AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #1 Skrevet 24. september 2015 Hei! Jeg har opplevd noe jeg syns var litt over grensen, men jeg er veldig usikker på om det regnes som faktisk brudd på taushetsplikt og lurer da litt på om noen her veit? En ansatt i barnehagen til min datter stilte meg noen spørsmål her om dagen som dreide seg om ting jeg ikke har fortalt henne selv. Det kom også fram at hun hadde fått høre det av en av de andre ansatte der. Og så kom det fram at det var en ansatt til som hadde fått høre om det samtidig. Dette var da noe jeg anser som private opplysninger, og jeg er veldig ukomfortabel med at jeg nå ikke veit hvor mange der som veit om dette.. Spørsmålet er: er det fortsatt brudd på taushetsplikt selv om det "bare" ble delt innenfor de ansatte? Jeg har altså ikke sagt noe om at det ikke kunne sies videre mellom de ansatte, men jeg har heller ikke samtykket til det. Jeg trodde nemlig det var en selvfølge at det ikke ble delt videre.. noen som veit hvordan dette er? Anonymous poster hash: fe13f...3e0
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #2 Skrevet 24. september 2015 Kommer litt an på. Om en pasient forteller meg noe i fortrolighet(eller noe jeg må anta er i fortrolighet) har jeg taushetsplikt. Men det er unntak fra regelen. Om en pasient sier til meg at han skal ta livet av seg eller noen andre har jeg lov til å bryte den for å hindre skade. Samme dersom det dreier seg om informasjon en kollega må vite ved f.eks. vaktbytte for å gi forsvarlig pleie. Du kan egentlig spørre det selv om de forsvarlig ville kunne tatt seg av datteren din uten å ha delt denne informasjonen med sine kolleger. Anonymous poster hash: 135b0...7a3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #3 Skrevet 24. september 2015 Det er ikke direkte brudd dersom det er/kan være relevant for barnet. Anonymous poster hash: 9f114...9b6 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #4 Skrevet 24. september 2015 Så lenge du ikke gir helt konkrete opplysninger om hva dette gjelder, så er det klin umulig å svare på. Du får ta en telefon til Datatilsynet og få svar der. Anonymous poster hash: 32a10...b85 5
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #5 Skrevet 24. september 2015 Trådstarter her: Jeg vil ikke utdype for mye om dette. Men det er snakk om en avsluttet sak som de tydeligvis fortsatt snakker om seg imellom. Og det er da også innblandet masse personlig som gud og hvermannsen ikke har noe med. Det var en grunn til at jeg fortalte denne ene personen dette, men jeg hadde aldri trodd det skulle diskuteres med fler. Spesielt ikke når det er en sak som ikke eksisterer lenger.Anonymous poster hash: fe13f...3e0
Baktusen Skrevet 25. september 2015 #6 Skrevet 25. september 2015 De har lov å dele det mellom kollegaer dersom det er relevant, dvs dersom personen som fikk vite det ønsker de andres meninger eller råd, eller dersom det er av betydning for barn / foreldre. F.eks årsak for noe . Er ikke lov å dele det bare for moro skyld 1
Gjest Mythic Skrevet 25. september 2015 #7 Skrevet 25. september 2015 Trådstarter her: Jeg vil ikke utdype for mye om dette. Men det er snakk om en avsluttet sak som de tydeligvis fortsatt snakker om seg imellom. Og det er da også innblandet masse personlig som gud og hvermannsen ikke har noe med. Det var en grunn til at jeg fortalte denne ene personen dette, men jeg hadde aldri trodd det skulle diskuteres med fler. Spesielt ikke når det er en sak som ikke eksisterer lenger.Anonymous poster hash: fe13f...3e0 Vi har ikke taushetsplikt innad på arbeidsplassen. Det trodde jeg var innlysende. Hvordan skal vi ellers kunne diskutere barnas utvikling, eventuelle tiltak, lage planer eller legge til rette hvis det er noe spesielt?
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #8 Skrevet 25. september 2015 Det er selvsagt ikke taushetsplikt innad på arbeidsplassen, alle som jobber med ditt barn kan dele opplysninger med andre dom jobber med ditt barn, det ville jo vært veldig tungvint om det ikke var slik...Anonymous poster hash: 7de43...062 4
Baktusen Skrevet 26. september 2015 #9 Skrevet 26. september 2015 Vi har ikke taushetsplikt innad på arbeidsplassen. Det trodde jeg var innlysende. Hvordan skal vi ellers kunne diskutere barnas utvikling, eventuelle tiltak, lage planer eller legge til rette hvis det er noe spesielt? Det er selvsagt ikke taushetsplikt innad på arbeidsplassen, alle som jobber med ditt barn kan dele opplysninger med andre dom jobber med ditt barn, det ville jo vært veldig tungvint om det ikke var slik...Anonymous poster hash: 7de43...062 Nei det er ikke innlysende overhode. Da er nok det retningslinjene på deres arbeidsplass, men jeg ville sjekket opp i det for sikkerhetsskyld dersom jeg var dere. For av de steder jeg kjenner til så er det på samtlige slik at man har taushetsplikt rundt hverandre, med mindre det er en årsak til det. Dvs. det er ikke tillat å dele med dine kolleger bare for å sladre eller slå av en prat. Men dersom det er viktig i behandling av barnet, for å forstå barnet, så skal det selvsagt deles. Men dersom informasjonen ikke har noe for seg, så skal det helt klart holdes for seg selv. Slik er det på de fleste arbeidsplasser, både innen helse, administrasjon, olje, økonomi. Og når TS sier at dette er en forlagt sak som ikke lenger har noen verdi, og egentlig ikke har hatt noen verdi, eller påvirke barnet, så ser jeg virkelig ikke noen grunn for at det var ok å dele informasjonen videre. Når det er sagt, så kan den aktuelle i barnehagen ha vurdert at det var av interesse og god grunn å dele. Det er vanskelig å si. Men det er ALDRI greit å dele informasjon slikt uten å ha en oppriktig god grunn for det.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2015 #10 Skrevet 26. september 2015 Det spiller også en rolle hvordan den "første" har fått informasjonen. Om jeg får vite noe om en pasient igjennom jobb så har jeg taushetsplikt etter loven. Får jeg derimot vite noe om en pasient på bygda i egen fritid, så kan jeg snakke om det til enhver jeg ønsker, alt fra naboen til kollegaer. At det er moralsk forkastelig er en annen sak.Anonymous poster hash: 1b4f2...9ac 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2015 #11 Skrevet 27. september 2015 Jeg jobber som lærer, og på teammøter har vi et eget punkt der vi snakker om enkeltelever. Dette er jo fordi vi alle har noe med alle barna å gjøre, selv om hver lærer er mer inne i en klasse enn andre. Det er greit å vite om det har skjedd noe slik så vi kan ta hensyn til elevens behov alle sammen. Og ikke minst for å få råd og tips. og skal jeg fks være vikar for en klasse jeg ikke har hatt før, er det veldig fint at jeg får vite om evt diagnoser jeg må ta hensyn til, eller hvorfor lille Lise er veldig lei seg idag. Så jeg faktisk ikke bare tror de er late. Og kommer det en elev til meg i friminuttet fra en klasse jeg ikke har, og det har skjedd noe, må jeg jo gi beskjed til klasseforstander. Men sånn informasjon havner ikke utenfor jobben, og jeg går ikke og forteller om ting som har skjedd en elev i 1.klasse til en lærer som bare er i 7. Tror nok ikke jeg hadde taklet å jobbe som lærer hvis jeg hadde måtte holdt alle hendelser om enkeltelever for meg selv. Mange andre lærere har jo kontakt med disse elevene også, vi er derfor nødt til å samarbeide så ikke eleven blir helt forvirret. Spesielt med de små. Og dette gjelder også i barnehagen. Anonymous poster hash: 34bf2...352 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2015 #12 Skrevet 27. september 2015 Jeg jobber som lærer, og på teammøter har vi et eget punkt der vi snakker om enkeltelever. Dette er jo fordi vi alle har noe med alle barna å gjøre, selv om hver lærer er mer inne i en klasse enn andre. Det er greit å vite om det har skjedd noe slik så vi kan ta hensyn til elevens behov alle sammen. Og ikke minst for å få råd og tips. og skal jeg fks være vikar for en klasse jeg ikke har hatt før, er det veldig fint at jeg får vite om evt diagnoser jeg må ta hensyn til, eller hvorfor lille Lise er veldig lei seg idag. Så jeg faktisk ikke bare tror de er late. Og kommer det en elev til meg i friminuttet fra en klasse jeg ikke har, og det har skjedd noe, må jeg jo gi beskjed til klasseforstander. Men sånn informasjon havner ikke utenfor jobben, og jeg går ikke og forteller om ting som har skjedd en elev i 1.klasse til en lærer som bare er i 7. Tror nok ikke jeg hadde taklet å jobbe som lærer hvis jeg hadde måtte holdt alle hendelser om enkeltelever for meg selv. Mange andre lærere har jo kontakt med disse elevene også, vi er derfor nødt til å samarbeide så ikke eleven blir helt forvirret. Spesielt med de små. Og dette gjelder også i barnehagen.Anonymous poster hash: 34bf2...352 selvsagt er det slik, alle som jobber i en barnehage eller skole burde vite om det er noe som berører barna. Noen ganger berører jo dette foreldrene også, men slik er det bare. Da jeg jobbet i barnehage hadde vi at barn som levde på hemmelig adresse på grunn av en voldelig far. Det var jo veldig viktig at vi alle visste dette slik at alle visste hvordan vi skulle reagere, hvis denne voldelige faren plutserlig skulle dukke opp i barnehagen... Anonymous poster hash: 7de43...062
AnonymBruker Skrevet 27. september 2015 #13 Skrevet 27. september 2015 Taushetsplikt er artig, jeg skrev aldri under min taushetsplikt i min tidligere jobb... Har jeg da lov å dele artige historier med navn, adresse osv? Dette gjelder ikke helsevesnet eller barnehage jobb, men posten norge. Hva har jeg lov til? Skrev aldri under noe sånt, har jeg lov å si hva faen jeg vil? :D Anonymous poster hash: 5fde6...933
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå