AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #1 Skrevet 24. september 2015 Jeg er en kvinne på 27 år, er stor( tykk) i forhold til høyden min. Jeg har hvertfall 30-40 kilo for mye på kroppen. Jeg har prøvd meg på lavkarbo å går ned, men jeg får ikke det til når jeg er på jobb. Får liksom ikke til å planlegge alt sammen med mat som jeg skal ha med meg og andre ting. Er det sånn at jeg kan gå til legen og be som sykemelding for å klare å komme inn i en god rytme og kanskje gå ned en del kilo før jeg begynner å jobbe igjen? Har veldig lyst til å gå ned noen kilo sånn at det letter på livet mitt og sånn at jeg og samboer kan også få det bedre sammen. Anonymous poster hash: ed0f9...6e0
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #2 Skrevet 24. september 2015 Jeg er en kvinne på 27 år, er stor( tykk) i forhold til høyden min. Jeg har hvertfall 30-40 kilo for mye på kroppen. Jeg har prøvd meg på lavkarbo å går ned, men jeg får ikke det til når jeg er på jobb. Får liksom ikke til å planlegge alt sammen med mat som jeg skal ha med meg og andre ting. Er det sånn at jeg kan gå til legen og be som sykemelding for å klare å komme inn i en god rytme og kanskje gå ned en del kilo før jeg begynner å jobbe igjen? Har veldig lyst til å gå ned noen kilo sånn at det letter på livet mitt og sånn at jeg og samboer kan også få det bedre sammen. Anonymous poster hash: ed0f9...6e0 Troll😂Anonymous poster hash: 50e2a...3ba 7
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #3 Skrevet 24. september 2015 Hehe nei. Jeg skulle gjerne hatt fri fra jobb for å få overskudd til å trene feks;) det er jo bra for helsa mi, men du ser hvor skrudd det er? Du trenger ingen diett, du trenger bare mindre mat. Ta med deg mindre mat på jobb da vel:) Anonymous poster hash: 6beeb...675 3
peppermyntete Skrevet 24. september 2015 #4 Skrevet 24. september 2015 Nei, det synes jeg absolutt ikke du skal få. Det her går på vilje og prioriteringer. Alle har 10-30 minutter på kveldstid de kan bruke på å lage matpakke til dagen etter. 1
Feyfeyhey Skrevet 24. september 2015 #5 Skrevet 24. september 2015 (endret) . Endret 31. juli 2016 av Feyfeyhey 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #6 Skrevet 24. september 2015 Det er jo mange som blir sykemeldt for å ordne opp i familieforhold, så dette syns jeg du skal satse på. Anonymous poster hash: ed0f9...6e0 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #7 Skrevet 24. september 2015 Dersom du ikke fikser dette mens du jobber, fikser du det ikke uansett. Min erfaring (og dette kan jeg en del om, gikk ned 30 kg selv for noen år siden), er at en strukturert arbeidsdag med jobb osv er et vel så godt utgangspunkt som å ha "fri". Jeg forsøkte å gå ned i vekt mens jeg var arbeidsledig, men det ble først svung over sakrene da jeg kom meg i jobb. Hva ville du brukt all tiden på om du var sykemeldt? Trene? Tror det holder med en time om dagen uansett. Lage mat? Holder nok med normal fritid der også. Lykke til! Spør oss her om råd. Anonymous poster hash: 7ac1e...d6d 9
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #8 Skrevet 24. september 2015 Du trenger ikke sykmelding, men trolig å gjøre "lavkarbolivet" enklere. Om ikke problemet er det sosiale? Hardkokte egg holder i massevis til lunsj om du i det hele tatt trenger mat på jobb (om det er dagjobb du har). Du kan også kjøpe en spekepølsebit og skjær noen gode biter og spise på. Eventuelt avokado. Eller lag så mye middag at du kan sette resten i kjøleskapet og ta med som niste. Dersom du først går inn for å endre hva du spiser, så kan du eventuelt se på sammensetningen av karber/fett/proteiner etterpå. Ikke begynn med å veie og regne før du må. Ikke stress. Ikke bruk masse erstatningsprodukter. Om du sliter fysisk i overgangen, så pass på å få i deg nok salt, ekstra magnesium og vann eller begynn en gradvis omlegging til mindre karbohydrater. Lavkarbo kan (og bør helst) gjøres veldig enkelt, uten mye fiksfakseri. Enkel, sunn og ren mat som basiskosthold. Anonymous poster hash: 0a582...825 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #9 Skrevet 24. september 2015 Lavkarbo kan (og bør helst) gjøres veldig enkelt, uten mye fiksfakseri. Enkel, sunn og ren mat som basiskosthold. Enig. Dette gjelder også om du velger et annet type kosthold som din tilnærming til omlegging av kostholdet. Jeg spiser mye egg, nøtter, hjemmebakte havremuffins med nøtter i, salater med ren skinke osv. Lager ikke noe mat som tar lang tid å forberede. Anonymous poster hash: 7ac1e...d6d
spektralkatt Skrevet 24. september 2015 #10 Skrevet 24. september 2015 hei! jeg tenker at når du er 30-40 kg for overvektig så er det helt klart et stort helseproblem, som sikkert både gir deg helseplager nå, og du kan på sikt utvikle både belastningskader og andre medisinske skader som påvirker helsen din negativt. Jeg syns det er kjempeflott at du tar dette på alvor, og ønsker hjelp for å gjøre noe med det. Fastlegen er et veldig bra sted å starte, ikke med utgangspunkt å be om sykemelding, men for å få en helsesjekk. Fastlegen kan utifra samtale med deg, og evt prøveresultater ( som f eks blodtrykk, div blodprøver som forteller legen din om helsetilstanden din i dag) vurderer hva slags hjelp du trenger for å bedre helsen din både på kort og lang sikt. Det er nok mange tiltak legen kan hjelpe deg igang med, og støtte deg på veien når du gjennomfører det. tiltak som gradvis kan innføres i hverdagen din, og gi deg bedre rutiner. ( om du har en god fastlege, om du har en dårlig, som er uinteressert. finn en ny) om du og legen din vurderer det som du vil ha nytte av hjelp utenfra, finnes det f eks mulighet for opphold på en behandlingsinstitusjon der du får tverrfagelig hjelp ( t.d fysio, kostveiledning etc) og kanskje møter andre i samme situasjon, noe som kanskje kan bidra til at du på lengre sikt kan nå det målet du ønsker i forhold til vekt og helse. lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #11 Skrevet 24. september 2015 Jeg lever lavkarbo, og alt handler om planlegging. Lag ferdig frokost og lunsj dagen før, så det bare er å ta med seg på jobb. Blandet salat, omelett, kokte egg og noe kjøtt med litt grønt, kylling med pesto eller grønnsaker, middagsrester osv, er fint å ha i matboksen. Anonymous poster hash: bb744...63d 1
Fandenivoldsk Skrevet 24. september 2015 #12 Skrevet 24. september 2015 Det er jo mange som blir sykemeldt for å ordne opp i familieforhold, så dette syns jeg du skal satse på.Anonymous poster hash: ed0f9...6e0 Elsker når eneste positive svar er fra TS selv. 28
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #13 Skrevet 24. september 2015 Herregud, for en arbeidsmoral du har! Sykemelding er til SYKDOM. Og hva er det nøyaktig som gjør at du ikke kan spise sunt på jobb? Jeg ville tro at jobben faktisk kan distrahere deg fra å tenke på mat, og fokusere på andre ting. Sett opp en mat- og treningsplan og følg den slavisk. Ikke vent, men sett igang NÅ. Anonymous poster hash: 66ea1...256 2
lilla_orkide Skrevet 24. september 2015 #14 Skrevet 24. september 2015 Elsker når eneste positive svar er fra TS selv. 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #15 Skrevet 24. september 2015 Ja, det er mulig. Anonymous poster hash: e5bfe...924
Frustrert kvinne Skrevet 24. september 2015 #16 Skrevet 24. september 2015 Nei, jeg synes ikke du burde få sykemelding for dette. Tenk hvor mye vanskeligere det blir for deg å venne seg til å være hjemme og jobbe med dietter osv når du kommer tilbake på jobben og til samme gamle vaner. Det er bedre at du jobber med å begynne med dietter eller ta med deg mindre mat på jobben med en gang.
Celtic Heart Skrevet 24. september 2015 #17 Skrevet 24. september 2015 Det er jo mange som blir sykemeldt for å ordne opp i familieforhold, så dette syns jeg du skal satse på.Anonymous poster hash: ed0f9...6e0 Så fint at du svarer deg selv da. 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #18 Skrevet 24. september 2015 Jeg var sykemeldt for å å slanke meg.. Hjalp egentlig ikke, men ble i bedre form da ;p Det beste er nok å planlegge,enten lage mer middag eller å bruke kvelden til å ordne noe lunsj:) Du skal jo komme i gang med livsstilsendring, og den skal du leve med. Men...overgang til lavkarbo er tøft. Kan jo hende at det hjelper å ha en-to uker til å komme i gang!Anonymous poster hash: 9b65a...0b0
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #19 Skrevet 24. september 2015 Bruk ferien eller ta ut permisjon. Anonymous poster hash: 85c53...ba3
_LanciA_ Skrevet 24. september 2015 #20 Skrevet 24. september 2015 Sykemelding for å slake seg?! Greier du ikke å legge om kostholdet i hverdagen kan du jo bare gi opp. Ikke skippertak i ferien eller når du har fri som teller du må gjøre det varig. Og valgene du tar i hverdagen teller mest. Da vi har flest hverdager i livet! Har selv gått ned mange kg, uten å ta ut sykemelding. Høres bare ut som en unnskyldning for å slippe å jobbe spørr du meg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå