Gå til innhold

Hvilken hunderase bør vi ha?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi er et ungt par i 20 åra som nylig har kjøpt oss hus og har en stabil hverdag. Ønsker å kjøpe oss hund, men så usikker på hvilken rase.

Mtp at vi har katt fra før ønsker vi en hund "som kan brukes til noe", altså en man kan trene med, men også kose med. Har tenkt litt på alaskan malamute, men har hørt at de er så harde til sinns? Hva tror dere om en samojed?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi trenger ganske mye mer informasjon for å kunne gi dere gode tips.

Hva slags, og hvor mye, fysisk aktivisering ønsker dere å gi?

Hva slags, og hvor mye, mental aktivisering ønsker dere å gi?

Dere vil ha en hund som kan "brukes til noe" - hva er det dere ønsker å bruke den til?

Hva tenker dere om ting som størrelse, pelsstell, vaktinstinkt og jaktinstinkt?

• Liker 2
Skrevet

alaskan malamute er ikke en inne i leilighet hund.De skal ha MYE trening og være mye ute.

som tabris skriver,hva mer har dere tenkt på?

Gjest Belle âme
Skrevet

Tenkte på rottweiler, veldig bra hund.

Den trenger mykje trening på alle måter da.

Skrevet

alaskan malamute er ikke en inne i leilighet hund.De skal ha MYE trening og være mye ute.

som tabris skriver,hva mer har dere tenkt på?

Hvem har sakt noe om inne i leilghet her?

Anonymous poster hash: f5ebb...a36

Skrevet

Vi trenger ganske mye mer informasjon for å kunne gi dere gode tips.

Hva slags, og hvor mye, fysisk aktivisering ønsker dere å gi?

Hva slags, og hvor mye, mental aktivisering ønsker dere å gi?

Dere vil ha en hund som kan "brukes til noe" - hva er det dere ønsker å bruke den til?

Hva tenker dere om ting som størrelse, pelsstell, vaktinstinkt og jaktinstinkt?

Slike ting er viktige å vurdere! Fint at du kommer med det, det kan ikke sies ofte nok!

Skrevet (endret)

Jeg har to korthårete hunder på omtrent samme størrelse, men de er vidt forskjellige i væremåte. Og det påvirker hverdagen vår i stor grad. 

Den ene har mye vakt/vokt i seg, og også jakt. Hun er en Cane Corso. Det medfører begrensninger for både oss og hunden, hun kan ikke være med på alt, og jeg må også følge nøye med på omgivelser når hun er ute. Hun er stødig psykisk, så det er kun raseegenskapene hennes som virker så sterkt inn. Hun kan gå noe løs i skog og fjell, men jeg må alltid være obs på om det er noe som trigger jakt i henne, for så snart det skjer, så stikker hun. Ikke langt, men langt nok til at jeg ikke har oversikt. 

Dette er en veldig selvstendig rase, som tar egne avgjørelser, er både sta og stridig. Hun er derfor ikke så trenbar heller, og når instinkt tikker inn, er det lite som stopper. Det kan være både forsvar og jakt, og det er ikke alltid like trivelig. Dette gir også begrensninger i forhold til bruk. Både Samojed og Malamute er selvstendige raser, og ikke like trenbare som enkelte andre raser.

Likevel er hun en god hund, som er både omgjengelig og grei, og som for det meste oppfører seg pent. Jeg har brukt mye tid på oppdragelse, og det sitter, selv om instinktene noen ganger tar overhånd. Hun er heller ikke glad i andre tisper, og det er også en begrensning. Malamute har også dette med samkjønnsaggressivitet i seg, og jeg må si det er enklere med en hund som ikke har dette.

Den andre er en Labrador, og han er en god allrounder. Han kan gå løs overalt (både i by og fjell), han liker alle (både hunder, unger og voksne), og han kan brukes i flere hundesporter. Dette er en enkel hund å ha på mange måter, ettersom den er avlet for å samarbeide med mennesket, og ikke har sterke instinkter som innvirker på hverdagen. Dermed gir den også mye tilbake når det gjelder trening. Den har behov for å lære, og sterke instinkter kommer ikke i veien for utførelsen. Labradoren vil gjerne være aktiv, og helst flere ganger om dagen. Min Labrador har 3 ting som han er opptatt av når han går løs i skog og fjell, og det er å bære på pinner (de har bærebehov), markere her og der, og BADE. De liker å bade, og han er målrettet når han finner vann å kan bade i. Da springer han fort! Disse egenskapene er mye enklere å forholde seg til en jakt og vakt/vokt. For selv om badebehovet er stort, kommer han gjerne på innkalling, selv om han er på vei mot badevannet :)

Labradorer er også matglade, og det kommer til nytte under trening. Den gjør hva som helst for en godbit. Og at de i tillegg er avlet for samarbeid med mennesket, gjør at trening til det du vil blir langt enklere enn med en selvstendig rase.

Råder deg til å finne ut av hva du ønsker i hunden din, og velger rase etter hvilke egenskaper som er i den. Selv om det kanskje ikke er den første rasen du tenkte på, så tror jeg du blir mer fornøyd med en hund som passer til dere og deres behov enn å velge rase utfra utseende og kanskje en forestilling om hva hunden kan bli. 

Tenk også på husarbeid og hva som kreves for å holde hunden ren. Svigerinnen min har Samojed, og hun vasker hunden sin bak etter dobesøk, for ellers blir den gul av urin i pelsen bak. Avføring kan også sette seg fast i lang pels. Jeg synes det er nok husarbeid og stell med to korthårete, som ikke drar inn noe. Langhårete hunder krever mer pelsstell, de har mye rart i pelsen etter en tur i skogen, og de er skikkelig møkkete etter en tur langs veien når det er vått ute. Da må de gjerne skylles av før de kan være i stua.

Jeg skulle gjerne hatt en langhåret hund, men det at de blir skitne og må vaskes etter bare en liten tur på veien i regn, gjør at jeg avstår. Samt at jeg heller vil har dårlig samvittighet for å ikke har støvsuget gulvet enn å ikke ha badet og børstet hunden.

Dette ble kjempelangt, men det handler om hverdagserfaringer med å ha hund. Jeg har et lettvint hundehold i forhold til mange, men likevel har jeg begrensninger i hverdagen fordi jeg har en hund som krever mye.

Du må være nøye på oppdretter både når det gjelder helse og gemytt, ta gjerne kontakt med andre som  har kjøpt valp derfra.

Endret av Majott
  • Liker 1
Skrevet

Wooooh! Hvordan/hvorfor har dere landet på nettopp disse rasene?

Mutte + katt = skeptisk.
Skal dere ha malamute må dere være forberedt på en hund med sterkt jaktinnsinkt, de anbefales å være i bånd året rundt. Nå er det så klart forskjell på ulike individer, men dere bør ha det som utgangspunkt.
Absolutt fine og elskverdige hunder, men de krever sin mann/kvinne.
Brukshund med stor B!

Lurer også på hvor mye tid dere har tenkt å bruke på hunden hver dag!? Husk at det som er ''morsomt'' de to første ukene kan bli slitsomt i 10-15 år fremover.

Anonymous poster hash: 1c1ad...b3e
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...