Gå til innhold

Noen gang fått grusom kunst i gave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bytter du og er ærlig? Eller henger du det opp?

Anonymous poster hash: a8d19...942

Skrevet

Dette er mitt mareritt å få når jeg gifter meg... Jeg tror jeg hadde byttet det.

• Nyttig 1
Skrevet

Fikk et maleri laget av en i familien, det er ikke grusomt, men det er ikke min stil. Ligger lagret i boden, og byttes ut med ett annet bilde på veggen hver 5. år når vedkommende kommer på besøk. Var i bryllup til noen som fikk et digert (sikkert det største de hadde) bilde fra Black Design, det var kjøpt på salg og kunne ikke byttes. De holdt på å bygge hus, men var skilt før huset var ferdig, og bildet har "forsvunnet" i flyttingen.

Anonymous poster hash: f7638...ef4
  • Liker 4
Skrevet

Jeg vet om flere som har fått dyr kunst i gave, og da kunst som går helt på tvers av preferansene deres innen kunst. Det er ikke nødvendigvis snakk om at kunsten er grusom, men å kjøpe kunst til noen, uten å ha noen formening om hva vedkommende person liker, synes jeg er høl i hue. Et par jeg kjenner fikk et digert bilde av Aune Sand til bryllupet sitt, uten at noen av dem noensinne har uttrykt at de liker det han lager.

Anonymous poster hash: 9a90d...49d
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg fikk i bryllupet og det står pent i kjelleren :D

Tenkte ikke en gang på at man kunne bytte,er det vanlig ?

Skrevet

Vi fikk "kunst" da vi giftet oss. Det gikk i søpla etter å ha prøvd å gi det videre en stund.

Glad for å bli kvitt dritten!

Skrevet

I (den litt utvidede) vennegjengen har vi en som maler bilder. De er overhodet ikke min stil, men mange er helt vill etter de. Jeg syntes de er i litt sånn Black design -stil.

Til en rund dag for et par år siden fikk jeg et gedigent maleri som gjengen hadde spleiset på.

Vanligvis har jeg ikke problemer med å la gaver jeg ikke liker "forsvinne " litt etterhvert, men dette maleriet har vært skikkelig vanskelig å kvitte seg med. Men jeg liker det virkelig ikke og det er stort, vi snakker over en meter hver vei. Løsningen nå er at det tidvis henger i gangen, men mesteparten av tiden står det bak en skjenk på gjesterommet.

Anonymous poster hash: b107a...31c

Skrevet

Haha.. Det meste av kunsten jeg har fått, er flott, bortsett fra et bilde av Eva Berge, en norsk kunstner som maler religiøse bilder. Det er ikke dårlig, men det er ikke min stil, i tillegg til at det altså er et religiøst motiv som ikke er helt oss...

Men..Jeg har fått et maleri av ei jeg kjenner.. Og hun har malt meg og henne i et litt moderne uttrykk.. Det er helt fryktelig, så jeg har ikke greid å henge det opp. Men jeg har forferdelig dårlig samvittighet for det.

Skrevet

Bytter du og er ærlig? Eller henger du det opp?

Anonymous poster hash: a8d19...942

Jeg syns absolutt man skal ha lov til å være ærlig! Og jeg hadde aldri kjøpt kunst til andre uten at jeg var veldig trygg på hva de likte, for noe mer personlig enn kunst finnes vel nesten ikke.

Har fått en stykk stort , forjævlig innrammet bilde, og det kom ikke opp på veggen nei. Selv om trykket var av Salvador Dali, figurativt, ikke sånn som vi kjenner han. Ganske typisk at folk tror et hvert bilde av en kjent kunstner er noe å henge på veggen.

Skrevet

Vanligvis kan ikke kunst byttes.

Kunst er unik og bare laget i et eksemplar.

Anonymous poster hash: 59227...d5b

Skrevet

Med mindre det er selvmalt eller arvegods (i så fall ville jeg lagret bildet, men ikke hengt det opp om vedkommende kom på besøk, eller latt som jeg hadde det på veggen) så ville jeg ikke ha noe problem med å gitt/solgt bildet videre. Hvorfor skulle det være et problem? :klo:

Anonymous poster hash: 7d5c2...870
  • Liker 1
Skrevet

Svigerfar gir kunst til samboeren når han har bursdag. Ett par ting vi har fått har vært fint, men det siste er bare forferdelig. Vi hang det opp for synsskyld den dagen, men jeg liker det virkelig ikke. For min del kunne det hengt bakom kjøleskapet. Jeg liker generelt ikke å få nips, pynt eller kunst med mindre det er noe jeg faktisk har sagt jeg liker eller ønsker meg.

Det er som nevnt tidligere nevn i tråden, det å kjøpe kunst til noen uten å vite hva de faktisk liker er en dårlig plan.

• Liker 1
Skrevet

Vi fikk et maleri av sviger i bryllupsgave. Uff, ikke min stil. Henger på veggen. Fikk og av mine venninner, men det passer oss. Har ikke så mange vegger i stuen, og ønsker å ta ned det fra svigers. Stor gullramme og et mørkt bilde. 

Anonymous poster hash: ced67...428
Skrevet

Hvorfor skal folk kjøpe kunst til andre mennesker?? Kunst må være det desidert vanskeligste å gi bort! Eneste gang det er greit er når vedkommende har BEDT om et spesifikt bilde

Anonymous poster hash: ead88...633

• Liker 2
Skrevet

Huff ja! I bryllupsgave fikk vi av kunstneren selv, og det passer overhodet ikke inn i resten av interiøret- vi hengte det opp likevel sp han har sett det på veggen, nå står det i boden og føler virkelig på det- livredd for at han plutselig kjører forbi! Ellers fikk vi et annet bilde også i gave ved samme anledning- ikke fint, men anerkjent kunstner, dette var uten ramme og har ikke lyst til å ramme det inn heller... Ikke så dårlig samvittighet for dette siden det ikke var ramme på det. Vi ønsket oss penger til kunst i bryllupsgave og fikk altså 2 kunstverk. Uting å gi kunst til andre- heller gavekort på kunst! Vi fikk heldigvis penger nok til å kjøpe et maleri fra yndligskunsteren vår

Anonymous poster hash: 402a5...24c

• Liker 1
Skrevet

Nei heldigvis. Jeg har ganske liten stue så jeg er litt restriktiv med hva jeg henger på veggene, og ville blitt ganske oppgitt over å få noe som jeg egentlig ikke kan tenke meg å se på. Det er riktignok tanken som teller og alt det der, men i heimen vil jeg ha ting jeg trives med.

• Liker 1
Skrevet

Min nevø malte et bilde av en klovn til sine foreldre en gang, og da sa søsteren min at han burde male til meg og! Jeg har klovneskrekk og heldigvis har han glemt det! Hadde heller ville hatt bilde som Pheobie lagde i friends "gladys" på veggen. Hadde jeg fått grusom kunst ala Marianne aulie sine bilder hadde de havnet rett på dynga. Eller bilder med mye rødt i!

Skrevet

Har fått litt småtteri her og der, men ingenting er av noe egentlig verdi, så føler ingen skyld når det blir liggende i et skap.

Men min far fikk en jul for et par år siden et maleri han tydelig ikke likte. Om jeg hadde fått det maleriet, så vet jeg ikke hva jeg hadde gjort! Grunnen til at jeg ikke likte det, var at det er så skummelt. Det er kun mørke farger, ei skummel jente ved en innsjø i tåke som bare står der å stirrer ut i rommet fra bildet. Brrrrrr.

Pappa er naturligvis ikke like lettskremt som meg, men tror ikke han synes bildet er spesielt koselig eller pyntelig.

Probemet her er bare at bildet er rundt to meter langt og svindyrt, så man kan ikke bare henge det opp i en liten krok i gangen eller la det ligge i skapet. Så der henger det i stua hans. Uff  :fnise:

Skrevet

Heldigvis ikke. Ville heller aldri funnet på å gi kunst (bilder) til andre.

I et bryllup jeg var i for mange år siden fikk brudeparet et digert, knallrødt bilde. Overhodet ikke deres stil, å dømme etter hvordan de har innredet hjemme hos seg. Jeg har heller aldri sett det på veggen der.

Ja, hva gjør man? Takker pent og setter det i boden? Kunst kan som regel ikke byttes. (Med mindre det er "kunst" fra interiørbutikker.)

Skrevet (endret)

Ja, av et nært familiemedlem. Kunsten er ikke fæl i seg selv, dette er også kunst mitt familiemedlem har laget selv, men det passer overhodet ikke inn hos oss. Inntil nå har vi bare latt som ingenting og i grunn bare sagt at vi ikke har kommet så langt i "utpakkingen" siden vi flyttet i mai. Men nå begynner det å bli en stund siden vi flyttet, så den unnskyldningen er ikke holdbar stort lenger.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...