Gå til innhold

Hvilken trening er mest effektiv på vekta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å "slanke" meg (liker ikke det ordet, men skal altså ned i vekt.) Skal ned fra 98,5 til ca 80-82, da det er ned vekta jeg trives i. Er en frøken på 28 år og er 173 cm. Når jeg trener jogger/powerwalker jeg 20-30 min på mølla, før jeg tar mellom 20-30 min med styrke.

Hvilken trening er mest effektiv for vektnedgang? Ren kondisjonstrening, ren styrke? Har til nå kommet meg ned 3 kg å totalt 17 cm all over. Men nå ser det til å ha stangnert litt. Noen tips?

Anonymous poster hash: b1561...6ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For vekta i seg selv er det kardio som er det gunstigste for å miste noen kilo. Men jeg vil påstå at for helse, og helhet er en kombinasjon best. Du må huske på at det er med styrke at du kan få strammere linjer, og med mer muskler øker forbrenningen. 

Skrevet

Jeg holder på å "slanke" meg (liker ikke det ordet, men skal altså ned i vekt.) Skal ned fra 98,5 til ca 80-82, da det er ned vekta jeg trives i. Er en frøken på 28 år og er 173 cm. Når jeg trener jogger/powerwalker jeg 20-30 min på mølla, før jeg tar mellom 20-30 min med styrke.

Hvilken trening er mest effektiv for vektnedgang? Ren kondisjonstrening, ren styrke? Har til nå kommet meg ned 3 kg å totalt 17 cm all over. Men nå ser det til å ha stangnert litt. Noen tips?

Husk bare at trening er gram og kosthold er kilo.

• Liker 1
Skrevet

For vekta i seg selv er det kardio som er det gunstigste for å miste noen kilo. Men jeg vil påstå at for helse, og helhet er en kombinasjon best. Du må huske på at det er med styrke at du kan få strammere linjer, og med mer muskler øker forbrenningen.

Tusen takk for svar 😊 da skal jeg fortsette som jeg gjør, mens kanskje øke intensiteten 😊

Skrevet

Når man slanker seg uten styrketrening så mister man en del muskelmasse. Mindre muskelmasse gir mindre forbrenning. I tillegg er benskjørhet et problem for kvinner når de kommer opp i åra. Styrketrening er en av tingene som hjelper mot dette.
Beste måten å gå ned i vekt på fra ditt startpunkt? Kostholdet. Med kosthold alene kan du lett komme ned til 82kg som 173cm høy. Jeg hadde fokusert på kostholdet og hatt en blanding av både styrketrening og kondisjon. Styrketrening bestående av kun baseøvelser. Ingen behov for å fokusere på enkel muskelgrupper.

Anonymous poster hash: 6d721...7b5
Skrevet

Når man slanker seg uten styrketrening så mister man en del muskelmasse. Mindre muskelmasse gir mindre forbrenning. I tillegg er benskjørhet et problem for kvinner når de kommer opp i åra. Styrketrening er en av tingene som hjelper mot dette.

Beste måten å gå ned i vekt på fra ditt startpunkt? Kostholdet. Med kosthold alene kan du lett komme ned til 82kg som 173cm høy. Jeg hadde fokusert på kostholdet og hatt en blanding av både styrketrening og kondisjon. Styrketrening bestående av kun baseøvelser. Ingen behov for å fokusere på enkel muskelgrupper.

Anonymous poster hash: 6d721...7b5

Takk for svar 😊 skal prøve å legge om på kosten min 😊

Men hva mener du med baseøvelser?

Skrevet

Det er litt som å spør hvor langt et tau er. Det som hjelper på vekta er kaloriunderskudd. Om du velge å skape det med trening eller å spise færre kalorier, eller em kombinasjon, er opp til deg. Styrketrening gir deg muskler, bedre figur, og høyere basalforbrenning. En god investering i egen helse!

• Liker 2
Skrevet (endret)

Da du fokuserer på trening håper jeg du har kontroll på kostholdet for det er 80% av jobben. "Abs are made in the kitchen".

Hva er det mest effektive for vektnedgang?

Først ville jeg fjernet ordet vektnedgang for det er litt tullete ord særlig når du skal forbedre kroppen.

Jeg ville hatt et program hvor dette hadde vært en typisk økt:

Cardio/Oppvarming: 20 min 130-150 puls så du begynner å svette greit.

Baseøvelser (Knebøy, Markløft, Benkpress /m hantler ikke stang++)

Cardio: 40 min 4-5% incline, @ 6.5 km/t.

Mange ting ville skjedd, du ville hatt en litt saktere nedgang i vekt enn kanskje mange andre, men på samme tid ville du blitt strammere. Det er mange kvinner som skyr det å løfte noe som helst, men plz begynn.

what-women-think-will-happen-lift-heavy-

Endret av Charmander
  • Liker 2
Skrevet

"Alle" nevner kardio, hva er det egentlig? :)

Anonymous poster hash: 70d10...8c8

Skrevet

"Alle" nevner kardio, hva er det egentlig? :)

Anonymous poster hash: 70d10...8c8

Utholdenhetstrening.

Skrevet

Over tid vil jeg faktisk påstå at styrke er det mest effektive for å oppnå varig nedgang av fettprosent. Det betyr ikke at du skal kutte ut kardio, men at man ved å øke muskelmassen moderat vil oppnå litt bedre forbrenning og bedre kroppsholdning. Jeg ville ikke fokusert så mye på vekt, heller på komposisjonen, hvor mye fett versus muskler man har. Det er det som teller over tid. 

Anonymous poster hash: f0d73...20c
Skrevet

Magen er visst den muskelgruppen som isolert sett krever mest energi ved trening. Jeg har alltid trent mye mage, om det så bare er sit-ups så funker det og. Når jeg løper og powerwalker passer jeg på å stramme magen så hele kroppen er med i treninga, det gir støtte til ryggen også.

Skrevet

Magen er visst den muskelgruppen som isolert sett krever mest energi ved trening. Jeg har alltid trent mye mage, om det så bare er sit-ups så funker det og. Når jeg løper og powerwalker passer jeg på å stramme magen så hele kroppen er med i treninga, det gir støtte til ryggen også.

Jeg tror mange undervurderer hvor mye kjernemuskulaturen bidrar i løping, ev. så glemmer de teknikken når de løper (jeg har vært der selv, tok meg lang tid å forbedre teknikken :laugh: )

Når jeg løper, så må jeg "løfte" overkroppen opp og få frem hofta, dette krever at jeg bruker kjernemuskulaturen både til å løfte og å stabilisere. For å forbedre løpeteknikken trener jeg kjernemuskulaturen en del, og jeg ser jo at det gir gode resultater på løpingen min også. Kjernen er viktig, men den funker ikke (alltid) av seg selv, den må aktiviseres!

Anonymous poster hash: 55a61...37b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...