Gjest Gjest_Idja Skrevet 24. september 2015 #1 Skrevet 24. september 2015 Jeg prøver å finne treningsformer som får opp pulsen litt. Bor på vestlandet, og greier dessverre ikke å venne meg til å løpe i regnvær. Det er pyton! Ikke liker jeg å jogge i mørket heller. Har så vidt prøvd meg på romaskin, som noen mener er en helt fantastisk måte å trene på. Men hvordan? Da jeg prøvde sist rodde jeg 5 km på 30 min. Pulsen ble ikke så veldig høy, men jeg kjente GODT i beina. Men er 5 km på 30 min noe særlig? Forbrenner man noe særlig? En vilkårlig kalkulator på nettet foreslo ca 130 kalorier på den økta - det er jo lite valuta for pengene, hvis man ikke får opp kondisjonen. Hvor langt bør jeg jo for at det for eksempel skal tilsvare en joggeøkt på 5 km? Hvordan bør jeg gjøre det? Og kan man ikke justere motstanden på disse maskinene? Jeg fant ingen måte å justere det på...
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #2 Skrevet 25. september 2015 Romaskin krever teknikk. For utrente er det lettere å løpe på tredemølle enn å ro med høy intensitet i 30 minutter. Det var dette du opplevde ved at du belastet beina mer enn resten av kroppen. https://www.vektklubb.no/artikkel/trening/disse-apparatene-forbrenner-mest-20319035 Det finnes mange forskjellige typer romaskiner. Om den du brukte har variabel motstand er det umulig å svare på siden vi ikke vet merke og modell. Anonymous poster hash: ae4b2...0fc
Gjest Skrevet 25. september 2015 #3 Skrevet 25. september 2015 Romaskin krever teknikk. For utrente er det lettere å løpe på tredemølle enn å ro med høy intensitet i 30 minutter. Det var dette du opplevde ved at du belastet beina mer enn resten av kroppen. https://www.vektklubb.no/artikkel/trening/disse-apparatene-forbrenner-mest-20319035 Det finnes mange forskjellige typer romaskiner. Om den du brukte har variabel motstand er det umulig å svare på siden vi ikke vet merke og modell. Anonymous poster hash: ae4b2...0fc Men hvordan lære meg den teknikken? Hvordan slutte å være utrent på romaskin? Hvordan bør jeg gå frem hvis jeg vil bruke det som kondisjonstrening? Finner så mange programmer på nett som egentlig ikke forklarer noe som helst om hva man kan og bør oppnå... Jeg leste på forhånd at man skulle forsøke å belaste beina mest, at man ikke skal ro ved å "dra", men ved å bruke kraft i beina? Men det er altså feil?
Zzyzx Skrevet 25. september 2015 #4 Skrevet 25. september 2015 Du skal gjøre begge deler. Her er en fin beskrivelse: http://evolution.evofitness.no/2015/4/19/bruk-romaskinen/ Hva du kan og bør oppnå er det bare du som kan vite. Mitt tips er at du starter med å etablere teknikken sånn at du er sikker på at den sitter. Prøve deg litt fram, rett og slett. Og så kan du bestemme deg for målepunkter som er de du skal forbedre hele tiden. Jeg liker å kjøre intervaller på 30 sekunder og jeg måler da på hvor langt jeg faktisk ror på hvert intervall. Eller så kan jeg kjøre lengre økter på lavere intensitet der det er om å gjøre å ro med jevn fart gjennom hele økta. Når den farten har blitt uproblematisk så øker jeg den på neste økt. 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #5 Skrevet 25. september 2015 Jeg prøver å finne treningsformer som får opp pulsen litt. Bor på vestlandet, og greier dessverre ikke å venne meg til å løpe i regnvær. Det er pyton! Ikke liker jeg å jogge i mørket heller. Har så vidt prøvd meg på romaskin, som noen mener er en helt fantastisk måte å trene på. Men hvordan? Da jeg prøvde sist rodde jeg 5 km på 30 min. Pulsen ble ikke så veldig høy, men jeg kjente GODT i beina. Men er 5 km på 30 min noe særlig? Forbrenner man noe særlig? En vilkårlig kalkulator på nettet foreslo ca 130 kalorier på den økta - det er jo lite valuta for pengene, hvis man ikke får opp kondisjonen. Hvor langt bør jeg jo for at det for eksempel skal tilsvare en joggeøkt på 5 km? Hvordan bør jeg gjøre det? Og kan man ikke justere motstanden på disse maskinene? Jeg fant ingen måte å justere det på... 5 km på 30 min høres litt lite ut. Hvor mange tak pr minutt lå du på? Og hvilket merke var romaskinen? Jeg svetter som en gris og har høy puls når jeg ror. Man skal merke det litt i beina, men man skal også bruke armene og ryggen ved å dra. Linken fra Zzyx http://evolution.evofitness.no/2015/4/19/bruk-romaskinen/er god, der vises riktig teknikk og innstilling. Anonymous poster hash: fef12...413
Gjest Skrevet 26. september 2015 #6 Skrevet 26. september 2015 Takk for tips og link dere to. aner ikke hvor mange tak jeg tok, den viste bare fart. Vet ikke merke heller. Jeg syns jo det var ganske tungt, så skjønner ikke helt hvordan jeg skulle fått til intervaller? Greide ikke å ro fortere, og saktere ble jo igjen altfor rolig. Må nok studere teknikk mer, ja!
Gjest morhjertegod Skrevet 26. september 2015 #7 Skrevet 26. september 2015 Jeg ligger omtrent på 1000 m, på 3 minutter. Men jeg kjører også intervaller, så usikker på hvor langt jeg ror på en halv time, men pulsen kommer helt klart opp, så kan hende du bør øke intensiviteten.
Zzyzx Skrevet 26. september 2015 #8 Skrevet 26. september 2015 Hvis du mener du ikke greide å ro fortere, men likevel holdt på i 30 minutter, så vil jeg mene at du har en god del å gå på på teknikk. Jeg er relativt utrent, og hvis jeg gir full guffe på intervallene (30 sek høy intensitet, 30 sek lav, fem ganger totalt) så velter jeg omtrent av romaskinen etterpå. Det hadde vært helt og totalt umulig for meg å ro så fort jeg klarer i 30 minutter. 1
Gjest Skrevet 26. september 2015 #9 Skrevet 26. september 2015 Men hva mener dere med høy intensitet? Å ro fortere? Og så ro sakte? Grunnen til at jeg ikke greide fortere var jo som sagt at jeg kjente det ekstremt godt i beina, så det var rett og slett ikke mer kraft å hente derfra. så mulig lavere motstand hadde gjort seg, men det finner jeg jo ikke ut av på den maskinen. Men jeg skal terpe på teknikk. jeg ønsker jo å ha dette som en form for utholdenhetstrening, sså jeg vil jo helst være i stand til å ro mer enn 30 minutter,og jeg trenger IKKE å bli så sliten at jeg må ramle av etterpå. Må jo greie å gå hjem etterpå også. Noen her som IKKE kjører intervaller, eller holder på mer enn en halv time? Hvor langt ror dere da?
Zzyzx Skrevet 26. september 2015 #10 Skrevet 26. september 2015 Hvordan er styrken i beina ellers? Hvis du har svake bein så vil roingen naturlig nok slite mye på beina. Da må du enten justere forventningene til hvor langt du kan ro i begynnelsen, til du blir sterkere, eller du kan trene styrke i tillegg til roingen. Igjen, meg selv som eksempel, jeg har veldig sterke bein. Det er kondisen som er begrensningen når jeg ror, jeg kjenner ikke så mye i beina i det hele tatt. Men så trener jeg en del styrke også.
Gjest Skrevet 26. september 2015 #11 Skrevet 26. september 2015 Jeg trener mye styrke, så styrken i beina er bra. Kondisen min skal være dårlig. Så jeg tror nok det var teknikken som var feil, og kanskje dragfaktoren var feil? Leste linken i sted, så nå skjønner jeg jo hvordan dragfaktoren skal justeres, og der sto det jo at om den var høy ville økta være nærmere en styrkeøkt enn en utholdenhetsøkt. Så jeg kan jo håpe det var det som var feil. men det var en veldig god forklaring i linken, så håper neste økt blir bedre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå