Gå til innhold

Middagstips til 1?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor alene, og spiser alene.

Har utrolig lite insparsjons ideer til middag om dagen. Det er kjedelig å lage middag til 1, spesielt når man ikke vet hva man skal ha.

Mange retter er ikke egnet til 1 person.

Såå noen som har noen middags tips til meg? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bodd alene i ti år nå, og aldri skjønt hvorfor det er et problem å lage mat til én. De aller fleste retter går akkurat like fint til én som til fire. Enten lager du bare mindre porsjoner, eller så lager du (som jeg vil anbefale) en stor porsjon, og fryser ned i porsjonsbokser så du kan ta opp av frysen og slippe å lage mat en dag du har det travelt. 

Kan jo skrive hva jeg har spist de siste dagene: 

- cottage pie

- lapskaus med laks

- fiskesuppe 

- lungemos med kokte poteter, gulrot- og kålrabimos, og rødbeter

- Linsecurry (brune linser, paprika, sopp, løk, hvitløk, curry paste og tomatpuré) med avokado til

- Ovnsomelett med paprika, sopp, løk og svartøyebønner, med salat og godt brød til

Anonymous poster hash: 2887a...079
Skrevet

Jeg lager nok mye av det samme so jeg ville laget til flere, når jeg lager mat - men jeg gjør det som regel enkelt, og lager sjelden noe som tar mer enn 20 min :)

Et godt tips om du synes det er tungvint å lage kun til en, er å lage større mengder, og så spise over flere dager. Veldig mange retter kan fryses og varmes opp senere, om du har litt fryseplass :)

Skrevet

Det er jo bare å lage 1 porsjon. Hvis du vet hva du kan lage til 2 eller 3, så vet du hva du kan lage til 1.

F.eks. så finnes det poser med fryste laksestykker. Alle ligger i adskilte rom, så det er bare å klippe de av. Billigere er det også.

Gryteretter blir det jo ofte flere porsjoner av, men da er det jo bare å fryse ned eller ha til lunsj/middag dagen etter... og resten av uka. :laugh:

Lapskaus og kjøttsuppe kan du også fryse :) Mye bedre enn grandis!

Biff finnes i porsjonspakker. Jeg pleier å kjøpe posesaus til og fryse det ned i små bokser. Det går fort å varme det opp om du hakker sausen i små biter. Samvittigheten er mye bedre når jeg får 3-4 porsjoner med saus til 15 kroner i stedet for 1.

Skrevet

Jeg kjøper også kjøtt/fisk som allerede er porsjonspakket, ofte singelfryst: laksefilet, lammekoteletter, nakkekoteletter, kyllingvinger, eller lett kan porsjonspakkes og fryses - kjøttdeig, kyllinglår, koteletter. En pakke kryddersild blir først en middag, og så pålegg i tre-fire dager.

Kjøtt og fisk steker jeg i stekeovnen. Og så koker jeg en liten porsjon ris, eller poteter/søtpotet og lager mos. Jeg bruker mye frosne erter og grønne bønner, det er bare å helle ut litt i en skål som tåler varme, og så varme det på ettervarmen i stekeovnen. Dette er middager for én dag.

Og så lager jeg supper/gryteretter for to dager. Kremete supper: løk, evt hvitløk, en basisgrønnsak og gjerne litt mindre av en annen grønnsak i tillegg, surrer dette i litt olje i en gryte, koker mørt i buljong, kjører med stavmikser, tilsetter litt smør. Eller chunky supper: feks minestrone, gul ertesuppe. Gryteretter som spaghetti og chili bruker jeg 200 gram kjøttdeig til. Eller jeg lager risotto. Eller wok eller pytt-i-panne.

Andre middagsretter som jeg har relativt ofte: Artisjokk, maiskolbe og kokt skinke, med litt smeltet smør å dyppe artisjokkbladene i. Pannekaker, cheese on toast.

Enkelt, lettvint, billig, sunt og velsmakende. Å bo alene er ingen grunn til ikke å spise godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...