Gå til innhold

Tips til julemat for vegetarianere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble veggis i januar, og skal derfor ha min første jul uten kjøtt. Hva pleiere dere vegetarianere eller veganere å spise? Har lest om nøttestek og vegisterkaker, er det lett å lage?

Jeg er veldig dårlig til å lage mat, og det samme er samboeren. I tillegg liker ingen av oss det, og all middag lages med lett irritasjon, selv om den lages fra bunnen av, er sunn og følger gode oppskrifter. Syns det er veldig veldig kjedelig, men vil likevel spise bra.

Så, noe som ikke er kjempevanskelig og likevel litt festmat og som er helt vegetarisk? 

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi pleier å lage noe thaimat eller indisk, uten kjøtt da. En jul laget vi grønnsaksvårrull, men litt kinkig å lage hvis du er nybegynner. Har prøvd nøttestek og det er jo godt, men også veldig mye arbeid.

Så i stedet for å lage noe look-a-like, så velger vi noe vi liker kjempegodt og det er altså wok eller gryte med masse grønnsaker og gode krydder. Det er jo forholdsvis lett å lage. Gjerne brun/naturris og hjemmelagede rundstykker til.

Gjest Overrasket
Skrevet

I England er det vanlig med noe de kaller nut roast. Det finnes mange oppskrifter på nettet, og det smaker mistenkelig mye som kjøtt. Etter hva jeg forstår var det veldig populært for et par tiår siden, og retten har derfor litt ufortjent rykte som døll og krampaktig retro-vegetarmat. Men en hjemmelaget versjon trenger ikke være døll. 

For å bryte det ned, er det i hovedsak en nøtt- og sopprisott som spes med litt brødbiter og stekes i brødform i ovn, og resultatet blir en slags kjøttløs kjøttpudding. Det fungerer veldig bra med typisk norsk juletilbehør!

Man lager risottoen, blander det med litt nøtter, grønnsaker og sopp og dynger på med diverste urter og krydder. Kastanjenøtter og sjampinjong gjør seg spesielt godt.  

Skrevet

Jeg kommer til å lage middagskaker av et eller annet slag (veganmisjonens quinoakaker er min favoritt), men ellers spise det samme som resten av familien (grønnsaker, potet, saus, syltetøy).

Skrevet

Tusen takk for tips! Har laga veganmisjonens quiniaboller før, er det det samme? De var veldig gode, men tok (i alle fall med våre kokke-skills) sykt lang tid.

Alt det andre dere nevner hørtes digg ut. Nå ble jeg sulten, det er jo så mye spennende!

Nut roast er vel kanskje da nøttestek? Jeg har egentlig bare lest at noen spiser det til jul, så det var veldig informativt å lese hva det faktisk består av! 

Og sjampinjong er jeg blitt veldig glad i! :)

Har lyst til å spise noe som er litt annerledes enn hverdagsmaten, men samtidig gir julefølelse.

Skrevet

Tempehbacon er veldig godt. Mariner tempeh i soyasaus og liquid smoke, og stek i tykke skiver. Server med vanlig juleribbetilbehør, som saus, poteter, rødkål, ertestuing, osv. 

Anonymous poster hash: beaf9...18b
Skrevet

Jeg lager falafel og så spiser jeg det tibehøret som de har andre har. Potet,saus,tyttebær og rosenkål :)

Anonymous poster hash: a07c6...71f
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har en vegetarianer til bords hver jul . Hun liker ikke vanlig nøttestek. Så jeg lager noe annet. bare det passer til tilbehøret. Jeg orker ikke å lage 2 middager.   Men cashew nøttestek falt i smak. Seitan pølser er også ganske gode.

Anonymous poster hash: 2f8c0...a11
Skrevet (endret)

Tempehbacon er veldig godt. Mariner tempeh i soyasaus og liquid smoke, og stek i tykke skiver. Server med vanlig juleribbetilbehør, som saus, poteter, rødkål, ertestuing, osv. 

Anonymous poster hash: beaf9...18b

Tenpeh kan jeg dessverre ikke spise, da jeg reagerer på gluten (ikke cøliaki). Så ren hvetegluten høres ikke så smart ut for meg. Men det er så irriterende, det virker så godt!

eller er det seitan som er gluten? Nå ble jeg plutselig veldig usikker her...!

Endret av Rainbow
Skrevet

Nøttestek! Finnes flere varianter av denne, f.eks. med eller uten butterdeig utenpå. 

Ellers kan du lage medisterkaker av linser/grønnsaker/kikerter/bønner/alt, personlig foretrekker jeg en oppskrift av linser og rødbeter. Fantastisk god og juleaktig smak.

Brun saus kan lages med grønnsaksbuljong istedenfor, men du kan spesifikt google brun vegetar saus for noe som gjerne smaker noe bedre.

Surkål, poteter, tttebærsyltetøy, grønnsakspai, rosenkål og alt tilbehør du kan tenke deg ved siden av. Tilbehøret kan jo også tilberedes på flere ulike måter for variasjon.

Jeg vil også tro at seitan eller tofu kan brukes som julemat, men dette har jeg ikke testet ut før. 

Julekaker vil jeg tro gå greit med tanke på at du ikke har noe imot egg eller melk, men juleflesk(?) inneholder gelatin noe som ikke alle er klar over.

Brente mandler, dadler, tørket frukt, klementiner er jo kjempegodt også :)

Skrevet

Nøttestek! Finnes flere varianter av denne, f.eks. med eller uten butterdeig utenpå. 

Ellers kan du lage medisterkaker av linser/grønnsaker/kikerter/bønner/alt, personlig foretrekker jeg en oppskrift av linser og rødbeter. Fantastisk god og juleaktig smak.

Brun saus kan lages med grønnsaksbuljong istedenfor, men du kan spesifikt google brun vegetar saus for noe som gjerne smaker noe bedre.

Surkål, poteter, tttebærsyltetøy, grønnsakspai, rosenkål og alt tilbehør du kan tenke deg ved siden av. Tilbehøret kan jo også tilberedes på flere ulike måter for variasjon.

Jeg vil også tro at seitan eller tofu kan brukes som julemat, men dette har jeg ikke testet ut før. 

Julekaker vil jeg tro gå greit med tanke på at du ikke har noe imot egg eller melk, men juleflesk(?) inneholder gelatin noe som ikke alle er klar over.

Brente mandler, dadler, tørket frukt, klementiner er jo kjempegodt også :)

Kan nevne at julegrøt går også fint. Asiatisk julemat er toppers dersom man ikke har noen spesifikke tradisjoner når det kommer til julemat. 

De julekveldene jeg selv er borte pleier jeg å kjøpe meg vegetariske ferdigprodukter, varme det opp hjemme, og ta det med meg i folie (eventuelt varme det opp igjen senere utpå kvelden). Personlig synes jeg det smaker bedre med hjemmelaget mat, men vegetarpølser og vegetarstek fungerer fint i blant, men kan bli dyrt i lengden. Og for all del _ikke_ kjøp vegetar hamburgere fra Anamma

Skrevet

Torsk, såklart.

Anonymous poster hash: f75cc...b85
Skrevet

Torsk, såklart.

Torsk er ingen grønnsak. 

Anonymous poster hash: 0ee9b...e61

• Liker 2
Skrevet

Torsk, såklart.

Er man vegetarianer så spiser man jo heller ikke fisk.

Anonymous poster hash: a07c6...71f

Skrevet

Hvis man er pescetarianer, så spiser man fisk men ikke kjøtt. (bare for å oppklare det)

Skrevet

Jeg er veldig dårlig til å lage mat, og det samme er samboeren. I tillegg liker ingen av oss det, og all middag lages med lett irritasjon, selv om den lages fra bunnen av, er sunn og følger gode oppskrifter. Syns det er veldig veldig kjedelig, men vil likevel spise bra.

Da stusser jeg veldig på valget ditt om å leve som vegetarianer. Er det av etiske grunner eller er det en misforstått oppfatning om at man må kutte ut alt av animalske produkter for å være sunn?

Anonymous poster hash: a370d...c30

• Liker 1
Skrevet

Det er av etiske grunner. Syns det er grusomt å spise døde dyr. Spesielt fordi det industrielle dyreholdet er fælt. Har alltid ment det, men levde hyklersk. Man kan fint leve usunt som vegetarianer.

Tusen takk for mange gode tips!!

• Liker 1
Skrevet

Feiret jul med et vennepar av meg en gang, de er vegetarianere, de hadde laget en grateng, med pasta og mange gode grønnsaker, noe de hadde funnet på selv. Smakte lekkert, og ble mett. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...