AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #1 Skrevet 24. september 2015 Jeg har stått for de fleste utgifter i heimen frem til nå. Nå har jeg satt foten ned og sagt at han må bidra. Jeg har ikke råd til å holde han pluss hans 17 år gamle sønn med mat lenger. Alle sparepengene mine forsvinner litt etter litt, er helt fortvilet. Bare huslånet mitt er på 12500 kr i mnd - noe jeg klarer å betjene alene, dersom ikke sambo og sønnen hadde bodd her. Litt om oss: Vi har et felles barn sammen under skolealder. Huslånet er kun mitt, det er jeg som eier boligen og jeg betaler hele lånet selv. Jeg betaler all mat, alle regninger (NRK-lisens, strøm etc), forsikringer, alt av klær og utstyr til fellesbarnet, bhg, mye av klærne til stebarnet pluss busskort til han, møbler, husholdningsartikler, sparing osv. Jeg får 3000 kr av sambo i mnd som skal dekke ALT dette. I tillegg betaler han alt på bilen (sin) som lån, bompenger, bensin etc. Tidligere har dette gått fint og jeg har ikke brydd meg noe særlig da jeg har hatt en del penger. Jeg har stått for alle ferier for alle oss 4. Samboer tjener utrolig mye mer enn meg, men allikevel går han i minus hvert år. Restskatt på 100 000 kr +\- får han hvert år og det må betales ned. Han betaler 20 000 i mnd i lån på bilen sin. Han liker nye og fine klær, produkter og spiser mye ute (men allikevel kommer han hjem for å spise middag). Tidligere har jeg tjent ganske greit og er flink med økonomi, derfor har jeg en del sparepenger, men nå har jeg satt meg tilbake på skolebenken for å studere noe i en annen retning. Jeg har ca 20 000 kr i netto hver mnd fordi jeg jobber utenom studiene. Men jeg har sagt at jeg dessverre ikke kan holde sønnen hans med busskort og klær lengre. Jeg sa at dersom han og sønnen skulle være med på ferie neste år, så måtte samboer betale for det.Dette mente samboer var urettferdig og forskjellsbehandling av ungene fra min side. Jeg mener overhode ikke å være noe slem stemor. Jeg er kjempeglad i min stesønn, men jeg har rett og slett ikke råd til å forsørge han. Han har en mor og en far som burde klare dette. Har sagt til min samboer at dersom han hadde bodd et annet sted måtte jo han betalt husleie/lån der + alle andre utgifter, så jeg forstår ikke hvorfor han ikke kan hjelpe meg med litt penger i mnd. Jeg mener ikke at han skal betale halvparten av alt, men i hvert fall mer enn 3000 kr i mnd. Hjelp? Noen tanker? Anonymous poster hash: 5571a...98d 3
enirt Skrevet 24. september 2015 #2 Skrevet 24. september 2015 herregud, blir oppgitt. selvfølgelig skal dere dele likt på fellesutgiftene som mat, klær til felles barn osv. Han får gi penger/klær til hans egen sønn selv. Du kan selvfølgelig bidra noe, men du skal ikke forsørge han! si til han at dere må dele likt på felles utgifter. 35
Britt Banditt Skrevet 24. september 2015 #3 Skrevet 24. september 2015 Skjønner ikke at du gidder engang... 32
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #4 Skrevet 24. september 2015 Mannen får faen meg betale han og! både strøm,mat og for sønnen sin. Anonymous poster hash: b9130...7be 5
Wit Skrevet 24. september 2015 #5 Skrevet 24. september 2015 Dere trenger å lage en skikkelig avtale og han må begynne å betale. Gjør han ikke det får han flytte ut. Sånn som det er nå så utnytter han deg. Uansett om han går i minus eller ikke. Det er ikke ditt problem. Selv om det er din bolig og du betaler huslånet bør han betale halvparten av det han måtte betalt for tilsvarende hus på leiemarkedet, han må betale halvparten av strøm og nettleie, og han må ihvertfall betale halvparten av maten. Egentlig mer siden sønnen hans også bor der. I tillegg bør han betale halvparten av NRK-lisens, bredbånd, innboforsikring osv. I tillegg er det HAN som har ansvaret for å kjøpe klær og busskort til sønnen sin. Ikke du. Han bør også betale halvparten av utgiftene til deres felles barn. Ferier har dere begge ansvaret for å betale for. Hvis han ikke betaler noe så bestiller du ferie til deg og ditt barn og så drar dere. Vil han være med får han spytte i sin del selv. Han virker som en som utnytter deg skikkelig. Det å ha billån til kr 20.000 (!) er jo helt uhørt når han går i minus hver måned uten å betale for seg hjemme. Ikke godta dette lenger. Enten betaler han, eller så får han finne seg et annet sted å bo og en annen han kan utnytte. 19
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #6 Skrevet 24. september 2015 Jeg har stått for de fleste utgifter i heimen frem til nå. Nå har jeg satt foten ned og sagt at han må bidra. Jeg har ikke råd til å holde han pluss hans 17 år gamle sønn med mat lenger. Alle sparepengene mine forsvinner litt etter litt, er helt fortvilet. Bare huslånet mitt er på 12500 kr i mnd - noe jeg klarer å betjene alene, dersom ikke sambo og sønnen hadde bodd her. Litt om oss: Vi har et felles barn sammen under skolealder. Huslånet er kun mitt, det er jeg som eier boligen og jeg betaler hele lånet selv. Jeg betaler all mat, alle regninger (NRK-lisens, strøm etc), forsikringer, alt av klær og utstyr til fellesbarnet, bhg, mye av klærne til stebarnet pluss busskort til han, møbler, husholdningsartikler, sparing osv. Jeg får 3000 kr av sambo i mnd som skal dekke ALT dette. I tillegg betaler han alt på bilen (sin) som lån, bompenger, bensin etc. Tidligere har dette gått fint og jeg har ikke brydd meg noe særlig da jeg har hatt en del penger. Jeg har stått for alle ferier for alle oss 4. Samboer tjener utrolig mye mer enn meg, men allikevel går han i minus hvert år. Restskatt på 100 000 kr +\- får han hvert år og det må betales ned. Han betaler 20 000 i mnd i lån på bilen sin. Han liker nye og fine klær, produkter og spiser mye ute (men allikevel kommer han hjem for å spise middag). Tidligere har jeg tjent ganske greit og er flink med økonomi, derfor har jeg en del sparepenger, men nå har jeg satt meg tilbake på skolebenken for å studere noe i en annen retning. Jeg har ca 20 000 kr i netto hver mnd fordi jeg jobber utenom studiene. Men jeg har sagt at jeg dessverre ikke kan holde sønnen hans med busskort og klær lengre. Jeg sa at dersom han og sønnen skulle være med på ferie neste år, så måtte samboer betale for det.Dette mente samboer var urettferdig og forskjellsbehandling av ungene fra min side. Jeg mener overhode ikke å være noe slem stemor. Jeg er kjempeglad i min stesønn, men jeg har rett og slett ikke råd til å forsørge han. Han har en mor og en far som burde klare dette. Har sagt til min samboer at dersom han hadde bodd et annet sted måtte jo han betalt husleie/lån der + alle andre utgifter, så jeg forstår ikke hvorfor han ikke kan hjelpe meg med litt penger i mnd. Jeg mener ikke at han skal betale halvparten av alt, men i hvert fall mer enn 3000 kr i mnd. Hjelp? Noen tanker? Anonymous poster hash: 5571a...98d Når jeg hører om dette forbruket tenker jeg at dere begge må ha sykt gode jobber..Anonymous poster hash: bd890...3c8
Dr. A. Kula Skrevet 24. september 2015 #7 Skrevet 24. september 2015 96.000,- i restskatt pr år tilsvarer 8.000,- i måneden for lite betalt i skatt. Det første din samboer bør gjøre er å starte med å betale riktig skatt, slik at han ikke bruker disse pengene på bil/klær/resturantbesøk etc. Deretter, er det slik at mat, strøm, NRK-lisens, kommunale avgifter (vann, kloakk, renovasjon) mm er forbruk, som også han bruker av, og dette bør deles på. Tilsvarende bør du også bidra med drivstoff på bilen. Forsikring på bil/bolig, samt årsavgift og evt eiendomsskatt ville jeg ikke regnet som forbruk (kommunale avgifter er i grenseland). Så er det dette med å være i et samboerskap, der man gir og får. Det skal være et samspill der man bidrar for at alle skal ha det greit. Det finnes drøssevis av tråder her på KG som tar opp problematikken, og like mange meninger. Men slik du legger det frem, synes jeg din samboer bør bidra mer, i hvertfall for den perioden du går tilbake til studier. Og han trenger å strammes opp i økonnomisk styring! 12
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #8 Skrevet 24. september 2015 Ts her. "Godt" å se at det ikke bare er meg som mener han utnytter meg. Jeg har sagt flere ganger at jeg føler meg utnyttet og at jeg ikke orker å ha det slik. Jeg taper rett og slett på å ha han(de) boende her. Da jeg foreslo å spleise på maten, så sa han at jeg skulle få 1500 kr i mnd til mat og husholdningsartikler, så skulle jeg betale de resterende 1500 kr. Jeg sa at 3000 kr for 2 voksne, 1 barn og 1 ungdom er vel litt i det knappeste laget, men han mente at det burde vi klare. Jeg sa at JEG klarer ikke å holde meg til 3000 kr i mnd med 4 stk i husstanden, men hvis han ville prøve så vær så god. 750 kr i uken på 4 personer høres for meg vanvittig lite ut. Så nå (nettopp, 1 time siden) ble vi enige om at han skal få 1500 kr av meg i mnd til mat, så skal han klare å disponere dette til mat. Først foreslo han 2000 kr i mnd, men han økte til 3000 kr. Hehe, jeg gleder meg veldig til å se hvordan han skal ordne dette Anonymous poster hash: 5571a...98d 14
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #9 Skrevet 24. september 2015 Hvis ikke dette er en trolletråd såner du rett og slett steindum ts.Anonymous poster hash: e4e1f...c04 10
Dr. A. Kula Skrevet 24. september 2015 #10 Skrevet 24. september 2015 Ts her. "Godt" å se at det ikke bare er meg som mener han utnytter meg. Jeg har sagt flere ganger at jeg føler meg utnyttet og at jeg ikke orker å ha det slik. Jeg taper rett og slett på å ha han(de) boende her. Da jeg foreslo å spleise på maten, så sa han at jeg skulle få 1500 kr i mnd til mat og husholdningsartikler, så skulle jeg betale de resterende 1500 kr. Jeg sa at 3000 kr for 2 voksne, 1 barn og 1 ungdom er vel litt i det knappeste laget, men han mente at det burde vi klare. Jeg sa at JEG klarer ikke å holde meg til 3000 kr i mnd med 4 stk i husstanden, men hvis han ville prøve så vær så god. 750 kr i uken på 4 personer høres for meg vanvittig lite ut. Så nå (nettopp, 1 time siden) ble vi enige om at han skal få 1500 kr av meg i mnd til mat, så skal han klare å disponere dette til mat. Først foreslo han 2000 kr i mnd, men han økte til 3000 kr. Hehe, jeg gleder meg veldig til å se hvordan han skal ordne dette Anonymous poster hash: 5571a...98d Hvorfor gir du han penger for mat i det hele tatt? Du har jo betalt maten over lengre tid, så nå kan han bruke sine penger på denne budsjettposten når han skal bevise at det går så fint så. Husk å be han samle på kvitteringene, slik at dere kan gå gjennom de for å sjekke at han ikke kjøper ekstra utenfor budsjett. 9
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #11 Skrevet 24. september 2015 Når jeg hører om dette forbruket tenker jeg at dere begge må ha sykt gode jobber..Anonymous poster hash: bd890...3c8 Hvilket forbruk tenker du på? Lån, regninger og mat? Har ikke brukt en eneste krone på meg selv på år og dag (utenom til ferier, som jeg sparer til hvert år). Nye klær og frisørtimer tar jeg meg ikke råd til. Jeg går ikke på kafé, kino, på byen o.l fordi jeg ikke har tid. Klærne mine syr jeg om eller "arver" fra venninner. Det eneste jeg bruker penger på til meg selv er vel nye sko/ytterklær etter behov. Begge ungene har trengt klær fordi de vokser, så det har vært nødvendig Du over som sier at jeg må betale bensin/utgifter på bilen. Gjerne, dersom alt annet blir delt likt. Jeg bruker kun bilen til butikken (3 min å kjøre) 2 ganger i mnd. Levering/henting i bhg bruker jeg beina, skal jeg på skolen tar jeg buss og går resten. Skal jeg på jobb, sykler jeg. Jeg får selvsagt lov til å bruke bilen så mye jeg ønsker (så der er han veldig grei), men jeg har busskort og liker å ta bussen eller å bruke beina. Anonymous poster hash: 5571a...98d
Berit Skrevet 24. september 2015 #12 Skrevet 24. september 2015 Først foreslo han 2000 kr i mnd, men han økte til 3000 kr. Hehe, jeg gleder meg veldig til å se hvordan han skal ordne dette Anonymous poster hash: 5571a...98d Interessant om han klarer det. Stilig gjort av deg, Ts. Han er tydeligvis ikke noe god på økonomi, eller? Mulig det kan være en god idè av deg å rett og slett skrive ned på papir oversikt over de forskjellige tingene dere bruker penger på i mnd, både du og han. Når det er du som betaler alt på boligen, er det selvsagt din bolig. Du har gjeld og betaler ned på det. Er det ikke rett og rimelig at han betaler en sum "leie" for å kunne bo? Hvordan ser han egentlig på hjemmet deres? Er det ditt? 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #13 Skrevet 24. september 2015 Interessant om han klarer det. Stilig gjort av deg, Ts. Han er tydeligvis ikke noe god på økonomi, eller? Mulig det kan være en god idè av deg å rett og slett skrive ned på papir oversikt over de forskjellige tingene dere bruker penger på i mnd, både du og han. Når det er du som betaler alt på boligen, er det selvsagt din bolig. Du har gjeld og betaler ned på det. Er det ikke rett og rimelig at han betaler en sum "leie" for å kunne bo? Hvordan ser han egentlig på hjemmet deres? Er det ditt? Får ikke til å multisitere av en eller annen grunn. Beklager det. Nei, han er ikke så god på økonomi - dessverre. Han har vokst opp i "fattige" kår, men fikk en veldig bra betalt rett før vi møttes. Og jeg tror rett og slett at dette har gått utover fornuften hans. Mye vil ha mer. Han ser på hjemmet som VÅRT. Hans barn har fått det største rommet siden han er eldst. Og jeg har vært veldig nøye på at stebarnet skal føle seg hjemme og ikke tenke at "han er på besøk" når han er her.Anonymous poster hash: 5571a...98d
Dr. A. Kula Skrevet 24. september 2015 #14 Skrevet 24. september 2015 Hvilket forbruk tenker du på? Lån, regninger og mat? Har ikke brukt en eneste krone på meg selv på år og dag (utenom til ferier, som jeg sparer til hvert år). Nye klær og frisørtimer tar jeg meg ikke råd til. Jeg går ikke på kafé, kino, på byen o.l fordi jeg ikke har tid. Klærne mine syr jeg om eller "arver" fra venninner. Det eneste jeg bruker penger på til meg selv er vel nye sko/ytterklær etter behov. Begge ungene har trengt klær fordi de vokser, så det har vært nødvendig Du over som sier at jeg må betale bensin/utgifter på bilen. Gjerne, dersom alt annet blir delt likt. Jeg bruker kun bilen til butikken (3 min å kjøre) 2 ganger i mnd. Levering/henting i bhg bruker jeg beina, skal jeg på skolen tar jeg buss og går resten. Skal jeg på jobb, sykler jeg. Jeg får selvsagt lov til å bruke bilen så mye jeg ønsker (så der er han veldig grei), men jeg har busskort og liker å ta bussen eller å bruke beina.Anonymous poster hash: 5571a...98d Jeg sa bare at bensin også er forbruk og at forbruk er noe man deler på. Jeg sa ikke at alt skal deles 50/50, bare at om man skal regne inn alt forbruket han har i huset (som er ditt) så må man ikke glemme å ta med ditt forbruk på bilen (som er hans). Oftest er det lettest å bare dele alt etter en gitt nøkkel (50/50, eller % inntekt av fellesinntekt), men det har jeg ikke uttatlt meg om hvordan dere skal gjøre det. Videre påpeker jeg at i et forhold finner man praktiske og hensiktsmessige løsninger som man i felleskap finner frem til for at begge skal ha det greit.
Berit Skrevet 24. september 2015 #15 Skrevet 24. september 2015 Nei, han er ikke så god på økonomi - dessverre. Han har vokst opp i "fattige" kår, men fikk en veldig bra betalt rett før vi møttes. Og jeg tror rett og slett at dette har gått utover fornuften hans. Mye vil ha mer. Han ser på hjemmet som VÅRT. Hans barn har fått det største rommet siden han er eldst. Og jeg har vært veldig nøye på at stebarnet skal føle seg hjemme og ikke tenke at "han er på besøk" når han er her.Anonymous poster hash: 5571a...98d Når han ser på hjemmet som deres, synes han ikke det er rett og rimelig at dere begge betaler? Still han spørsmål på en rolig måte. Spør om hvilke forslag han synes er det riktige mellom to personer når økonomien er .......så viser du han oversikten du har laget. 3
Strixvaria Skrevet 24. september 2015 #16 Skrevet 24. september 2015 Så han bor gratis hos deg, og du betaler ting til ungen hans + all mat og de fleste andre forbruksvarer til dere alle..? I hvilken verden er dette normalt?? Hva med å begynne å ta litt husleie, og å dele opp en fast prosent på matbudsjettet - feks du betaler 30 % siden du er 1, og han får betale for seg og sønnen sin. Og han skal vel ikke bo gratis?? Det forundrer meg at han ser ut til å tjene såpass greit men likevel være så elendig med pengebruken sin. Det er aldri et godt tegn.. 8
Susa Skrevet 24. september 2015 #17 Skrevet 24. september 2015 Hvis han tjener så mye at han har 100000 i restskatt så må han da tjene ganske mye? Med mindre han ikke betaler skatt i det hele tatt! de 3000 han betaler deg blir omtrent husleie f.eks, og så må dere dele alle andre utgifter. Her må du nok sette deg ned og lage et slags budsjett, slik at dere blir enige. 2
Wit Skrevet 24. september 2015 #18 Skrevet 24. september 2015 http://e24.no/privat/familie/slik-boer-samboere-dele-utgiftene/20371928 Her finner du mer informasjon om fordeling av utgifter. Her er også mal til en samboerkontrakt som dere absolutt bør lage. 1
Poserose Skrevet 24. september 2015 #19 Skrevet 24. september 2015 Sett opp et regnskap for både deg og han og vis han for utrolig skjevfordelt det er. Vis hvor mye du går i minus hver måned og spør hvor de pengene skal tas fra. Litt som på luksusfellen hvor den ene parten må ta tusenlapper fra kjæresten fordi de er idioter med økonomi. Hvis han ikke skjerper seg må du i alle fall slutte å kjøpe busskortet til stesønnen og bare si rolig til han at nå som du studerer må nesten pappaen kjøpe det. Det blir garantert faren som bli sett på som kjip og ikke deg. Du må også gi oss tilbakemelding om en uke når de 3000 kr har tatt slutt En mann som er SÅ dårlig i økonomi og har så dyre vaner klarer det aldri i verden. 3
GammelKaktus Skrevet 24. september 2015 #20 Skrevet 24. september 2015 Forstår ikke at du orker, og når han attpåtil klager over at du ber han om å bidra... Han hadde fått foten i ræva her... Du blir jo fullstendig utnyttet. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå