Gjest Tabby Skrevet 21. september 2004 #1 Skrevet 21. september 2004 I går formiddag ringte hun damen som jobber på menighetskontoret her og sa at fra 1. oktober kommer det nye regler for prøving av ekteskap. Det innebærer at folkeregisteret skal ta seg av dette heretter. Siden hun ikke hadde så mye peiling på hvordan ting da kom til å bli, kanskje det ble litt surr i førsten med nye rutiner og sånn, så lurte hun på om vi ikke kunne prøve å få levert papirene i løpet av denne uka. Siden regelen trer i kraft 1. oktober, så har altså kirkekontoret myndighet til å gjøre dette ut september, og hun hadde satt av mandag som kommer til å gjøre dette for oss og 3-4 andre par som skal gifte seg inne de neste 4 mnd. Synes det var flott at de tok kontakt og ga oss beskjed jeg. De virker som de bryr seg om sognebarna sine her :-) Og papirene var nesten klare uansett, manglet bare forlovererklæringene, og da fikk vi jo en grunn for å dra på besøk i går da. Så nå er alle papirer fylt ut og klare her. Tenkte bare på om noen av dere andre her inne også skal gifte dere snart så kan det være greit å høre med menighetskontoret om dere bør levere papirene fortest mulig.
Arwen Skrevet 21. september 2004 #2 Skrevet 21. september 2004 Dette fikk vi beskjed om da vi ringte og holdt av kirken. Vi måtte ringe tilbake i november så skulle de fortelle hvordan vi skulle gå frem.
Gjest Tabby Skrevet 21. september 2004 #3 Skrevet 21. september 2004 Vi bestilte jo kirken i fjor sommer da, så det er kanskje ikke så rart at vi ikke fikk vite det da. Men jeg er glad de ringte. Nå vet jeg at våre papirer kommer til å være i orden og jeg har en mindre ting å bekymre meg over.
Arwen Skrevet 21. september 2004 #4 Skrevet 21. september 2004 Vi bestilte jo kirken i fjor sommer da' date=' så det er kanskje ikke så rart at vi ikke fikk vite det da. Men jeg er glad de ringte. Nå vet jeg at våre papirer kommer til å være i orden og jeg har en mindre ting å bekymre meg over. [/quote'] Ja, det var veldig bra av de jeg er litt mer usikker på hvordan dette skal gjøres, men regner med (håper) at kirken klarer å forklare meg det. Når vi ringte var de ikke sikre på hvordan dette kom til å foregå selv en gang.. :-?
Gjest Tabby Skrevet 21. september 2004 #5 Skrevet 21. september 2004 Det var det hun damen sa da hun ringte i går også, at de ikke visste hvordan ting kom til å bli utført fra 1. oktober, så hun ville ta seg av dette nå så vi som snart skal gifte oss får det ferdig, da har de jo også litt mer tid til å komme inn i rutinene og finne ut hvordan de skal gjøre ting da. Mulig man slipper å skaffe fødselsattester når folkeregisteret skal ta seg av dette da.
Gjest Anonymous Skrevet 21. september 2004 #6 Skrevet 21. september 2004 Det er riktig at folkeregisteret tar seg av all prøving etter 1 oktober. Det som har vært litt forvirrende er at de selv fram til nå ikke har vist hvordan dette skal foregå. Informasjonen fra staten har vært lik null. I forrige uke kom det brev til menighetskontorene med den infoen som de har gitt til dere på telefon. Nå som folkeregisteret overtar kan det nok være lurt å være enda tidligere ute med prøving. Nå har noen vært bortskjemt med å få papirene prøvd på dagen. Hva som trengs nå av dokumentasjon er også jeg veldig nysgjerrig på. Folk spør, men jeg kan ikke svare før det kommer ut mer informasjon. Lampeskjerm
Xina Skrevet 21. september 2004 #7 Skrevet 21. september 2004 Når jeg ringte med presten,så fortalte han om det samme.Spurte han om han kunne sende papirer nå før,men så hadde det seg slik at de kun er "gyldige" i 3 mnd før man gifter seg :klø: Så vi må inn i den nye ordningen vi.
Gjest Tabby Skrevet 21. september 2004 #8 Skrevet 21. september 2004 Papirene skal være kontoret i hende maks 4 mnd før vielsen, minst 1 uke før, det var det vi fikk beskjed om i hvert fall. Så det var ikke gått mange dagene ut i september før jeg ringte folkeregisteret og ba om fødselsattester... Men det er mulig de opererer med forskjellige tider. Hvor lenge er det til dere skal gifte dere da Xina?
Xina Skrevet 21. september 2004 #9 Skrevet 21. september 2004 Papirene skal være kontoret i hende maks 4 mnd før vielsen' date=' minst 1 uke før, det var det vi fikk beskjed om i hvert fall. Så det var ikke gått mange dagene ut i september før jeg ringte folkeregisteret og ba om fødselsattester... Men det er mulig de opererer med forskjellige tider. Hvor lenge er det til dere skal gifte dere da Xina?[/quote'] Vi skal ikke gifte oss før i mai vi.
Bokalven Skrevet 21. september 2004 #10 Skrevet 21. september 2004 Med andre ord slik det hele tiden har vært for borgerlig vielse, ikke sant?
Gjest Tabby Skrevet 21. september 2004 #11 Skrevet 21. september 2004 Nei, da har du ikke annet å gjøre enn å vente på at de finner ut hvordan de skal gjøre det når folkeregisteret skal ta prøvingen. :-)
Gjest Tabby Skrevet 21. september 2004 #12 Skrevet 21. september 2004 Det aner jeg ikke Lunacia. Har ikke satt meg inn i hvordan det foregår der, siden det hele tiden var bestemt at vi skulle ha kirkelig vielse.
Gjest Anonymous Skrevet 21. september 2004 #13 Skrevet 21. september 2004 Med andre ord slik det hele tiden har vært for borgerlig vielse' date=' ikke sant?[/quote'] Reglene har vært helt like for kirkelig og borgerlig prøving. Det som har vært litt forskjell er at man med kirkelig prøving har hatt større sjans til å ordne papirene raskt enn ved borgerlig prøving. Noen sorenskriverkontor/byfogder har veldig stor pågang, nettopp fordi de har vært så få. Det som blir nytt nå er at det er en helt ny instans som skal inn. Nå er det en folkeregisteroppgave. Kirken og sorenskrivere skal ikke lenger prøve vilkår for ekteskap. Det som blir interessant nå er om regelen med senest 1 uke før, vil bli beholdt. Den nye ordningen er mer oversiktlig enn den gamle.
Gjest Tabby Skrevet 21. september 2004 #14 Skrevet 21. september 2004 Selv om vi ikke kommer inn under den nye ordningen lurer jeg på hvordan den skal bli mer oversiktelig. Spesielt når ikke de instanser som har hatt dette ansvaret hittil har fått vite noe engang.
Gjest Anonymous Skrevet 21. september 2004 #15 Skrevet 21. september 2004 Selv om vi ikke kommer inn under den nye ordningen lurer jeg på hvordan den skal bli mer oversiktelig. Spesielt når ikke de instanser som har hatt dette ansvaret hittil har fått vite noe engang. Informasjonsarbeidet fram mot dette har vært elendig. Det er sant. Det som jeg mente med oversiktlig (det var meg som var siste gjest), er at retten til prøving har vært spredt på veldig mange hender. Sorenskriver, byfogd, prester, muslimske trossamfunn, pinsemenigheter, enkelte new-age inspirerte menigheter ++.. Utfordringer til slik prøving har blitt mye større enn tidligere. Prøving av ekteskapsvilår for norske statsborgere som gifter seg for første gang er en veldig enkel ting. Det går på null komma niks. Det som skjer oftere og oftere nå er at nordmenn gifter seg med utenlandske statsborgere. Disse sakene er ikke like enkle bestandig. Nå blir alt dette samlet hos folkeregisteret. Det tror jeg kan bli mer oversiktlig og kompetansen blir sentrert der. Da slipper også enhver pastor med vigselsrett (som kanskje vier et par annenhvert år) å sette seg inn i alle rundskriv om vigselsprøving. Skjermen
Gjest Tabby Skrevet 21. september 2004 #16 Skrevet 21. september 2004 Ja da skjønner jeg hva du mente med mer oversiktlig.
Molla Skrevet 22. september 2004 #17 Skrevet 22. september 2004 Æsj, prøvde på nettsidene til folkeregisteret og finne ut noe mer om dette med prøving av ekteskap, men fant ikke noe i det hele tatt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå