Gå til innhold

Hvilken boligrente bør jeg ha?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ganske nylig "overtok" jeg boliglånet på leiligheten min som jeg kjøpte av min mor. Lånet er på ca 1,8 millioner og er i Handelsbanken.

Effektiv rente er nå på 2,64%, men i syn av dagens økonomiske situasjon og nedgang i renta er vel dette ganske høyt? Bør jeg reforhandle den, og ev hvordan bør jeg gå frem?

Jeg bør kanskje nevne her at dette er mitt første boliglån og jeg har ikke vært kunde i banken tidligere (men har nå åpnet diverse konti). Jeg er heller ikke spesielt økonomisk kyndig, men ønsker ikke å bli lurt.

Hvilken rente har dere, og hva ville dere gjort i min situasjon?

På forhånd takk!

Jente, 28.

Anonymous poster hash: f2420...229
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skriver ikke noe om arbeidssituasjon og medlemskap i fagforeninger. Dette kan være av stor betydning. Du har heller ikke skrevet hvor mye boligen er verdt.

Om du har god jobb/økonomi er nok rente ned mot 2, i alle fall 2,25, aktuelt. Du kan sjekke selv på finansportalen.no.

Anonymous poster hash: e0794...3d8

Skrevet

Jeg har 2,25. Du kan forhandle deg ned, sjekk flere banker og hør hva deres beste tilbud er også sammenligner du.

Lykke til!

Hilsen jente 24 (som dermed går under boliglån ung)

Anonymous poster hash: 61567...e26

Skrevet

Gå til https://www.finansportalen.no/for å sjekke det generelle rentenivået i markedet. Da har du et utgangspunkt for å forhandle med banken din. 

Anonymous poster hash: b5df3...e00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...