Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ganske uregelmessige menstruasjoner - og er nå på dag 60 uten menstruasjon. Har tatt eggløsningstester og fikk nesten positiv test i august, og noe jeg tror var en positiv test sist tirsdag. Fra onsdag til søndag hadde jeg ømme bryster, men det har gitt seg litt nå. 
Er det noen flere som har uregelmessige sykluser som har blitt gravide? Jeg har aldri hatt regelmessige sykluser, hverken før eller etter p-pillebruk. Nå er det 2,5 år siden jeg sluttet på p-piller. 

Har ikke prøvd så lenge å bli gravid, men urolig for at jeg ikke kan det.. 
Noen som har samme problemet? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du vært til legen? 

Jeg kjenner meg igjen i det du beskriver, og for min del skyldes det PCOS. Hvis du googler og leser litt om PCO(S) så kan du jo sjekke om du har noen symptomer på det. 

Godt mulig du har PCO, altså mange eggposer på eggstokkene, uten å ha noen andre symptomer enn akkurat det. Men det i seg selv kan gi hormonforstyrrelser og problemer med å få eggløsning. Hvis du har brukt eggløsningstester og sett at LH-verdiene dine har svingt (LH er jo det hormonet el-testene måler) uten å ha fått mensen etterpå, så har du mest sannsynlig ikke hatt eggløsning. Kroppen prøver å få til en eggløsning uten å lykkes. 

Mitt tips er å gå til legen, be om å få tatt ultralyd av eggstokker osv, da kan man se om du evt har PCO. Manglende/ uregelmessig mens er i alle fall et av de vanligste symptomene på PCO. 

(S'en i PCOS står for syndrom - Polycystisk ovariesyndrom. Man har ikke "syndromet" med mindre man har flere andre symptomer enn de på innsiden. Ytre symptomer kan f.eks være kviser, økt behåring, lett for å legge på seg særlig rundt navleområdet etc)

Lykke til! :)

Anonymous poster hash: 6c6f2...be2
Skrevet

Og forresten, har du tatt en graviditetstest? Er det en mulighet for at du faktisk kan være gravid? Et tips er å kjøpe både eggløsningstester og graviditetstester på f.eks billigtester.no / tostreker.no eller lignende, så blir det ikke så dyrt med litt testing :) 

Og det var ikke meningen å skremme deg med innlegget over altså - PCO betyr ikke i det hele tatt at man er infertil. Kroppen kan bare ha litt vanskelig for å sette igang de riktige prosessene til riktig tid, og kan trenge et lite dytt i riktig retning ;) 

Hilsen samme AB som over her :)

Anonymous poster hash: 6c6f2...be2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...