Gå til innhold

Bekymretkat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skaffet meg en katt fra kattens vern for ikke så lenge siden og har i ettertid hørt fra bekjente at det har vert en del tull innad i organisasjonen i det siste. Jeg har blant annet hørt at de hadde et tilfelle av FIP tidligere i år og at de også har hatt ett mulig nytt tilfelle av det hos en annen katt i nyere tid, at denne katten skal ha gått over lengre tid uten vetinær tilsyn og derfor kan ha vert mulig smittefare for andre katter på sentert.

Er derfor redd for at jeg kan ha adoptert en smittet katt uten å vite det. Jeg har forstått det slik at dette er en sykdom som er vanskelig å diagnotisere før det ofte er for sent. :/

Jeg har prøvd å ringe nummeret på nettsiden deres men har ikke kommet gjennom.

Jeg lurer derfor på om det er noen her inne som har erfaringer eller tilknyttning til kattens vern som vet om det er hold i det jeg har hørt eller om det bare er rykter? 

Det hadde vert greit å vite om min nye katt har vert utsatt for smitte eller ikke med tanke på om jeg bør innstille meg på hyppigere sjekk hos vetrinær enn normalt.

Anonymous poster hash: dd66f...c1d
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du kan jo bare teste hos dyrlege? De vil først teste om katten har antistoffer mot Coronavirus. Du får svar med en gang, Har den ikke det har katten ikke FIP. Om katten har det er det ikke sikkert den har FIP, men da er det verd å undersøke videre. 

Det kan fort skje at en dyrevernsforening får inn en katt med FIP, men om den viser symptomer vil den bli undersøkt. De kan jo ikke vite hvilke sykdommer katten har når den kommer inn.

Uansett er det mye mindtre smittefare når kattene er kastrerte, noe de helt sikkert er hos Kattens Vern.

Men bortsett fra det kan jeg ikke egentlig svare på det du spør om.

Endret av Tvist
Skrevet

FIP er en individuell mutasjon av coronaviruset i den spesifikke katten, så selv om en annen katt har det er det ikke sikkert din katt vil utvikle det. Coronaviruset er veldig utbredt både hos slike organisasjoner og hos de som driver med oppdrett.

Du kan lese mer om FIP her: http://www.dr-addie.com/Norwegian/preventS1.htm

Anonymous poster hash: 3bf25...879
Skrevet

Tusen Takk for svar :)

Har vert til vetrinær og ser ut til at min katt har vert utsatt for smitten men var ingen tegn på mutasjon. Er utrolig lettet!

Dere sier at det ikke er uvanlig hos slike organisasjoner og opodrettere, men det er vel visse krav til hva de skal gjøre når slike tilfeller oppstår?

Jeg synes i hvertfall det var uprofesjonelt at jeg ikke fikk noe som helst opplysninger om at de nylig hadde hatt det på senteret og jeg heller ikke fikk kontakt når jeg prøvde å ringe opptil flere ganger.

Skrevet

Tusen Takk for svar :)

Har vert til vetrinær og ser ut til at min katt har vert utsatt for smitten men var ingen tegn på mutasjon. Er utrolig lettet!

Dere sier at det ikke er uvanlig hos slike organisasjoner og opodrettere, men det er vel visse krav til hva de skal gjøre når slike tilfeller oppstår?

Jeg synes i hvertfall det var uprofesjonelt at jeg ikke fikk noe som helst opplysninger om at de nylig hadde hatt det på senteret og jeg heller ikke fikk kontakt når jeg prøvde å ringe opptil flere ganger.

For dyrevernere er det jo ikke så enkelt, de tar inn katter fra gata. De blir sjekket, men det er ikke alt man ser med en gang.

De har vel sikkert telefontid, hvis du sjekker. Det er jo frivillige som jobber der, de kan ikke nødvendligvis svare hele tiden, da de har en betalt jobb i tillegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...