AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #1 Skrevet 22. september 2015 Fødte uke 37 sist, og synes det egentlig var litt tidlig. Babyen hadde god størrelse, over 3 kg, og var i god form.. men ser for meg at et par uker til i magen hadde gjort godt likevel. Nå er jeg gravid med nr 2 i uke 36, og sitter og håper på å ihvertfall gå til uke 39.. det hadde vært flott. Hva er sjangsen for det? Er det noen større sjangse for å føde i uke 37 igjen? Eller kan jeg likesågodt gå til termin denne gangen? Er foressten et mindre barn i magen denne gangen, på ca 2,5-2.7 kg (vært på Ul kontroller hyppig pga risikosvangerskap.) Anonymous poster hash: 39d99...0d9
AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #2 Skrevet 22. september 2015 Ingen økt sjans for å føde tidlig. Kan like godt være du går på overtid Anonymous poster hash: bad40...98a
AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #3 Skrevet 22. september 2015 Jeg har tre barn. Første kom omtrent på termin, andre kom tolv dager over termin, tredje kom fjorten dager før termin. Anonymous poster hash: 44f8f...5a0
_linni_ Skrevet 22. september 2015 #4 Skrevet 22. september 2015 Uke 37 er da helt innafor og ikke tidlig? 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #5 Skrevet 22. september 2015 Hvorfor skulle det "gjort godt"? Er du misfornøyd med barnet? Var barnet sykt? Er du lei deg fordi du ikke fikk de tre siste ukene med maserier, smerte, utålmodighet og hormoner?Anonymous poster hash: 29af2...468
AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #6 Skrevet 22. september 2015 Jeg skjønner at du helst vil gå litt lengre. Jeg har to barn hvor det første ble født i uke 37 og det andre ved termin. Han som ble født ved termin var mye roligere, hadde ikke kolikk, sov godt og var generelt veldig robust. Mulig det var en tilfeldighet, men jeg tror det er positivt å få gå tiden ut. Anonymous poster hash: b5300...0b7
Susa Skrevet 22. september 2015 #7 Skrevet 22. september 2015 Min første er født 36+5, etter spontan vannavgang. Andre fødsel måtte settes igang 38+5, etter mislykkede strippeforsøk og modningsakupunktur (Babyen vokste ikke).
AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #8 Skrevet 22. september 2015 Jeg skjønner at du helst vil gå litt lengre. Jeg har to barn hvor det første ble født i uke 37 og det andre ved termin.Han som ble født ved termin var mye roligere, hadde ikke kolikk, sov godt og var generelt veldig robust.Mulig det var en tilfeldighet, men jeg tror det er positivt å få gå tiden ut. Anonymous poster hash: b5300...0b7 Ja, det er 100% tilfeldig. Min ble født dagen etter termin og skrek de to første årene....Anonymous poster hash: 29af2...468 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #9 Skrevet 22. september 2015 Her ble første født 37+0 og andre 39+6. Begge var rolige, men første hadde vansker med å ta brystet fordi hun ikke var sterk nok til å suge ordentlig (sa de på sykehuset da vi strevde). Andremann hadde ingen problemer med å ta brystet med en gang. Ellers ingen store forskjeller på de toAnonymous poster hash: 223ee...5c1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #10 Skrevet 23. september 2015 Hvorfor skulle det "gjort godt"? Er du misfornøyd med barnet? Var barnet sykt? Er du lei deg fordi du ikke fikk de tre siste ukene med maserier, smerte, utålmodighet og hormoner?Anonymous poster hash: 29af2...468 Nei barnet var ikke sykt, og jeg var ikke misfornøyd selvsagt! Statistisk sett får barn født i uke 39 og oppover en lettere start på livet, de er mer modne-tar brystet lettere, mer våkne og ofte roligere-men også mer robuste. Fødsel i uke 37 og 38 er forbundet med økt risiko, om en lbitteliten, for flere plager for babyen.. I vårt tilfelle var babyen litt umoden Mtp å ta brystet, var slapp pga gulsot. Ammingen kom aldri helt på plass fordi babyen ikke fikk til å suge før noen uker senere..Anonymous poster hash: 39d99...0d9
AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #11 Skrevet 23. september 2015 Her kommer nr 1 spontant i uke 36, nr 2 kom tre dager før termin. Anonymous poster hash: e2ce9...804
Silfen Skrevet 23. september 2015 #12 Skrevet 23. september 2015 Nei barnet var ikke sykt, og jeg var ikke misfornøyd selvsagt! Statistisk sett får barn født i uke 39 og oppover en lettere start på livet, de er mer modne-tar brystet lettere, mer våkne og ofte roligere-men også mer robuste. Fødsel i uke 37 og 38 er forbundet med økt risiko, om en lbitteliten, for flere plager for babyen.. I vårt tilfelle var babyen litt umoden Mtp å ta brystet, var slapp pga gulsot. Ammingen kom aldri helt på plass fordi babyen ikke fikk til å suge før noen uker senere..Anonymous poster hash: 39d99...0d9 Og det er ganske stor forskjell i utvikling i hjernen på de siste ukene, noe som har ført til at planlagte snitt er stort sett gått fra uke 38 til 39 dersom mulig. 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #13 Skrevet 23. september 2015 Og det er ganske stor forskjell i utvikling i hjernen på de siste ukene, noe som har ført til at planlagte snitt er stort sett gått fra uke 38 til 39 dersom mulig. Stemmer det. Har lest litt om dette via utenlandske medier, ettersom det har vært en noe populær tendens å indusere fødsel i uke 37/38 i USA, også å få utført keisersnitt. Så det har vært i den forbindelse jeg har lest om født i uke 37/38 kontra 39/40. Synes uansett at noen ekstra uker med plager er verdt det hvis barnet mitt får fordeler av det, selv om jeg er nærmest funksjonshemmet av smerter nå i uke 36 Anonymous poster hash: 39d99...0d9 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #14 Skrevet 23. september 2015 Takk for svar til alle dere som delte deres erfaringer med fødetidspunkt! -tsAnonymous poster hash: 39d99...0d9
AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #15 Skrevet 23. september 2015 Ingen grunn til ar det ikke skal skje, men feks ved at vannet går så går jo det når det går. Jeg har født ved 41 og 37, og for barnets skyld hadde jeg håpet på senere fødsel ved en anne anledning. Jeg lurer på om du hadde tenkt det samme om du gikk til 41 uker 37 uker sammenlignet med 41 uker er virkelig bare en stor forskjell. Ang vitenskapen så kan du google fetal brain development from 37 week. Mye skjer fra 37-38 uke, etter det mindre. Anonymous poster hash: 142fa...e64
AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #16 Skrevet 23. september 2015 Mener å ha lest at det er noe større sannsynlighet å føde tidlig om man har gjort det tidligere, men det er jo ingen fasit. Vet om flere som har født ukesvis før termin, for deretter å gå overtid med noen av de andre barna. Skjønner uansett godt at du helst vil ha barnet i magen til nærmere termin - min bror og meg selv måtte ligge i kuvøse i et par uker, og ble da født i uke 36. Klarte ikke ta brystet i starten akkurat. Kan hende legene kan fortelle deg hva som evt. kan gjøres for at du skal gå til nærmere termin? Unngå situasjoner der du merker at du får mye kynnere kanskje? Anonymous poster hash: 7d240...bc8
AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #17 Skrevet 23. september 2015 Mener å ha lest at det er noe større sannsynlighet å føde tidlig om man har gjort det tidligere, men det er jo ingen fasit. Vet om flere som har født ukesvis før termin, for deretter å gå overtid med noen av de andre barna. Skjønner uansett godt at du helst vil ha barnet i magen til nærmere termin - min bror og meg selv måtte ligge i kuvøse i et par uker, og ble da født i uke 36. Klarte ikke ta brystet i starten akkurat. Kan hende legene kan fortelle deg hva som evt. kan gjøres for at du skal gå til nærmere termin? Unngå situasjoner der du merker at du får mye kynnere kanskje?Anonymous poster hash: 7d240...bc8 Min egen mor måtte også ligge i kuvøse da hun ble født i uke 35-36, på den tiden fikk min mormor beskjed om at hun mest sannsynlig ikke ville klare seg-så vi har virkelig kommet et langt stykke i medisinsk forstand! Er vel ikke så mye man kan gjøre for å hindre fødsel om man er moden, utenom å ta det med ro, få nok søvn, ikke ha sex, ikke løfte tungt etc.Anonymous poster hash: 39d99...0d9
AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #18 Skrevet 23. september 2015 Ingen grunn til ar det ikke skal skje, men feks ved at vannet går så går jo det når det går. Jeg har født ved 41 og 37, og for barnets skyld hadde jeg håpet på senere fødsel ved en anne anledning. Jeg lurer på om du hadde tenkt det samme om du gikk til 41 uker 37 uker sammenlignet med 41 uker er virkelig bare en stor forskjell. Ang vitenskapen så kan du google fetal brain development from 37 week. Mye skjer fra 37-38 uke, etter det mindre. Anonymous poster hash: 142fa...e64 Ja kan tenke meg at de siste ukene ikke akkurat er en lek, he he. Men det var dette med barnets beste, det veier absolutt tyngst! Interessant lesning det med utviklingen av hjernen. Er jo ikke så fryktelig mye man får gjort om man først går i fødsel i uke 37, såklart..men unngår ihvertfall diverse modnings-kjerringråd! Anonymous poster hash: 39d99...0d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå