AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #1 Skrevet 23. september 2015 Gjør det ? Anonymous poster hash: 62144...e55
AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #2 Skrevet 23. september 2015 Finnes sikkert er par deister Anonymous poster hash: 92293...74b
AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #3 Skrevet 23. september 2015 Selvfølgelig gjør det det... På samme måte som det finnes etniske nordmenn som er muslimer. Anonymous poster hash: d579f...4d1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #4 Skrevet 23. september 2015 Finnes sikkert er par deister Anonymous poster hash: 92293...74b Nei Deister finnes i Niedersachsen https://en.wikipedia.org/wiki/Deister Anonymous poster hash: 62144...e55
AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #5 Skrevet 23. september 2015 Nei Deister finnes i Niedersachsen https://en.wikipedia.org/wiki/Deister Anonymous poster hash: 62144...e55 https://no.wikipedia.org/wiki/Deisme Spesielt utbredt blant filosofer i opplysningstiden Anonymous poster hash: 92293...74b
Mann 42 Skrevet 24. september 2015 #6 Skrevet 24. september 2015 Jeg tror det er ganske få ateister i muslimske land. Dvs, jeg tror nok det fins mange der også som kommer til de samme slutningene om spørsmålet som vestlige ateister gjør. Men mange steder er det faktisk kriminelt å være ateist. Særlig dersom man er født inn i en muslims familie. Apostasi (eller frafall) er en alvorlig sak. Og ateister er så til de grader frafalne.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2015 #7 Skrevet 24. september 2015 Jeg tror det er ganske få ateister i muslimske land. Dvs, jeg tror nok det fins mange der også som kommer til de samme slutningene om spørsmålet som vestlige ateister gjør. Men mange steder er det faktisk kriminelt å være ateist. Særlig dersom man er født inn i en muslims familie. Apostasi (eller frafall) er en alvorlig sak. Og ateister er så til de grader frafalne. Det er nok riktig. Lovgivningen er overraskende konservativ mange steder. Vi vet jo alle om Saudi-Arabia, men også en rekke muslimske land vi ville anta er mer progressive er strenge når det gjelder religiøs frihet. For eksempel ferieparadiset Maldivene (som for all del ikke er i Midtøsten, men når du nevner muslimske land), der grunnloven forbyr maldiviske statsborgere å ha noen annen religion enn islam. Den pålegger også staten å sørge for at alle landets innbyggere er praktiserende muslimer. Nå er det mulig dette ikke er unikt for muslimske land, og f.eks. Libanon blir naturlig nok et hederlig unntak (synkende andel kristne eller ikke), men å plassere religiøst frafall i kategorien "verste tenkelige forbrytelse" er tross alt effektivt. Jævlig og middelaldersk, men effektivt. Så finnes det selvsagt sekulære krefter i Midtøsten, men det er sjelden man er særlig åpen om det før man eventuelt får flyttet nordvestover. Jeg kjenner for eksempel flere ikke-troende iranere i Norge, selv om akkurat sjia-Iran kanskje ikke er helt representativt. Men bor man i Midtøsten har man stort sett å lystre myndighetene når det gjelder religion. Lite hadde gledet meg mer enn om sekulære (det være seg liberalt religiøse eller ikke-troende) krefter stod opp mot dette, både i Midtøsten og andre steder, men når både ditt og din families liv ligger i potten skjønner jeg godt at man biter det i seg. Anonymous poster hash: 9d636...a9e
pautina Skrevet 25. september 2015 #8 Skrevet 25. september 2015 Gjør det ? Anonymous poster hash: 62144...e55 Selvfølgelig finnes det intelligente,reflekterende mennesker også I midt -østen, men sannsynligvis er de da også smarte nok til å holde det for seg selv da det enten er kriminellt eller bare veldig mistenkelig og ikke akseptert.
Sugerøret Skrevet 27. september 2015 #9 Skrevet 27. september 2015 skap-ateister helt sikkert.Livsfarlig å ha en annen mening der borte..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå