AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #1 Skrevet 23. september 2015 Hei! Jeg har et stort ønske om å jobbe i en klesbutikk. Tenker da enten H&M, Gina Tricot, Cubus, Vero Moda eller Bik Bok siden det er de jeg liker og kjenner best. Jeg har søkt i flere år, men ikke en gang fått svar. Etter hvert gikk jeg inn i butikkene og leverte åpne søknader, heller ingen svar. Jeg fikk heldigvis en jobb for noen måneder siden i en dagligvarebutikk. Der trives jeg ikke, så jeg har begynt med søknader igjen - denne gangen kun i klesbutikker, fordi jeg vil jobbe med noe jeg liker. Skal ikke slutte i dagligvaren, men tenker kanskje å gå ned noen prosent hvis jeg får en til jobb. Tror dere det er større sjans å få jobb i klesbutikk nå som jeg får butikkerfaring gjennom dagligvaren? Og til dere som jobber i klesbutikker: hvordan gikk dere frem når dere skulle skaffe jobb? Jeg er ei hyggelig jente som alltid er hyggelig mot kundene (og har fått mange hyggelige tilbakemeldinger fra fornøyde kunder) og jeg smiler mye. Jeg jobber på et kjøpesenter og det er ofte ansatte fra klesbutikker som kommer innom i kassen. Det blir vel kanskje litt rart å spørre om det er ledige stillinger fra kassen? I dag skal jeg innom H&M for å levere en åpen søknad. Jeg var innom tidligere i uka og spurte en av medarbeiderne. Hun kunne bekrefte at sjefen kommer på jobb i dag. Hvordan burde jeg åpne samtalen? Er det bedre å si "Hei, kan jeg jobbe her?" enn "Hei, har dere en ledig stilling?". Skal selvsagt hilse på henne også, men er det noe mer jeg kan gjøre? Tidligere har jeg gått inn i butikken, kikket litt rundt på klær, så spurt etter sjefen, hilst på henne og spurt om det er ledige stillinger. Svaret har alltid vært "Nei" og jeg har levert åpen søknad, deretter gått ut og aldri hørt noe. Håper dere kan komme med tips :D Anonymous poster hash: 5d772...5ab
AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #2 Skrevet 23. september 2015 Gå i en butikk og spør etter sjefen. Funka for meg ihvertfall.Anonymous poster hash: 7b27c...8a9
AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #3 Skrevet 23. september 2015 Er det jeg har gjort mange ganger. Håper møtet mitt med sjefen i dag fører til jobb. Jeg har kanskje bare vært uheldig tidligere Anonymous poster hash: 5d772...5ab
AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #4 Skrevet 23. september 2015 Jeg søkte rett og slett på en vikarstilling hvor de trengte noen ganske fort. Jobbet i en liten butikk, og det var nokså kjedelig, få kunder.. Ikke lenge etter ble jeg tilbudt fast stilling et annet sted, og tok den. Tror det gjelder å ha flaks når man er innom og spør. At de trenger ekstrahjelp akkurat da f.eks. Ellers gjelder det å følge med på utlysninger, men da er man gjerne mange om benet, og det er typisk at andre søkere har erfaring fra klesbutikker. Anonymous poster hash: 863a5...f87
AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #5 Skrevet 23. september 2015 Hils på sjefen, så sier du at du ønsker å legge igjen en søknad/cv. Anonymous poster hash: dfc96...aba
AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #6 Skrevet 23. september 2015 Blir spennende å se i dag. Er mulig jeg oppdaterer her om hvordan det gikk! Ts Anonymous poster hash: 5d772...5ab
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #7 Skrevet 24. september 2015 Da er jeg tilbake, og det gikk som ventet. Hilste på henne, spurte om jeg kunne levere en søknad, hun tok i mot og sa at det var ingen ledige stillinger akkurat nå. Var også innom Kappahl og spurte, men de trengte heller ikke noen nye. Jeg har prøvd å få jobb i klesbutikk i flere år nå. Jeg ser også at butikker jeg allerede har levert åpen søknad til, søker om ekstrahjelp kun noen mnd senere. Er det ingen butikker som tar vare på søknadene eller? Jeg har kompetansen og utdanningen til å jobbe der (er motekonsulent), men får aldri sjansen. Går alt på venner og bekjente? Jeg er alltid hyggelig og smiler når jeg møter sjefene og butikkansatte, og søknadene mine er ikke så dårlige. Ts Anonymous poster hash: 5d772...5ab
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #8 Skrevet 24. september 2015 Jeg gikk inn og hilste på en som jobbet der. Sa at jeg likte så godt butikken og kunne tenke meg å jobbe der. Spurte henne litt om hvor mange ansatte det var på jobb samtidig og om hun trivdes. Spurte når sjewfen kom på jobb. Hun kom senere, og da møtte jeg opp om igjen og sa at jeg hadde fått godt inntrykk av butikken, at jeg likte selv så godt å kjøpe klær der. Sa at jeg godt kunne tenke meg å jobbe der hvis de hadde en ledig stilling en gang. Sa at jeg kunne sende min cv. Dette var sjefen interessert i, og jeg fikk jobb, førtst bare noen timer i uken, så litt mer fast. Anonymous poster hash: 09706...957
Gjest Holititten Skrevet 24. september 2015 #9 Skrevet 24. september 2015 Passer du på at du er godt kledd? Tenker siden alt andre virker som å klaffe. Det er jo ikke til å skjule at klesbutikker ønsker pene ansatte med god klessmak.
Berit Skrevet 24. september 2015 #10 Skrevet 24. september 2015 Passer du på at du er godt kledd? Tenker siden alt andre virker som å klaffe. Det er jo ikke til å skjule at klesbutikker ønsker pene ansatte med god klessmak. Er en god idè. Gjerne i noen klær du har kjøpt der
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #11 Skrevet 24. september 2015 Hei! Erfaring kan i mange tilfeller hjelpe - vet ikke hvor gammel du er, men er du 18 år så er det ikke SÅ nøye for da kan man tenke at nei..du har kanskje ikke vært gammel nok før, men eldre enn det så vil all erfaring hjelpe på, og butikkerfaring(dagligvare i ditt tilfelle) kan være en ekstra ting:) Jeg jobber som assisterende og har det siste året hatt med ansettelse, søknader å gjøre sammen med sjefen. Søknader vi får inn, tar vi faktisk ikke vare på, trenger vi ingen nå så gjør vi ikke det. Uansett lyser vi ut når vi trenger - men leverer du da enda en søknad, så kan det hende vi husker den, og deg. Det at mennesker kommer innom, kan være både til fordel og ulempe for en person, men det kommer veldig mange innom med åpne søknader (ops! Slutt med åpne søknader, lag en konkret for de butikkene du skal innom) Anonymous poster hash: 1e563...420
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #12 Skrevet 24. september 2015 Jeg jobbet noen år i klesbutikk, sluttet for 1 år siden. Jeg kan i alle fall snakke for der jeg jobbet og si at når noen kommer inn med søknad når vi ikke søker etter folk, går den rett i søpla dessverre. Får inn helt sykt mange søknader hele tiden. Anonymous poster hash: 5dc24...2a9
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #13 Skrevet 24. september 2015 Jeg fikk jobben ved å gå inn å hilse på sjefen og levere søknad. Butikken utlyste folk da, så var kanskje litt enklere. Sjefen likte meg og jeg fikk intervju allerede før hun hadde rukket å lest søknaden. Så førsteinntrykk er kjempeviktig! Anonymous poster hash: 0d479...e51
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #14 Skrevet 24. september 2015 Wow, takk for svar! Jeg passer selvsagt på å ha fine klær på meg. F.eks når jeg var innom H&M i dag så hadde jeg på meg en fin skjorte fra den butikken, svart highwaist bukse og støvletter. Håret var krølla, langt og blondt. I tillegg smilte jeg mye og var hyggelig. Og når jeg skriver åpne søknader så skriver jeg selvsagt til de butikkene jeg skal søke i. Skriver adressa, nevner at jeg er ofte innom butikken og det virker som en flott arbeidsplass. Søknadene mine er spesielt skrevet til hver butikk. Blir 22 år neste uke, og det hadde vært en flott presang hvis jeg fikk jobb! Jeg så en "ekstrahjelp" plakat utenfor en klesbutikk i dag. Butikken har jeg helt ærlig ikke hørt om, blir det dumt å søke da? Har ingen forhold til butikken, men var innom og snakka litt med sjefen. Hun var veldig hyggelig, og jeg skal innom med søknad neste uke. Lurer litt på hvordan jeg skal skrive søknaden når jeg ikke har hørt så mye om butikken Anonymous poster hash: 5d772...5ab
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #15 Skrevet 24. september 2015 Jeg fikk jobb da de utlyste en stilling i butikken. Jeg gikk inn, introduserte meg for butikksjefen, leverte søknad og fikk jobben. Førsteinntrykk er utrolig viktig, og vær blid og passelig pratsom. Ville også anbefalt deg å prøve å kun søke når det er utlyste stillinger, da det kommer inn søknader daglig, og det er sjeldent disse blir tatt noe særlig vare på. Anonymous poster hash: af4d2...c0e
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #16 Skrevet 24. september 2015 Jeg jobbet noen år i klesbutikk, sluttet for 1 år siden. Jeg kan i alle fall snakke for der jeg jobbet og si at når noen kommer inn med søknad når vi ikke søker etter folk, går den rett i søpla dessverre. Får inn helt sykt mange søknader hele tiden. Anonymous poster hash: 5dc24...2a9 Samme der jeg jobber; søknader som folk kommer med går rett i søplet, for vi trenger ikke flere folk. Antar de som blir sendt på epost går rett i slett-boksen. Det er mange som søker. Sjefen min sa det var 15-20 som kom å spurte/søkte på jobb hos oss hver uke. Så selv om du har en godt skrevet søknad, bør du skrive noe som skiller deg positivt fra alle andre som også vil ha jobb der. Unngå å bare bli en blant mange. Jeg har lest gjennom en del av dem som folk har kommet inn med og det er veldig mye "jeg er glad, positiv, elsker klær" and so on hos de fleste og da blir man iallefall bare en i mengden... Anonymous poster hash: 877c4...5e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå