Gå til innhold

Valp!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har vi endelig fått valpen i hus, å hatt henne i over 1 uke😊 å så herlig det er! Siden vi er førstegangs eiere har jeg noen spørsmål til dere andre hundeeiere😊

Vi har lagt merke til de siste 5 dagene at hun kan få helt raptus etter tur, virker som om hun har klikka! Vi har prøvd å korte ned turen ut til bare "ut å tisse,lukte litt også inn igjen", men likevell får hun dette, å særlig på kvelden i ca 8-9 tiden! Er det normalt? Er det at hun er sliten?

Vi er ute ofte, og noen ganger går vi et stykke ettersom hvor gira hun ser ut til å være, å tar det i hennes tempe. Mye stopp og utforskning av alt som er utenfor, men ser ikke ut til at det er noe sammenheng mellom utetiden (i mine øyne), derfor jeg spør dere😊

Og i tillegg hvordan takle dette med bitingen? Hun biter på oss hele tiden, å vi har et hav av leker i ulik konsistens slik at hun alltid har noe å tygge på, men velger alltid fingre å klær hvis vi er i nært henne

Anonymous poster hash: 81e72...4f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat det med bitingen kan jeg ikke hjelpe så mye med, for det driver vi også å jobber med med vår valp.

Men valper har en tendens til å bli gale på kvelden. Akkurat nå driver min å løper rundt i en fart jeg bare kan forklare som løpe-opp-veggen-og-over-taket-fart, med et vilt blikk i ansiktet. Hans gale stund starter i 8-tiden og varer helt til 10-11-tiden/når vi går til sengs og han legger seg for kvelden i buret sitt. Google "puppy crazies" så finner du en del informasjon om det. (Men husk også at de kan bli hyperaktive av å være overtrøtte også, det har vi iallefall lest. :) )

Skrevet

Med min hund "skrek" jeg auu, og trakk hånden bort. Det tok ikke lang tid før hun hadde lært bitehemning. 

Anonymous poster hash: 701a1...2c0
Skrevet

Bitinga er slitsomt men det går over av seg selv! Det er ikke vits å bli sint og lage masse styr, for som sagt...det går over av seg selv når melketennene faller ut og de ordntlige tennene kommer :)

Men et tips hvis hunden biter i hendene dine er å stivne og pipe høyt. Da forstår valpen at det gjør vondt

Et annet tips er å bytte ut fyfy ting med lovlige ting som en leke eller et velsmakende bein

Lykke til! Nyt tiden, det gpr sååå fort så er de store

• Liker 1
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

......

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Takk for svar! Har prøvd AU nå kveld, å det funket så det skal vi fortsette med:)

Kan sikkert bli mye inntrykk med alle menneskene og hundene som vil hilse, bor i et borettslag med maaaange hundeelskere og hundeeiere!

Vi går som regel bare 5 m utenfor døra, siden det har blitt en fast tissested for henne! Setter deg rett ned når vi kommer dit, så det har gått veldig bra til nå :) har Max gått 15 min på tur å det var med stopp, snusing, litt lek osv, men ellers holder vi oss til det område utenfor døren er det greit?

• Liker 1
Skrevet

Valperaptus er helt normalt, og ganske morsomt å se på! :P

Vår hund er over to år, og det hender fortsatt at han har raptus, men da varer det ikke så lenge, og det kommer når vi vet han er sliten og har gjort litt for mye.

Bitestopping kan også komme ved fullstendig ignorering, altså stå helt stille og ikke gi noe oppmerksomhet når det er vondt. Ingen reaksjon. Det er vanskelig, for det ER jo vondt. Jeg prøvde også med stor sukess å stille meg med ansiktet inntil veggen eller døra når han begynte, for da fikk han ikke noe kontakt, og kunne ikke se ansiktet mitt, og da var det ikke så moro. Men jiiz så mye blåmerker jeg fikk etter den sommeren! :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Vi går som regel bare 5 m utenfor døra, siden det har blitt en fast tissested for henne! Setter deg rett ned når vi kommer dit, så det har gått veldig bra til nå :) har Max gått 15 min på tur å det var med stopp, snusing, litt lek osv, men ellers holder vi oss til det område utenfor døren er det greit?

Små valper trenger ikke mye mosjon, så de trenger som regel ikke noe særlig lange turer. Men det anbefales at man miljøtrener og sosialiserer dem mens de er små. Ta de med på de tingene de skal bli vant med (bil, anleggstrafikk, buss, park, lekende barn osv). La valpen også hilse på voksne hunder, men da ikke i bånd samt kun hunder du vet vil gi din en positiv opplevelse. Optimalt bør valpen treffe på mange ulike hunder, både av størrelse og rase.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...