Gå til innhold

Hjelp! Hva gjøre med minne-eske fra barndommen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp!

Mamma har droppa to esker med ting fra barndommen! Trenger forslag til hva jeg skal kaste og hvordan en kan oppbevare det en har lyst til å spare på!

Dette er noe av innholdet, og mine tanker om det:

- Tegninger: Noen er jo søte og betydningsfulle. 

- Bilder fra feks barnehage, 1. klasse, bryllupspike. Alle har rammer. Er jo kjekke bilder en ikke vil kaste, men jeg kan jo ikke henge de opp på veggen! Får snart min egen lille tulle..

- En flettekurv som jeg har malt blomster på som 10-åring. Faktisk bra malt også, bare at kurven er i mørk grønn.. Hva kan en bruke den til? Er så stor at den kan romme A5 konvoluttstr.

- Tallerk som jeg har malt på. Egentlig fin denne også, men tror ikke jeg kan vaske den og bruke den. Er liksom "klumpete" maling, så det ville blitt raskt ødelagt.

- Aviser med bilder av meg.

- Tamagotchi. Batteriet funker ikke, men morsomt å finne igjen slik en gammel leke!

- Brev og takkekort fra feks konfirmasjon, bursdagskort.

Jeg ser jo at om en er flink/liker å scrappe er det sikkert mye gøy å gjøre med dette. Men jeg vil bare ha en enkel måte å kunne ta det frem og se igjennom om ønskelig, for det er litt dumt å bruke plassen av to esker! Hvor bør jeg være streng og kaste mest mulig? Har allerede kasta brev/tegninger som ikke betyr så mye.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kaster alt av dritt fra barndommen. Jeg er voksen nå, og trenger ikke mer rot.

Anonymous poster hash: b3ef1...200
Skrevet

Brev og tegninger osv kan du jo scanne.

Anonymous poster hash: 96882...031
Skrevet

Spar de i en kiste, og vis dine egne barn den dagen de er gamle nok. :)

• Liker 2
Gjest Sunflower-Delight
Skrevet (endret)

Synes da det er mer sjarm å ta vare på ekte tinga. ;) Vil også bli gøy å ta opp igjen etter flere år. Det blir ikke det samme og ha alt scannet inn på data eller en dvd.

Endret av Sunflower-Delight
Skrevet

Det vil ALDRI være det samme med et bilde av en barnetegning.

Skrevet

Åh, så morro! Jeg har ingenting fra barndommen.. 

Får du ikke plass til alt i en eske? Alle bildene mine som jeg ikke har på veggen eller i album, de ligger i en enkel mappe i boden. Du kan kanskje ta ut alle av rammen og legge de i ei mappe? Da sparer du masse plass. Det samme med tegninger og avisutklipp. 

Resten er jo bare kos å ha da:) Det kommer jo litt ann på personligheten, men jeg elsker minneting mens noen syns de er ræl. 

Jeg har en eske stående i boden med skoledagbøker, bildemappe, konfirmasjonskort, diverse papirer fra gammelt av (bl.a min første arbeidskontrakt!), osv. Morsomt å ha litt ting, men godt å bare ha det i en eske liksom. Kan dra det frem når det skal mimres. Men jeg passer på å ikke ha for mye, f.eks så kasta jeg russedressen som ikke var vasket hele russetiden og med seigmenn i lua.. Trenger ikke ha alt liksom. 

Jeg syns ikke det hørtes ut som mye du hadde, så det tar vel ikke kjempemye plass? Husk at det du kaster får du aldri igjen :) 

Anonymous poster hash: d1186...d5b
  • Liker 1
Skrevet

Du kan jo bare helt enkelt feste bilder og tegninger i en bok/album med dobbelsidige teip eller limputer. Resten kan du jo oppbevare i en fin eske

Anonymous poster hash: bd6b8...5d0

Skrevet

Sett bildene du vil ha inn i et fotoalbum og legg resten i en eske du kan sette under senga/på klesskapet/i boden/på loftet.

Skrevet (endret)

Der vi bodde før, lagde jeg meg en slags billedvegg i gangen, der jeg hengte opp slike ting. Det var ikke store plassen, men en åpen flekk ved en dør, som var ca 60 cm bred.

Kunsten er å gjøre det på en litt morsom måte, som gjør at det blir en slags sammenheng i kaoset. Det som ikke kan henges opp eller som du vil ha fremme, kan du bare putte i en plastboks og ta det frem for å se på det innimellom eller vise barna dine.

Jeg huske at jeg syntes det var kjempespennende når mamma, tante eller mormor tok frem gamle skatter fra "hemmelige steder" og fortalte om det. Så i min barndom var skatter ting som: oldemors mamelukker fra da hun var ungjente, utenlandske mynter som oldefar hadde samlet seg som sjømann, et glansbilde som mamma hadde fått hos sin søster, min tantes avklippede flette osv.

Billedveggen/ ting og tangveggen min, minnet litt om dette. http://3.bp.blogspot.com/-e3jMnSypqJY/TWT_RIVMM5I/AAAAAAAAC8g/ERufVUT1TUM/s1600/014.JPG , eller dette http://www.kk.no/sites/kk.no/files/styles/gallery_blowup/public/images/as/1/4276501.jpg?itok=euxnO5Qt - bare at min var på et mer diskret sted og hadde en litt annet stil. Folk kommenterte at de likte den.

Der hang et bittelite speil dekorert av min datter, håndavtrykk, bilder av meg som liten, tilfeldige elementer som laget en helhet osv. Nå skal vi pusse opp mer, før vi lager tilsvarende.

Endret av absinthia
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Tamagotichien kan faktisk bli verd en del dersom du selger den på auksjon om noen år tror jeg. Den er jo ganske klassisk 90-talls-leke. Jeg så en artikkel om disse klassiske lekene på Internett nå nylig.

Tallerkenen går det an å henge opp på veggen dersom du ønsker det. Dersom du ikke ønsker det kan det likevel være fint å ta vare på den slik at barna kan se på den om de vil det når de blir større/at de kan arve det når den tid kommer.

Brev og takkekort kan du lage album av. Bare husk at dette kan være et prosjekt som potensielt kan ta lang tid å bli ferdig med, så det er smart å få gjort før tulla di kommer. Du kan også ha tegningene du lagde som barn i samme album.

Jeg tror nok jeg ville tatt vare på det meste. Det er litt viktig å ha noen slike gjenstander fra barndommen føler jeg. 

Skrevet

Jeg har gått gjennom det samme, og endte med å kaste en hel del. Jeg hadde esker fulle av kort, alt fra dåp, bursdag og konfirmasjon. En stor kasse med brev og postkort fra slekt og venner, og flere titalls brevvenner i inn- og utland som jeg har hatt gjennom oppveksten. Dagbøker og skoledagbøker. Haugevis med bilder og fotoalbum. I tillegg til alle gjenstandene som har betydd noe for meg - alt fra souvenirer fra reiser til russefrakk og russelue. Skolebøker med stiler fra norsktimene i barneskolen.

Dette har blitt mange kasser, som jeg har flyttet med meg fra hus til hus i løpet av livet. Noe har jeg fått ha stående hjemme i barndomsheimen, men nå som foreldrene mine skal flytte, måtte jeg dra alt inn i det lille rekkehuset vi bor i. Pluss at jeg samler på minner til mine egne barn, fra deres barndom.

Nå har jeg kastet nesten alt av egne ting. Tok vare på et par dagbøker (før jeg begynte å skrive superpinlige pubertetsgreier) og noen bilder, ellers gikk alt i søpla. Det føles litt ille, men også litt befriende.

Anonymous poster hash: a9e5e...64d
Skrevet

Jeg ville ikke tatt vare på kort fra bursdag/konfirmasjon o.l. Det tar jeg heller ikke vare på til noen av barna. Det blir jo enorme mengder i løpet av et liv og jeg må bare innrømme at jeg ikke helt ser verdien i å ha en haug med kort hvor det står "Gratulerer med 5-årsdagen, hilsen tante". Brev ville jeg være mer tilbøyelig til å ta vare på.

Jeg tar vare på alt av bilder. Mamma har også gitt meg flere sider hvor hun har skrevet ned diverse milepæler, gullkorn osv, det har jeg tatt vare på. Noen tegninger er også fint og jeg har tatt vare på avisutklipp. Ting som er laget ville jeg tatt vare på hvis de var fine eller hadde spesiell affeksjonsverdi, ellers ville jeg bare kastet det. Tamagochien ville jeg kastet også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...