Gå til innhold

Å reise på ferie med bare felles barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Faren til barnet mitt har ny dame. Hun har barn fra tidligere, og de har et felles barn sammen. De reiser stadig på ferie (syden o.l) med bare deres felles barn. Er det vanlig å gjøre det? Og er det greit?

Jeg her også ny partner, han har barn fra tidligere. Om vi hadde fått felles barn kunne jeg aldri tatt med bare det barnet på ferie. Jeg forstår at det er dyrt å reise med mange barn, men da hadde jeg heller ventet til vi hadde råd til å ta med alle barna til syden.

Det hadde vel blitt sårt for mine og hans barn ellers? Jeg er litt bekymret for hva mitt barn føler om dette, at bare det minste felles barnet er med på ferie. Tanker?

Anonymous poster hash: 21617...dad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gamle er barna? 

Altså, alle barna.

Skrevet

Alle er i barneskolealder. Den minste er 6 år.

Skrevet

Det naturlige er vel at noen turer blir med alle og noen blir kun med fellesbarna. Det å bare kunne dra på tur eller andre morsomme ting når man har alle barna til stede blir en unaturlig begrensning, mener jeg. 

Det er da heller ikke uvanlig at foreldre som bor sammen også drar på tur uten barna noen ganger. 

Jeg mener du må være forsiktig med å legge disse tankene over på barna dine. Fortell dem at noen ganger er pappa på ferie når han har dem, og noen ganger gjør han morsomme ting når de er hos deg. Livet til far og hans andre barn kan ikke være på vent, bare fordi ikke alle barna er der.

Dersom han drar på tur BARE med fellesbarnet, synes jeg du bør ta det opp med ham. Men så lenge det er litt av begge deler, ser jeg ikke at det blir noe problem med mindre du gjør det til det.

Anonymous poster hash: e1dd8...e99
Skrevet

Jeg synes det er en uting og veldig urettferdig overfor de andre barna.

Vi voksne kan finne måter å rettferdiggjøre eller forklare dette på mens barna nok vil føle seg oversett og tenke at pappa/mamma ikke vil ha meg med på ferie.

Enig med deg i at man heller venter til man har råd til å ta med alle. Men vet også at det ikke er så lett å få tidligere partner til skjønne at han/hun oppfører seg egoistisk og umodent.

Har du forsøkt å snakke litt løst og forsiktig med barnet om hva det tenker?

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er en uting og veldig urettferdig overfor de andre barna.

Det eneste rettferdige er at barna med to hjem er med på alle ferier og alt som skjer i begge hjem, mens de som har bare ett hjem da får bare "halvparten"? 

Jeg mener at det ikke er noe fasitsvar her. Og mener absolutt at det må være lov å finne på morsomme ting med kun felles barn også. 

• Liker 9
Skrevet

har inntrykk av det kan bli styr av å ta med stebarn der enten far eller mor setter seg imot at de reiser til syden

Anonymous poster hash: be33c...72d
Skrevet

For oss er det å reise bort på ferie noe vi gjør maks én gang i året, og da skal selvfølgelig alle ungene være med. Hadde vi reist bort flere ganger i året, kunne vi kanskje gjort det med bare den ene eller den andre.

• Liker 1
Skrevet

Det eneste rettferdige er at barna med to hjem er med på alle ferier og alt som skjer i begge hjem, mens de som har bare ett hjem da får bare "halvparten"?

Jeg mener at det ikke er noe fasitsvar her. Og mener absolutt at det må være lov å finne på morsomme ting med kun felles barn også.

Enig med deg! Vi reiser ofte med kun fellesbarnet. De to andre får jo stadig dobbelt opp.. Ofte to - toukers turer hvert år. Og når de er hos mor, så får vi jo muligheten til å reise mer, til en billigere pris.. Hadde vi måttet ta med alle barna hver gang, så hadde vi ikke hatt råd..

Drar også på reiser uten noen av barna..

Anonymous poster hash: 07f25...b8b

• Liker 3
Skrevet (endret)

Sier barnet noe om dette selv? Hvis han/hun ikke har tenkt over det så er det ikke noe vits å nevne det.

Livet er urettferdig noen ganger, og det svir. Selvfølgelig skal barna skånes så mye som mulig, men det vil alltid være urettferdighet. Fokuser heller på det positive om barnet sier noe ang dette. Det er jo tross alt ikke alle som har to familier. Og det får jo være med på ferier hos deg, man kan dessverre ikke få dobbelt av alt alltid.

Du vet vel selv best om det er noe vits å snakke med faren, om han lytter. Er han en bra far for barnet deres? Hvis han er det så er det kansje lurt å bare la det være med det..

Kansje la barnet spørre pappaen selv om hvorfor han/hun ikke kan bli med.

Endret av Sølvi88
Skrevet

Min eks reiste på ferie med bare særkullsbarnet til sin nye kone i mange år, helt til våre barn sa i fra at de hadde lyst til å være med, de og! Jeg blandet meg ikke, men syntes det var merkelig at hennes barn fikk være med hver gang, og aldri våre. Det ble så dyrt, var argumentet. Det forstår jeg jo, men jeg mener at enten er alle med, eller så reiser man ikke. Sånn forskjellsbehandling er ikke greit for barn å oppleve.

Anonymous poster hash: 16732...87b
  • Liker 3
Skrevet

Hvis det bare er du som mener det er urettferdig, så lar du det ligge. Hvis barnet swev syns det er urettferdig, kan det være en ide å ta det opp med far. Hva sier stemors barn til at h*n ikke får være med da?

Det er ikke noe fasitsvar på hvem som får være med og ikke. Mine foreldre er ikke skilt, og noen ganger dro de til syden uten barn, noen ganger med bare mitt søsken og noen ganger bare med meg. Har ikke fått store skader av og ikke være med til syden akkurat.

Anonymous poster hash: 23603...884

Skrevet

Er bra at dere viser de andre barna at det er det barnet dere to har til felles som er viktgist.

Anonymous poster hash: 3e52f...f29
  • Liker 2
Skrevet

Takk for svar! Barnet sier ikke noe om det selv, jeg har fiska litt (uten å si noe negativt, selvfølgelig), og da har det ikke virket som om det gjør noe.

Dersom jeg får barn med min partner, kommer jeg seriøst aldri til å reise på ferie uten de andre barna. For meg så føles det helt feil. og sånn som jeg kjenner stebarna mine og barnet mitt, så hadde de blitt kjempesåret! Men tror ting er annerledes hos far.

Han er en god far ellers. Barnet har det bra der, men tror ting er litt annerledes hos meg. Mer kvalitetstid, mer en-og-en-tid. Jeg har vært opptatt å ha tid sammen, bare meg og mitt barn, selv om jeg har fått kjæreste som har barn.

Skrevet

Takk for svar! Barnet sier ikke noe om det selv, jeg har fiska litt (uten å si noe negativt, selvfølgelig), og da har det ikke virket som om det gjør noe.

Dersom jeg får barn med min partner, kommer jeg seriøst aldri til å reise på ferie uten de andre barna. For meg så føles det helt feil. og sånn som jeg kjenner stebarna mine og barnet mitt, så hadde de blitt kjempesåret! Men tror ting er annerledes hos far.

Han er en god far ellers. Barnet har det bra der, men tror ting er litt annerledes hos meg. Mer kvalitetstid, mer en-og-en-tid. Jeg har vært opptatt å ha tid sammen, bare meg og mitt barn, selv om jeg har fått kjæreste som har barn.

Føler du er litt rask til å kritisere far og bare vise hvor fantastisk god mor du er, og hvor bra de har det hos deg.. Bare sånn at du er obs på det..

• Liker 5
Skrevet

Føler du er litt rask til å kritisere far og bare vise hvor fantastisk god mor du er, og hvor bra de har det hos deg.. Bare sånn at du er obs på det..

Vet du, det var faktisk virkelig ikke meningen. Jeg prøvde vel egentlig å tenke litt rundt hvorfor det hadde blitt fullstendig feil om jeg skulle gjort det. Altså, at jeg tror barnet hadde reagert mer på det...

Skrevet

Klart det blir lettere å få 1-til-1-tid når du har bare ett barn. Faren til barnet ditt har mer enn ett barn.

• Liker 4
Skrevet

Det naturlige er vel at noen turer blir med alle og noen blir kun med fellesbarna. Det å bare kunne dra på tur eller andre morsomme ting når man har alle barna til stede blir en unaturlig begrensning, mener jeg. 

Det er da heller ikke uvanlig at foreldre som bor sammen også drar på tur uten barna noen ganger. 

Jeg mener du må være forsiktig med å legge disse tankene over på barna dine. Fortell dem at noen ganger er pappa på ferie når han har dem, og noen ganger gjør han morsomme ting når de er hos deg. Livet til far og hans andre barn kan ikke være på vent, bare fordi ikke alle barna er der.

Dersom han drar på tur BARE med fellesbarnet, synes jeg du bør ta det opp med ham. Men så lenge det er litt av begge deler, ser jeg ikke at det blir noe problem med mindre du gjør det til det.

Dette.

Man må også tenke på at de andre barna opplever ting med den andre foreldren sin.

• Liker 1
Skrevet

Her i huset er det et fellesbarn og et særkullsbarn (mitt).

For meg (og oss) er det helt uaktuelt å reise på sydentur eller andre tilsvarende stor ferier uten begge barna. Vi er en famile, selv om det ene barnet bare er her 50% av tiden, og store ferier er en familieting for oss.

Noen kortere turer kan det derimot bli med bare fellesbarnet. Det kan være fordi noe spesielt skjer en helg eldstemann ikke er hos oss, eller fordi vi gjør ting som aldersmessig passer fellesbarnet mer enn eldstemann. Det ser jeg ikke som et problem. Eldstemann reiser også på turer med pappaen sin, og har egne aktiviteter som medfører turer/opplevelser. Jeg vil derfor tro at det jevner seg greit ut.

• Liker 1
Skrevet

Nå er jeg riktignok ikke i en slik situasjon selv, men en god venninne har nå en mine-dine-våre barn familie. Hovedferien om sommeren er annethvert år med kun fellesbarnet, og annethvert år med alle barna. De årene hun ikke har sine "egne" barn med på ferie er de på ferie med faren. De gjør tilsvarende i andre ferier og helgeturer også, så totalt sett er særkullsbarna med på ca halvparten av turene.

Særkullsbarna har jo en forelder til som tar de med på ting, så det er jo ikke som de lider noen nød når de ikke er med storfamiliene på tur. Det kan nesten bli litt mye hvis de feks hver sommer skal først to uker til syden med mor, og deretter tre uker på camping med far. Sånn sett hadde det nesten vært mer urettferdig om særkullsbarna fikk være med på alt, for da hadde de fort fått dobbelt så mange ferieturer som fellesbarnet.

Anonymous poster hash: 06459...9ce

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...