Gå til innhold

Er egentlig spinning effektiv trening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg pleier å løpe mye, men nå som det går mot mørkere tider så blir noen av løpeøktene byttet ut med spinningtimer på treningssenteret. Jeg er i god form og løper vanligvis 5-6 mil i uken så jeg trår skikkelig på spinninstimer og er gjennomsvett etterpå. Det er jo umulig å kontrollere hvor langt man har syklet og andre faktorer som påvirker kaloriforbruket (som styrke på tråkket etc), når man løper er det jo en tommelfingerregel at man forbrenner vekta si per km. Så jeg som veier 50kg forbrenner ca 500 kcal per mil. Men hvor mye kan jeg ca regne med å forbrenne på en spinningstime? Vet det er endel mindre enn løping, men hvor mye mindre er det snakk om? Er jo dau sliten og helt pumpa etter en spinningstime så jeg føler jo jeg forbrenner mye. Men det er jo så varmt i spinningssaler også så det er jo risiko for å overvurdere treningseffekten.

Anonymous poster hash: 16ff5...79a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp deg en pulsklokke da får du jo en viss oversikt over hvor mye du forbrenner. 

Jeg trener selv masse spinning og har fått bedre kondisjon osv, så at spinning er bra trening kan jeg absolutt si.. 

Litt usikker på hvor mye jeg forbrenner over en time da jeg ikke følger så mye med på det men en plass mellom 4-600 kcal kanskje? 

Skrevet

Jeg spinner alltid på puls, ellers føler jeg jeg bare trener på måfå. Så ja, første anbefaling er å skaffe seg en pulsklokke. :)

Jeg er i mitt livs form takket være spinning. Det er den treningsformen jeg synes er virkelig gøy å gjøre, så selv om jeg innimellom flørter med både jogging og styrketrening, så kommer jeg alltid tilbake til spinning når jeg blir lei. Kondisen min er bedre enn noen gang, og beina mine er sterke. Så ja, det er en effektiv treningsform.

Når det er sagt, så kommer det jo selvsagt an på hvor mye du legger i treningen selv. Du sier at du tar skikkelig i, men det kan godt hende du får deg en aha-opplevelse når du får deg pulsklokke. Det gjorde ihvertfall jeg. Følte jeg trente meg sååå sliten, men så hadde jeg bare puls på 88%, liksom.

På en skikkelig god spinningtime på 45 minutter så forbrenner jeg 4-500 kalorier. I realiteten litt mindre, siden jeg ikke har oppdatert vekten på en stund, og den står på 5 kg for mye for tiden.

Skrevet

Du må holde på mye lenger med sykling eller spinning for å få samme effekt som av f ek en times jogging.

På ergometersykler er det sol regel elektronisk display som viser hvor mange watt du yter. De fleste spinningsykler er helt mekaniske uten noen wattmåler, men jeg var en gang på et senter der de hadde det.

Med wattmåler får man en ganske hod pekepinn på hvor mye man forbrenner, men det vil alltid være en stor forskjell fra jogging. Når du jogger får du støtbelastning på beina, sykling gir jevn belastning.

Hvis du nå bare trener spinni h fram til våren vil du bli skikkelih støl etter første joggetur, fordi musklene dine ikke lenger er vant til støtbelastning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...