AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #1 Skrevet 23. september 2015 Hei, barnet mitt begynte i ny avdeling denne høsten. En ansatt jeg ikke har snakket så mye med, hun har barnet mitt daglig der gjorde noe som jeg ikke helt likte. Hun satt seg på kne når vi skulle dra, og så armene ut, mens barnet mitt surret litt rundt i garderoben. Og så sa hun klem flere ganger, helt til barnet mitt gikk bort til henne og ga henne en klem. Jeg likte ikke helt denne mentaliteten, helt ok at barnet mitt får klem av henne, men det må ikke være sånn type pressing? Jeg mener at det må være noe barnet selv ønsker. Jeg observerte veldig nøye og syntes det virket som barnet mitt hadde det greit, men først og fremst ønsket ikke barnet mitt å gi henne klem. Er dette ok egentlig? Anonymous poster hash: 11178...d55
palamina Skrevet 23. september 2015 #2 Skrevet 23. september 2015 Du har jammen vært heldig med barnehagen hvis du ikke har mer graverende ting å henge deg opp i enn at en ansatt ønsker å gi barnet ditt en klem. Det er atskillig mindre hyggelig med ansatte som er sure og grinete og lei av jobben sin, og dem er det mange av! Sett heller pris på at dette mennesket ønsker en varm og nær relasjon til barnet. 25
AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #4 Skrevet 23. september 2015 Du er sær. Hun tvangsklemte ikke barnet ditt, men ga barnet sjansen til å komme til henne for å klemme. Det er virkelig ikke noe å henge seg opp i. Anonymous poster hash: 265d5...541 23
sjøhest Skrevet 23. september 2015 #5 Skrevet 23. september 2015 Get over it. Barnet kom jo frivillig. Hadde vært noe annet om barnet sa nei og hun insisterte. 17
AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #6 Skrevet 23. september 2015 TS her. Haha , den er god. Helt ok å få vite at jeg overreagerer. Får skjerpe meg litt. Anonymous poster hash: 11178...d55 6
AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #7 Skrevet 23. september 2015 Hadde det vært slik at barnet ga klart uttrykk for at det ikke ville, og hun gikk bort og klemte et barn som prøvde vri seg unna, så hadde jeg også reagert. Man skal respektere folks intimgrenser, uansett om personen nå er 2 år eller 75 år. Jeg er selv en som hater klemming, og helst skulle sett av vi gikk vekk fra håndhilsing og nøyde med oss med et bukk på minst halvannen meters avstand. Men når barnet selv går bort, og ikke ser ut til å plages av det, er det helt ok. Anonymous poster hash: 265d5...541 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #8 Skrevet 23. september 2015 I motsettning til de andre mener jeg du burde ta dette opp med barnehagen. Barn skal aldri presses til å gi klemmer til noen. Det er viktig at barn lærer fra de er små at de selv bestemmer over sin egen intimitet, slik at de når de blir eldre vet at det er lov å si nei. Dette gjelder for grandtante Olga, men også for kjente personer som mamma eller de i barnehagen. Samtidig er ikke dette nødvendigvis noen alvorlig sak. Om ungen drev å vimset rundt er det ikke sikkert h*n la merke til den voksne som satt der, så det kan ha vært den at den voksne slet med å få oppmerksomheten til barnet heller enn å prøve å overtale det til noe. En bedre måte å løse hadet-situasjonen på er om du som voksen sier til barnet "skal vi si hadet til [navn på den voksne]?" Da kan barnet selv velge om det vil vinke eller gi klem, og situasjonen løser seg på en fin måte for alle parter. Anonymous poster hash: 939f3...82e 7
Gjest Blomsterert Skrevet 23. september 2015 #9 Skrevet 23. september 2015 Hei, barnet mitt begynte i ny avdeling denne høsten. En ansatt jeg ikke har snakket så mye med, hun har barnet mitt daglig der gjorde noe som jeg ikke helt likte. Hun satt seg på kne når vi skulle dra, og så armene ut, mens barnet mitt surret litt rundt i garderoben. Og så sa hun klem flere ganger, helt til barnet mitt gikk bort til henne og ga henne en klem. Jeg likte ikke helt denne mentaliteten, helt ok at barnet mitt får klem av henne, men det må ikke være sånn type pressing? Jeg mener at det må være noe barnet selv ønsker. Jeg observerte veldig nøye og syntes det virket som barnet mitt hadde det greit, men først og fremst ønsket ikke barnet mitt å gi henne klem. Er dette ok egentlig?Anonymous poster hash: 11178...d55 Dette var vel mer et ønske om å få oppmerksomheten og gi en koselig hadehilsen fra den Ann satte,enn press?? Nå er du sikkert veldig årvåken fordi barnet ditt er i en ny situasjon hvor du ikke har kontroll og overblikk.Du blir kanskje litt ekstra "hønemor"nå? Syns det er fint å se at de vil gi klem,for det viser at de bryr seg og vil inngi tillit. Så ville ikke bekymret meg om jeg var deg.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #10 Skrevet 23. september 2015 Men dette var jo ikke å tvinge da, mer som en hyggelig gest/tilbud. Skulle ønske det var slik den gangen jeg var barn, men da klemte man jo aldri hverandre. Misunner de som klemmer helt uanstrengt, for meg blir det bare pinlig og rart. Anonymous poster hash: 5b820...0ea
AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #11 Skrevet 23. september 2015 Høres ut som du har liten erfaring med barn og selv kun har ett barn ts. Du reagerte på en klem...... Det er litt sært. Anonymous poster hash: 75861...f50
AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #12 Skrevet 23. september 2015 Synes egentlig det var litt rart jeg også og hadde aldri gjort det foran foreldre selv (jobber i skole/SFO). Tar i mot kos og klem fra barn med åpne armer, men synes det er greit at de får ta initiativet. Blir noe annet om de har skadet seg el. Ikke noe galt i det, men merkelig av den ansatte. Anonymous poster hash: 58cf2...be8 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #13 Skrevet 23. september 2015 Uansett alder så synes jeg man skal ta hintet om noen ikke vil klemme. Det var kanskje ikke en big deal, men om barnet setter grenser for sin kropp synes jeg man skal respektere det. "Jeg er meg, min meg" er ei bok alle som jobber med barn burde lese. Anonymous poster hash: 3e0b5...b84 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #14 Skrevet 23. september 2015 Jeg synes ikke du overreagerer! Barn har intimgrenser akuratt som vi voksne og de bør respekteres. Den ansatte bør spørre "vil du ha en klem?" og ikke sitte å vente på en til barnet til slutt føler en forventning om å gi en! Vi har vært opptatte av at barna overhodet ikke er forpliktet til å gi hverken Nattaklem eller hadeklem til noen, selv ikke søsken, besteforeldre / annen familie, det er viktig å selv bestemme om/ når/ hvem man vil klemme - nettopp for å kjenne på egne grenser og behov ift kroppen! Jeg ville nok ikke tatt det opp med den ansatte etter ett tilfelle, men skjer det igjen så kan du si til barnet ditt foran den ansatte i situasjonen: "hvis du har lyst til å klemme X, så er det greit men hvis du ikke har lyst så er det også greit for hvem du vil klemme bestemmer du det selv! "Anonymous poster hash: e444f...785 2
Meridian Skrevet 23. september 2015 #15 Skrevet 23. september 2015 Get over it. Barnet kom jo frivillig. Hadde vært noe annet om barnet sa nei og hun insisterte. Ja, fint. De barna som tør å si i fra og å si nei, blir hørt. Men hva med alle barn som tør å si nei, og gjør ting de egentlig ikke vil. Mange barn gir klem fordi de føler de må fordi de er redd for å såre den voksnes følelser. Andre er sjenerte og gir ikke så lett fra seg klemmer. Disse blir ikke hørt, og det er ikke greit. Kanskje barnehageansatte ville oppfordre jenta de til å gi klem, men jeg skjønner ikke hvorfor man skal gi klem? Det holder at man er hyggelig og sier hadet!
AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #16 Skrevet 23. september 2015 Er det vanlig at barnehageansatte gir klem til barna når de skal hjem? Det har jeg aldri opplevd i barnehagen til ungen min iallfall. Hadde ikke gjort noen ut av det, men synes det var litt spesielt Anonymous poster hash: 42527...5b2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #17 Skrevet 23. september 2015 Hei, barnet mitt begynte i ny avdeling denne høsten. En ansatt jeg ikke har snakket så mye med, hun har barnet mitt daglig der gjorde noe som jeg ikke helt likte. Hun satt seg på kne når vi skulle dra, og så armene ut, mens barnet mitt surret litt rundt i garderoben. Og så sa hun klem flere ganger, helt til barnet mitt gikk bort til henne og ga henne en klem. Jeg likte ikke helt denne mentaliteten, helt ok at barnet mitt får klem av henne, men det må ikke være sånn type pressing? Jeg mener at det må være noe barnet selv ønsker. Jeg observerte veldig nøye og syntes det virket som barnet mitt hadde det greit, men først og fremst ønsket ikke barnet mitt å gi henne klem. Er dette ok egentlig? Anonymous poster hash: 11178...d55 Jeg forstår deg veldig godt og har tenkt det samme selv flere ganger i sammenheng med henting/levering av barn. Spesielt reagerte jeg på at en mannlig ansatt kysset på barnet! Som om de skulle ha så voldsomt intim relasjon...var merkelig å se på. Synes det er en uting av ansatte skal måtte be om klem og "mase" på den måten du beksriver. Jeg sa i fra til de ansatte - så får de tenke hva de vil. Anonymous poster hash: f3fc7...15d
fruBeist Skrevet 23. september 2015 #18 Skrevet 23. september 2015 (endret) Er det vanlig at barnehageansatte gir klem til barna når de skal hjem? Det har jeg aldri opplevd i barnehagen til ungen min iallfall. Hadde ikke gjort noen ut av det, men synes det var litt spesieltAnonymous poster hash: 42527...5b2 Jeg gir gjerne klem når barn blir henta. Men det er på barnets initiativ. Noen av ungene jeg jobber med gir mange spontanklemmer i løpet av dagen, andre er ikke interessert. Endret 23. september 2015 av fruBeist
fruBeist Skrevet 23. september 2015 #19 Skrevet 23. september 2015 (endret) Jeg forstår deg veldig godt og har tenkt det samme selv flere ganger i sammenheng med henting/levering av barn.Spesielt reagerte jeg på at en mannlig ansatt kysset på barnet! Som om de skulle ha så voldsomt intim relasjon...var merkelig å se på. Synes det er en uting av ansatte skal måtte be om klem og "mase" på den måten du beksriver. Jeg sa i fra til de ansatte - så får de tenke hva de vil.Anonymous poster hash: f3fc7...15d Av nysgjerrighet, hadde det vert bedre om den nevnte ansatte var en kvinne i stede? Endret 23. september 2015 av fruBeist
heidifrøkna Skrevet 23. september 2015 #20 Skrevet 23. september 2015 Hadde ikke reagert på det. Kanskje den ansatte og ungen din klemmer ofte når du ikke er tilstede og derfor var den ansatte såpass sikker på at dette var noe ditt barn var komfortabel med? Ikke noe å lage en sak av hvertfall, ungen din kom seg trygt gjennom det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå