Gå til innhold

Spørsmål ang. rus og barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Far ruser seg når han har barnefri. (det er rus i høye doser og av lovlige medikamenter som er forskrevet til han, men også andre typer medisin som ikke er skrevet ut i resept til han fra lege) 

Moren fortalte meg dette og spurte om råd og om jeg kunne være med å følge litt med. Dette er foreldre som har 60/40 deling av to felles barn som er tenåringer begge to. Jeg sa at hun bør fortelle dette til barnevernet. Moren sa også til meg at hun ville kreve at faren til barna deres avlegger urinprøver hos lege og at hun vil kreve å få vite hvordan disse prøvene slår ut. 

Jeg lurer på om noen vet om det er slik at man som den andre forelderen kan kreve å få utlevert informasjon om den andre forelderen i forhold til denne situasjonen? Eller er det kun hvis hun tar kontakt med barnevernet at hun vil få informasjon om resultat på urinprøver/blodprøver? 

Jeg vet jo ikke om hun kontakter barnevernet, selv om det virket som at hun skulle gjøre det. Bare lurer på hva som er riktig og hva jeg burde gjøre når jeg har fått denne informasjonen fra moren om faren. 

Anonymous poster hash: fef70...ba6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hvem er du oppi det hele? Siden du skal følge med? Er vel ikke så enkelt å få det til?

Anonymous poster hash: 17010...7f0

Skrevet

Og hvem er du oppi det hele? Siden du skal følge med? Er vel ikke så enkelt å få det til?

Anonymous poster hash: 17010...7f0

Jeg har et barn som går i samme klasse som et av disse to barna. Denne moren ringte til meg og ville snakke om dette. Jeg forstod det sånn på moren at hun ville at jeg skulle vite om det, og følge med; og si ifra om jeg observerte noe som ikke var bra. Forstod ikke helt hva du mente med at det ikke er så enkelt å få det til. Det er ikke sånn at jeg skal stå og holde vakt og følge med på alt. Men det er så klart lettere å se etter ting som ikke er bra om man får litt informasjon. Og hun synes det er viktig at venner av det ene barnet også er trygge når det gjelder f.eks overnatting, kjøring i bil osv. Men forstod som sagt ikke helt hva du lurte på. 

Skrevet

Dette skal du gå og fortelle enten til foreldrene dine, helsesøster eller en lærer. Barn skal ikke pålegges ansvar med å flølge med på hva voksne gjør eller utsetter sine barn for. Det er en alfor stor byrde for barn å bære alene.

Er der ingen voksne du kan snakke med, anbefaler jeg at du kontakter barneombudet og ber om videre råd og hjelp derifra.

Anonymous poster hash: 262c6...a81

Skrevet

Dette skal du gå og fortelle enten til foreldrene dine, helsesøster eller en lærer. Barn skal ikke pålegges ansvar med å flølge med på hva voksne gjør eller utsetter sine barn for. Det er en alfor stor byrde for barn å bære alene.

Er der ingen voksne du kan snakke med, anbefaler jeg at du kontakter barneombudet og ber om videre råd og hjelp derifra.

Anonymous poster hash: 262c6...a81

Takk for at du tok deg tid til å svare :) Men om du leser så skrev jeg ikke at jeg er et barn, men har et barn som går i samme klasse som et av disse to barna.. 

Skrevet

Du er faktisk pliktig til å melde slike ting du også ts. Om du mistenker det er rus i bildet

Anonymous poster hash: 0c4ef...bc9
Skrevet

Moren har ikke rett til å få utlevert helseopplysninger om en annen person uten samtykke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...