AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #1 Skrevet 25. september 2015 Ja, har seg slik at jeg har hatt fødselsdag nettopp og fått ny kjøkkenmaskin i gave. Fra før har jeg mammas gamle elektrokux assistent fra 1980, som fortsatt funker og gjør jobben. Planen var at jeg iløpet av høsten skulle kjøpe enten en ny assistent eller en annen kjøkkenmaskin med stor bolle. Svigerfamilien har nå gått sammen og kjøpt en kenwood til meg. Ikke major. Men en hvit tantete kenwood med 4 liters bolle som fungerer til kremfløte og småbakst. Ergo den fyller ikke mitt behov i det hele tatt, som setter store brøddeiger osv. Denne er i så måte ubrukelig, da bollen er for liten. Til kremfløte og små kakebunner har jeg en vanlig mixmaster med stativ og bolle på 4 liter. Så hva jeg skal med denne nye fatter jeg ikke. Den er tantete og stygg, jeg liker den ikke. Grunnen til at jeg ikke har kjøpt ny er at jeg ville tenke litt og lese om ulike maskiner for å finne en som passet MEG og mitt behov. Er voksen og veletablert med god økonomi så har råd til den maskinen jeg vil ha. Så ikke for meg å få denne "generøse" gaven fra svigers.... En gave som jeg ikke liker, hverken i farge, funksjonalitet, design eller størrelse. Har prøvd den, og noe mer tungvindt skal man lete lenge etter! Ikke kan jeg bruke den til gjærbakst, så da begrenser det seg til de småtingene jeg vanligvis bruker mikseren til. Hvorfor skal jeg da krongle å styre med den kolossen av en maskin for en liten muffinsrøre??? Gah!!! Hvorfor gjør folk sånn? Er fristende å knuse den å skylde på at katta hoppet på benken, ble skremt og rev den ned, og at selgeren på elkjøp anbefalte en annen maskin... Innboforsikringa dekker ikke skade forårsaket av kjæledyr heldigvis. Å bytte den går ikke da de kjøpte den i januar, det sa de selv... Å si jeg ikke likte den vil gjøre dem så fornærmet og sure at de ikke vil være mulig å snakke med på månedvis... What to do??? skal aldri mer nevne et ord om at jeg ser etter nye ting til hjemmet mer. Hvorfor ikke spørre først før de kjøper slike store dyre ting til huset til andre folk? Mannen min visste heller ikke om dette, og ble i grunn like sjokkert som jeg ble.... Så hva gjør man?? Fristende å la den gro ned i boden men sjansen for at de skulle se en evt ny maskin er jo der, selv om jeg har alt slikt i skapene, de kan jo plutselig dukke opp en dag brøddeigen er satt eller noe.. Har et fritt og åpent hjem og kan ikke leve på otta og stadig være på vakt, tenk om de kommer, må gjemme alle spor av nymaskina!! Nei, det går ikke. Vet jeg høres fryktelig utskknemlig ut, men når folk kjøper slike store ting foretrekker jeg at de er helt sikker på hva jeg vil ha, eller at de splr, eller gir penger, gavekort eller andre ting jeg ønsker meg!Anonymous poster hash: 2c628...e32
Leo Skrevet 25. september 2015 #2 Skrevet 25. september 2015 Her må det være lov med en liten nødløgn (Det skader jo ingen. Tvert i mot...) Du kan si at det ble noe feil med den og at du leverte den inn, men at den dessverre ikke lot seg reparere (Motoren hadde brent opp...), så du fikk ny på reklamasjon. Siden de ikke hadde denne modellen inne, valgte du å legge til litt penger selv og kjøpte en annen. Altså maskinen du egentlig vil ha. Maskinen du ikke vil ha kan du selge diskret eller gjemme i boden en stund. (Viktig at ingen oppdager det da!) 15
Kvist Skrevet 25. september 2015 #3 Skrevet 25. september 2015 Dumt at du har tatt den i bruk. Hvis ikke kunne det godt hendt at du kunne latt den ligge pent i esken sin og antagelig fått byttet den på en større elektrobutikk. Hvis det er en vanlig modell de har inne og den er som ny pleier ikke det å være noe problem. Ellers aner jeg ikke hva du skal gjøre med den. Selge den kanskje? Om svigermor blir sur for det er det mest hennes problem. Du kan bare si at du er takknemlig for gaven, men at du gjerne vil bidra selv også for å få en maskin som kan brukes til større ting. 2
Thorn Skrevet 25. september 2015 #4 Skrevet 25. september 2015 (endret) Hvis den er ubrukt ville jeg tatt den med meg inn på nærmeste elektroforretning som fører den og spurt om du kunne få bytte den siden du har fått den i gave. Du trenger ikke nevne noe om at den er kjøpt i januar hvis det er en like aktuell modell i dag. Hvis svigers spør kan du jo eventuelt si at den ikke virket som den skulle, så du reklamerte på den? Edit: ser nå du har prøvd den. Hvis du har esken etc og den fortsatt er som ny så lenge den vaskes, ville jeg likevel forhørt meg om muligheten til å bytte den hos en av kjedene som har 30 dagers fornøydhetsgaranti. Endret 25. september 2015 av Thorn
Calleia Skrevet 25. september 2015 #5 Skrevet 25. september 2015 Si at den ble ødelagt, butikken ville ikke reparere fordi det var enklere/billigere å gi deg en ny. Du la i litt mer penger i, og fikk en større modell, da den du hadde fått i gave har gått ut av produksjon...
skruf Skrevet 25. september 2015 #6 Skrevet 25. september 2015 Legg den ut for salg og bruk de pengene du får for den til å legge i ei ny kjøkkenmaskin etter dine behov og fargesmak Svigerfamilien din trenger vel ikke vite om det, med mindre de går i kjøkkenskapene dine og leter. Og hvis de etterspør den så er det bare å være ærlig å si at den ble for liten for brød/gjærbakst, så du valgte å oppgradere til en som var bedre. Blir de snurte så får de bare bli snurte. 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #7 Skrevet 25. september 2015 Tantete? Anonymous poster hash: c2453...e77 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #8 Skrevet 25. september 2015 Jeg hadde dratt hvit løgn om at den plutselig sluttet å virke, og da valgte du å oppgradere. Så hadde jeg solgt, eller gitt bort gaven. Det er jo utakknemlig å bli misfornøyd med en gave, men samtidig så er det bedre å selge/gi bort til noen som har bruk for den enn å la den stå i et skap og bare bli forurensende søppel. Anonymous poster hash: 5d691...779
Gjest Sunhands Skrevet 25. september 2015 #9 Skrevet 25. september 2015 Jeg ville bare vært ærlig og sagt at du trengte en med litt kraftigere motor som du kan lage *putt inn matretter du pleier å lage* med. Fordi den slet da du skulle lage, f.eks. hummus eller hva du pleier å lage. Så at dere solgte den på Finn og kjøpte en litt kraftigere en som dekket alle behov.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #10 Skrevet 25. september 2015 Det mest forunderlige borsett fra at den er tantete er at du vet du ikke liker den og så bruker den/prøvetester. Hadde du ikke testet den ville de fleste elektrobutikker vært villig til å hjelpe deg med bytte til et annet produkt. Så her har du deg selv å takke, selg den på finn, eller gjem den i boden til du har glemst hele "tanta".Anonymous poster hash: 2c447...c74 11
SiMa Skrevet 25. september 2015 #11 Skrevet 25. september 2015 Hvis de ser en ny maskin kan du vel bare si det som det er: den du fikk er for liten for store gjærdeiger. For det er jo gjærbakst du bruker den til. Eller du kan si den ble ødelagt, spørre om de fortsatt har kvittering for å ta den med tilbake til butikken og få ny på garantien. Og da du kom dit hadde de "dessverre" ikke samme maskin, så du byttet den med en annen. Den du har kan du, om du får gjort det uten at de oppdager det, selge. Eller du kan gi den til et loppemarked el. Jeg skjønner heller ikke vitsen med å kjøpe så dyre gaver uten å forsikre seg om at det er den du vil ha/trenger. Da hadde et gavekort/penger øremerket kjøkkenmaskin vært bedre.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #12 Skrevet 25. september 2015 Jeg forstår ikke helt problemet? Bytt eller gi gaven videre dersom du ikke liker den. Du får en gave. En gave er gitt av en av mange grunner, de typiske: -for å glede mottaker (du ble gladere da du byttet maskinen inn - alle er glade og ingen ble støtt) -av sosiale obligasjoner - svigers må gi deg gave og de driter i hva det er eller hva du gjør med den -for å føle seg bedre - svigers gav deg noe dyrt og føler seg ovenpå og super uavhengig av om gaven byttes Uansett: i det en gave kommer over i dine hender kan du gjøre som du vil med den. Og: ts? Var ikke du voksen, da? Hvor "voksent" er det å skylde på katten i stedet for å greit og ryddig si at du satte stor pris på gaven men at den desverre ikke passet ditt bruksmønster? Anonymous poster hash: 42f62...3de 5
sol87 Skrevet 25. september 2015 #13 Skrevet 25. september 2015 Dette er enkelt. Si "tusen takk skal dere ha" for gaven, og legg ut et bilde på facebook der du bruker maskina. Senere kjøper du selvfølgelig den du vil ha. Om det blir spørsmål eller syting, sier du at den første er veldig fint til muffins og kaker, men når du skal bake brød, må du bruke en større. Det blir jo en fin halvsannhet. 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #14 Skrevet 25. september 2015 Hehe, er litt forundret over at det går an å skrive et så langt og sint innlegg om en gave noen har gitt deg i beste mening. Men skjønner ikke problemet, kan du ikke bare la være å bruke den? Eller bor du med svigers sånn at de ser alt du gjør? Selv står jeg sjeldent og baker når jeg har folk på besøk og om du i så fall gjør det kan du vel bare si "jeg må bruke en annen maskin til denne baksten"? Ps: Rart det er krig i verden...Anonymous poster hash: f4298...2ad
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 25. september 2015 #15 Skrevet 25. september 2015 Hvorfor lyve? Si at den dessverre ble for liten til det du ønsket å bruke den til, og at du selv oppgraderer til noe større
Everios Skrevet 25. september 2015 #16 Skrevet 25. september 2015 hehe, skulle trodd du var meg! Jeg har også en gammel"assistent" og når vi giftet oss hadde onkelen min sagt jeg skulle få en ny av ham. Var veldig glad for det og viste at den oppfylte alle mine behov. Så har jeg ett par svigerinner som hadde bestemt seg for å kjøpe en Kenwood til oss til den store dagen. De sa lenge før bryllupet at vi kom til å få dette av dem, og både meg og mannen sa at vi hadde det vi trengte og hadde mange andre ønsker i samme prisklasse - ja til og med samme butikk. Men nei, det var dette de ville gi. De måtte selvfølgelig få gi det de ønsket selv, men ett par dager etter den store dagen byttet vi kjøkkenmaskinen i kaffemaskinen vi ønsket oss Jeg ville nok satt den bort i ett skap og kjøpt meg den maskinen jeg hadde lyst på! Er vel ikke så ofte de ser deg bake?
Alltid Vår Skrevet 25. september 2015 #17 Skrevet 25. september 2015 Lag brød- eller gjærdeig i den et par ganger så ryker nok motoren skal du se. Problem løst. Eller lat som den allerede er ødelagt og skru den fra hverandre. Og så kan du jo miste en skrue eller to før du skrur den sammen igjen. Om svigers etterlyser maskina kan du bare si den gikk i stykker og at du måtte kjøpe ny. Pass på å ta noen bilder som viser at den er ødelagt, da.
strawberry Skrevet 25. september 2015 #18 Skrevet 25. september 2015 Ville gjort som mange andre skriver her, sagt at den sluttet å virke og valgt å legge inn mer penger og fått en større maskin. Hadde bedt f.eks en venninne om å legge den ut for salg på facebook e.l, slik at de ikke ser at du har solgt den.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #19 Skrevet 25. september 2015 Hvorfor lyve? Si at den dessverre ble for liten til det du ønsket å bruke den til, og at du selv oppgraderer til noe større Støtter denne. Ærlighet varer lengst, og kenwooder varer nesten like lenge ;-)Anonymous poster hash: 5daa6...8d7 5
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #20 Skrevet 25. september 2015 Kjøp deg den du vil ha når du har fått gjort nok research. Og så sier du at du fikk den i gave, og at du da ga din til din lillesøster/venninne/kollega som ble helt fra seg av glede!!! Evt. bruk den til det du ønsker å bruke en kjøkkenmaskin til, og sørg for at dens begrensninger blir dens død, så du må kjøpe ny. Du kan jo ikke reklamere på at denne kremvisperen ikke klarer å elte deig heller :D Anonymous poster hash: 19223...de7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå