Gå til innhold

Svetter utrolig mye om natten for tiden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I de siste 1-2 ukene har jeg plagdes med å svette mye hver natt. Og jeg kan ikke forstå hvorfor? Har aldri hatt problemer med dette før, bortsett fra på veldig varme netter om sommeren. 

Det er ikke pga. temperaturen i rommet. Jeg har det kjølig, er for kaldt å ligge uten dyne. 

Veldig slitsomt, våkner flere ganger om natta av at både kroppen min, lakenet og dyna er helt våt. 

Har tenkt gjennom om det kan være noen grunn til dette, feks. endret "levemåte" etc. den siste tiden, men jeg gjør som jeg alltid har gjort.

Noen som vet hva som kan være galt? 

Hilsen jente 21 år :) 

Anonymous poster hash: 55eff...9ec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiser du rett før du legger deg? Min samboer har det problemet. Om han spiser veldig sent og legger seg innen en time, så svetter han om natten. Spesielt hvis han spiser varmmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok et googlesøk, og kom over denne siden:

http://helsenet.info/8/2012/10/hva-er-arsakene-til-nattesvette-hos-unge-kvinner.html

Her ramses det opp en mengde alvorlige sykdommer, men også ufarlige ting som for varmt soverom. Ikke bli skremt. Men om nattsvetten vedvarer, så ta deg en tur til fastlegen. Spesielt hvis du også føler deg slapp på dagtid.

Endret av Hulderen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser du rett før du legger deg? Min samboer har det problemet. Om han spiser veldig sent og legger seg innen en time, så svetter han om natten. Spesielt hvis han spiser varmmat.

Jeg spiser som regel ikke så lenge før sengetid, ja. Men det har jeg alltid gjort, så skjønner ikke hvorfor det skal være grunnen til at jeg plutselig sliter med nattesvette nå? Jeg spiser sjelden varmmat rett før leggetid, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok et googlesøk, og kom over denne siden:

http://helsenet.info/8/2012/10/hva-er-arsakene-til-nattesvette-hos-unge-kvinner.html

Her ramses det opp en mengde alvorlige sykdommer, men også ufarlige ting som for varmt soverom. Ikke bli skremt. Men om nattsvetten vedvarer, også når du har senket temperaturen på soverommet, så ta deg en tur til fastlegen. Spesielt hvis du også føler deg slapp på dagtid.

Som jeg skrev så er ikke temperaturen på soverommet noe problem. Har ikke på noe varme i det hele tatt, og når jeg prøver å ligger utenfor dyna, så blir det alt for kaldt pga. at rommet er så kjølig.

Ble litt skremt da jeg leste på den siden… Men jeg føler meg ikke slapp på dagtid. Har ingen form for sykdomstegn ellers. 

Det eneste er at jeg for tiden er litt undervektig, pga. for mye trening og for lite næring i en periode i vår, men jeg er på vei oppover.

Var hos legen i juli og tok mange prøver i forbindelse med at jeg hadde diaré og oppkast over flere dager, men prøvene viste ingenting og det var bare vanlig omgangssyke. Regner med legen hadde oppdaget noe hvis jeg hadde hatt en alvorlig sykdom da? Det skumle er jo hvis jeg har fått en alvorlig sykdom etter dette legebesøket? :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også perioder med voldsom nattsvette, til tross for at jeg ligger og fryser. 

Hormoner har mye å si. Rett før/de første dagene av mensen svetter jeg noe sinnsykt. 

Jeg har også opplevd å få nattsvette etter alt for lang periode med for mye trening og for lite mat, noe som førte til hormonforstyrrelse og uteblitt menstruasjon. 

Ellers kan jeg få det om jeg er i ferd med å bli forkjølet eller småsjuk. 

Et råd er å ha en termokopp med iskaldt vann ved sengen, og drikke noen slurker når du våkner om natten. 

Anonymous poster hash: 9fb04...5ab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg la merke til at du skrev at du hadde det kjølig på rommet etter at jeg hadde postet svaret mitt, og fjernet det igjen. Men da hadde du rukket å quote alt.

De prøvene du tok i juli ville nok ha vist det om du hadde en skummel sykdom da. Problemet med nattsvette er at det kan være et symptom på veldig mye. Det trenger ikke være alvorlig i det hele tatt. Det er bra at du ellers føler deg frisk. Vent noen dager. Hvis du da fortsatt svetter like mye, så gå til legen. Bedre å gå en gang for mye, enn for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la merke til at du skrev at du hadde det kjølig på rommet etter at jeg hadde postet svaret mitt, og fjernet det igjen. Men da hadde du rukket å quote alt.

De prøvene du tok i juli ville nok ha vist det om du hadde en skummel sykdom da. Problemet med nattsvette er at det kan være et symptom på veldig mye. Det trenger ikke være alvorlig i det hele tatt. Det er bra at du ellers føler deg frisk. Vent noen dager. Hvis du da fortsatt svetter like mye, så gå til legen. Bedre å gå en gang for mye, enn for lite.

Kan du være gravid?

Det har du helt rett i :)

Da jeg begynte å plages med nattesvetten skulle jeg snart ha mensen, og tenkte det kunne ha en sammenheng med det. Men da er det rart at dette vedvarte i mens jeg hadde mensen, og nå også etter jeg er ferdig? Har heller ikke hatt problemer med nattesvette i forbindelse med mensen tidligere. 

Jeg er nok ikke gravid. Tok graviditetstest da jeg var hos legen i juli, og den var negativ. Har ikke hatt sex etter det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også perioder med voldsom nattsvette, til tross for at jeg ligger og fryser. 

Hormoner har mye å si. Rett før/de første dagene av mensen svetter jeg noe sinnsykt. 

Jeg har også opplevd å få nattsvette etter alt for lang periode med for mye trening og for lite mat, noe som førte til hormonforstyrrelse og uteblitt menstruasjon. 

Ellers kan jeg få det om jeg er i ferd med å bli forkjølet eller småsjuk. 

Et råd er å ha en termokopp med iskaldt vann ved sengen, og drikke noen slurker når du våkner om natten. 

Jeg tenker jo at det feks. kan være pga. undervekten og dermed hormonforstyrrelse. Men jeg har vært undervektig siden før sommeren, har til og med gått opp litt nå siden den gang, og det er ikke før nå jeg sliter med nattesvette (bortsett fra varme netter i sommer). Derfor synes jeg det er litt rart hvis det skal være skylden. 

Kan prøve med iskaldt vann! Takk for tips :) Hvor lange er periodene du sliter med svetting? Synes det begynner å vare litt vel lenge til meg (snart to uker). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er. Selv er jeg i overgangsalderen og sliter en del med svetting om nettene

Anonymous poster hash: a94b9...349
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så voldsomm nattesvette, oppstått plutselig, er noe man går til lege med.

Det er lenge siden juli, omgangssyke da førte til prøver rettet mot den problemstillingen og ikke til den nyoppståtte og voldsomme nattesvetten nå.

Anonymous poster hash: 66941...d82

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er. Selv er jeg i overgangsalderen og sliter en del med svetting om nettene

Jeg er 21 år, så håper ikke jeg er i overgangsalderen ennå :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så voldsomm nattesvette, oppstått plutselig, er noe man går til lege med.

Det er lenge siden juli, omgangssyke da førte til prøver rettet mot den problemstillingen og ikke til den nyoppståtte og voldsomme nattesvetten nå.

Ja, det forstår jeg. Da jeg var hos legen i juli tok de en "pakke" med prøver, bare for å sjekke alt for å være helt sikker på at ikke noe annet enn vanlig omgangssyke feilte meg. Skjønner jo at de ikke tok prøver rettet mot bare ting som kan relateres til nattesvette, men regner med at de hadde merket om jeg hadde en alvorlig sykdom, på en av de prøvene som ble tatt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke skremme, men da jeg plutselig begynte å svette enormt om nettene, samtidig som blodprosenten ble veldig lav, sjekket legen meg for evt antistoffer i blodet med hensyn til leukemi.

Få deg en time hos legen din. Jeg vil kanskje tro at du har noen løpske hormoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker jo at det feks. kan være pga. undervekten og dermed hormonforstyrrelse. Men jeg har vært undervektig siden før sommeren, har til og med gått opp litt nå siden den gang, og det er ikke før nå jeg sliter med nattesvette (bortsett fra varme netter i sommer). Derfor synes jeg det er litt rart hvis det skal være skylden. 

Kan prøve med iskaldt vann! Takk for tips :) Hvor lange er periodene du sliter med svetting? Synes det begynner å vare litt vel lenge til meg (snart to uker). 

Det kan være alt fra en enkelt natt innimellom, til et par-tre netter, til hver natt flere måneder i strekk (som det var da jeg var overtrent/underernært i lengre tid). 

Be legen sjekke hormonene og stoffskiftet ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ja, det forstår jeg. Da jeg var hos legen i juli tok de en "pakke" med prøver, bare for å sjekke alt for å være helt sikker på at ikke noe annet enn vanlig omgangssyke feilte meg. Skjønner jo at de ikke tok prøver rettet mot bare ting som kan relateres til nattesvette, men regner med at de hadde merket om jeg hadde en alvorlig sykdom, på en av de prøvene som ble tatt?  Anonymous poster hash: [acronym="Full hash:

55eff76e46d5288b626f2fd3a2cd19ec"] 55eff...9ec

[/

quote]

For å pressisere alvorlig eller ikke alvorlig sykdom kan vise seg i løpet av få dager. Det er nærmere to mnd. Siden slutten av juli, nærmere tre mnd. Siden begynnelsen av juli. Så kom deg til lege, kg er ikke rette stedet for å diagnostisere eller vurdere om du er syk eller frisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være alt fra en enkelt natt innimellom, til et par-tre netter, til hver natt flere måneder i strekk (som det var da jeg var overtrent/underernært i lengre tid). 

Be legen sjekke hormonene og stoffskiftet ditt. 

Hun sjekket i alle fall stoffskiftet da jeg var der i sommer :) Og det var helt fint! 

Dersom det ikke gir seg snart, bestiller jeg legetime! 

Håper virkelig ikke jeg har leukemi eller noe :( Håper det er pga. undervekten, men synes det er merkelig at det plutselig kommer nå… Siden jeg har vært undervektig en stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt meg en tur til legen. Det trenger ikke være noe alvorlig, men det er jo bedre å finne ut hva problemet er og dermed en eventuell løsning på det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sjekket i alle fall stoffskiftet da jeg var der i sommer :) Og det var helt fint! 

Dersom det ikke gir seg snart, bestiller jeg legetime! 

Håper virkelig ikke jeg har leukemi eller noe :( Håper det er pga. undervekten, men synes det er merkelig at det plutselig kommer nå… Siden jeg har vært undervektig en stund. 

Du har nok ikke leukemi, da det er flere symptomer som må stemme. Jeg vil allikevel anbefale deg å ta en tur til legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...