AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #1 Skrevet 23. september 2015 Hei Jeg er en jente som liker å skrive såkalte fanfictions på fritiden. Akkurat nå skriver jeg en engelsk fanfiction om en reell person og en fiktiv kjæreste. Denne har fått overraskende mange og gode tilbakemeldinger og jeg har veldig lyst å fortsette. Det jeg har lagt merke til er at mange writers lager egne collager og "forsider" til historien sin, med bilder av de faktiske hovedpersonenene eller så finner jeg andre bilder som skal forestille de fiktive karakterene deres. Så putter de bilder sammen i photoshop osv. Uansett! Dette har jeg også lyst å ha på min fic sin side men jeg har ikke peiling på å photoshoppe, sette sammen eller lage collager av bilder. Nå jeg har altså funnet et fint bilde av denne faktiske personen som klemmer en fan. Bildet er tatt der fan'en har ryggen mot bildet og man kan ikke se noe ansiktstrekk eller på noen måte identifisere personen på noen måte med mindre man vet hvem som er på bildet da. Kjendisen har ansiktet mot kamera så man ser enkelt at fanfic'en min handler om ham+ jenta(som da skal illustrere kjæresten) Men spørsmålet mitt er. Kan jeg gå for denne lettvinte løsningen? Det er jo sånn at jeg må krysse av for at jeg har tillatelse til å bruke bildet før jeg laster det opp. Og det har jeg jo ikke...Så er dette ulovlig? Med tanke på at denne jenta sannsynligvis er en helt tilfeldig, privat person? Selv om hun ikke kan gjenkjennes? Og kan jeg havne i trøbbel for dette? Tusen takk for svar. Anonymous poster hash: 2c1d1...2c0
AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #2 Skrevet 23. september 2015 Noen?Anonymous poster hash: 2c1d1...2c0
AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #3 Skrevet 23. september 2015 Du har ikke lov til å bruke andre sine bilder eller offentligjøre/legge ut på nett bilder av personer uten eier av bildet og den som er avbildet sin tillatelse. Gå inn på datatilsynet.no sine sider om du trenger mer info. Anonymous poster hash: f6c91...e58
AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #4 Skrevet 23. september 2015 Du har ikke lov til å bruke andre sine bilder eller offentligjøre/legge ut på nett bilder av personer uten eier av bildet og den som er avbildet sin tillatelse. Gå inn på datatilsynet.no sine sider om du trenger mer info. Anonymous poster hash: f6c91...e58 Men er det lov å lage sånne da? Eier av bildet og de avbildede har fortsatt ikke gitt sin tillatelse..Anonymous poster hash: 2c1d1...2c0
AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #5 Skrevet 23. september 2015 Men er det lov å lage sånne da? Eier av bildet og de avbildede har fortsatt ikke gitt sin tillatelse..Anonymous poster hash: 2c1d1...2c0 Link http://img12.deviantart.net/8c65/i/2013/113/5/8/the_risk_reward_ratio___fanfiction_book_cover_by_ohmygoditsnikkie-d62rl5o.pngAnonymous poster hash: 2c1d1...2c0
Eirasi Skrevet 23. september 2015 #6 Skrevet 23. september 2015 Hvis det er akkurat denne du har tenkt å bruke bør du spørre den som har laget denne. http://www.deviantart.com/art/The-Risk-Reward-Ratio-FanFiction-Book-Cover-367443420
AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #7 Skrevet 23. september 2015 Hvis det er akkurat denne du har tenkt å bruke bør du spørre den som har laget denne. http://www.deviantart.com/art/The-Risk-Reward-Ratio-FanFiction-Book-Cover-367443420 Nei det var bare et eksempel. Tenkte å bruke et helt vanlig bilde type dettehttp://media.fan2.fr/article-1765752-ajust_930-f205717/ensemble-a-las-vegas.jpgAnonymous poster hash: 2c1d1...2c0
Eirasi Skrevet 23. september 2015 #8 Skrevet 23. september 2015 Tjener du noe på dine fan-fictions? Hvis ikke burde det være greit. Men du burde sitere kilden til bildet. Bruk denne http://thevisualcommunicationguy.com/wp-content/uploads/2014/07/Infographic_CanIUseThatPicture4.jpgom du er usikker ☺
Gjest Skrevet 23. september 2015 #9 Skrevet 23. september 2015 Nei, du har ikke lov å bruke/publisere videre et bilde andre har tatt, uten deres tillatelse. Det holder ikke å sitere! Dette er dessverre noe det syndes MYE på. Du kan jo forsøke å finne fotografen og spørre om lov. Det er jo også stor fare for at vedkommende aldri får vite det, eller rett og slett ikke bryr seg. 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #10 Skrevet 23. september 2015 Nei, du kan ikke det. Hovedproblemet er ikke personen som er på bildet og hennes samtykke, men at det er noen andre som har tatt bildet og dermed eier alle rettigheter til det. Når det er sagt, så er det ikke alle som synes det gjør noe - og noen ville nok til og med syntes det var gøy og smigrende at noen ville bruke bildet deres på den måten. Så prøv å finne fotografen du, og spør pent om det er greit å bruke det Anonymous poster hash: bd64f...344
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #11 Skrevet 25. september 2015 Spiller ingen rolle. Bruk bildet, og fjern det hvis du får tilbakemelding på å fjerne det.. Ikke hør på alle regelrytterne som garantert bryter loven hver dag selv mtp. fartsgrenser, kjøring på gult lys, snyting på skatten osv.. Hvis du er "oppi det", og synes dette bildet passer til det du holder på med, så bruk det - det ligger jo på nettet allerede. Og hvis man skal beskytte arbeidet sitt, så ingen andre får brukt det til noe som helst, så får man nesten vannmerke det man lager da.. Anonymous poster hash: c6150...07e 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #12 Skrevet 25. september 2015 Nei, du har ikke lov til å bruke det bildet uten at du får tillatelse fra den som har tatt det. Anonymous poster hash: 66a8c...705
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #13 Skrevet 25. september 2015 Hei Jeg er en jente som liker å skrive såkalte fanfictions på fritiden. Akkurat nå skriver jeg en engelsk fanfiction om en reell person og en fiktiv kjæreste. Denne har fått overraskende mange og gode tilbakemeldinger og jeg har veldig lyst å fortsette. Det jeg har lagt merke til er at mange writers lager egne collager og "forsider" til historien sin, med bilder av de faktiske hovedpersonenene eller så finner jeg andre bilder som skal forestille de fiktive karakterene deres. Så putter de bilder sammen i photoshop osv. Uansett! Dette har jeg også lyst å ha på min fic sin side men jeg har ikke peiling på å photoshoppe, sette sammen eller lage collager av bilder. Nå jeg har altså funnet et fint bilde av denne faktiske personen som klemmer en fan. Bildet er tatt der fan'en har ryggen mot bildet og man kan ikke se noe ansiktstrekk eller på noen måte identifisere personen på noen måte med mindre man vet hvem som er på bildet da. Kjendisen har ansiktet mot kamera så man ser enkelt at fanfic'en min handler om ham+ jenta(som da skal illustrere kjæresten) Men spørsmålet mitt er. Kan jeg gå for denne lettvinte løsningen? Det er jo sånn at jeg må krysse av for at jeg har tillatelse til å bruke bildet før jeg laster det opp. Og det har jeg jo ikke...Så er dette ulovlig? Med tanke på at denne jenta sannsynligvis er en helt tilfeldig, privat person? Selv om hun ikke kan gjenkjennes? Og kan jeg havne i trøbbel for dette? Tusen takk for svar. Anonymous poster hash: 2c1d1...2c0 Slike fansites har oftest en tilknyttet horde av amatør-bannerlagere. De får like mye glede av å lage bannere (helt gratis) som du får av å skrive historier (også helt gratis). Kontakt en av dem. Få et manipulert banner. Gjør noen glade og omgå hele problemet med dette bildet og rettigheter (pluss: om du bare limer inn noe selv er det en stor fare for at din side ser mindre fancy ut enn du egentlig ønsker). Anonymous poster hash: 9aeda...87a 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #14 Skrevet 25. september 2015 Spiller ingen rolle. Bruk bildet, og fjern det hvis du får tilbakemelding på å fjerne det.. Ikke hør på alle regelrytterne som garantert bryter loven hver dag selv mtp. fartsgrenser, kjøring på gult lys, snyting på skatten osv.. Hvis du er "oppi det", og synes dette bildet passer til det du holder på med, så bruk det - det ligger jo på nettet allerede. Og hvis man skal beskytte arbeidet sitt, så ingen andre får brukt det til noe som helst, så får man nesten vannmerke det man lager da.. Anonymous poster hash: c6150...07e "Siden jeg også bryter loven, gjør alle andre det sikkert". Er det det du mener? Jeg er selv fotograf (og lovlydig) og jeg kan garantere at du hadde fått reaksjon hvis du hadde tyvlånt et eller flere av mine bilder. Anonymous poster hash: 0f427...f72
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #15 Skrevet 25. september 2015 Gå inn på f eks Dreamstime. Der kan du kjøpe bilder til en rimelig penge Anonymous poster hash: 0f427...f72
AnonymBruker Skrevet 25. september 2015 #16 Skrevet 25. september 2015 Det er lov om du krediterer fotografen. Slik f.eks: © Lise Myhre Source Så lenge du ikke påstår at det er ditt eget verk, eller du tjener penger på det. Anonymous poster hash: 31094...b51
Gjest Skrevet 25. september 2015 #17 Skrevet 25. september 2015 Det er lov om du krediterer fotografen. Slik f.eks:© Lise Myhre Source Så lenge du ikke påstår at det er ditt eget verk, eller du tjener penger på det. Anonymous poster hash: 31094...b51 Sukk. Hvorfor må vi gjenta oss? Så lenge det ikke ligger under common license er det IKKE lov. Samma faen hvem du krediterer. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå