Gå til innhold

2 1/2 åring med litt pinlig oppførsel ved henting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver dag når vi henter datteren vår i bhg er hun veldig glad for å se oss. Men hun blir så sur og uhøflig mot de ansatte og de andre barna. Nekter å gi ha det kos, og nekter å i det hele tatt si hadet. Hun er meget avvisende og sier strengt "nei". Jeg synes det er veldig pinlig og får så vondt av de små som ikke får hade kos. De ansatte sier at hun ikke er sånn når vi ikke er tilstede. Og det er jo godt å høre. Men er dette bare en periode, og hva kan jeg evt gjøre og si i slike situasjoner? Har prøvd å si "da blir de lei seg" osv, men det hjelper ikke.

Anonymous poster hash: 9124c...8b6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun skal ikke tvinges til å gi kos! Det bestemmer hun selv. Men å si hadet kan være greit. Jeg tror ikke du skal være så engstelig og opptatt av dette, du kan si hadet så henger hun seg på etterhvert.

Anonymous poster hash: c61a1...8e4

• Liker 19
Skrevet

Vi/barna våre har aldri gitt verken voksne eller barn kos ved henting, noensinne. Vi foreldre sier "hade" til dem som er tilstede (eller akkurat de barnet lekte med da vi kom), og passer på at en voksen får det med seg. Slenger gjerne på en "ses i morgen" "takk for idag" eller god helg, og av og til sier barnet det på eget initiativ eller etter vi har sagt det. Null stress. Hvis barnet skulle gå inn igjen fra garderoben og gi alle barna klem.... Når kommer dere avgårde da? Hvor mange -gi klem til ett barn men absolutt ikke de ett annet-situasjoner må dere ikke ordne opp i før dere er ute av døra?

Anonymous poster hash: f9cdc...003

• Liker 1
Skrevet

Hun har vel rett til å selv bestemme hvem hun vil ha fysisk kontakt med. Å guilt trippe henne til å klemme andre er i hvert fall teit. Hva skjer når hun blir eldre og gutten hun ikke vil ha sex med sier "Jammen, da blir jeg lei meg?" hvis hun har lært at det er et gyldig argument for å overskride egne grenser. For de andre ungene stikker det neppe særlig dypt, ingen av dem husker det når hun er ute av døra uansett.

Jeg lærer barnet mitt at vi sier "takk for i dag og ha det bra" før vi går, men om han ikke vil, så sier jeg det, og ferdig med det. 

Det der er virkelig ingen big deal.

Anonymous poster hash: e1be3...c5a
  • Liker 9
Skrevet

Slike overganger er ofte vanskelig for små barn.

Jeg synes ikke du skal legge noe i det :)

Skrevet

Jeg hverken oppfordrer til eller forventer hadet-kos til voksne eller barn i bhg. Om han selv tar initiativ så er det opp til ham. Jeg øver på at vi sier hadet bra + takk for idag/god helg som god vane. Vi er ikke helt i mål... han sier som oftest hadet til barna, ingenting til voksne. En dag vil det også falle på plass.

• Liker 2
Skrevet

Synes ikke du skal legge noe problem i denne situasjonen! Ikke ut ifra det du skriver i hvertfall. :) 

Men det som er spennende og viktig, kan være å se kommunikasjonen hun viser. Hva betyr den? Hvorfor gjør hun dette?

Jeg ser for meg et barn som viser tydelig og er full av mye kompetanse på det å sette grenser for seg selv og liksom sier "nå vil jeg hjem dere!" (men det kan være noe heeelt annet også!)
Barn viser uttrykkene sine ofte på en mer ærlig og tydelig måte, og på deres måte, men som samtidig ikke må tolkes alltid som "voksnes" måter og tolkninger å være på. Det kan være mange grunner til at hun gjør slik i hente-situasjoner. Ikke vær flau eller få vondt av de som er der, men vær nysgjerrig!!

Oppfordring fra pedagog med fordypning på de yngste i barnehagen! 

Anonymous poster hash: b1ce9...df5
  • Liker 1
Skrevet

Hver dag når vi henter datteren vår i bhg er hun veldig glad for å se oss. Men hun blir så sur og uhøflig mot de ansatte og de andre barna. Nekter å gi ha det kos, og nekter å i det hele tatt si hadet. Hun er meget avvisende og sier strengt "nei". Jeg synes det er veldig pinlig og får så vondt av de små som ikke får hade kos. De ansatte sier at hun ikke er sånn når vi ikke er tilstede. Og det er jo godt å høre. Men er dette bare en periode, og hva kan jeg evt gjøre og si i slike situasjoner? Har prøvd å si "da blir de lei seg" osv, men det hjelper ikke.

Hvorfor er det så viktig at hun gir barn og voksne hun ser hver dag i barnehagen hadetkos? Gir du hadetkos til kollegene dine når du går fra jobb?

• Liker 2
Skrevet

Syns ikke hun skal tvinges til å gi kos til noen (selv ikke mamma eller bestemor!) når hun ikke vil. Den grensen skal de få sette selv. Og jeg forsvarer henne om hun ikke vil gi kos og noen maser: "jooo, kan jeg ikke få en kos da, kom igjen", "Hun vil ikke i dag, men kanskje neste gang".

Men jeg har lært datteren min at når noen sier hei/hadet, så sier vi det tilbake, det er bare vanlig høflighet. Så kan man gjerne slenge på "takk for i dag/sees i morgen/god helg" når det passer.

Anonymous poster hash: df58a...bef

Skrevet

Ser ikke helt problemet i det. Vet ikke om det kanskje er litt tidlig angående alder å tenke slik, men jeg ville ment det var pinlig for jenta om hun skulle gitt klemmer til alle før hun gikk fra bhg, men er ikke sikker på hvordan det er med små barn. Og hun er vel bare ivrig etter å komme hjem som de aller fleste ville vært.

Skrevet

Min gutt på 3 år vil aldri kose noen hadet i barnehagen, og det er helt greit. Det må han nesten få bestemme selv. Han deler ut koser hjemme. Det holder det.

Skrevet

Det er en fase som sikkert går over. Dvs. jeg er enig med de andre i at jeg ikke syns du skal "tvinge" barnet til å gi hade-kos ved å si at de blir lei seg osv. Det er helt greit at barn ikke (alltid) vil gi koser. At hun ikke vil si hade, er det jo ikke så mye å gjøre med, men er på sikt noe jeg mer tenker er greit at faller på plass, siden det handler om normal høflighet (men nå er barnet ditt så lite, at jeg ikke ville forventet det). Når barnet mitt ikke har villet si hade, og blitt sånn streng, pleier jeg å oppfordre ham til det, men ikke laget noe stort nummer ut av det om han ikke har villet. Men gjerne sagt at det er hyggelig å si hade, eller noe sånt. Og så tenkt at det viktigste vi kan gjøre ang. slike ting, er å selv gå foran med et godt eksempel, og så går den litt morske fasen over, og så viser det seg at de egentlig vet en del om folkeskikk, selv om 2-3-årsalderen ikke er den fasen hvor man kan forvente alt for mye.

Skrevet

Hvorfor i all verden skal hun gi kos til de i barnehagen? Hun er sikker kjempeglad for at dere kommer å henter henne og er nok litt usikker på om hun må være i barnehagen lenger om hun begynner å klemme rundt/gå bort fra dere igjen. Det viser i grunnen bare at hun har en fin tilknytning med dere som foreldre. Det å høflig si "hadet" er noe hun vil modell lære av dere som foreldre når hun ser det er en normal ting å gjøre. Ved å kjefte, og å sette fokus slik at dette blir negativt ladet vil det bare trekke ut tiden til hun forstår normaliteten i det man gjør ved avskjeder. 

• Liker 1
Skrevet

Kos hadde jeg ikke brydd meg med. Men hadde jobbet med å få henne til å svare på Hade.

• Liker 1
Skrevet

Skjønner ikke helt hvorfor det er viktig at hun gir kos, kos og tvang hører jo ikke sammen. Vil hun gi kos, er det fint, hvis ikke er det også fint. Jeg er dog enig i at det er viktig å gå foran med et godt eksempel og si hei, hadet og takk for i dag, ses i morgen ++

Anonymous poster hash: 42b5a...03c

Skrevet

4 åringen min vil stortsett ikkje sei hadet til verken voksne eller barn heller...

Prøver å oppmuntre til det men....

Så eg seie hadet til både barn og voksne. Nevner med navn dei barna som står for å sei hadet.

Einig i at barn aldri skal pressast til å gje klem. De må få bestemme sine egne intimitetsgrenser.

Men skulle ønske han sa hadet... ;-)

Skrevet

Ts her. Må bare presisere at jeg tvinger henne absolutt ikke til å gi kos, og det er ikke det at det er så viktig. Men dette er en småbarnsavdeling og det har liksom vært en greie der siden hun begynte, at de gir ha det kos. Hun har vært veldig med på det før. Jeg lager ikke noe nummer ut av det med kosen. Det er mest det med den totale avvisningen og "nei"et som jeg synes er flaut. jeg pleier å si at " jaja, da får mamma si ha det og takk for i dag da". Håper høfligheten kommer etterhvert, som noen av dere sier. Og heg tror ikke hun mener å være uhøflig , men at det kanskje er noe med at, nå et hun helt ferdig med barnehagen, og skal hjem. Takk for svar dere 😊

Skrevet

Det er vel naturlig at barn slutter å klemme gud og hvermann når de selv ikke vil? Nå har ikke jeg barn, men venners barn og tantebarn har sluttet med dette når de ikke selv vil, og det er selvfølgelig helt greit! Vil 6 åringen gi hade klem så gjør hun det, vil ikke 3 åringen så er det helt greit. Liker ikke det at barn skal tvinges til å klemme folk. Jeg ble "tvangsklemmet" når jeg var barn, og liker til dags dato ikke å klemme folk. De eneste gangene jeg gjør det med glede er gode venner jeg ikke har sett på leeeenge, men foreldre, søsken, tanter, kusiner, gamle naboer og alle andre som vil ha klem, nei usj. La barnet gjøre som hun vil med klemmingen, og fokuser heller på at hun sier hade. 

Anonymous poster hash: 2d723...968
Skrevet

Vi minner på å si hadet, Vi presser aldri til å gi klem, enten det er familie/venner eller pedagogiske og ikke-pedagogiske ikke-tantete barnehagevoksne.

Anonymous poster hash: 84411...e1c
Skrevet

Min gutt på 3 år vil aldri kose noen hadet i barnehagen, og det er helt greit. Det må han nesten få bestemme selv. Han deler ut koser hjemme. Det holder det.

Samme her! Blir overrasket over at barn koser de ansatte før de går for dagen...

Våre barn sier knapt ha det til de ansatte...

Anonymous poster hash: 365e5...c75

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...