Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jippi - har kjøpt ny sofasalong. Klarte ikke å spare til den, siden jeg brukte alle pengene mine på leiligheten for et halvt år siden, og det jeg har hatt ekstra har gått med til å kjøpe huslige ting jeg trenger.

I en normalmåned går jeg ca 10 000 i pluss (før jeg kjøpte leilighet, rekner med å være tilbake på det nivået når jeg har kommet rundt med alt jeg burde kjøpe).

Men akkurat nå har jeg et "problem" med at jeg går i minus hver måned, vet at jeg kommer til å ha nedbetalt sofaen iløpet av året, og at da er økonomien min god igjen. Det er denne mellomperioden jeg sliter slik med. Tenker på det stort sett hele tiden, og jeg vet jo at det er forbigående. Men jeg LIKER å ha penger til overs.

Flere som har det på same måten? Det irriterer meg så sykt mye at dette i det hele skal være noe å irritere seg over.

Anonymous poster hash: e40e7...b4e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

1st world problem

• Liker 4
Skrevet

Idioti å handle før man har pengene. Man finner gratis møbler på finn.no

Anonymous poster hash: 22d9d...4da

• Liker 5
Skrevet

Hvor mye kostet sofaen? :)

Og hvilen endringer foreligger om et år siden økonomien da blir bedre?  )

Anonymous poster hash: a74e7...719
Skrevet

Idioti å handle før man har pengene. Man finner gratis møbler på finn.no

Anonymous poster hash: 22d9d...4da

Skjønner - hadde aldri kjøpt nytt om jeg ikke visste at økonomien er i iorden igjen om et par måneder. Har vanligvis alltid stående penger eller sparer opp til å kjøpe noe - men nå er det litt unntakstilstand siden jeg har flyttet...

Hvor mye kostet sofaen? :)

Og hvilen endringer foreligger om et år siden økonomien da blir bedre?  )

Anonymous poster hash: a74e7...719

Den kostet ikke mer enn 12 000, men siden jeg har flyttet i ny leilighet har jeg måttet skaffe en del ting til leiligheten. Det hadde jo vært en small sak å lagt av penger til den, om jeg da ikke hadde vært skrapet hver måned fordi det har vært litt ekstra nå. Nå er jeg ferdig med de største investeringene, og vil gå i pluss de neste månedene igjen, og dette betaler jeg ned på sofaen. Så til jul omtrent har jeg penger til å sette på sparing og bufferkonto igjen. Akkurat det er jeg ikke bekymret for. Problemet er vel heller at synes disse månedene mens jeg venter på at jeg skal komme ovenpå igjen er så kipe. Vet ikke hvordan jeg skal klare å snu tankegangen min slik at jeg har det "bra" de neste to månedene.

Skrevet

Sett opp et enkelt regnskap så du ser svart på hvit at det går bra? :) Det er helt greit å kjøpe ting på kreditt om man er helt sikker på at man veldig snart har penger. Regner også med at rentekostnadene er inkludert i de 12000 sofaen kostet? :) Det er jo en kostnad du er klar over. 

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Sett opp et enkelt regnskap så du ser svart på hvit at det går bra? :) Det er helt greit å kjøpe ting på kreditt om man er helt sikker på at man veldig snart har penger. Regner også med at rentekostnadene er inkludert i de 12000 sofaen kostet? :) Det er jo en kostnad du er klar over.

Å kjøpe ting på kreditt er k6n greit hvis man kan betale det før rentene begynner å løpe. Bortsett fra det er det kun greit når det gjelder livsviktige ting. En sofa til 12 tusen går ikke i kategorien livsviktig.

TS har vært en idiot, rett og slett. Man bruket ikke penger man ikke har til unødvendig tull.

Anonymous poster hash: 1d592...c77

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Du kunne ikke vente i to måneder med å kjøpe sofa? Hvordan forklarer du det?

Ja, jeg også vet at det er dyrt å etablere seg og flytte. Men det er faktisk virkelig ikke noe problem å spare til en sofa og spare til buffer samtidig med 10.000 i pluss hver måned. Sett av kr 6.000/mnd til sofa og 4.000 til buffer så har du 12.000 til sofa og 8.000 på buffer to måneder senere,

Det er ikke verdens ende å kjøpe en sofa på avbetaling, men du blir jo helt tydelig stresset av det og da bør du lære til neste gang.

Skrevet

Å kjøpe ting på kreditt er k6n greit hvis man kan betale det før rentene begynner å løpe. Bortsett fra det er det kun greit når det gjelder livsviktige ting. En sofa til 12 tusen går ikke i kategorien livsviktig.

TS har vært en idiot, rett og slett. Man bruket ikke penger man ikke har til unødvendig tull.

Hvis hun tenkte at den sofaen var verdt prisen inkludert renter er det vel helt greit. De som er idioter er de som kjøper sofa til 12000 og tror den koster 12000 selv om de betaler for den gjennom 2 år. For ts var det vel verdt noen ekstra kroner å få sofa et par måneder før. 

Skrevet

Hvis hun tenkte at den sofaen var verdt prisen inkludert renter er det vel helt greit. De som er idioter er de som kjøper sofa til 12000 og tror den koster 12000 selv om de betaler for den gjennom 2 år. For ts var det vel verdt noen ekstra kroner å få sofa et par måneder før.

Ja, det koster meg under en hundrelapp å få den nå kontra på nyåret. Anser det som absolutt verdt det. Det tar litt tid å få den levert også. Føler meg ikke som en idiot - men ser fram til den dagen jeg har penger på konto igjen. Blir helt rar av å vite at jeg kommer til å gå i null både oktober og desember før det ordner seg i desember. Det er den følelsen jeg ikke liker, selv om den er forbigående... og lurte på om det er flere enn meg som føler på det samme i slike situasjoner.

Skrevet (endret)

Hvis du ikke har en bufferkonto (med penger på), så skjønner jeg at du skjelver i buksa.

Jeg pleier ikke å sette meg selv i slike situasjoner hvis det ikke er nødvendig. Har i tillegg alltid en buffer.

Endret av lisamari
Skrevet

Ja, det koster meg under en hundrelapp å få den nå kontra på nyåret. Anser det som absolutt verdt det. Det tar litt tid å få den levert også. Føler meg ikke som en idiot - men ser fram til den dagen jeg har penger på konto igjen. Blir helt rar av å vite at jeg kommer til å gå i null både oktober og desember før det ordner seg i desember. Det er den følelsen jeg ikke liker, selv om den er forbigående... og lurte på om det er flere enn meg som føler på det samme i slike situasjoner.

Jeg hadde følt det på samme måte. Du får trøste deg med at det er bra du føler deg usikker av det, for det ville ikke alle gjort! 

Skrevet

Skjønner - hadde aldri kjøpt nytt om jeg ikke visste at økonomien er i iorden igjen om et par måneder. Har vanligvis alltid stående penger eller sparer opp til å kjøpe noe - men nå er det litt unntakstilstand siden jeg har flyttet...

Den kostet ikke mer enn 12 000, men siden jeg har flyttet i ny leilighet har jeg måttet skaffe en del ting til leiligheten. Det hadde jo vært en small sak å lagt av penger til den, om jeg da ikke hadde vært skrapet hver måned fordi det har vært litt ekstra nå. Nå er jeg ferdig med de største investeringene, og vil gå i pluss de neste månedene igjen, og dette betaler jeg ned på sofaen. Så til jul omtrent har jeg penger til å sette på sparing og bufferkonto igjen. Akkurat det er jeg ikke bekymret for. Problemet er vel heller at synes disse månedene mens jeg venter på at jeg skal komme ovenpå igjen er så kipe. Vet ikke hvordan jeg skal klare å snu tankegangen min slik at jeg har det "bra" de neste to månedene.

Det er galskap å kjøpe en salong til 12000 kr på avbetaling når du går i minus hver mnd. 

Selv sitter jeg veldig godt i en sofa til 500 kr fra finn.no

Anonymous poster hash: 55219...d98

Skrevet

Det er galskap å kjøpe en salong til 12000 kr på avbetaling når du går i minus hver mnd. 

Selv sitter jeg veldig godt i en sofa til 500 kr fra finn.no

Anonymous poster hash: 55219...d98

Jeg går i minus i to-tre måneder pga sofakjøp. Deretter går jeg omlag 10 000 i pluss i måneden som går til buffer og sparing, litt avhengig av hva annet jeg trenger til leiligheten.  Men nå er alle de store innkjøpene gjort.

Hvis å gå i minus hver måned hadde vært normalen - så hadde jeg selvfølgelig ikke gjort det.

Skrevet

Kunne du tenkt deg å bruke ALT du eier og har på en sofa?

Du brukte faktisk mer enn det.

Skrevet

Kunne du tenkt deg å bruke ALT du eier og har på en sofa?

Du brukte faktisk mer enn det.

What?

Skrevet

Jeg går i minus i to-tre måneder pga sofakjøp. Deretter går jeg omlag 10 000 i pluss i måneden som går til buffer og sparing, litt avhengig av hva annet jeg trenger til leiligheten. Men nå er alle de store innkjøpene gjort.

Hvis å gå i minus hver måned hadde vært normalen - så hadde jeg selvfølgelig ikke gjort det.

Hvordan kan du gå i minus i 2-3 mnd pga en sofa til 12000 om du går 10000 i pluss hver mnd?

Skrevet

Hvordan kan du gå i minus i 2-3 mnd pga en sofa til 12000 om du går 10000 i pluss hver mnd?

Rett og slett fordi det har vært så mye ekstra utgifter i forbindelse med flytting.

Skrevet

Ikke bruk penger du ikke har.

Hvorfor er det så mange som ikke forstår dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...