Gå til innhold

Gutt på 10 som ønsker seg hull i ørene, pappan nekter - ok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har gutt og jente på omtrent samme alder, og jenta tok hull i ørene da hun var 10 og et halvt år. Derimot mener mannen min at gutten ikke får gjøre det samme, selv om han har mast siden han var 5. (Sønnen samler på bergarter og edelstener og er genuint interessert i smykker, vil gjerne pynte seg).

Dette på bakgrunn av at han er gutt, og gutter med hull i ørene blir sett på som bråkebøtter og lav status-opphav. Sønnen vår har attpåtil en diagnose som gjør at han allerede havner innenfor gruppen "bråkebøtte" til tider.

Greit nok, jeg kan være enig i at jeg ikke er kjempefan av små gutter med ørepynt. Hadde også helst sett at sønnen sto over hull i ørene for å være ærlig. MEN jeg kommer aldri til å forskjellsbehandle barna mine på bakgrunn av kjønn. De skal få akkurat de samme mulighetene uavhengig om de de gutt eller jente, om det så går på små ting som hull i ørene, eller større og viktigere ting.

Hva mener dere? Er det egentlig greit å kjønnsdiskriminere på den måten? Jeg syns ikke det.

• Liker 8
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutter med ørepynt er bare helt.... feil. Så ja, i dette tilfellet er det helt innafor med kjønnsdiskriminering. Vår gutt kommer aldri til å få ørepynt før han er gammel nok til å bestemme over seg selv.

• Liker 10
Gjest Sunflower-Delight
Skrevet

Jeg synes da at han kan vel få prøve å få hull i en øre eller begge, ettersom hva han ønsker sjølv. Hvis han skifter mening seinere så er det bare å la det hullet i øret/ørene gro igjen, problem solved! ;):)

Skrevet

Enig med deg. La ham få hull i ørene. Det gror jo igjen om det ikke blir brukt uansett.

Anonymous poster hash: f1154...4b7
  • Liker 18
Skrevet

Inngå kompromiss. La ham få det når han er 12.

Anonymous poster hash: daf5f...4ee
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Inngå kompromiss. La ham få det når han er 12.

Anonymous poster hash: daf5f...4ee

Det tenkte jeg også før jeg fikk tenkt meg om på nytt.

Jeg sa at han kunne få når han blir 13 i utgangspunktet. Men så fant jeg ut at jeg ikke kan forsvare det overfor meg selv, når søstra fikk da hun var 10 og et halvt. Alt annet enn at han får gjøre det samme er ikke greit i mitt hode. Han spør jo hvorfor han må vente. Hva svarer man da, uten å opptre 100%  urettferdig?

Kanskje en bagatell dette her, men for sønnen er det jo en big deal.

Endret av palamina
  • Liker 11
Skrevet

Jeg synes da at han kan vel få prøve å få hull i en øre eller begge, ettersom hva han ønsker sjølv. Hvis han skifter mening seinere så er det bare å la det hullet i øret/ørene gro igjen, problem solved! ;):)

Jepp. Det kan jo godt tenkes at noen slenger en kommentar og at han finner ut at han ikke vil ha lenger, da er det bare å ta dem ut igjen.

Bare synd det skal være sånn. Han blir jo også lei seg når han hører pappa si så mye negativt om ørepynt på gutter.

• Liker 3
Gjest Sunflower-Delight
Skrevet

Ellers synes jeg da at det kan se stilig ut når gutter/menn har hull i et øre. Hull i begge ørene kan kanskje virke litt femenint? Ellers så er jo dere foreldrene hans og det er vel best å snakke med partneren/mannen din om hva som er best å gjøre nå.

Men klart når han ser søsteren sin få det når ho ble den alderen han er nå, så er det vel ikke litt rart hvis han føler seg litt forskjellsbehandlet.

Skrevet

Foreldre har da all rett til å si nei til mindreårige barn.

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde sagt nei, rett og slett fordi jeg syns hull i ørene på gutter ikke er noe fint.

Det er faktisk forskjell på gutter og jenter.

Skrevet

Foreldre har da all rett til å si nei til mindreårige barn.

Til den ene men ikke til den andre?

Anonymous poster hash: 3cd60...423

• Liker 20
Gjest Sunflower-Delight
Skrevet

Jepp. Det kan jo godt tenkes at noen slenger en kommentar og at han finner ut at han ikke vil ha lenger, da er det bare å ta dem ut igjen.

Bare synd det skal være sånn. Han blir jo også lei seg når han hører pappa si så mye negativt om ørepynt på gutter.

Ja, det er ikke kjekt. :( Det kan også gi litt komplekser for gutten deres mens han vokser opp. Kanskje ikke noe han tenker så mye på nå, men negative/vonde ord fra foreldre er vonde stikk for et barn. Jeg mener ikke å si at faren hans er en dårlig far, han vil nok sikkert gjøre det han mener er rett for sønnen sin, sant?

Skrevet

Ellers synes jeg da at det kan se stilig ut når gutter/menn har hull i et øre. Hull i begge ørene kan kanskje virke litt femenint? Ellers så er jo dere foreldrene hans og det er vel best å snakke med partneren/mannen din om hva som er best å gjøre nå.

Men klart når han ser søsteren sin få det når ho ble den alderen han er nå, så er det vel ikke litt rart hvis han føler seg litt forskjellsbehandlet.

Ja enig der du! Kompromisset kan kanskje være at han får ett hull og ikke to, inntil han blir eldre. Faren hadde hull i det ene øret han også frem til han var 25, ironisk nok. :laugh:

Mannen er visst av den oppfatningen at han kan nedlegge veto og si nei. Dessverre er vi uenig, og så lenge hans standpunkt bygger på fordommer og forskjellsbehandling må han finne seg i å bli overkjørt hvis han ikke tar til fornuft. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Min mor sa at jeg kunne få hull i ørene når jeg kunne ordne "alt" selv. Dvs. rense hullene osv. Hvis søsteren hans fikk da hun var 10 år, synes jeg han og burde kunne få det. Det er ikke nødvendigvis en permanent endring av utseende uansett. Det er helt latterlig at gutter ikke skulle kunne ha hull i ørene eller gå med kjole for den saks skyld. 

• Liker 14
Skrevet

Jeg hadde sagt nei, rett og slett fordi jeg syns hull i ørene på gutter ikke er noe fint.

Det er faktisk forskjell på gutter og jenter.

Jeg er jo enig i det vet du, syns ikke det er noe fint jeg heller. Men så handler det om mye mer enn hva jeg syns er fint og ikke. Selvfølelse blant annet.

• Liker 8
Skrevet

Til den ene men ikke til den andre?

Anonymous poster hash: 3cd60...423

Ja faktisk

verden er ikke rettferdig noe barn burde lære seg tidligst mulig.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er helt enig i at hull i ørene på gutter er grusomt, men jeg er også enig med deg, TS, i at gutten må få når jenta har fått. Tro meg, min mor var nok ikke lykkelig over alle estetiske valg jeg tok i barndommen, men jeg synes det blir feil å nekte sønnen det bare fordi vi andre synes det er stygt, når dette er noe han virkelig ønsker og søsteren har fått.

• Liker 14
Gjest Sunflower-Delight
Skrevet (endret)

Hvis jeg nå også tenker meg litt om, så har det ofte vært slik i generasjoner at foreldre var strengere med jenter enn med gutter hjemme, siden jenter ble sett på som mye mer sårbare o.s.v... Men hvordan det blir gjort i vår moderne tid vil jo være opptil hver foreldre og hva de mener er rett og mest passendes i deres familie.

Det er litt komiskt med det utsagnet om at det er forskjell på gutter og jenter. Ikke fordi det ikke har en del sannheter i seg, klart gutter og jenter er forskjellige på hver sin måte. Men for eksempel i klesveien og stil så virker det som det har vært mye friere for jenter enn for gutter. Mange jenter som kan kle seg litt guttete og alikevel bli fint akseptert med dette, mens for gutter så er det ikke alltid like fritt på dette området, eller det er mindre akseptert blant flest folk. Det er kun en tanke jeg fikk, noe jeg har fundert litt på. ;):)

Endret av Sunflower-Delight
Skrevet

det blir helt feil å nekte gutten å få hull i ørene. det er jo ikke snakk om varig endring på han siden man faktisk kan ta de ut. å det er jo ikke et spontant ønske heller hvis han hr hatt lyst på det siden han var 5. 

hvorfor skal ikke gutter få pynte seg? vi lever tross alt i 2015 hvor hull i ørene på en gutt er det minste problemet å henge seg opp i. 

Anonymous poster hash: 85012...d2e
  • Liker 10
Gjest Blomsterert
Skrevet

Vi har gutt og jente på omtrent samme alder, og jenta tok hull i ørene da hun var 10 og et halvt år. Derimot mener mannen min at gutten ikke får gjøre det samme, selv om han har mast siden han var 5. (Sønnen samler på bergarter og edelstener og er genuint interessert i smykker, vil gjerne pynte seg).

Dette på bakgrunn av at han er gutt, og gutter med hull i ørene blir sett på som bråkebøtter og lav status-opphav. Sønnen vår har attpåtil en diagnose som gjør at han allerede havner innenfor gruppen "bråkebøtte" til tider.

Greit nok, jeg kan være enig i at jeg ikke er kjempefan av små gutter med ørepynt. Hadde også helst sett at sønnen sto over hull i ørene for å være ærlig. MEN jeg kommer aldri til å forskjellsbehandle barna mine på bakgrunn av kjønn. De skal få akkurat de samme mulighetene uavhengig om de de gutt eller jente, om det så går på små ting som hull i ørene, eller større og viktigere ting.

Hva mener dere? Er det egentlig greit å kjønnsdiskriminere på den måten? Jeg syns ikke det.

Syns jo gutten skal få lov når jenta fikk! Faren må jo se at det er urettferdig,og så må han legge vekk fordommene!

Heier på unger som vet hva de vil,og som ikke er redde for eventuellt å skille seg ut!Det gjør dem selvsikre og selvstendige.Så la de få velge selv,innen rimelighetens grenser da:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...