Gjest Gjesta Skrevet 21. september 2004 #1 Skrevet 21. september 2004 Har en 9 uker gammel kattunge nå, og den er vel som kattunger flest - høyt og lavt og veggimellom hele tiden. Jeg prøver, ved hjelp av en spruteflaske og streng stemme, å lære den at det er forbudt å herje og klatre på stol- og sofarygger, men det virker ikke som den skjønner poenget. Har begynt å sette den ut i gangen når den blir vill, men når den kommer inn derfra igjen, er den like ens... Kjenner at jeg begynner å bli skikkelig irritert, og litt rådvill... Noen som har noen gode råd? K
ivanka Skrevet 21. september 2004 #2 Skrevet 21. september 2004 nei, jeg har nok ingen gode råd. jeg har en 9 ÅR gammel katt som fortsatt maltrakterer antikvitetene. jeg har en teori om katter, og det er at de lærer seg akkurat det de har lyst til og ingenting annet.
Gjest Gjesta Skrevet 21. september 2004 #3 Skrevet 21. september 2004 Det var det jeg var redd for, ivanka! Hun skjønner jo tydeligvis "nei", men det ser ikke ut til at hun bryr seg så mye om det hvis hun er i det rette humøret. Det er ikke så veldig farlig med møblene, men jeg syns det er slitsomt at hun fyker veggimellom - særlig når vi har folk på besøk. Men kan det i det hele tatt nytte å "straffe" en katt ved å sette den inn på et annet, kjedelig rom? K
ivanka Skrevet 21. september 2004 #4 Skrevet 21. september 2004 jeg vet ikke om de klarer å se sammenhengen mellom det de staffes for og straffen. nå er jo ikke jeg noen kattepsykolog da. men er det ikke veldig normalt for kattunger å rase rundt som en annen propell?
Gjest Eir Skrevet 21. september 2004 #5 Skrevet 21. september 2004 Katter kan lære akkurat du bestemmer deg for at de skal lære. Men de har en lengre periode hvor man føler seg litt maktesløs. Mine var verst i 8-12 uker fasen, så lærte de hva som var mest fy, slik som å klatre oppetter buksebeina mine, og de ble litt roligere. Så ble de mer og mer utspekulerte og slu frem til nå på 5 mnd, hvor de ikke herjer lenger, men gjør de mest usannsynlige triksene, som å rive ned ting som veier 15 ganger deres egen vekt osv. Har hørt at rundt 5 mnd er den verste fasen, og at herfra går det bare bedre og bedre. I naturen er de også barn og hos mor fram til 5-6 måneder, så etter dette vil de automatisk bli mere voksne og selvstendige. Så du må nok bare holde ut, og tenke på hvor søt katten er. Og husk at etterpå vil du synes at det første halvåret gikk så fort at du kan finne på å savne det. Timeout fingerer veldig bra på hunder, så jeg vil tro at katten kan skjønne det også. Dersom den blir for vill kan du stenge den inne på det kjedeligste rommet dere har, men ikke la den være der mer enn ett par mintter, maks fem. Når du slipper den ut igjen da, skal den i teorien være litt roligere. Husk også at 9 uker er litt tidlig å blir tatt fra moren sin, egentlig skulle katten din hatt ett par søsken å herje med i noen uker til, for å få sosialisert seg skikkelig. Så da er det viktig at du tar litt av søskenrollen og leker og herjer med den.
Gjest Gjesta Skrevet 21. september 2004 #6 Skrevet 21. september 2004 men er det ikke veldig normalt for kattunger å rase rundt som en annen propell? Jo, selvsagt er det det - men jeg tenker bare at hvis jeg kan oppdra den til ikke å henge i gardiner og møbelstoffer, så må jeg vel begynne så tidlig som mulig? Jeg prøver å leke mye med den - som du sier Eir - for å kompensere for at den ikke har søsken å leke med. Men jeg vil heller ikke lære den til å tro at når jeg tar kontakt med den så er det for å leke. Den har en del leker som den koser seg med, så jeg tror den får lekt det den skal. Jeg har sagt til henne mange ganger, at heldigvis for deg så er du så utrolig søt at det ikke går an å bli ordentlig sinna på deg! Jeg får bare være tålmodig og prøve å lære henne hva "nei" betyr. Takk for hjelpen! K
~Viva~ Skrevet 21. september 2004 #7 Skrevet 21. september 2004 Når våre kattunger herjer for mye pleier vi å hive dem ut så de kan rase fra seg der, men da setter de seg bare ved døren og mjauer. Så er det på an igjen etter at de har fått kommet inn og spist. Hehe. Men det går jo over etterhvert.
Gjest Eir Skrevet 21. september 2004 #8 Skrevet 21. september 2004 Denne kattungen er vel for ung til være ute ennå De bør ikke slippes ut alene før de er 6 til 8 mnd gamle, siden de ikke har god nok stedsans ennå. Å investere i noen spennende leker kan nok være lurt, eventuelt ett slikt klatretre, så har katten både noe å kvese klør på og herje rundt i.
Gjest Gjesta Skrevet 22. september 2004 #9 Skrevet 22. september 2004 Jeg vil ikke ha kattungen ute enda, men jeg vurderer et "klatretre". Har et brett som henger på veggen som den klatrer i og kvesser klørne på nå også, men likevel virker det som om sofaen er 100 ganger mer morsom! Har tenkt å prøve å leke enda mer med den når den blir for vill - virker som om det er mer spennende å leke med meg, enn å herje i møblene heldigvis! Akkurat nå er hun utslitt etter å ha herja rundt! Ligger i sofaen bak meg og sover! Skjønn, da... K
liv Skrevet 22. september 2004 #10 Skrevet 22. september 2004 ellos har et kjempebillig og fint klatretre
Gjest Gjesta Skrevet 22. september 2004 #11 Skrevet 22. september 2004 Takk for tipset, liv! Da kan det hende julegava er i boks! K
Gjest Anonymous Skrevet 22. september 2004 #12 Skrevet 22. september 2004 Denne kattungen er vel for ung til være ute ennå De bør ikke slippes ut alene før de er 6 til 8 mnd gamle' date=' siden de ikke har god nok stedsans ennå. Å investere i noen spennende leker kan nok være lurt, eventuelt ett slikt klatretre, så har katten både noe å kvese klør på og herje rundt i.[/quote'] Hvor har du det fra?
Gjest Eir Skrevet 22. september 2004 #13 Skrevet 22. september 2004 Det er ett faktum at de delene av kattens hjerne som styrer retning og stedsans ikke er fullt utviklet før de er 6 til 8 måneder gamle. Jeg bor i by og vil ikke slippe ut mine alene i det hele tatt før denne alderen. Da jeg vokste opp bodde vi på landet og slapp katten ut alene på dagen, siden de alltid holdt seg i nærheten av huset/gården, og vi tok dem alltid inn før natten. Ene naboen min fulgte ikke denne regelen og alle kattungene hans forsvant/ble tatt av rev før de vokste opp. Så lyttet han endelig til de andre, og holdt kattungen sin inne det første halvåret, og den katten lever fortsatt, 10 år etter.
Lala Skrevet 22. september 2004 #14 Skrevet 22. september 2004 Pus raser nok fra seg ute han. Inne er han snill som et lam. Han er rolig og utrolig kosete. Han elsker å ligge oppå meg når jeg ser på tv. Det er ganske deilig det nå som det har blitt kaldere ute. Om natten sover han inntil meg. Pus har vært slik siden han var liten og aldri ødelagt noe som helst. Eneste har vært at han klorte fælt på døren der vi bodde før, da han ville inn. Tror at noen katter er mer viltre enn andre. Vanskelig å lære de til å være rolige. De hjelper nok å la de være litt ute. Og noe roer de seg med alderen.
Gjest Mayamor Skrevet 23. september 2004 #15 Skrevet 23. september 2004 Denne kattungen er vel for ung til være ute ennå De bør ikke slippes ut alene før de er 6 til 8 mnd gamle' date=' siden de ikke har god nok stedsans ennå.[/quote'] Vi fikk 2 kattunger da de var 10 uker gamle. De første 2 ukene var de bare inne. Men så kom undersøkelsestrangen. Terassen ble undersøkt. Så hagen. Nå hele skogen hvor vi bor. Med den varme sensommeren vi hadde - var det umulig å holde alle dører/vinduer lukket med masse barn i huset. Kattene er nå 5 mnd gamle og det er ikke alltid de kommer inn for natten heller. Men om morgenen mjauer de og vil inn. Men de er tillitsfulle og kosete når de er inne likevell. Nå bor vi på landet da og biler er ikke et problem. Rev/hjort/mink etc - er mer fare her... Mayamor
Gjest Eir Skrevet 24. september 2004 #16 Skrevet 24. september 2004 Man kan ha flaks også, og dersom kattungene ikke går for langt vekk går det som regel bra. Men dersom de først roter seg langt nok vekk, vil de få problemer med å finne veien tilbake. Ett minimum må være å ID-merke dem dersom man slipper dem ut så tidlig, så får man dem iallfall tilbake dersom noen finner dem. Husk også at hunnkatter kan bli kjønnsmodne så tidlig som 4-5 måneder, så man må også tenke på sterilisering, evt gi p-piller fram til katten er 6 mnd, siden det er en del dyrleger som nekter å sterilisere før det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå