AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #1 Skrevet 23. september 2015 Studerer fulltid og har 10% ved siden av, med mulighet for ekstra kvelder. Har stipend og studielån. Ser på et hus til ca 1.8 mill. Jeg har ca 50% av summen i egenkapital. Hvilke muligheter har jeg?Anonymous poster hash: 417c6...224
Puny Skrevet 23. september 2015 #2 Skrevet 23. september 2015 Tja... hva er det du ser på da? For å ta litt godt i (rentemessig), så ligger du på ca 5000kr på ett lån på 900 000. Så kommer fellesutgifter på??? 2000? Da er du på boutgifter på 7000. Så må man ta høyde for rentendring til 7% kanskje...? Da er du oppe i boutgifter på ca. 6,5 + fellesutgifter. Greier du boutgifter på 8500ish? Er det lenge til du er ferdig studert? Er det lett i ditt yrke å få jobb? Har du evt. mulighet for å binde renten? Skal du f. eks. ta en treårig BA så er vel ikke sannsynligheten kjempehøy for at vi får en voldsom renteendring, men det kan jo skje.... 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #3 Skrevet 23. september 2015 Tja... hva er det du ser på da? For å ta litt godt i (rentemessig), så ligger du på ca 5000kr på ett lån på 900 000. Så kommer fellesutgifter på??? 2000? Da er du på boutgifter på 7000. Så må man ta høyde for rentendring til 7% kanskje...? Da er du oppe i boutgifter på ca. 6,5 + fellesutgifter. Greier du boutgifter på 8500ish? Er det lenge til du er ferdig studert? Er det lett i ditt yrke å få jobb? Har du evt. mulighet for å binde renten? Skal du f. eks. ta en treårig BA så er vel ikke sannsynligheten kjempehøy for at vi får en voldsom renteendring, men det kan jo skje.... Er ferdig utdannet om ca 9 mnd. Studerer økonomi og regnskap, og er ofte ledige stillinger innen det her jeg bor.Anonymous poster hash: 417c6...224
frk91 Skrevet 23. september 2015 #4 Skrevet 23. september 2015 Når du skal i banken må du vise frem dine siste tre lønnsslipper. For at det skal bli enklere for deg å få lån så anbefaler jeg å jobbe som F i tre måneder før du drar i banken. På den måten ser de at du har mulighet til å betjene lånet selv om du går skole + at du viser vilje til å jobbe utenom dine 10% faste. Jeg har bare 20% fast selv, og ca 300k i egenkapital. Men på grunn av at jeg jobber mye ekstra per mnd, så får jeg null problemer med å få et lån på inntil 2mill(inkludert EK). Og dette er ikke noe jeg bare sier. Moren min jobber i bank og har fortalt at de ser på dine tre lønnsslipper for å beregne hvor mye lån du klarer å betjene.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #5 Skrevet 24. september 2015 Er ferdig utdannet om ca 9 mnd. Studerer økonomi og regnskap, og er ofte ledige stillinger innen det her jeg bor.Anonymous poster hash: 417c6...224 Hvorfor ikke bare vente 9 mnd da? Økonomien fremover er litt usikker, arbeidsledigheten stigende og boligprisene på topp. Ingen grunn til å stresse. Du vil sannsynligvis få mer i lån (og kan dermed gjøre et mer langsiktig kjøp, noe som er lurt hvis prisene synker) hvis du venter til du har jobb. Anonymous poster hash: 440ec...b46
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå