Gå til innhold

dagpenger osv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om dere kan svare på dette, men prøver likevel.

Jeg er sykemeldt av forskjellige grunner og skal ikke tilbake. Jeg er i jevnlig kontakt med nav, ang omplassering osv.

Spørsmål nr 1: jeg kan i teorien være sykemeldt i 1 år, kan lege nekte å sykemelde meg, selvom jeg er i kontakt/får hjelp av nav, og selvom jeg blir syk av jobben min?

Spm 2: hva skjer hvis legen ikke vil sykemelde meg mer. Hva skjer da? Dagpenger?

Spm 3: hvor mye man får i dagpenger avhenger jo av hva man tjente i fjor. Jeg har regnet ut, med min månedslønn, at jeg vil få CIRKA 16.587 kr i dagpenger før skatt. Hvor mye skatt er normalt at de trekker fra et så lite beløp?

Jeg lurer fordi jeg og kjæresten vil flytte sammen. Vi har foreløpig satt det på vent til jeg får jobb, men begge har insett at jeg kanskje ikke får jobb med det første pga slik arb.markedet er per i dag, lurer på om jeg hadde klart å bo med han hvis ting skulle skjære seg og jeg står igjen med dagpenger.. uaktuelt å leve på han.

Anonymous poster hash: 35ea2...3c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før dere svarer at jeg er en jævla snylter, som jeg kun fikk svar om i kropp og helse, så blir jeg syk av jobben. Handler ikke om at jeg ikke gidder å jobbe :)

Skrevet

Før dere svarer at jeg er en jævla snylter, som jeg kun fikk svar om i kropp og helse, så blir jeg syk av jobben. Handler ikke om at jeg ikke gidder å jobbe :)

Skrevet

Vet ikke om dere kan svare på dette, men prøver likevel.

Jeg er sykemeldt av forskjellige grunner og skal ikke tilbake. Jeg er i jevnlig kontakt med nav, ang omplassering osv.

Spørsmål nr 1: jeg kan i teorien være sykemeldt i 1 år, kan lege nekte å sykemelde meg, selvom jeg er i kontakt/får hjelp av nav, og selvom jeg blir syk av jobben min?

Spm 2: hva skjer hvis legen ikke vil sykemelde meg mer. Hva skjer da? Dagpenger?

Spm 3: hvor mye man får i dagpenger avhenger jo av hva man tjente i fjor. Jeg har regnet ut, med min månedslønn, at jeg vil få CIRKA 16.587 kr i dagpenger før skatt. Hvor mye skatt er normalt at de trekker fra et så lite beløp?

Jeg lurer fordi jeg og kjæresten vil flytte sammen. Vi har foreløpig satt det på vent til jeg får jobb, men begge har insett at jeg kanskje ikke får jobb med det første pga slik arb.markedet er per i dag, lurer på om jeg hadde klart å bo med han hvis ting skulle skjære seg og jeg står igjen med dagpenger.. uaktuelt å leve på han.

1: Ja, det er legen som sykemelder deg, ikke NAV. Konflikt på arbeidsplassen er i utgangspunktet ikke sykemeldingsgrunn, så om legen mener du ikke er syk skal han ikke sykemelde deg. NAV kan også underkjenne sykemeldingen dersom de vet at det ikke er sykdom, men arbeidskonflikt som er årsaken.

2: Hvis du ikke lenger klare å jobbe hos arbeidsgiveren din må du si opp jobben. Da KAN du få dagpenger, men om du vil slippe karantene på 8 uker må du ha en erklæring fra lege at du blir syk av å jobbe der og derfor må si opp.

3: Hvor mye skatt du blir trukket er jo avhengig av fradragene dine, så det er ikke noe andre kan vite noe om. Men dersom du har liten inntekt vil du ofte gå mye ned i skatt. Mange betaler omtrent 25%, men det er ingen fasit.

Skrevet

Hvis du skal ha rett på dagpenger så må du nesten si opp jobben først. Selv om du har sagt opp jobben kan du fortsatt få sykepenger. Jeg gikk selv på sykepenger i ca 8mnd etter oppsigelse før jeg gikk over på AAP. Dette er pga sykdom da, så det vil ikke du få.

Jeg betalte ca 3000 i skatt da jeg hadde en inntekt på 16000 i mnd.

Hvorfor skulle du ikke kunne bo med noen med slik inntekt? Jeg er gift og har i dag mindre en 16000 i inntekt. Vi betaler likt på alle utgifter utenom bil. Jeg bruker den kun 1-2 ganger i mnd så den utgiften tar mannen det meste av siden han bruker den daglig.

Du lever jo ikke på kjæresten, du vil jo ha egen inntekt(sykepenger eller dagpenger)..?

Hvis du er så usikker å tig rundt dette ville eg fått et møte med saksbehandler på NAV for å få litt oversikt over hvordan ting fungerer.

Anonymous poster hash: e2c03...7b7
Skrevet

Hvis du skal ha rett på dagpenger så må du nesten si opp jobben først. Selv om du har sagt opp jobben kan du fortsatt få sykepenger. Jeg gikk selv på sykepenger i ca 8mnd etter oppsigelse før jeg gikk over på AAP. Dette er pga sykdom da, så det vil ikke du få.

Jeg betalte ca 3000 i skatt da jeg hadde en inntekt på 16000 i mnd.

Hvorfor skulle du ikke kunne bo med noen med slik inntekt? Jeg er gift og har i dag mindre en 16000 i inntekt. Vi betaler likt på alle utgifter utenom bil. Jeg bruker den kun 1-2 ganger i mnd så den utgiften tar mannen det meste av siden han bruker den daglig.

Du lever jo ikke på kjæresten, du vil jo ha egen inntekt(sykepenger eller dagpenger)..?

Hvis du er så usikker å tig rundt dette ville eg fått et møte med saksbehandler på NAV for å få litt oversikt over hvordan ting fungerer.

Anonymous poster hash: e2c03...7b7

Takket for svar! Åja så det går an å få sykepenger hvis man har sagt opp også? Det visste jeg ikk3. Jeg er syk, men vet ikke om diagnosen er "god nok" for det. Vet at jeg må si opp for å få dagpenger, og det skal jeg gjøre også, men foreløpig er jeg sykemeldt :) prøvde å ringe saksbehandler i går men hun tok ikke tlf så regnte litt på det selv. Dagpenher er 62,4 prosent av hva man tjente i fjor. Altså ville jeg fått 16000. Kanskje minus 3000 i skatt som du sier, så totalt ca 13000 utbetalt. Jeg klarer akkurat å leve på dette. Får dekket alle regninger og sitter igjen med noe til "lommepenger". Så ja det går :) nei jeg vil aldeles ikke leve på kjæresten. Det er uaktuelt og det har han gjort ganske klart også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...