AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #1 Skrevet 24. september 2015 Gjør du? Hvis ikke, hvorfor?Anonymous poster hash: b3b31...021
Kontormus Skrevet 24. september 2015 #2 Skrevet 24. september 2015 Høsttakkefest er vel ikke en utbredt tradisjon i Norge? 1
hjertesukka Skrevet 24. september 2015 #3 Skrevet 24. september 2015 Halloween er ganske morsom, men de to andre har jeg lite forhold til. Mest på film.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #4 Skrevet 24. september 2015 Høsttakkefest er vel ikke en utbredt tradisjon i Norge? Nei, men jeg har vel alikevel lov å spørre hva folk synes om det?Anonymous poster hash: b3b31...021
Kontormus Skrevet 24. september 2015 #5 Skrevet 24. september 2015 Nei, men jeg har vel alikevel lov å spørre hva folk synes om det?Anonymous poster hash: b3b31...021 Selvsagt!
Fredsmegleren Skrevet 24. september 2015 #6 Skrevet 24. september 2015 Liker alle unnskyldninger for sosiale sammenkomster 1
sukkerspinnn Skrevet 24. september 2015 #7 Skrevet 24. september 2015 Liker Halloween og Høsttakkefest, selv om jeg ser argumentet med at de er importerte av kapitalistiske grunner. Samtidig feires denne type fester over hele verden og er nesten like naturlig som å feire fødsel, bryllup osv. Å feire Thanksgiving, med kalkun og annen amerikansk mat, er meningsløst, men å innføre en feiring av årets (norske) avling er jeg åpen for. Det kunne slåes sammen med den årlige fårikålmiddagen, for eksempel. Jeg vokste opp på 90-tallet og husker godt at det var et vakum noen år, hvor man ikke hadde noen ordentlig årlig utkledningsfest. Å ha sommerfeiringen karneval midt i Februar funket bare sånn halveis og over halvparten av klassen var bortreist i romjula, så julebukk ble det dårlig med. Men Halloween passet perfekt inn i den sure, mørke, norske høsten. Å få kle seg ut minst én gang i året burde vært en del av FNs barnekonvensjon og da finnes det ikke noen mer passende dag enn Halloween. Valentines føler jeg ikke at det er noe behov for. Det er vel bare en unnskyldning for gold digger-koner til å kjefte på mennene sine fordi de glemte det. Det virker bare slitsomt.
infectedsopp Skrevet 24. september 2015 #8 Skrevet 24. september 2015 (endret) Liker Halloween jeg :D Gøy å se alt folk kler seg ut som, så digger jeg å lage ansikt i gresskarer hehe Endret 24. september 2015 av infectedsopp
miaw Skrevet 24. september 2015 #9 Skrevet 24. september 2015 (endret) Nei, alt for amerikansk og har ingenting med norsk kultur og tradisjoner å gjøre. Gå julebokk derimot synes jeg er koselig! Endret 24. september 2015 av miaw 3
melatonin Skrevet 24. september 2015 #10 Skrevet 24. september 2015 Jeg liker det 😊 synes høsten godt kan lives opp med halloween og en høsttakkefest. Det behøver ikke være amerikansk kalkunmiddag, rakfisken kommer jo på høsten, fårikål eller annet godt. Og februar er og en kjedelig måned, feirer gjerne kjærlighet og vennskap en dag da. Jeg bruker ikke mye penger på slike dager, men gjør litt ekstra ut av middagen eller noe. Jeg synes og at å si at det er for amerikansk er for dumt, vi hadde ikke hatt mange tradisjoner om vi ikke har lånt fra andre land. Juletreet er tysk, og vil tro de fleste nordmenn har det til jul 😉. Det er og mange som klager på at jula kommer for tidlig, så hvorfor ikke la halloween og en høsttakkefest være med å "forsinke" julen litt. Men det er godt folk ikke er helt 100% like her i verden. Halloween og valentines er kommet for å bli 🎃💞 1
Haugenjenta Skrevet 24. september 2015 #11 Skrevet 24. september 2015 Jeg liker Halloween, og pynter så smått opp litt Har ikke noen spesiell "feiring" annet at vi lager litt god mat, kjøper inn litt snop og ser en spooky film. Høsttakkefest har jeg ikke noe forhold til, men jeg liker tanken og idèen Valentines Day går jeg ut og spiser, enten med da bare kjæresten eller at vi slår oss sammen med andre. Eventuelt en kinofilm Julen der i mot
Gjest Gjest_Calavi Skrevet 24. september 2015 #12 Skrevet 24. september 2015 (endret) Jeg synes Halloween kan være litt artig siden da kan man kle seg ut - og det er jo alltid gøy! De to andre dagene har jeg ikke noe forhold til, så de passerer i stillhet for min del. Endret 24. september 2015 av Calavi
Gjest Raindrops Skrevet 24. september 2015 #13 Skrevet 24. september 2015 Jeg liker Halloween, fordi det gir meg en grunn til å kle meg ut. De to andre bryr jeg meg ikke om.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #14 Skrevet 24. september 2015 Nei det gjør jeg ikke. Har ikke noe til overs for noen høytider hvor alt blir blåst så sinnsykt opp. Jul, påske osv osv.. Kjøpe press hele tiden, pynte huset mest mulig. Sammenkomster og ha det gøy sammen er jeg helt for. Det er bare alt annet rundt... Anonymous poster hash: 2b3e7...60a
skreppamedleppa Skrevet 24. september 2015 #15 Skrevet 24. september 2015 Er mye mer posetivt til både halloween og høsttakkefest enn til jul f.eks. Feirer begge deler langt mer enn jul også, spesielt halloween som jeg synes er kjempe gøy både å kle seg og litt skrekk og gru. En trenger overhode ikke å gjøre det sånn super amerikansk men heller gjøre det litt personlig. Julen er jeg langt mer motstander av.. Valentindagen er helt ok, feirer den ikke sånn utpreget men er heller ikke noe motstander som det er så populært å være av denne dagen. Synes sånne dager er litt gøy jeg
Fandenivoldsk Skrevet 25. september 2015 #16 Skrevet 25. september 2015 (endret) Halloween er jeg veldig glad i! Elsker aa bo et sted der det gjoeres noe ut av feiringen med masse fester og parader. Gleder meg masse og har planlagt kostyme lenge allerede Thanksgiving har jeg ikke noe forhold til siden jeg ikke er Amerikansk. Valentines Day har jeg alltid sett paa som noe stort tull, men saa finnes jeg ikke romantisk, heller. Endret 25. september 2015 av Fnisu
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #17 Skrevet 25. september 2015 Hva og når er høstakkefest?Anonymous poster hash: 8db26...a12
fjellogvidde Skrevet 25. september 2015 #18 Skrevet 25. september 2015 Jeg feirer ikke personlig noen av disse, da jeg ikke har noe forhold til disse anledningene. Men ungene min digger halloween, så det blir det litt av
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #19 Skrevet 25. september 2015 Har ikke barn, og hater å kle meg ut, så Halloween dropper jeg uten problemer. Det var forresten irske utvandrere som tok skikken med seg til Amerika. Thanksgiving (siste torsdag i november i USA, en annen dato i Canada) ser jeg ingen grunn til å feire, men går i kirka den søndagen det er høsttakkefest. Er gift, så vi feirer bryllupsdagen vår i august i stedet for Valentine i februar. Anonymous poster hash: f032a...97b
Viktualia Skrevet 25. september 2015 #20 Skrevet 25. september 2015 (endret) Valentines day er litt sånn meh...ikke noe viktig for meg. Men sikkert hyggelig for andre. Jeg markerer thanksgiving, men det er fordi jeg fikk så stor sans for det etter å ha blitt god venn med en amerikaner. Det å ta seg tid til å tenke gjennom alt man er takknemlig for er en veldig fin ting. og selvsagt kan jeg gjøre det når som helst, men å sette av en viss dag til det er hyggelig. Men jeg inviterer ikke i til stor fest med kalkun osv for å markere det, og jeg vet ikke helt om det vil bli en tradisjon i Norge, men jeg syns altså grunntanken er fin. Kirken, den norske, har for øvrig drevet med høsttakkefest siden 1899: https://snl.no/h%C3%B8sttakkefest Når det gjelder halloween er det altfor gøy til å si nei til! Utkledning og barnslighet og tullball! For ikke å forglemme godteri! Endret 25. september 2015 av Viktualia
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå