Gå til innhold

Hvorfor sliter deprimerte med personlig hygiene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men vet du hva som gjorde at du klarte å gå på jobb, når du ikke klarte å dusje? For å gå på jobb fremstår jo som en større oppgåve enn å dusje? Jeg klarer nemlig ikke å svare meg selv på dette spørsmålet. Hvorfor blir det så vanskelig å holde normal personlig hygiene ... 

Anonymous poster hash: ac70c...82e

Nå klarte jeg jo faktisk å dusje selv om det satt langt inne, men å dusje eller ei - det er et valg man har. For meg er å gå på jobb ikke snakk om et valg, det er noe jeg så lenge jeg overhodet kan gjøre det.

Det var ikke noe som kunne velges vekk under noen omstendighet. Dusjing,klesvask og hårvask er til en viss grad noe jeg kan velge. Det at jeg faktisk gjorde det var på mange måter også knyttet til jobben. Jeg kunne ikke la meg selv gå på jobb som en stinkbombe... Hadde jeg vært sykemeldt tror jeg kanskje det hadde blitt noe lenger mellom hver dusj, for å si det  på den måten. Da ville manglende hygiene bare gått utover meg selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Uhumskheter

Syns det er fint ts spør jeg. Da viser man en interesse av å lære, noe som er bedre enn de som synser og spekulerer, men virkelig ikke aner noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er fint ts spør jeg. Da viser man en interesse av å lære, noe som er bedre enn de som synser og spekulerer, men virkelig ikke aner noe som helst.

TS her. Jeg har nok skrivet HI ganske dårlig, for jeg har jo innsikt selv i hvordan det er å være deprimert. Men til tross for å ha vært deprimert i flere år, forstår jeg likevel ikke hvorfor det skal være så forbanna vanskelig å ivareta den personlige hygienen, så det har jeg en interesse av å lære ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle virker å ha jobb som en ting man må gjøre. Siste året på VGS var jeg omtrent ikke på skolen. De fleste lærerne tok ikke fravær. Han som gjorde det, realfag, strøk jeg uansett på eksamen siden jeg ikke leste og jeg tydeligvis nådde grensa for nivået jeg slapp å studere realfag for å stå.

Men det viser jo bare enda mer at jeg droppet skole fordi jeg visste at jeg ikke måtte.

Anonymous poster hash: e7a10...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det var ikke ment på den måten man ofte ser, f.eks "du er ikke ordentlig deprimert hvis du ikke...." eller "du kan umulig ha vært så langt nede hvis du fortsatt....."

Men det ER jo forskjellige grader, fra mildt til mer alvorlig. Jeg har sett på det sånn at om man fortsatt orker å gå på jobb, dusje, pusse tenner og vaske huset har man enda (heldigvis) ikke fått den verste graden av depresjon, men nå forstår jeg at det kan jo være at folk fortsetter å gjøre disse tingene av vane, uansett hvor deprimerte de er.

Da er vel ikke hygiene osv noen god indikator på hvor deprimert man er, men det synes jeg heller ikke selvmord er, da man ofte ikke trenger å være så langt nede for at det skal virke som en god løsning. Men det var ikke det TS spurte om, så beklager avsporingen.

Jeg orket ikke å jobbe eller vaske huset, men det var viktig å ta vare på det mest basale, som kroppslig hygiene. Men er enig i at hygiene alene ikke er noen indikator på hvor deprimert man er.

Anonymous poster hash: 41484...f3f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke et stikk til de som sliter med depresjon eller andre psykiske lidelser om at de har dårlig personlig hygiene, heller ingen generalisering, vet at det ikke gjelder alle.

Dårlig personlig hygiene er beskrivet som et av symptomene på psykisk lidelse, og jeg lurer på hvorfor blir det så vanskelig å opprettholde den personlige hygienen for noen som er deprimert. Jeg skjønner det selvsagt for en som er så dypt deprimert at h*n ikke gjør noe som helst, da er det naturlig at man heller ikke dusjer eller pusser tennene, eller de som er så psykotiske at de ikke vet om de er dyr eller menneske, da er det forståelig. Men jeg tenker på de som f.eks fremdeles klarer å gå på jobben, eller gjøre diverse andre ting som jeg ville rangert som vanskeligere enn det å pusse tennene.

Det å ta en dusj kan man få gjort på 15 minutter, med å finne frem klær og å kle på seg etter på, og å pusse tennene er kun snakk om 2x5min om dagen, og kanskje til og med bare én gang om dagen. Hvorfor blir dette så vanskelig?

De mangler overskudd til å komme seg opp og finne fram rent håndkle og klær og komme seg i dusjen rett og slett tror jeg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det at en går på skole og jobb med depresjon, betyr ikke nødvendigvis at vedkommende faktisk gidder, noen folk er bare rett og slett nødt til å komme seg ut av senga, uansett hvor jævlig de har det.

Gråt meg selv til søvn hver natt i hele fjor, men hver morgen måtte jeg komme meg opp klokka 6 på morran og ikke komme hjem før klokka 5, fordi jeg måtte på skolen, og jeg ikke bare kunne droppe ut. Når det er sagt så hadde jeg bra hygiene. Pussa tenna, dusja hver dag og kledde meg i rene klær, men jeg ga opp å se fin ut (hår og sminke) feks.

Folk som drar på jobb selv om de absolutt ikke vil, drar sikkert fordi de trenger pengene de tjener.

Det handler ikke bare om å orke ting, men det handler om tvang også. Man må gjøre ditten og datten mot sin vilje, fordi det er noe de MÅ gjøre.

Hvorfor blir msn ikke sykemeldt når man er så dårlig? Når man ikke har overskudd til å vaske seg så har man heller ikke overdkudd til å prestere på jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har en viss mengde energi hver dag. Om man har vært på jobben hele dagen er det skikkelig slitsomt og da er man tom. Da kan man åpenbart ikke gjøre mindre viktige ting som å dusje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har en viss mengde energi hver dag. Om man har vært på jobben hele dagen er det skikkelig slitsomt og da er man tom. Da kan man åpenbart ikke gjøre mindre viktige ting som å dusje.

Man kan jo ikke komme skitten og illeluktende på jobb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at disse svarene har tatt HI som et angrep, og det er det absolutt ikke. Jeg sier jo at dette ikke gjelder alle, og at jeg snakker ikke om når man er så dypt deprimert at man ikke klarer noe som helst, jeg snakker om når man klarer noe, hva er det som gjør at man klarer å gå på jobben i 7-8 timer, men den enkle oppgaven det er å pusse tennene i fem minutter den er uutholdelig. Hva er det som gjør at man klarer å vaske huset, men å vaske seg selv blir alt for mye? For noen er det jo omvendt, man ivaretar personlig hygiene, men husvasken går til helvete, eller man ivaretar personlig hygiene, men klarer ikke gå på jobb. Jeg fatter ikke hvordan dere leser dette til at jeg ikke har innsikt i depresjon eller psykiske lidelser. 

AB 1: Jeg skrev eksplisitt at dette ikke gjaldt der de var så syke at de såvidt fikk i seg mat. 

AB 2: Jeg skrev ikke at det var rart, men spurte hvorfor det er sånn. Jeg har vært dypt deprimert, og har en dårlig psykisk helse, gratulerer med å angripe meg!

AB 3: Åpenbart ikke. Jeg har slitt med depresjon i mange år, og har mye innsikt i det, likevel kan jeg stille spørsmål ved mekanismer innenfor det, uten at det betyr at jeg ikke kan noe om det. 

Alle tre: Hvorfor ikke svare på spørsmålet mitt i steden for å angripe meg fordi dere føler dere angrepet?

Jeg er selv deprimert, og har vært det i flere år, og i perioder har jeg hatt det så vondt at selvsagt har jeg ikke klart å vaske meg selv eller gå i dusjen, eller pusse tennene, eller ta på linsene, for jeg har jo ikke klart noe annet heller. Det er fullstendig forståelig. Men noen perioder, da jeg har klart mer, f.eks gå på jobb, så har jeg fremdeles ikke klart å gå i dusjen så ofte som jeg burde. Og det synes jeg er vanskelig å forstå. Til tross for at jeg kjenner min egen depresjon inn og ut, og jeg kjenner mange mennesker som sliter med det. Hvorfor blir det så vanskelig å gå inn i dusjen i de 10 minuttene, hvorfor er det vanskeligere å pusse tennene enn å stille opp på jobb?

Kanskje det er fordi jobb er noe du føler du "må" fordi andre mennesker avhenger av det, mens dusjing er det liksom ingen som sjekker at du gjør, dermed er det enklere å skippe det? Det er jo vår indre kontroll som gjør at vi dusjer og pusser tennene, og i en depresjon er det jo vanskelig å opprettholde vanlige gjøremål som egentlig er et ork, men som man bare gjør når man er frisk fordi man har overskudd. Litt rotete, men håper dere forstår poenget. Har selv vært i en dyp depresjon, jeg dusjet ikke på en ukes tid - og vel så det. Jeg husker den dagen jeg sa til psykologen min at "i går dusjet jeg". Jeg husker ikke hvorfor jeg ikke gjorde det, men når man ligger i sengen 24/7 så er dusjen langt ned på prioriteringslisten. 

Anonymous poster hash: fe601...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo ikke komme skitten og illeluktende på jobb..

Joda, kan jo ikke vise at man er deprimert så da må man på jobb! Det er i alle fall tankegangen. Virker jo helt latterlig nå i ettertid, men sånn var det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å komme seg på jobb krevet all energi. Det å pusse tennene, vaske klær, dusje, ordne hår og sminke, gå på butikken, lage mat, alt det krever også energi.

Når energinivået er på -10 og man sliter med å komme seg utav sengen, ja da krever det å komme seg på jobb alt man har.

Det at man da i det hele tatt kommer seg på jobb er et under. Det å dra på jobb og late som at alt er helt fint, det krever enda mer .

Du har da valget, dusj og puss tenner, eller dra på jobb. Du har ikke energi til å gjøre alt.

Dessuten så er man da så langt nede at ingenting gir mening. Det å se pen ut bryr man seg fint lite om, om man stinker bryr man seg fint lite om, om man blir påkjørt det bryr man seg fint lite om.

Når du ikke klarer noen ting, da er du så langt nede at litt svette er ikke noe man tenker på i det hele tatt. Bare det å puste krever alt man har.

Igjen. Bør man ikke få sykemelding av legen?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Igjen. Bør man ikke få sykemelding av legen?...

For noen kan det være (livs)viktig å opprettholde noen rutiner. Jobben man utfører er kanskje ikke av ypperste kvalitet, men man kom seg i alle fall ut og så mennesker og kanskje man noen øyeblikk glemte litt hvor tungt alt var. 

Anonymous poster hash: d4c5d...f2a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg har nok skrivet HI ganske dårlig, for jeg har jo innsikt selv i hvordan det er å være deprimert. Men til tross for å ha vært deprimert i flere år, forstår jeg likevel ikke hvorfor det skal være så forbanna vanskelig å ivareta den personlige hygienen, så det har jeg en interesse av å lære ja.

Jeg har vært moderat deprimert i perioder, og følt at livet ikke har noe poeng.

Men for min del gjør det av en eller annen grunn at jeg tar ekstra vare på utseendet, føler liksom jeg må kompensere for min egen del.

Men, jeg har ei venninne som får dårlig hygiene på det verste, og for henne handler det nok om total likegyldighet og at hun forsvinner inn i en boble hvor omverdenen ikke har samme "betydning" som før. Hun klarer det rett og slett ikke fysisk, på en måte.

Mange lurer jo også på hvorfor det er så "forbanna vanskelig" å ta seg sammen fra psykiske og fysiske lidelser generelt, men de som er rammet vet jo at valget ikke alltid er så enkelt.

Anonymous poster hash: 17635...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er poenget med å dusje når livet suger og er meningsløst?

Jeg synes det er mye mer merkelig at du synes dette er rart, enn at deprimerte sliter med det. Men kanskje det betyr at du aldri har vært i nærheten av å være deprimert og har en sunn psykisk helse? Gratulerer!

Jeg synes det er unødvendig å være så krass mot TS når hun bare er nysgjerrig til problemstillingen. Svaret er ikke gitt, så i stedet for å være så ufin kan man heller gi innsikt til TS på en ordentlig og saklig måte. TS skal da ikke lide for at hun ikke har så mye erfaring med depresjon. 

Anonymous poster hash: ac807...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har åpenbart ikke så mye innsikt i hva depresjon er. 

Anonymous poster hash: d4c5d...f2a

Det er jo derfor TS har laget denne tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg angrep deg ikke. Jeg svarte på det ene spørsmålet ut i fra den informasjonen jeg hadde. Du skrev ingenting om at du selv var eller hadde vært psykisk syk. Hva med å skrive et skikkelig hovedinnlegg i stedet for å angripe de som svarer deg for så å komme med mye mer utfyllende informasjon i et senere innlegg?

At TS selv har er/har vært deprimert har da ingenting med spørsmålene som stilles i hovedinnlegget. TS har da ikke angrepet noen, men at hun forsvarer seg når hun blir det er jo en selvfølge. Man bør for all del trå varsomt når man lager tråder på KG. Hvem vet hva slags svar man kan vente seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det var ikke ment på den måten man ofte ser, f.eks "du er ikke ordentlig deprimert hvis du ikke...." eller "du kan umulig ha vært så langt nede hvis du fortsatt....."

Men det ER jo forskjellige grader, fra mildt til mer alvorlig. Jeg har sett på det sånn at om man fortsatt orker å gå på jobb, dusje, pusse tenner og vaske huset har man enda (heldigvis) ikke fått den verste graden av depresjon, men nå forstår jeg at det kan jo være at folk fortsetter å gjøre disse tingene av vane, uansett hvor deprimerte de er.

Da er vel ikke hygiene osv noen god indikator på hvor deprimert man er, men det synes jeg heller ikke selvmord er, da man ofte ikke trenger å være så langt nede for at det skal virke som en god løsning. Men det var ikke det TS spurte om, så beklager avsporingen.

Du skriver i siste avsnitt at man IKKE trenger å være langt nede for at selvmord skal virke som en god løsning. Man må være rimelig langt nede for å vurdere selvmord som en god løsning. Derimot trenger man ikke være deprimert en gang selv om man har dårlig hygiene. Depresjonen trenger heller ikke være alvorlig om hygienen er på minimum, men den KAN være det. Men selvmordsønske skal man alltid ta alvorlig, vil si det er verre enn dårlig hygiene.

Anonymous poster hash: 41484...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...