Gå til innhold

Mat du husker best fra din oppvekst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken mat "definerte" din oppvekst? Hvilke retter eller matvarer husker du best når du tenker tilbake :) Skriv gjerne når du var barn/tenåring også.

Jeg vokste opp på 1990- og tidlig 2000-tall. Noe av det jeg husker best er ostesmørbrød til kvelds. Nydusjet i sofaen, og kneippbrødskiver med smeltet ost, ketchup og masse piffikrydder. Mmm!

Nudler spiste jeg også mye av i mange år. Utallige kvelder tilbragt i saccosekken med kyllingnudler og Popstars på tv-en, det var tider det!

Jeg må nok også ha konsumert hundrevis av liter med O'boy gjennom oppveksten. Tror ikke vi tenkte over at det var fullt av sukker, det var jo bare melk med smak liksom :P

Anonymous poster hash: 84358...efb
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vokste opp på rundt 1990-tallet.

Mat som minner meg om barndommen er;
- Spaghetti med maxboller.
- Lomper med sukker på
- Mr.lee nudler
- Hjemmelaget potetmos med wienerpølser.
- Lyse rundstykker med leverpostei fra den runde, gule boksen.
- Oboy

ååå savner det nesten litt. :fnise:

Anonymous poster hash: 20fcf...43c
  • Liker 1
Skrevet

Jeg vokste opp på 80-90 tallet, og noe av det jeg husker best er fiskeboller i hvit saus med poteter, gulrøtter og en hel haug med en eller annen krydderblanding som ikke eksistrer lengre. Husker det var krise når det var slutt på den :P Blodpølsene pappa absolutt insisterte på å servere husker jeg med skrekk og gru. 

Gjest Belle âme
Skrevet

Kabraré, morfaren min tvang det i meg, og eg kasta opp.

Varm melk med rosiner. Fekk det av mormor når eg var sjuk. Veldig godt.

Mr.Lee nudler. Alle ungdommane(søsken, søskenbarn, venner av søsken...) åt det, og eg fekk restane. Namnam.

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg ble født i 1990. Spiste sykt mye Corn Flakes, gjerne med banan og syltetøy, da jeg var barn. Hvis jeg var syk fikk jeg semulegrynsgrøt med rød saus.

Skrevet (endret)

Husker det ble spist mye nudler! Ikke kokt, men rett fra posen 😋 spiste det mye på rommet mitt med bestevenninna mi. Da vi skulle flytte så lå det masse nudler under senga mi, for vi feide det under senga om vi klina :fnise:

Også pleide jeg og broren min å lage oss ostesmørbrød. Noen ganger tok vi ost og salami i pitabrød, også varma det i ovnen..

Husker også veldig godt da mamma stekte rundstykker som ho hadde fylt med kjøttdeig + ost i. De husker jeg veldig godt. Det må jeg få lagd meg snart :fnise:

Også må jeg ikke glemme cola + fanta. Det var populært blant søskenbarna mine og meg. Blande cola og fanta. Det har jeg ikke smakt siden den gang 😝

Endret av Malin90
  • Liker 1
Skrevet

Mat jeg husker best fra min barndom er fra da foreldrene mine skilte seg, da var jeg rundt ti år. Altså helt i begynnelsen av nitti-tallet. Fikk Joika-kaker, fiskegrateng, vårruller med ris, og noenganger nudler o.l! Spiste de både tørre og varme/kokt. 

Dette fikk jeg hos faren min som fikk omsorgen for oss den gangen. I dag blir nok ikke dette sett på som veldig god og sunn mat (og kanskje ikke den gangen heller, hehe!)  men har så utrolig mange gode minner med maten hos pappa og hvor godt og avslappet det var å få være å spise mat uten å gråte eller være redd, - så har gode minner når det gjelder nitti-tallsmat) ; )

Spiser ikke noe av dette i hverdagen som voksen, men en sjelden gang lager jeg meg joika-kaker fordi det er så gode minner rundt denne boksematen...  :) 

Anonymous poster hash: d1970...7cf
  • Liker 2
Skrevet

Husker vi spiste veldig mye spagetti og kjøttdeig, og nudler.

Også pleide jeg å spise brødskive med kaviar på skolematen hver dag.

Anonymous poster hash: 76c33...7ee

Skrevet

Jeg var barn på 70-tallet, og tenåring på 80-tallet.

Måtte tenke litt - jeg har alltid vært matglad, så det kan være vanskelig å velge. 

- Lammefrikassé med gulrøtter og blomkål, min mors spesialitet, og den ultimate søndagsmiddagen hjemme.

- Hjemmelagde kjøttkaker med poteter og grønnsaker, typisk gulrøtter og erter, tror jeg.

- Kålstuing. Dette kunne jeg spise med skje, var helt vill etter det en stund. Må lage selv snart! :ler:

- Kald kokt makrell (med laurbærblad og hel pepper), kokte poteter, rømme og hodesalat. Eller kaldrøkt makrell med kun kokte poteter.

- Mormors havresuppe med rosiner.

- Suksessterte (kom til først på 80-tallet).

- Nybakt brød fra et skikkelig bakeri på det lokale samvirkelaget, av alle ting. Minner om varmt brød slik at det dogget i papirposen: Grovt brød med sirup, smør og brunost, eller grovt brød uten sirup (som het Sigdalsbrød) med smør og norvegia.

- Hjemmelaget ripssaft.

- Og siden det nå er september: Nykokt syltetøy av Victoriaplommer. :hjerte:

Anonymous poster hash: 4d53a...000
  • Liker 7
Skrevet

Født i 1990.

I barndommen min husker jeg særlig at vi spiste veldig mye "kjøtt i mørket", sodd og fiskeboller. Spiser jo dette fortsatt (særlig sodd), men er i hvert fall det jeg husker mest.

Ostesmørbrød (laget i ovnen) var kjempegod kveldsnacks, selvfølgelig med ketchup på. Ellers var fløyelsgrøt det aller beste jeg kunne mase meg til når jeg ville ha noe godt og søtt.

• Liker 3
Skrevet

Jeg husker også de nudlepakkene som vi aldri kokte, smørbrødene med paprikakrydder, og oboy! Var også veldig glad i puffet ris. Får også fortsatt 90-tallsvibber hver gang jeg spiser tress-is ;)

Husker vi spiste veldig mye spagetti og kjøttdeig, og nudler.

Også pleide jeg å spise brødskive med kaviar på skolematen hver dag. Anonymous poster hash: 76c33...7ee

Oioioi, du er virkelig dristig, må jeg si! På min skole var kaviar helt og holdent no-no på matpakka :P Hehe

Skal kanskje ikke si så mye selv da, jeg som hadde nugatti på lyse brødskiver, og en liten boks med oboy i sekken til skolemelka ;) Var ikke så opptatt av sunnhet kan du si..

• Liker 1
Skrevet

Vokste opp på nittitallet og det jeg husker best er:

Kjøttkaker i brun saus

Fiskeboller i hvit saus

Paella

Toro lasagne

Toro tomatsuppe - generelt mye toromat

Pitabrød med kjøttdeig og mais

Fiskesupper av forskjellig slag

Pizza Grandiosa

Spaghetti med kjøttsaus fra Toro :P

Anonymous poster hash: 159d0...856
Skrevet

Født i slutten av 1990-tallet. 

For meg er det mest historier som kommer med maten, ikke maten i seg selv.

- Knekkebrød med brunost - beat for beat på TV'en, Minner meg om tante og onkel.

- Pizza fra restaurant - Beat for beat på TV'en, tente lys og lukten av klor etter en hel dag i svømmehalen. 

- Rissgryngrøt med hjemmelaget saft - minner meg om besteforeldrene mine, de hadde det vær lørdag.

- Fløtegratinerte poteter med bearnaisesaus og middags pølser - minner meg om julaften som liten. Var ganske kresen og likte ikke ribbe eller vanlig potet. Så jeg spiste det jeg likte vært år. 

- ukokte nudler - jeg brukte å stikke av midt i skoledagen for å kjøpe en 5 pakk med nudler for 10 kr. Måtte kjøpe med for mange i klassen, for ingen turte å stikke av og løpe over til butikken uten lov (tok 10 min vær vei). 

- Strimlet svinekjøtt, fløtegratinerte poteter og hvitløksbaguetter - Minner meg om Fredag's kveldene hvor vi satt på stua og så på TV. 

F.eks dersom vi sitter å se på Tv en helg, også har mamma tent levende lys og attpåtil lager strimlet svinekjøtt f.eks så "trigger" det minnet fra mange år siden. 

Anonymous poster hash: 4bd47...08d
  • Liker 1
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Brødskiver

Grandiosa

Stekt fisk

Havregryn

Gikk mye av den maten der...

Anonymous poster hash: 72f40...92f

Skrevet

Født i 1989

Det var alltid havregryn med syltetøy, banan og melk eller skiver med hjemmelagd brød. Så grovt at det falt fra hverandre. Pålegg var leverpostei, prim eller Jarlsberg. Vi hadde lite kjøttpålegg fordi det var så dyrt. En sjelden gang fikk vi nugatti eller cornflakes.

Hverdagsmiddager var nesten alltid kokt/ pannestekt fisk, kokte gulrøtter og kokte poteter. Fiskboller i hvit saus med karri var også en gjenganger. Dersom vi var heldige fikk vi kanskje joikaboller eller annen "kjempegod" ferdigmat fra boks ;) En hverdagsfavoritt var spagetti A la capri på grovbrød. (pappa-middag Hehe).

På lørdager var det grøt på formiddagen og hjemmelagd "norsk" pizza, pasta, hamburger (ferdige), hjemmelagde pizzahorn med ost på toppen (favoritten!!), pølser i lompe eller lørdagskylling (fra aluminiumsform) på kveldstid. Vi fikk servert potetgull som tilbehør blandet det inn i middagen og nøt...

Etterhvert fikk vi litt bedre råd. Da drakk vi juice i mengder og fråtset på kornmokjeks med brunost.

Søndagsmiddager var kjøtt i brun saus, tyttebær, erter, kokte poteter og kokte gulrøtter. Alltid de der kokte gulrøttene!!

Anonymous poster hash: 67cd6...5e6

• Liker 2
Skrevet

Er fra midten av 80 tallet. Husker godt makaroni! Vi hadde ofte makaroni ved siden av kjøtt/fisk, poteter og grønnsaker. Det var liksom et middagstilbehør på lik linje med gulrøtter.

Ellers husker jeg mammas hjemmebakte brød også hadde jeg en halv skive med prim og en halv skive med leverpostei.

Lagde eggedosis når jeg skulle kose meg. I dag ser jeg ikke helt kosen med rått pisket egg.

• Liker 5
Skrevet

Jeg er født på begynnelsen av 80-tallet.

Til middag husker jeg at det var mye stekte kjøttpølser til hverdags. Gjerne med gulerøtter,makaroni,poteter,ketchup og noen ganger bønner i tomatsaus.

Ellers fiskegrateng,kjøttkaker og kjøttpølser i brun saus,tomatsuppe og pannekaker,spagetti og kjøttsaus.

I helgene spiste vi gjerne pizza og senere ble det taco og biff. Alltid grøt tidligere på dagen.

Til frokost var det ofte nugatti,coco pops med melk eller brødskive med ost. Melk med oboy. Ikke spesielt sunt,men tenkte ikke noe særlig på det egentlig da :)

Endel av det spiser jeg enda,men har droppet kjøttpølsene. Faktisk kan jeg ikke fordra det og er glad for at jeg slipper å spise det så ofte :)

Anonymous poster hash: 717ef...6c6

Skrevet

Født 1980

Det er stort sett lørdagsmaten jeg har sterke minner om. 

Lørdags formiddag var det altlid grøt, akkompagnert av enten hotdog eller grillkylling. Ikke en eneste grønnsak i sikte, nærmeste vi kom var vel sprøstekt løk og ketchup om det var hotdog. Kyllingen ble spist med hendene, uten noe tilbehør. 

Lørdags kveld var det enten varme ostesmørbrød eller pizza, med bogskinke. 

Ellers var det stort sett hel- og halvfabrikata alt i hop.. Mye toro-gryteretter, kjøttkaker fra frysedisken med brunsaus fra pose, fiskekaker, spagetti. 

Grønnsaker var nærmest ikke-eksisterende i min barndom :s

Anonymous poster hash: f8e25...750
  • Liker 2
Gjest SykkelJenny
Skrevet

Født på 60-tallet og mine beste matminner fra oppveksten:

• Mors hjemmelagde kjøttkaker
  • Mors gjærbakst
  • Mors hjemmelagde saft av rips
  • Mors kjempegode kaker
  • Mors hjemmelagde fiskekaker
  • Mors hjemmelagde fiskegrateng
  • Mors hjemmelagde plukkfisk
  • Kroneisen på 17. mai
  • Plastpølsene med leverpostei
  • Joikakake-middagene på hytta
  • Nyfisket makrell på grillen på hytta

Har masse gode matminner fra oppveksten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...