Gå til innhold

Hvor mye synes du det er ok å dra med hunden til dyrlegen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En hund som ikke liker dyrlege, er redd og nervøs hver gang.

Jeg synes 1-3 ganger i året i gjennomsnitt er innafor, for vaksine eller sykdommer som lett kan kureres. Men om det blir hver mnd eller annenhver mnd, er det for mye synes jeg, for en hund som er redd for dyrlegen.

Anonymous poster hash: 3ceac...369

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så mye som er nødvendig. Ærlig talt. 

Anonymous poster hash: ae619...c9a
  • Liker 14
Skrevet

Så mye som er nødvendig. Ærlig talt.  Anonymous poster hash: ae619...c9a

så du er for cellegiftbehandling f.eks? Dyreplageri å utsette en hund for sånt, de skjønner ikke annet enn at de er redde.

Skrevet

så du er for cellegiftbehandling f.eks? Dyreplageri å utsette en hund for sånt, de skjønner ikke annet enn at de er redde.

..det er dyreplageri å fjerne kreft?

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er umulig å si at man er for eller imot cellegiftbehandling uten å vite den hundens situasjon. Hadde det vært min hund på under et år som er ekstremt full av glede og livslyst på alle andre måter som trengte det så hadde vi gjort det uten å nøle. Hvis det derimot hadde vært mine svigerforeldres hund på 12 år som begynner å bli sliten av livet, så hadde vi ikke følt at det var verdt det for hundens del.

Anonymous poster hash: deb61...07d

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes 1-3 ganger i året i gjennomsnitt er innafor, for vaksine eller sykdommer som lett kan kureres. Men om det blir hver mnd eller annenhver mnd, er det for mye synes jeg, for en hund som er redd for dyrlegen.Anonymous poster hash: 3ceac...369

Jeg tar den med når den blir syk og trenger det, den får ikke en makskvote. Og hva som er verdt å behandle kontra lidelsen det påfører hunden varierer i hvert tilfelle. Da får du stille spørsmålet på den måten, for det er ikke antall turer til veterinæren som avgjør om det er god dyrevelferd eller ikke.
  • Liker 5
Skrevet

Som skrevet: så mye som er nødvendig. I hvilken grad dette omfatter avhenger selvsagt av hunden. Når det gjelder cellegiftbehandling er det flere faktorer som spiller inn, blant annet kreftform, hvor aggressiv den er, evt. metastaser og selvsagt hunden selv. Når det gjelder det sistnevnte er blant annet hundens levealder ganske essensielt. 

Anonymous poster hash: ae619...c9a

• Liker 1
Skrevet

Jeg går kun til dyrlegen når det er nødvendig. Hva skulle være poenget med å gå ellers? Går du til legen når du ikke er syk/trenger det? Folk har så mye rart for seg.

Anonymous poster hash: 3adef...d75
  • Liker 1
Gjest Honeyblossom
Skrevet

Jeg har en hund som er livredd for dyrlegen, men jeg tar henne selvfølgelig med dit dersom det er nødvendig. Du lar jo ikke hunden din ligge hjemme å lide bare fordi du ikke vil utsette den for stresset den opplever hos dyrlegen?. Når jeg tar med hunden min dit så sier jeg alltid fra til dyrlegen om at jeg har en nervøs hund som kan bite, og da gir de meg et sånt snutebånd så de får undersøkt henne uten å bli bitt.

Når det gjelder cellegift så kommer det helt ann på hunden. Dersom eldste hunden min hadde fått påvist kreft så hadde jeg valgt å ikke gjøre noe med det så lenge hun ikke plages av det. Hvis hun begynner å få smerter pga det hadde jeg avlivd henne istedenfor å la henne gå gjennom masse vetrinærbesøk og cellegift da hun allerede er en gammel hund (snart 11 år) og jeg vil ikke at den siste delen av livet hennes skal være full av vetrinærbesøk :/

Hvis den andre hunden min som er mye yngre (2 år) hadde fått kreft hadde jeg latt henne gå gjennom cellegift, så sant det var en sjanse for å bli frisk. Hun er ung og har lenge igjen å leve så det hadde vært verdt det.

Skrevet

Som svar til overskriften så drar man så ofte som nødvendig. I perioder så kan det bli ofte, dersom hunden får en skade eller sykdom som krever mange undersøkelser, kanskje en operasjon, og ikke minst oppfølgning.

Hvis du har en hund som er livredd for dyrlegen og må gjennomgå behandling resten av sitt liv som krever regelmessige dyrlegebesøk, så er det litt annet. Jeg ville nok prøvd å trene før jeg hadde tatt valget om å avslutte det hele dersom det var selve dyrlegeangsten som var den største belastningen. Dratt på "besøk" til dyrlegen et par ganger i uken og bare gitt godbiter og kos, helt uten behandling, så dratt hjem.

Nå er jeg så heldig å ha en hund som synes at dyrlegen er det kuleste i verden (helt uten trening), men jeg har hatt en med dyrlegeskrekk også, samt noen midt i mellom.

Skrevet

Jeg ville gått ved behov, også ville jeg evt trent på dette utenom. Dvs besøkt dyrlegekontoret uten at man har en time, bare sittet der og f.eks veid hunden, gitt litt godbiter, fått en ansatt til å gi litt godbiter, også bare gått igjen. De fleste dyrlegekontor er positive til slik trening og tilvenning.

Skrevet

Man drar vel til dyrlegen når det er nødvendig, uavhengig av om hunden liker det eller ikke.

Nå har jeg en hund som elsker å besøke dyrlegen, så det hender vi er med som "moralsk støtte" for hunder som er redde.

Gjest ulvepopcorn
Skrevet

Som de andre svarer; så ofte som nødvendig. I perioder kan det jo være at man må gå hyppig, f.eks. hvis hunden får et kutt som må sys, så får den en infeksjon som må behandles, så må den til kontroll, fjerne sting…. Altså kan det være småting som gjør at man må mange turer. 

Da jeg gikk på valpekurs med bikkja hadde de en innlagt dag hos dyrlegen. Da fikk hundene sitte på undersøkelsesbenken, "bli kjent" i lokalet etc. Og veie hunden på vekten som står innenfor venterommet. Det ble presisert at vi var velkomne innom når som helst, om det så bare var for en tur på vekta og sosialisering. Greit nok at de kanskje var så imøtekomne for at de skulle få fler kunder, men jeg tror man fint kan trene på dyrlegeskrekk selv om man ikke har time :)

Skrevet

..det er dyreplageri å fjerne kreft?

I de fleste tilfeller ja. Hvis det er snakk om et ungt dyr og en enkel operasjon blir det noe annet, men å utsette et voksent/eldre dyr for cellegiftbehandling handler bare om eiers følelser, og ikke dyrevelferd. Å gå på cellegift er en ekstrem belastning fysisk, og kan være greit for et menneske som har valgt dette selv, og er inneforstått med konsekvensene, men et dyr forstår ikke noe av dette, bare at det har det vondt og føler seg dårlig konstant. Det er ikke god livskvalitet for noen som lever fra dag til dag.

Jeg synes det er rart at så få forstår hva TS spør om. Selv har jeg avlivet katten min, fordi hun fikk nyrsvikt. Hun kunne levd lengre, dersom vi hadde medisinert henne daglig, og tatt henne med til dyrlegen for rens hver 4-6 uke, men dette ønsket vi ikke å utsette henne for. To turer i året hadde vært greit, men å tvinge en syk katt til å gjøre noe hun hater daglig/månedlig er ikke greit. 

Anonymous poster hash: bfaaa...b40

• Liker 2
Gjest Belle âme
Skrevet

Vi går med kattane 2 ganger i året + om det skulle være noke. Egentlig bare for å sjekke om alt er okei.

Skrevet

vell når de fleste hunder blir voksen, så trenger den faktisk ikke gå til dyrlegen hele tiden. om det ikke er noe akutt.. 

snakket med flere dyrleger som mener at etter hunden blir ett år så er det liten vits å følge opp med vaksiner . spørs så klart hva man bruker hunden til. men en vanlig familiehund man snakker om her...

å det sier seg selv... sunn fornuft. om man flyr til dyrlegen hele tiden og skal ha alle vaksiner på sin hund,så svekker man immunforsvaret for hunden sin... 

som med oss mennesker, løper du til legen så fort du kjenner noe,så gir du aldri kroppen sjansen til å bli sterkere....

hundefolk er ofte de som er mere hysteriske enn andre.... hunden er ett meget sterkt individ. bare se på hvordan mor behandler valpene, å dere selv er omtrent livredde for å ta i valpen, tåler ikke sånn behandling osv... 

Anonymous poster hash: 437f1...7dc
Skrevet

Hvordan mener du man svekker immunforsvaret ved bruk av vaksiner?

Hundemødre behandler vel valpene sine ganske forsiktig, så vidt jeg har sett...

Men er for øvrig enig med deg i at det ikke alltid er nødvendig med alt av vaksiner og behandlinger.

Skrevet

vell når de fleste hunder blir voksen, så trenger den faktisk ikke gå til dyrlegen hele tiden. om det ikke er noe akutt.. 

snakket med flere dyrleger som mener at etter hunden blir ett år så er det liten vits å følge opp med vaksiner . spørs så klart hva man bruker hunden til. men en vanlig familiehund man snakker om her...

å det sier seg selv... sunn fornuft. om man flyr til dyrlegen hele tiden og skal ha alle vaksiner på sin hund,så svekker man immunforsvaret for hunden sin... 

som med oss mennesker, løper du til legen så fort du kjenner noe,så gir du aldri kroppen sjansen til å bli sterkere....

hundefolk er ofte de som er mere hysteriske enn andre.... hunden er ett meget sterkt individ. bare se på hvordan mor behandler valpene, å dere selv er omtrent livredde for å ta i valpen, tåler ikke sånn behandling osv... 

Anonymous poster hash: 437f1...7dc

Eh, vet du hvordan vaksiner fungerer? I disse dager hvor man møter alle slags smuglerbikkjer og importerte gatehunder fra diverse land overalt tør i alle fall ikke jeg å la hundene være uvaksinerte. Dessuten er det vel kun hvert 3. år det er snakk om.

Tar hundene med til dyrlege når de trenger det. Om hunden ellers fungerte bra men måtte innom veterinær en gang i måneden, ville jeg heller prøvd å trene på problemet før avliving ville vært et tema.

Skrevet

Jeg synes 1-3 ganger i året i gjennomsnitt er innafor, for vaksine eller sykdommer som lett kan kureres. Men om det blir hver mnd eller annenhver mnd, er det for mye synes jeg, for en hund som er redd for dyrlegen.

Jeg synes hver måned er innafor. Den er redd der og da, men det er bare en veldig liten del av livet totalt. Andre faktorer spiller en mye større rolle for meg, f.eks. livskvaliteten under og etter behandling.

Anonymous poster hash: d710b...265

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...