Gå til innhold

Frekt gjort mot helfo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går hos psykolog og har nå fått innvilget frikort. Men, dersom beløpet er under 200kr så får du det ikke utbetalt. Jeg er 150kr over frikortet.

Er det frekt gjort å betale neste time som vanlig (320kr) også får jeg det igjen + 100kr? Det står at man dersom det blir innbetalt flere beløper og summen blir mer enn 200kr så får man det betalt tilbake.

Vet ikke helt hvorfor, men det føles frekt gjort. Og 150 kr er mye for meg! det er mer enn hva jeg bruker på middag per dag. Eller buss frem og tilbake til psykolog én gang + en middag!. Lever av AAP så jeg må tenke smart når det kommer til penger. 

Er det frekt å betale beløpet på 320kr neste gang slik at det blir over 200kr? Får jeg da tilbakebetalt 320 + 150? 

Anonymous poster hash: c11a7...fa0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går hos psykolog og har nå fått innvilget frikort. Men, dersom beløpet er under 200kr så får du det ikke utbetalt. Jeg er 150kr over frikortet.

Er det frekt gjort å betale neste time som vanlig (320kr) også får jeg det igjen + 100kr? Det står at man dersom det blir innbetalt flere beløper og summen blir mer enn 200kr så får man det betalt tilbake.

Vet ikke helt hvorfor, men det føles frekt gjort. Og 150 kr er mye for meg! det er mer enn hva jeg bruker på middag per dag. Eller buss frem og tilbake til psykolog én gang + en middag!. Lever av AAP så jeg må tenke smart når det kommer til penger. 

Er det frekt å betale beløpet på 320kr neste gang slik at det blir over 200kr? Får jeg da tilbakebetalt 320 + 150? 

Unnskyld at jeg svarer litt utenfor tema, men jeg så denne setningen, og måtte bare svare på det. Du bør ikke bruke i nærheten av 150 kr på middag hver dag, det er for meg en helt absurd tanke. Da jeg var student hadde jeg som mål å holde middagene til maks 20 kr hver dag. Det var ikke vanskelig heller, men kyllingfileter, laksefileter, lasagne o.l. med ris eller frosne grønnsaker. Hvis du sliter med økonomien, vil jeg tro du kan spare inn mye ved å planlegge middagene dine litt bedre.

Anonymous poster hash: 4716a...67b

• Liker 4
Skrevet

Unnskyld at jeg svarer litt utenfor tema, men jeg så denne setningen, og måtte bare svare på det. Du bør ikke bruke i nærheten av 150 kr på middag hver dag, det er for meg en helt absurd tanke. Da jeg var student hadde jeg som mål å holde middagene til maks 20 kr hver dag. Det var ikke vanskelig heller, men kyllingfileter, laksefileter, lasagne o.l. med ris eller frosne grønnsaker. Hvis du sliter med økonomien, vil jeg tro du kan spare inn mye ved å planlegge middagene dine litt bedre.

Nå har du misforstått

Anonymous poster hash: eb82f...792

• Liker 7
Skrevet

Så klart bruker jeg ikke 150kr på middag. 

Det jeg mente var at med 150kr kan jeg komme langt. For noen er det smårusk. For meg er det flere middager, det er 1-2 middager + buss for 100kr.

Poenget er at jeg kommer langt med 150kr. For å få disse pengene tilbakebetalt så må jeg ha betalt mer enn 200kr over frikort beløpet. La oss si frikort beløpet er på 2000kr, og jeg har betalt 2150kr, ergo er jeg 150kr over den grensen. Men alle enkeltbeløp som er under 200kr blir ikke tilbake betalt. Men dersom det blir registrert flere egenandeler i år og totalbeløpet blir over 200kr så blir alt tilbakebetalt. Altså 150 kr + 320 (det er egenandelen for psykolog timer).  

Så hvis jeg ikke bruker frikortet neste time men betaler for timen så får jeg tilbakebetalt for den timen + de 150kr som allerede er betalt inn. 

Dersom jeg ikke betaler for timen neste gang, eller ikke betaler for legetimer, medisiner på blåresept, da er disse 150kr "bortkastet". Jeg får de ikke tilbake, selv om at jeg er over maksgrensen. Så det jeg da lurer på er; er det frekt å betale for neste time slik at jeg da blir over 200kr og får neste time + 150kr tilbakebetalt. 

Og det jeg da skrev var; 150 er kanskje ikke mye penger for mange, men for meg er det mye. Jeg bruker ikke 150kr på en middag. Vet om flere som spiser ute på kafé eller restaurant flere ganger i uken, og da blir én middag mer enn 150 kr, men den slags luksus har ikke jeg råd til. 

Så du kanskje tenker "150 kr, det er jo en pizza, hva er poenget med å gnåle over å tape 150kr". Når JEG kan få flere måltider utav 150kr, da er det surt å ikke få disse 150kr tilbake. 

Håper det ble bedre forklart nå :P 

ts

Skrevet

Nei, vil ikke akkurat si at det er frekt  :fnise:

Har opplevd en kunde gjøre det samme på apoteket, altså betale for mye slik at hun/han får igjen de resterende fra helfo. 

Skrevet

Problemet er vel bare det at om du har vist frem frikortet når du skulle betale så er det jo lagret hos dem. Man trenger bare vise det engang. Har du ikke rukket å vise det frem enda, ville jeg bare betalt som vanlig etter neste time uten å si du har fått frikort. Evt tatt en legetime om du ikke har vist frikortet der :P

Anonymous poster hash: 25657...502

Skrevet

Nei det er ikke frekt,men vær foreberdt på at dps allerede kan ha registrtert firkortet ditt. Når går sånne tine automatisk. På mitt dps og hos fastlegen trenger jeg ikke å vise frikort når jeg har gått over grensen nettopp fordi dette går automatisk.

Anonymous poster hash: f6a87...97d
  • Liker 1
Skrevet

Problemet er vel bare det at om du har vist frem frikortet når du skulle betale så er det jo lagret hos dem. Man trenger bare vise det engang. Har du ikke rukket å vise det frem enda, ville jeg bare betalt som vanlig etter neste time uten å si du har fått frikort. Evt tatt en legetime om du ikke har vist frikortet der :P

har ikke vist det frem. Timen er neste uke, fikk kortet i dag. 

Nei det er ikke frekt,men vær foreberdt på at dps allerede kan ha registrtert firkortet ditt. Når går sånne tine automatisk. På mitt dps og hos fastlegen trenger jeg ikke å vise frikort når jeg har gått over grensen nettopp fordi dette går automatisk.

Anonymous poster hash: f6a87...97d

Har fått spørsmål om frikort vær gang. Sist så måtte de registrere det manuelt, dette var i fjor. 

Så hvis jeg vil så kan jeg jo betale før de registrerer kortet. 

Vet ikke hvor "normalt" det er å gjøre det slik, altså betale en ekstra gang for å få tilbake det du har tilgode. I fjor var jeg 80-90kr over bare, og da lot jeg det bare passere :P 

ts

Skrevet

Jeg synes det er på grensen.

Anonymous poster hash: 8387d...f20

Skrevet

Da betaler du bare som vanlig neste gang.

Ingenting går automatisk hos oss hvertfall, jeg må se frikortet til pasienten for å registrere det. Etter da trenger de ikke å vise det mer det året.

Så om sier de at de har frikort, men har glemt det, så må de betale som vanlig også få pengene etterbetalt fra helfo.

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er ikke frekt gjort mot Helfo. Bare gjør som du har planlagt.

Skrevet

Synes ikke det er frekt, pleier å gjøre fet selv. :)

Skrevet

Da betaler du bare som vanlig neste gang.

Ingenting går automatisk hos oss hvertfall, jeg må se frikortet til pasienten for å registrere det. Etter da trenger de ikke å vise det mer det året.

Så om sier de at de har frikort, men har glemt det, så må de betale som vanlig også få pengene etterbetalt fra helfo.

Slik var det sist også, så tror ikke helfo sender det ut automatisk, jeg må ta med meg kortet også registrerer de det. 

Men da gjør jeg slik som jeg tenkte. 

Var litt usikker på om det var dårlig gjort mot helfo, at jeg da "stjeler" 150kr fra dem. Hadde summen vært 100kr eller mindre så hadde jeg latt det passere, det har jeg gjort før. Men 150 er som sagt mye for meg. Dessuten så hadde jeg regnet feil og har allerede lagt til side 320kr for neste time. Ser nå at den ene timen ble ikke lagt inn etter at jeg sjekket det på helfo sine sider, altså jeg trodde det var 500kr igjen til frikort, men så var det bare 300 og noe. 

Så det å betale den timen går helt fint, for det har jeg lagt av penger til for lenge siden. 

ts

Skrevet

Det er ikke frekt. Fysioterapauten min ventet med å gi meg kvittering (slik at jeg kunne søke) til jeg var over beløpet med mer enn 200 kr for å sikre at jeg fikk "alt". (på eget initiativ) :)

Skrevet

Slik var det sist også, så tror ikke helfo sender det ut automatisk, jeg må ta med meg kortet også registrerer de det. 

Men da gjør jeg slik som jeg tenkte. 

Var litt usikker på om det var dårlig gjort mot helfo, at jeg da "stjeler" 150kr fra dem. Hadde summen vært 100kr eller mindre så hadde jeg latt det passere, det har jeg gjort før. Men 150 er som sagt mye for meg. Dessuten så hadde jeg regnet feil og har allerede lagt til side 320kr for neste time. Ser nå at den ene timen ble ikke lagt inn etter at jeg sjekket det på helfo sine sider, altså jeg trodde det var 500kr igjen til frikort, men så var det bare 300 og noe. 

Så det å betale den timen går helt fint, for det har jeg lagt av penger til for lenge siden. 

ts

Det går inn automatisk. Spørs hvor lang tid det tar.

Anonymous poster hash: 0929b...dee

Skrevet

Jeg synes det er på grensen.

Anonymous poster hash: 8387d...f20

Hvorfor?

Skrevet

Helt greit, tross alt, disse 150 kronene er faktisk dine. Du lurer ikke til deg noe som ikke er ditt. Du bare sørger for å få tilbake det du har krav på.

• Liker 4
Skrevet

Det er jo faktisk dine penger, som sagt over her. Det er ikke annet enn rett at du skal få de tilbake. Synes det er mer "frekt" av helfo ikke å betale tilbake under et visst beløp.

Anonymous poster hash: 78df4...724
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...