Gå til innhold

Dating for voksne..

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_TSX80
Skrevet

Nå kom jeg på at det fantes noe som het kontakttelefonen da jeg var ung! Da kunne man ringe et bestemt nummer, og så plutselig var det noen på linjen man kunne snakke med. Ble kjent med en som løy så det rant om hvordan han så ut, og da vi møttes, skjønte jeg ikke hvem han var. Bestevenninna mi spionerte på oss utenfra kafeen, og holdt på å le seg ihjel da hun så oss der. Jeg så sikkert ekstremt ukomfortabel ut og ønsket meg langt vekk, og han så ikke ut som han hadde beskrevet i det hele tatt! :ler:

Haha, dette var i allefall før min tid tror jeg.. Jeg har jo hørt om disse telefonlinjene til 19,80,- pr. minutt, men på en måte er jeg faktisk da litt glad for tinder og sukker allikevel :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neida, jeg ville selvsagt ikke øvd inn replikker - men de aller fleste jenter nevner jo at mannen skal være morsom og ha humor. Dessverre er jeg født sarkastisk, og med tiden så har den blitt så inngrodd at det stort sett bare er meg som forstår når jeg er sarkastisk. Da er det lett å date vettu' - når daten sitter på andre siden av bordet og tror jeg er frekk - HELE tiden :P Får heller prøve å tone ned sarkasmen litt :)

Lukt er egentlig en av de vanskeligste oppgavene - for uansett hvor godt man lukter, så kan det jo nettopp være som du sier - minner om siste eks, en ufyselig kollega, eller i verste fall faren liksom.. Kanskje det nesten er like greit å bare kjøre på med Double Dusj, og la det stå til? :biggrin:

Ja! Jeg tror definitivt jenter scorer på å være søte, og ikke påta seg rollen som en lederkvinne på første date. Hun må gjerne ha ben i nesa, men smilet og øynene skal helst lyse litt av søt- og godhet :) På samme måte som at menn ikke har noe annet valg enn å fremstå som morsom.

... Ja, det er harde bud (sa Moses, da han fikk stentavlene i hodet) :)

Jeg stemmer for nyvasket mann uten parfyme, det lukter best, syns jeg i hvert fall :)

Ja, jeg har erfaring med at det er helt greit å være litt tilbakelent på første date og ikke ta helt styringen. Men, jeg liker ikke morsomme-morsomme menn heller, det må være en balanse.

Og sarkasmen går det kanskje an å dempe litt så det bare litt ironisk. Ironi er et virkemiddel jeg kjenner godt til, men sarkasme er jo den slemme storebroren til ironi, er det ikke? Det ene er greit og det andre vipper litt over?

• Liker 1
Gjest Gjest_TSX80
Skrevet

Jeg stemmer for nyvasket mann uten parfyme, det lukter best, syns jeg i hvert fall :)

Ja, jeg har erfaring med at det er helt greit å være litt tilbakelent på første date og ikke ta helt styringen. Men, jeg liker ikke morsomme-morsomme menn heller, det må være en balanse.

Og sarkasmen går det kanskje an å dempe litt så det bare litt ironisk. Ironi er et virkemiddel jeg kjenner godt til, men sarkasme er jo den slemme storebroren til ironi, er det ikke? Det ene er greit og det andre vipper litt over?

Jo, sarkasme kan definitivt vippe litt langt over for noen. Jeg er i allefall blitt bevisst på det.. Det er sikkert slitsomt for andre mennesker og aldri vite hvor man har den som er sarkastisk. For det er jo nettopp det som skjer gjerne. Folk spør seg kanskje litt "Er han seriøs, eller tuller han?".

Derfor er det enklere å skrive meldinger. Da er det mye lettere å slenge på en smiley, for liksom å understreke at det ofte blir sagt en spøk.

• Liker 1
Skrevet

Det i uthevet tekst der, var utrolig interessant å lese! Lurer på om mange flere damer enn deg, egentlig gjør akkurat det samme :)

Men som mann har jeg faktisk ikke tenkt på det sånn.. Men det er jo kjekt å vite at jeg på fremtidige dater burde

1. Øve inn noen skikkelig morsomme replikker

2. Holde inn magen, og løfte brystkassa

3. Se så absolutt bra ut som mulig

De 3 er vel kanskje uansett nettopp oppskriften på en vellykket date, men greit å ha det i minne.

Hvis jeg skulle laget min egen liste over hva jeg hadde prioritert høyest hos min date - som da ville vært en jente, tror jeg den ville sett sånn her ut:

1. Er hun søt og virker snill?

2. Har hun en OK stil for meg, eller ser det ut som om hun sitter i et businessmøte med meg?

3. Lukter parfymen hennes godt, og passer den til henne (og meg).

Og selvfølgelig nr. 4: Har jeg lyst til å se henne naken?

Hehe, nesten deilig å ha det avklart for min egen del - jeg har faktisk aldri tenkt over å ha en konkret sjekkliste på de jeg møter :)

Morsomt du likte listen min. :) Mitt tips til deg er at humor går ikke ann å øve inn (det er jo så subjektivt), men du kan kanskje unngå de spøkene som er lett å misforstå på 1. date. Forøvrig er dessverre førsteinntrykket veldig viktig, så å gå inn for å se så bra ut som mulig er nok også lurt.

Bruker den sjekkelista ganske uhøytidelig da, men med han jeg dater nå var alle disse tingene definitivt på plass på 1. date.

Anonymous poster hash: 191e7...b2c

Skrevet

For et hyggelig innlegg å lese, før jeg glemmer det - Lykke til videre!

Jeg var for øvrig nesten 100% sikker på at kjemi ikke kunne oppstå så raskt som på f.eks. 1. date.

Mulig jeg trenger å revurdere hvordan dette egentlig fungerer.

For er det egentlig sånn at kjemi skal komme raskt, eller vil den normalt sett la seg vente på, slik at man må presse gjennom et par ekstra dater for å være helt sikker?

Hvilken datingside brukte du AB?

Jeg brukte sukker.no. Syns faktisk den er veldig bra.

Og som jeg skrev så tror jeg det med hvor fort kjemi oppstår kan variere litt, men man får jo en viss følelse av om dette er en person man kan like eller ikke. Men jeg har jo opplevd ellers i livet at en jeg først hadde et negativt inntrykk av viste seg å være en person jeg kom veldig godt overens med når jeg bare ble kjent med han, så det er vel ikke noe enkelt svar på det der.

Og "Kjemi" kan selvfølgelig forveksles med fysisk tiltrekning også. ;)  Men man må bare hive seg ut i det og følge magefølelsen. Og kanskje vente med å gå på date til man føler at man har funnet noen man tror man kan passe sammen med, ikke bare fordi vedkommende har et fint profilbilde. Han jeg dater nå "vraket" jeg først pga profilbildet. Men så var profilen og meldingene så bra at jeg ga han en sjanse likevel. Og så viste han seg å være mye kjekkere i virkeligheten enn på bildene. ;)

Anonymous poster hash: da568...8ef

Gjest Gjest_TSX80
Skrevet

Jeg brukte sukker.no. Syns faktisk den er veldig bra.

Og som jeg skrev så tror jeg det med hvor fort kjemi oppstår kan variere litt, men man får jo en viss følelse av om dette er en person man kan like eller ikke. Men jeg har jo opplevd ellers i livet at en jeg først hadde et negativt inntrykk av viste seg å være en person jeg kom veldig godt overens med når jeg bare ble kjent med han, så det er vel ikke noe enkelt svar på det der.

Og "Kjemi" kan selvfølgelig forveksles med fysisk tiltrekning også. ;)  Men man må bare hive seg ut i det og følge magefølelsen. Og kanskje vente med å gå på date til man føler at man har funnet noen man tror man kan passe sammen med, ikke bare fordi vedkommende har et fint profilbilde. Han jeg dater nå "vraket" jeg først pga profilbildet. Men så var profilen og meldingene så bra at jeg ga han en sjanse likevel. Og så viste han seg å være mye kjekkere i virkeligheten enn på bildene. ;)

Så bra :)

Tror du at personligheten og utstrålingen hans, så fort du så han - gjorde at han ble kjekkere enn på bildene?

Skrevet

Forstår problemstillingen TS.

Jeg har opplevd veldig god kjemi på date nr. 1. Det hele blir selvsagt langt lettere med et par glass vin, hvilket kanskje er hvorfor det er normen for de fleste jeg kjenner. Litt kleint er det alltid i starten, men er tiltrekningen gjensidig og begge to ok åpne, går det veldig bra. Jeg anser kjemien som gjensidig når jeg har det hyggelig og så får en melding fra ham med spm. om date nr 2 - en bekreftelse på at han tenkte det samme.

Det hele handler jo også mye om sosial komfort, selvtillit og sosial intelligens. Om begge er av den åpne og selvsikre typen, er det selvsagt lett. Men heldivis virker sosial komfort slik at det er nok at en av dere har det - den andre vil da slappe av.

Jeg bodde en periode i USA og hadde der aldri en rar eller ukomfortabel 1.date - selv om jeg selv tar litt tid å åpne meg. Amerikanske menn er som kjent komfortable med seg selv og tar lett på de fleste situasjoner - slik man skal ved en date, det er jo ikke mer enn to mennesker som treffes for en drink eller en kaffe. Når jeg har truffet nordmenn har jeg ofte fått inntrykk av at de har gruet seg til dette, og det legger en spenning på tingene.

Dersom man kan unngå nettdating ville jeg det, uansett. Om ikke annet liker alle å ha en god historie om hvordan de traff hverandre.

Anonymous poster hash: 4bb6e...c64
Skrevet

Bra tråd!

Jeg har vært til og fra på nettdating noen år, og ser at det er de samme fyrene stort sett. Noen av dem ser ut for å ha misforstått konseptet og oppfører seg som om de er i en nettbutikk. Uten at de har lest varebeskrivelsen og kjøpsbetingelsene godt nok. :-p

Men det er sant at det har blitt en endring, ikke bare i forhold til for ti-femten år siden (da jeg forsøkte tekstbasert nettdating og fikk et langt forhold av det), men det har skjedd noe bare de aller siste årene. Det er blitt mer overfladisk, alt skal gå kjappere, rett fra kontakt til møte omtrent, og er ikke kjemien der - på er kleint, nervøst førstetreff - så (no kiss but) goodbye og hjem til hula si igjen.

Egentlig sier jeg vel bare at jeg er enig med HI og flere andre her. :)

• Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Eller så stiller de veldig høye krav om hva denne kjemien skal bestå av.

Det er vel akkurat der vi er uenige. Det virker på meg som om noen har for lave forventninger til kjemi. Kjemi finnes, det er en faktisk og konkret følelse.Jeg sier ikke at dette gjelder deg, men etter min erfaring har mange av de som ikke tror på å se etter den rette kjemien opplevd den noen gang. Det er en helt spesiell og unik følelse som kun kan oppstå mellom to mennesker. Er det rett så VET du det. Vet du det ikke, ja da er det ikke rett. Som sagt er det ikke nok for meg å trives vennskapelig, så hva skal man da se etter om ikke en særskilt tiltrekningskraft?

Endret av Overrasket
Skrevet

Falt litt utafor denne tråden, tide å snike inn igjen..

Kjernen ligger i nok at folk har forskjellige definisjoner på hva kjemi er. Noen kaller det spenning, andre vibber, andre godfølelse igjen. Den fantes nok før i tiden også, men var ikke noe man fokuserte på når man hang sammen ofte uten at dating var i bildet, og «de gode vibbene» utviklet se over tid jo mer man ble kjent med hverandre. Nå om dagen handler det mest om å gi det beste førsteinntrykket på første date og det skaper unødig uro hos begge parter, som faktisk går utover kjemien, man føler seg utilpass og får dårlige vibber.

Men det trenger ikke bare handle om kjemi, man tar også valg basert på inntrykket man får av personen. Jeg har alltid prøvd å være åpen og ikke avvise noen på første date, men har opplevd å bli avvist kun etter 2 timer, men var nok unntaket da det var blind-date gjennom bekjente og jenta syntes dårlig om meg med en gang. Det irriterer meg veldig at det kan være slik, men det får bli deres sak.

Når det er sagt, så mener jeg også kjemi og gode vibber og toner ikke trenger å oppstå eller føles med en gang. Det tar faktisk tid å bli kjent med en person og det man først fikk inntrykk av personen kan vise seg å ikke stemme ved senere anledning. Folk har vel høye forventinger til seg selv og andre og tenker at alt skal klaffe på allerede første eller andre date. Kunne ikke vært lengre unna sannheten. Men det er samfunnet har blitt nå, siden neste person er kun ett tastetrykk unna og man håper at det går bedre.

Skulle gjerne hatt midler og ressurser og laget mer restriktiv datingside.

• Liker 1
Skrevet

Så bra :)

Tror du at personligheten og utstrålingen hans, så fort du så han - gjorde at han ble kjekkere enn på bildene?

Det hjalp jo at jeg hadde et positivt inntrykk av han før vi møttes selvfølgelig. Bekymringen min før første date var at jeg skulle ha for høye forventninger til han... Men ja, utstrålingen og måten han møtte meg på telte jo mye på førsteinntrykket. Smilet, øyekontakten, klemmen... Men han så også bedre ut rent fysisk enn jeg hadde trodd, det er jo sånt som kan slå begge veier. Men det ble jo en ekstra positiv faktor med tanke på at jeg hadde vært skeptisk i forhold til utseendet hans.

Og man trenger absolutt ikke gå til fotograf for å få gode bilder, tvert om så blir jeg skeptisk når jeg ser bilder tatt hos fotograf, men å få litt hjelp av en venn kan jo være greit. Og noen bilder fra aktiviteter du liker er alltid kjekt. Jeg liker trening, fjellturer og friluftsliv, så jeg liker bilder av mannfolk på fjelltopper. (men ikke treningsselfies tatt på treningssenteret, det er kvalmt!) Men jeg vet at mange andre damer som ikke har de interessene hater sånne toppturbilder. Tenk gjennom hva slags damer du ønsker å tiltrekke deg og legg ut bilder og tekst i henhold til det.

Og jeg bør kanskje definere hva jeg legger i "kjemi" også ser jeg i tråden. For meg er kjemi rett og slett når magefølelsen sier at dette er en person jeg har lyst til å bli bedre kjent med. Hvor sterk den er kan variere. Og noen ganger er den sterk fra første stund (som nå), andre ganger kommer den etter hvert (med han jeg var gift med i mange år kom kjemien etter hvert). Det der noen påstår om at det ikke er noe kjemi med mindre du vet fra første stund at dette er "den eneste ene" syns jeg er tull. Og disse personene ender sannsynligvis med å gå ensomme gjennom livet, eller å bli voldsomt såret når "den eneste ene" over tid viser seg å ikke leve opp til forventningene. Jeg er litt bekymret nå nettopp fordi kjemien har vært så sterk fra første stund at ting har gått litt fort her. Det er viktig å ta seg tid til å bli kjent også.

Skrevet

Skulle gjerne hatt midler og ressurser og laget mer restriktiv datingside.

Spennende! Kan du si noe mer om hva du mener med dette?

Skrevet

^^Vel, går mest på personlige erfaringer jeg har gjort de siste årene av nettdating. Folk opplever ting annerledes og har egne meninger selvsagt, men tanken er å få bort alle ulempene med dagens nettsider, særlig på meldingsfronten da der klages det på mest (manglende tilbakemelding).

For å ta Sukker som eksempel, syns jeg den er veldig bra formet, men er veldig vanskelig å få respons fra folk når de har full frihet til å velge å svare hvem de vil. (noen våger å påstå at «å ikke svare, er svar i seg selv», men det er helt annen diskusjon). Mine tanker er å ha en side som er win-win for begge parter, der man har vanlige profiler med bilder, men meldingene er standardiserte. Man har en håndfull tekster man kan gi og er nødt til å besvare. Første gang i form av «Godta» og «Avslå». Avslår man er det enkelt, begge parter går videre til neste. Godtar man går man til neste fase og sender standardsvar igjen, som igjen bestemmer om man avslutter kontakten eller går til neste fase, der siste fase er å utveksle kontaktinfo (nummer).

Er masse detaljer å tenke ut og har ikke tenkt på alt enda, bare det med at brukerne skal ha gjensidig kommunikasjon uten at man blir ignorert. Sakens kjerne ligger da i å ikke kunne ignorere og utfordringene ligger mest der. Men der tror jeg folk har lett til det fordi man får en melding man må svare på selv og fleste ikke gidder å bruke tid på. Tenker å ha to-valgs-system kunne endre på det. Men som sagt, bare en ide jeg har og har ikke tenkt på alle detaljer.

Skrevet

^Valgsystem høres jo veldig bra ut, men standariserte melding, nei. Lettvint for menn, som veldig ofte ikke er så sterke skriftlig (min erfaring, og det gjelder selvfølgelig ikke alle), og de sliter med å finne på hva de skal skrive. Bare å se hvor mange menn som har følgende i sin profiltekst: "Synes det er vanskelig å skrive noe om meg selv". Når man sliter med å si en setning om seg selv, da sier det seg selv at det er vanskelig å finne på noe å skrive til andre. 

Jeg kan godt svare på en melding hvor det bare står "hei", hvis mannen har en ok profil, og er en jeg kan tenke meg å bli kjent med. Minuset med standariserte meldinger, er at det blir veldig upersonlig, og mange kan sende ut den samme til en haug mennesker. Da føler man seg ikke spesielt utvalgt ;) For øvrig tror jeg møteplassen har en form for standariserte meldinger man kan sende ut.

Skrevet

^^Det har Sukker også, mest for avvisning, husker ikke hva som stod i dem akkurat nå. Men mine standardiserte meldinger går ut på mer kommunikasjon.

Er noen ting jeg glemte å ta med der, bl.a. først må man sende forespørsel på kontakt og så får man valget om godtagelse eller avvisning. Etter man godkjenner personen får man muligheten til først en standardisert kommunikasjon, da slipper begge parter å komme opp med noe kreative setninger, og så føres videre til direkte kontakt.

En annen ting er disse hjertene på Sukker, gul for nysgjerrighet og rød for interesse. Syns også de er ganske ubrukelige. Er man interessert i noen, kan man like gjerne sende medling selv, ikke sette hjerte og forvente at motparten skal ta kontakt selv.

Skrevet

Jeg skulle ønske det fantes en videobasert tjeneste. Brukeren måtte filme seg selv mens de svarte på noen spørsmål eksperter hadde valgt ut. Du kan få enormt mye inntrykk av en person på det. Funker kanskje dårlig for dem som ikke er så gode til å ordlegge seg da, men jeg har stor tro på å øve seg og bruke mye tid på hvordan man presenterer seg selv. Sikkert en haug av fine folk som ikke klarer å få frem hvor interessante de er.

Skrevet

^^Der er det du faktisk inne på noe.. Meeeen det vil ikke funke likevel da folk er opptatt av å vise beste av seg og aldri i verden om de hadde godtatt å vise seg på cam når man er hjemme med fritidsklær. Ikke jeg hvertfall, som alltid møter opp velstelt på dater. Joda, når man blir ekslusiv får man innblikk i hverandres slaskete liv, men det kan gjerne vente til etter noen dater når man blir trygg på hverandre til å inviteres hjem. :P

Skrevet

Jeg tror heller jeg ønsker en slags klubb, eller vennering, med single som møtes jevnlig. At man kanskje er en 20-30 personer på omtrent samme alder, som møtes for en sosial happening. Da blir det ikke så kunstig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skulle ønske det fantes en videobasert tjeneste. Brukeren måtte filme seg selv mens de svarte på noen spørsmål eksperter hadde valgt ut. Du kan få enormt mye inntrykk av en person på det. Funker kanskje dårlig for dem som ikke er så gode til å ordlegge seg da, men jeg har stor tro på å øve seg og bruke mye tid på hvordan man presenterer seg selv. Sikkert en haug av fine folk som ikke klarer å få frem hvor interessante de er.

Datingbyråer finnes kanksje i USA? Eller er det bare på film og i serier? Det hadde kanskje vært noe her også. Men det koster sikkert skjorta - og vel så det... 

Skrevet

Jeg tror heller jeg ønsker en slags klubb, eller vennering, med single som møtes jevnlig. At man kanskje er en 20-30 personer på omtrent samme alder, som møtes for en sosial happening. Da blir det ikke så kunstig.

Jeg er vanligvis ikke så sjenert, men det tror jeg at jeg hadde vært på noe sånt. Det høres ut som Sukkerfest i litt mindra skala, eller singeltreffer som noen ganger blir arrangert. Så får man lapp med navn å feste på og så må man mingle og bli kjent. 

Jeg syns det høres mye mer kleint ut enn å møte en til en. Speed dating høres også kleint ut, syns jeg.

Var på en Blinkfest en gang, og jeg syns det var litt flaut. Da var jeg noen år yngre og sikkert i en bedre aldersgruppe, jeg tror ikke jeg hadde likt det nå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...