Gjest indiangranny Skrevet 9. juli 2002 #1 Skrevet 9. juli 2002 Hei :-) Jeg har giftet meg to ganger,men aldri i kirka og i hvit brudekjole.Jeg synes at hvit brudekjole betyr renhet at bruden skal være urørt på bryllupsnatta.Jeg synes det er stygt at folk gifter seg i hvit brudekjole med unga på slep.Da kunne de hatt en annen farge synes jo jeg,men jeg er vel gammeldags i tankegangen synes dere. :-? Håper på utspill fra dere hilsen indaian lady :wink:
Armonia Skrevet 9. juli 2002 #2 Skrevet 9. juli 2002 Hei! Det er vel egentlig en missforståelse at hvit brudekjole betyr at bruden er jomfru... De brukte hvitt fordi det var tegn på rikdom-en farge som ikke ble brukt til hverdags av praktiske grunner...
Anki1971 Skrevet 9. juli 2002 #3 Skrevet 9. juli 2002 Tja... Jeg syns nå absolutt ikke det gjør noe om man bruker hvit brudekjole selv om man har barn jeg da. Skjønner ikke at folk gidder å bry seg med sånt! Det er da ærlig talt ikke noe andre har noe med. Og om man så velger å gifte seg i hvit brudekjole femte gang man gifter seg så er det da kun ens eget valg...? , syns nå jeg da.
Ruby Skrevet 10. juli 2002 #4 Skrevet 10. juli 2002 Takk og pris at alle er forskjellige sier nå jeg. Smak og behag. Selv synes jeg at alle må få velge den brudekjolen de vil ha selv, om de er "ekte" hvit brud eller ikke. Jeg har faktisk vært så heldig at jeg giftet meg med min første, så jeg følte det helt naturlig å stå hvit brud. Men jeg ville nok ha valgt dette uansett, så det har ikke mye å si. Det viktigste må vel være at man vil være vakker for brudgommen sin, og de aller fleste er vakre i hvite brudekjoler. Enjoy life!
Gjest Sannasola Skrevet 10. juli 2002 #5 Skrevet 10. juli 2002 Ja, håpløst gammeldags i tankegangen synes jeg virkelig du er. :-? Min mormor giftet seg under krigen og hun hadde mørkeblå kjole... enda hun var sikkert jomfru og mere til. Iallefall ingen barn. Dessuten går dette også i motebølger. Meeen.... synes du vi som har barn og ikke er "urørte" lenger skulle gifte oss i svart da??? Sannasola
Ayla Skrevet 10. juli 2002 #6 Skrevet 10. juli 2002 Mener å huske noen her inne si at SVART faktisk var den vanlige fargen å gifte seg i fra virkelig gammelt av... ikke hvit. Hvem vet, kanskje det da "betydde" at man var jomfru? Jeg tror at dette er litt som Sannasol sier, det går i motebølger. Tror ikke man skal legge altfor mye i valg av farge. Jomfru eller ei
scorpion73 Skrevet 10. juli 2002 #7 Skrevet 10. juli 2002 Det er inderlig godt at jeg er vpksen nok til å bestemme hva jeg skal ha på meg selv..................... sier nå jeg. Nei da det er lov til å mene det en vil her inne, men min persinlige mening er at for min del så er en eller annen farge av hvitnyanse, det eneste som likner noe på brudekjole. En må gjerne sette farger på topp, eller innimellom, men en nyanse av hvit bør den ha.
Gjest Anonymous Skrevet 10. juli 2002 #8 Skrevet 10. juli 2002 Dette med at den hvite kjolen og at man er jomfu hører sammen, det er faktisk en oppskrytt myte. Jeg skal forklare historien bak den hvite brudekjolen... Fra gammelt an giftet man seg som oftest i sort eller i et annet enkelt og farget antrekk. Dette rett og slett for at folk ikke hadde råd til å kjøpe dyrer kjoler som man ikke kunne bruke senere. Når man kjøpe en sort kjole, kunne denne brukes både til pent og senere til hverdags senere. På den måten kastet de ikke penger ut av vinduet ved å kjøpe et nytt antrekk til bruden. Men etterhvert som enkelte familier ble mer og mer velstående ville de selvsagt vise for hele verden at de var så rike at de ikke hadde behov for å kjøpe en kjole de måtte bruke flere ganger. Dette begynte med flotte kjoler i alle farger. Etterhvert utviklet denne trenden seg og til slutt endte det opp med at disse velstående menneskene kjøpte hvite kjoler som et tegn på rikdom. Hvit er en meget upraktisk farge, og på denne måten beviste de for alle at dette var en spesiell kjole som ikke kunne brukes senere. Og slik oppstod altså dette med hvit brudekjole, enkelt nok. Når det gjelder min personlige mening, skal en brud ha hvit kjole. Jeg forbinder ikke andre flotte kjoler som ikke er hvite med bryllup i det hele tatt og for meg var det aldri noe annet valg enn en hvit kjole. Og om man har barn eller ei spiller ingen rolle for fargen på kjolen i det hele tatt...
Klips Skrevet 10. juli 2002 #9 Skrevet 10. juli 2002 For meg betyr hvit kjole brud. Og kun det. (Skulle man vært jomfru for å ha hvit kjole tror jeg brudebutikkene måtte legge om vareutvalget en del ) Uansett: bruk det du selv synes er riktig, og ha en strålende dag. Hilsen Klips som snart har 1 års bryllupsdag :D
Gjest indiangranny Skrevet 10. juli 2002 #10 Skrevet 10. juli 2002 Hei Dere :D Jeg veit at min bestemor giftet seg i svart brudekjole og dengang var hvit sorgens farge.Jeg prøvde bare å få i gang en debatt her om saken.Jeg vil aldri gifte meg hvit fordi det skurrer litt for meg.Når vi reiser til India skal jeg gifte meg på indiskvis for at svigers skal få fest og jeg vil gjøre det fordi min mann er indisk og at jeg aksepter hans kultur. De bruker ikke hvite brudekjoler, men noen tar etter vestens skikk og bruk. Ha en fin dag hilsen indianlady
Gjest Henriette Skrevet 10. juli 2002 #11 Skrevet 10. juli 2002 Lurte litt på dette med hvit brudekjole jeg også. Nå er det oppklart. Fint! :D Hva med slør? Noen som vet hva det egentlig symboliserer? Jeg skal gifte meg borgerlig i tinghuset, og lurer litt på om jeg skal ha slør eller ikke. Er det kanskje noe som "hører mer til" kirkebryllup?
Klips Skrevet 10. juli 2002 #12 Skrevet 10. juli 2002 slør symboliserer også bare brud synes jeg. hehe, litt enkel kanskje?
Mrs. B Skrevet 10. juli 2002 #13 Skrevet 10. juli 2002 Var det ikke noe sånt at sløret var for å skjule brudens skjønnhet ovenfor onde makter?!!? Mener å ha lest noe slikt. Bruder er ekstra vakre på bryllupsdagen sin, men etter vielsen er det mannen som passer på dem.. hmm.. mener å ha lest noe sånt ihvertfall. Noen som vet?!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå