Gå til innhold

Dere som har gjesterom.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når har dere "åpent" for besøk? Ukedager/helger/ferier/alltid?

Avhengig av relasjon?

Hva om gjesterommet brukes vanligvis som kontor?

Hvor lenge synes dere at det er OK at folk overnatter/ber om å få overnatte?

Spør fordi jeg har fått kritikk for å ikke la folk låne gjesterommet i en ukedag, da det brukes til kontor og jeg har en jobb på kveldstid som gjøres hjemme (frem til ca 23:00).

Anonymous poster hash: 8c61f...c4a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke eget gjesterom. Men kan gå ut i fra tankene mine om det.
Jeg tror det ville kommet an på relasjon. Hadde en tilreisende søsken lånt det ville det vært lettere enn en tidligere kollega f.eks. En i nær familie vil automatisk oppholde seg mer i "fellesarealer" og i forhåpentligvis de fleste tilfeller forstå når en skal trekke seg tilbake/når et eventuelt kontor/gjesterom må brukes av eier. 
Mens det kan kanskje være litt vanskeligere med en kollega en ikke har et like nært forhold til. 
I ukedagene ville jeg holdt meg til overnatting av nær familie (så lenge de er nødt å overnatte av diverse grunner). Dette på grunn av jobb, ønske om å kunne slappe av hjemme og ikke føle man direkte har gjester på besøk og må varte opp hele tiden og late som alt er greit. Brukes gjesterommet som kontor bør det respekteres dersom noen spør om overnatting i ukedag. Det er vel i noen tilfeller mulig å jobbe fra andre steder i huset, men kommer an på hva en jobber med, utstyr en trenger på rommet osv. 
Jeg tenker også at det er verten som bestemmer/foreslår hvor lenge folk kan overnatte. Jeg synes ikke noe om at gjester kan forlange eller "presse på" for å få overnatte lengre eller foreslår mange dager i strekk. Jeg tror jeg ville holdt overnatting/besøk til en helg og unntakvis i ukedager. 

Skrevet

Vi pleier å flytte ut på gjesterommet og overlate soverommet til gjester (da sengen der er bedre).

• Liker 1
Skrevet

Når har dere "åpent" for besøk? Ukedager/helger/ferier/alltid? Vi er klare for besøk hele tiden.

Avhengig av relasjon? Uansett relasjon. Familien som bor langt ifra har bodd her i 2-3 uker om gangen. Det er jo oss de kom til å besøke.

Hva om gjesterommet brukes vanligvis som kontor? Ja, vi bruker gjesterommet som kontor til vanlig. Det er vel bare skrivebordet og hyllene som er "kontoret" der. Garderobeskapet og sengen er jo ledige og kan brukes av gjester.
Hvor lenge synes dere at det er OK at folk overnatter/ber om å få overnatte? Så lenge vi/de trenger det. Det er jo alltid en invitasjon i forveien. Ingen som ber seg selv til å sove hos oss fordi de har andre planer i byen og vil slippe utgifter.

Spør fordi jeg har fått kritikk for å ikke la folk låne gjesterommet i en ukedag, da det brukes til kontor og jeg har en jobb på kveldstid som gjøres hjemme (frem til ca 23:00). Ser ikke problemet. Gjestene skal vel ikke sitte på rommet sitt på kveldene. Kan godt være i stua, spise, se på tv mens du jobber.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville ønsket å være gjest hos TS.

Anonymous poster hash: 7c3b3...d73

• Liker 7
Skrevet

Vi har åpent 24/7, til hvem det enn måtte være :) Om folk kommer på døra å sier at de kommer til å bli noen dager eller om det avtales på forhånd har ingenting å si for våres del :)

• Liker 4
Skrevet

Vi har gjesterom, men fungerer nå mest som roterom så er ikke åpent for noen. Vi sier ikke at vi har gjesterom, for vil faktisk ikke ha overnattings gjester her vi bor nå av ulike grunner. Når vi får noe annet sted å bo så er det kanskje mer greit.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner faktisk ikke greia...?

Vokste opp med gjesterom som ble brukt når familien bad gjester på besøk, evt fikk forbireisende slektninger en natt innom. 

Men her høres det jo nesten ut som at det er et "offentlig gjesterom" som om at besøkende bestemmer når de skal komme å bruke det.. Er det normalt?:P

• Liker 4
Skrevet

Når har dere "åpent" for besøk? Ukedager/helger/ferier/alltid? Vi er klare for besøk hele tiden.

Avhengig av relasjon? Uansett relasjon. Familien som bor langt ifra har bodd her i 2-3 uker om gangen. Det er jo oss de kom til å besøke.

Hva om gjesterommet brukes vanligvis som kontor? Ja, vi bruker gjesterommet som kontor til vanlig. Det er vel bare skrivebordet og hyllene som er "kontoret" der. Garderobeskapet og sengen er jo ledige og kan brukes av gjester.

Hvor lenge synes dere at det er OK at folk overnatter/ber om å få overnatte? Så lenge vi/de trenger det. Det er jo alltid en invitasjon i forveien. Ingen som ber seg selv til å sove hos oss fordi de har andre planer i byen og vil slippe utgifter.

Spør fordi jeg har fått kritikk for å ikke la folk låne gjesterommet i en ukedag, da det brukes til kontor og jeg har en jobb på kveldstid som gjøres hjemme (frem til ca 23:00). Ser ikke problemet. Gjestene skal vel ikke sitte på rommet sitt på kveldene. Kan godt være i stua, spise, se på tv mens du jobber.

Hele tiden? Har dere et helt hus, barn, flere gjesterom? Aldri tidspunkt som passer dårlig? Har dere 8-16-jobber?

Skal vel og nevnes at vedkommende som ønsket å komme på besøk er av typen som ikke kjenner sine grenser til å "trekke seg tilbake" slik at man får arbeidet i fred i den tiden man trenger det, men ellers meget lurt.

Jeg tror ikke jeg ville ønsket å være gjest hos TS.

Anonymous poster hash: 7c3b3...d73

Flaks at det ikke var det jeg spurte om da. :)

Vi har åpent 24/7, til hvem det enn måtte være :) Om folk kommer på døra å sier at de kommer til å bli noen dager eller om det avtales på forhånd har ingenting å si for våres del :)

Jeg lurer på det samme for din del, siden dere alltids har det åpent; har dere et helt hus? Flere gjesterom? Har dere barn? Jobber dere 08-16, eller har dere andre arbeidstider?

Vi har gjesterom, men fungerer nå mest som roterom så er ikke åpent for noen. Vi sier ikke at vi har gjesterom, for vil faktisk ikke ha overnattings gjester her vi bor nå av ulike grunner. Når vi får noe annet sted å bo så er det kanskje mer greit.

Haha, ser den. Vårt kontor/gjesterom brukes daglig som arbeidsrom, men drøyt en fjerdedel av rommet er bare en haug med rot vi må rydde en gang i fremtiden. En gang. Forhåpentlig.

Vokste opp med gjesterom som ble brukt når familien bad gjester på besøk, evt fikk forbireisende slektninger en natt innom. 

Men her høres det jo nesten ut som at det er et "offentlig gjesterom" som om at besøkende bestemmer når de skal komme å bruke det.. Er det normalt? :P

Jeg er oppvokst med at all familie og venner bodde i nærområdet, så er ikke vokst opp med å ha folk på besøk utover "liggebesøk når det passer", og jeg har kanskje derfor en annen oppfattning av hvordan det liksom skal foregå da. :P

Vi har flyttet til en større by og får veldig ofte spørsmål om vi kan låne ut gjesterommet. Jeg bruker kontoret som arbeidsplass (kveldstid, jobber i tillegg på dagtid og studerer), og har ikke helt gjort opp min mening om hva jeg synes om at folk kommer på besøk i ukedagene. Vi vurderer derfor å heller be folk komme i helgene, men det er ofte folk helst vil komme i ukene (billigere billetter).

Jeg føler iallfall at jeg er nødt for å vise vedkommende rundt, ta meg tid til å være med vedkommende dersom noen er på besøk. Det passer ikke alltid; innleveringer, jobb, eksamen, overtid, skolearbeid. Hva skal liksom til for at folk synes det er innafor å si at det passer ikke med besøk?

Skrevet

Jeg lurer på det samme for din del, siden dere alltids har det åpent; har dere et helt hus? Flere gjesterom? Har dere barn? Jobber dere 08-16, eller har dere andre arbeidstider?

Ja, vi har hus på to etasjer, et gjesterom ved siden av vårt soverom(og et ekstra rom, som er omgjort fra bod til gjesterom, så kan vel kalles alkove) og bad oppe, og kjøkken, stue, spisestue og kontor nede. Vi har ikke barn, bare en hund og katt. Han jobber 7-15 og jeg studerer hjemme.

Nå er det ikke folk her hele tiden, men om noen venner eller familie vil komme å være her noen dager, så er de hjertelig velkomne :) Bestevenninna mi pleier ofte å plutselig stå på døren her med sønnen sin, hunden sin og kattene og da kan de gjerne bli en ukes tid. I sommer var hun her med valpene til hunden sin også i to uker, pluss niesen min var her. Her er det rom for alle :)

Gjest Raindrops
Skrevet

Men her høres det jo nesten ut som at det er et "offentlig gjesterom" som om at besøkende bestemmer når de skal komme å bruke det.. Er det normalt? :P

Jeg har samme oppfatning som deg.

Synes egentlig det høres ut som om du blir brukt som gratishotell TS.

• Liker 4
Skrevet

Jeg føler iallfall at jeg er nødt for å vise vedkommende rundt, ta meg tid til å være med vedkommende dersom noen er på besøk. Det passer ikke alltid; innleveringer, jobb, eksamen, overtid, skolearbeid. Hva skal liksom til for at folk synes det er innafor å si at det passer ikke med besøk?

Da ville jeg satset på å si "ja, velkommen" når det passer, og "beklager det passer ikke så godt denne uka" når det ikke passer...:P

• Liker 1
Skrevet

Hele tiden? Har dere et helt hus, barn, flere gjesterom? Aldri tidspunkt som passer dårlig? Har dere 8-16-jobber?

Vi har en leilighet med et ekstra soverom/kontor. Kommer det flere gjester, så flytter vi selv i stua og gir disse to soverommene til gjester. Dette gjelder besøk over flere dager. Vil ikke ha deres bagasje/ting liggende rundt i stua, så det er bedre at de får egne rom.

Vi har ingen barn.

Vi jobber 7-15 og 8-16, plus reisetid.

Det er ikke bare at jeg FØLER at jeg må vise gjestene rundt. Det har blitt en vane og forventning fra familien. Og det er bare koselig for meg. Må også nevne at vi har over gjennomsnitt nære relasjoner i familien fordi vi bor på avstand, Ikke så mye fra vennene som overnatter etter en sen kveld hos oss.

Naturligvis er det ikke alltid det passer med besøk, men da prioriterer jeg mine egne ting og gjestene får finne på ting/være alene. Ikke noe problem det.

Samtidig må jeg si at jeg ikke har mange venner og bekjente, så er egentlig ikke plaget av besøk. Jeg har vel tre besøk på 14-20 dager hver gang av familien per år. Pluss 2-3 to-dagers besøk fra venner.

• Liker 1
Skrevet

Åpent for venner og familie, når venner og familie trenger det. Rett og slett.

Bruker rommet som kontor ellers, men om vi har besøk så klarer jeg å tilpasse meg. Jobber fra kjøkkenbordet eller biblioteket. Folk flest flytter jo ikke inn i så veldig lang tid av gangen.

• Liker 1
Skrevet

Kan tenke meg at det er større pågang med besøk på gjesterommet om man bor i en større by. Da kommer gjerne venner, familie og kjente inn til byen for andre ærender eller gjennomreise. Sånn sett synes vel folk at det kunne vært fint å ligge over når man likevel er i byen (og slippe å bruke penger på hotell).

Selv om man er gjestfri KAN det blir for mye med stadige overnattingsgjester. Særlig når det skjer flere ganger i mnd, og det er gjestene selv som ber om å få overnatte.

Vi bor på bygda, og her er det ikke noe renn av overnattingsgjester. De som overnatter er som regel venner og familie langveis fra, og det skjer bare noen ganger i året. Da er de jo også invitert, og vi har god tid til gjestene.

Hadde vi bodd i f.eks Oslo, ville det nok vært mer pågang. F.eks folk på gjennomreise, eller folk fra andre steder med andre ærender i byen som tar tid.

Har en følelse av at dette er tilfellet for ts, altså folk som vil ligge over fordi det er billig og praktisk (og selvsagt fordi de vil treffe henne i samme slengen).

• Liker 1
Skrevet

Gjesterom bruker vi når vi (begge parter) blir enige om å få besøk av venner/familie som kommer for å tilbringe tid med oss. Vi bruker det ikke til venner/bekjente/kolleger/familie som krever å få bruke rommet vårt. Gjesterommet er kun for gjester, ikke for folk som trenger gratis overnatting og mat.

Anonymous poster hash: 70adc...0df
  • Liker 1
Skrevet

Nå har vi flere soverom, men jeg har jo omtrent hatt hele slekta på besøk til tider og da har det vært passe folksomt her, selv om mannen min ofte jobber mye utover kveldene, og han har aldri klagd. I starten hadde jeg også mange venner fra Norge på besøk, men jeg skjønte fort at noen bare kom for å bo gratis sånn at de fikk en billig storbyferie, så nå driver jeg bare losji til de jeg inviterer, blir litt rart når noen jeg knapt har snakka med de siste årene plutselig skal komme på overnattingsbesøk i ei uke - og ha med seg typen sin, og 2 venninner.. Så sparer de penger på hotell..

Men slektninger kommer og går som de vil, jeg blir veldig glad hvis de vil være hos oss noen netter, selv om vi må jobbe og dermed ikke kan stille som oppvarterer..Studievenner som bor andre steder er også velkomne og vi prøver å legge til rette for at de kan bo hos oss om de er i byen :-)

Skrevet

Jeg er oppvokst med at all familie og venner bodde i nærområdet, så er ikke vokst opp med å ha folk på besøk utover "liggebesøk når det passer", og jeg har kanskje derfor en annen oppfattning av hvordan det liksom skal foregå da. :P

Vi har flyttet til en større by og får veldig ofte spørsmål om vi kan låne ut gjesterommet. Jeg bruker kontoret som arbeidsplass (kveldstid, jobber i tillegg på dagtid og studerer), og har ikke helt gjort opp min mening om hva jeg synes om at folk kommer på besøk i ukedagene. Vi vurderer derfor å heller be folk komme i helgene, men det er ofte folk helst vil komme i ukene (billigere billetter).

Dette høres merkelig ut. Låne ut gjesterommet? Altså, de kommer ikke for å besøke dere, men trenger kun et sted å sove for å slippe hotell? 

Hvis det er nær familie og nære venner hadde jeg sagt ja uansett, men andre hadde nok fått nei uansett hvor godt det hadde passet. Dere skal jo ikke fungere som et motell!

Anonymous poster hash: 3167a...7d0

Skrevet

Alltid åpne dører hos meg. Er jeg ikke hjemme selv og jeg har venner som trenger et sted å overnatte, ordner vi alltids en nøkkel. Der det er hjerterom osv. Med mindre det er snakk om at man er i en periode hvor man er så avhengig av rommet selv at man ikke KAN ta imot gjester, eller at man absolutt ikke ønsker å ta imot gjester da. Det er da helt lov å bestemme hvem man ønsker å ha i hus og når :) 

Skrevet

Bruker gjesterommet som et slags kontor. Har ikke en krevende jobb som krever mye på fritiden, så det er vel egentlig kun en stasjonær PC, noen bøker og litt småsaker som ligger på en pult. Har alltid "åpent" for gjester. 

Jeg synes 1-3 netter er greit om man ikke bor så langt unna, og 1 uke eller mer om man bor langt fra hverandre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...