. 

Tilbakebetalingen vil skje med at du enten betaler inn det fulle beløpet eller at du avtaler med å betale inn et lite beløp hver måned (får du kun sosialstønad så kan du spørre om å få det utsatt da sosialstønad ikke under noen omstendigheter skal gå til å betale ned gjeld). Sånn er dessverre utrolig viktig å følge med på. Du kunne fått sosialstønad om du hadde varslet og det hadde stoppet, men istedenfor så er du ny skyldig penger som du har brukt til livsopphold. (Beklager at jeg sier det, men jeg vil bare påpeke det hvis du er i systemet så er det viktig å holde tunga rett i munnen).

Alle sammen under samme tak, da blir alt så mye bedre med NAV. Ehm.... Er så hyggelig å ringe inn på telefonen, altså  :fnise: "De ringer deg  tilbake innen 48 timer for dette skjønner jeg ingenting av."

Endret av Steve Rogers

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...